موشن گرافیک چیست؟ همه چیزی که درباره‌ی موشن گرافیک باید بدانید

منظور از موشن گرافی ایجاد انیمیشن به واسطه‌ی طرح‌های گرافیکی‌ست. گرافیک متحرک یکی از راه‌های کم‌هزینه برای تولید انیمیشن است. تلفیق طرح‌های گرافیکی به همراه رنگ، خطوط و حرکت آن‌ها می‌توانند اطلاعات دیدنی و جذابی را به بازدید کننده ارائه دهند و از این طریق می‌توان ارتباط موثر و مفیدی را با مخاطب برقرار کرد.

منظور از موشن گرافی ایجاد انیمیشن به واسطه‌ی طرح‌های گرافیکی‌ست. گرافیک متحرک یکی از راه‌های کم‌هزینه برای تولید انیمیشن است. تلفیق طرح‌های گرافیکی به همراه رنگ، خطوط و حرکت آن‌ها می‌توانند اطلاعات دیدنی و جذابی را به بازدید کننده ارائه دهند و از این طریق می‌توان ارتباط موثر و مفیدی را با مخاطب برقرار کرد.

موشن گرافیک چیست؟ و چرا موشن گرافیک مهم است؟

وقتی صحبت از موشن گرافیک می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد استفاده‌ای‌ست که این ترفند در تبلیغات دارد. موشن گرافیک توسط هالیوود و به واسطه‌ی استفاده در صنعت فیلم‌سازی بسیار مورد توجه قرار گرفت. و پس از آن، شبکه‌های تلویزیونی متوجه این ترفند شدند و از آن برای تبلیغات استفاده کردند.

موشن گرافیک چیست؟

گرافیک متحرک برای انتقال هر پیامی که شما می‌خواهید مخاطب‌تان در جریان آن قرار بگیرد استفاده می‌شود. موشن گرافی یکی از روش‌هایی‌ست که به واسطه‌ی آن به راحتی می‌توان هر داده‌ای را در کمترین زمان به بیننده ارائه داد بدون اینکه بیننده، بینِ چارت‌ها احساس سردرگمی و خستگی کند.

به واسطه‌ی اینکه موشن گرافی قرار است زمانِ کوتاهی را از بیننده بگیرد، در نتیجه اطلاعاتی که در اختیار بیننده قرار می‌دهد در ذهن باقی می‌ماند و همینطور چون از طریق طرح‌های گرافیکی قرار است این انتقال اتفاق بیفتد، مخاطب به دید بازتری نسبت به این اطلاعات نگاه می‌کند.

تمام آن چیزی که یک کسب و کار از بازاریابی و تبلیغات می‌خواهد این است که در ذهن بیننده باقی بماند؛ اگر موشن گرافی کسب و کار شما توسط یک تیم متخصص و مجرب طراحی شده باشد، قطعا می‌تواند ذهن مخاطب را از آنِ خود کند.

لازم به ذکر است که موشن گرافیک ها در هر دو صورت آنلاین و آفلاین در هر دستگاهی که امکان پخش تصویر داشته باشد قابل اجرا هستند.

نحوه‌ و مراحل طراحی و ساخت یک ویدئوی موشن گرافیک

موشن گرافی می‌تواند روند پیچیده‌ای داشته باشد ولی در هر صورت بر سه اصل اساسی استوار است که در ادامه به آن می‌پردازیم. توجه به این مراحل توسط یک تیم متخصص می‌توانید بهترین خروجی را برای موشن گرافیک کسب و کارتان داشته باشید.


تعریف هدف و پیام موشن گرافیک

تعریف هدف موشن گرافیک یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی‌ست که برای دریافت بهترین خروجی باید مد نظر داشته باشید. اول باید مشخص کنید که طی این گرافیک متحرک، دقیقا چه پیامی را می‌خواهید به مخاطب بدهید؟ آیا قرار است محصول معرفی کنید؟ یا می‌خواهید به مخاطب بگویید که با استفاده از خدمات شما، چه مشکلی از او حل می‌شود.

خط روایی، سناریو یا داستان موشن گرافیک و انتخاب شخصیت‌ها

باید خط روایتی طراحی کنید که بیننده را به خود جذب کند؛ نه صرفا در راستای این که بیننده فقط ویدئوی شما را ببیند! خط داستان موشن گرافیک شما باید طوری برنامه ریزی و طراحی شده باشد که بیننده در جهت هدفی که شما از ساختِ این موشن گرافیک داشته‌اید حرکت کند.

همینطور شخصیت‌ها نیز باید در این بخش انتخاب شوند و برای آن‌ها سناریو نوشته شود.

ما از بیننده توجه‌اش نسبت به کسب و کارمان را می‌خواهیم و یکی از مهم‌ترین اهداف ما همین است، پس سناریو موشن گرافیک هم باید بر همین اساس باشد.

طراحی و انتخاب ویژوال ها

حالا که خط روایت و هدف موشن گرافیک مشخص شده‌است، بایست موارد بصری مورد نیازی‌ست که شما به واسطه‌ی آن می‌خواهید داستان موشن گرافیک را پیاده سازی کنید انتخاب کنید.

باید رنگ، فضا و دیگر عناصر گرافیکی را انتخاب کنید و در این بخش باید آن‌ها به واسطه‌ی نرم‌افزارهایی مثل Adobe after effect و Cinema 4D حرکت کنند.

صداگذاری

حالا وقت بارگذاری و تعیین صداهایی‌ست که برای بخش‌های مختلف انتخاب کرده‌ایم.


ویرایش

در مرحله‌ی آخر، موشن گرافیک ما بازبینی می‌شود و ایرادات آن برطرف شده و خروجی نهایی از آن گرفته می‌شود.

نکات مهم در طراحی یک ویدئوی موشن گرافیک حرفه‌ای

برای داشتن بهترین خروجی در موشن گرافیک خود، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

برنامه ریزی

برنامه ریزی مجموعه‌ی شما باید دقیق و از پیش تعیین شده باشد. این برنامه شامل مواردی است که در قسمت قبلی توضیح دادیم.

برندینگ

هدف ما از موشن گرافیک، بازاریابی کسب و کارمان است پس نباید از برندینگ کسب و کار غافل شد. استفاده از رنگ‌ها و فونت‌های مرتبط با مجموعه‌ی شما لوگوی شما که هویت برند شما است. همینطور باید در نظر داشته باشید که همه‌ی این ها در کنار هم بتوانند که با موفقیت برند شما را در ذهن مخاطب تداعی کنند.

گرافیک

از ویدئوهای جذاب و قابل فهم استفاده کنید و سعی کنید که همه چیز را به راحتی به سمع و نظر بیننده برسانید.

فراموش نکنید هدف ما این است که همه ی چیزی را که در ذهن داریم، بتوانیم طی یک ویدئو به مخاطب برسانیم پس سعی کنید از طراحی‌ها و کاراکترهای ساده استفاده کنید.

انیمیشن و صدا

از انیمیشن و صداهایی استفاده کنید که برای طرح شما مناسب هستند. و به انتقال راحت‌تر پیام شما کمک می‌کنند. همینطور سعی کنید از افکت‌های صوتی و تصویری استفاده کنید که بیننده خسته نشود و از تماشای موشن گرافیک شما احساس کسل شدن نکند.


برای تولید موشن گرافیک چه کارهایی را نباید کرد؟

    از رنگ‌های نامناسب استفاده نکنید و سعی کنید پالت رنگی مرتبط با کسب و کار خودتان را به کار ببرید. توجه داشته باشید که رنگ‌های اصلی و کمکی به خوبی با هم هماهنگ باشند.

  •     از فونت نامناسب استفاده نکنید و سعی کنید بیش از دو فونت هم استفاده نکنید. مراقب اندازه‌ی فونت‌ها و هماهنگی آن‌ها باشید.

  •     از طراحی حرکات غیرطبیعی و غیرمنطقی پرهیز کنید. تمامی حرکات باید با واقعیت تطبیق داشته باشند و همه‌ی حرکات با یکدیگر هماهنگ باشند.

  •     از استفاده از صداهای نامناسب و ناهماهنگ پرهیز کنید. صداها باید با ریتم وقایع داخل ویدئو هماهنگی داشته باشند.

  •     بدون تست و تماشای چندباره‌ی ویدئو، آن را خروجی نهایی درنظر نگیرید و حتما قبل از خروجی نهایی، از نهایی بدون پروژه اطمینان حاصل کنید.

  •     به اندازه‌ی کافی و با اصول طراحی گرافیکی و محتوایی از لوگوها و برچسب‌های برند خود استفاده کنید. به همان اندازه که استفاده از این موارد ضروری هستند، استفاده‌ی بیش از حد از نمادها و علائم برند شما می‌تواند نتیجه‌ی عکس حاصل کند.

  •     به پیامدهای درازمدت موشن گرافیک خود یعنی دیده شدن و شنیده شدن و بازنشر شدن آن توجه داشته باشید و همه‌ی این موارد را در حین ساخت و پرداخت موشن گرافیک مد نظر قرار دهید.

انواع موشن گرافیک

از آنجا که در این مقاله، با نگاه بازاریابی و تبلیغ کسب و کار سراغ موشن گرافیک رفته‌ایم، سعی می‌کنیم صرفا به بخش‌هایی بپردازیم که مرتبط با موضوع بازاریابی‌ست. همانطور که گفتیم، موشن گرافیک شاخه‌های بسیار متعددی دارد چرا که در سینما و هالیوود هم از آن بسیار استفاده می‌شود.


ویدئورئال

این نوع از موشن گرافی در فضای واقعی فیلم‌برداری می‌شود و ماهیت اصلی آن اطلاع رسانی درباره‌ی گزارش خاصی است و در آن از طرح‌های گرافیکی استفاده نمی‌شود و اصلی‌ترین دست اندرکاران آن صدابردار، فیلم‌بردار و تدوینگر هستند.

ویدئوموشن

ویدئوموشن در مواقعی به کار می‌رود که خروجی همزمان حاصل فیلم برداری و طراحی گرافیکی است. برخی از اطلاعات را می‌بایست به همین شیوه به فیلم برداری اضافه کرد که باعث جذاب شدن موشن می‌شوند.

اینفوموشن

اینفوموشن طبق تکنیک‌های اینفوگرافیک و برای انتقال پیام از آن استفاده می‌شود.

موشن گرافیک را جدی بگیرید

گرافیک متحرک یکی از شاخه‌های پر اهمیت و غیر قابل انکار در زمینه‌ی بازاریابی و تبلیغات است. موشن گرافی‌ای که توسط تیمی متخصص و با تجربه و براساس ویژگی‌های گرافیکی ساخته شده باشد، می‌تواند کسب و کار شما را برای همیشه در ذهن مخاطب ماندگار کند.

در زمینه‌های مختلف از قبیل تبلیغات، معرفی محصول، معرفی کسب و کار و ... می‌توان از موشن گرافی استفاده کرد و روز به روز نیز استفاده‌ی این ترفند در حال افزایش است.

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
موشن گرافیک چیست؟ همه چیزی که درباره‌ی موشن گرافیک باید بدانید
تسهیل گستر, بابک شعبانی 31 فروردین 1402
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟
برای پاسخ به این سوال که سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟ باید بگوییم سوشیال مدیا مارکتینگ در واقع شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از شبکه‌ ها و پلتفرم‌ های اجتماعی و وب‌ سایت‌ های موجود برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک برند استفاده می‌ کند. معمولا سوشیال مدیا مارکتینگ را به صورت بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی هم خوانده می شود و مخفف آن (SMM) می باشد.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو