مزیت ها و معایب پول های دیجیتالی

پول به عنوان یکی از ابزارهای خرید و فروش از دیر باز به اشکال گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است

پول به عنوان یکی از ابزارهای خرید و فروش از دیر باز به اشکال گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است.  

پول به عنوان یکی از ابزارهای خرید و فروش از دیر باز به اشکال گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است. به مقتضای شرایط زمانی و مکانی تغییراتی در آن پدید آمده که در نوع خود انقلابی بوده اند. اگر چه پولهایی که ما با آن سروکار داریم برای ما یک مساله آشنا هستند اما مسلما در مقایسه با پولهای دورانهای دیگر دچار تغییرات شگرفی شده اند و نسبت به آنها کمی عجیب به نظر می رسند. این روند تغییر در شکل پول محدود به زمانهای تاریخی نبوده بلکه در دوره ما نیز شاهد یک تحول دیگر در این زمینه هستیم؛ تحولی که برای عده ای خوشایند و برای عده دیگری تا حدی نا خوشایند است.

پول یک زمانی به همان اندازه ارزش خود دارای حجم و وزن بوده است که در این مورد می توان به سکه های طلا و نقره و دیگر فلزات اشاره کرد. اما به مرور زمان پولهای موجود فقط نشانه و نمادی از ارزش را با خود حمل می کنند که غالبا با اعداد نوشته شده روی آنها مشخص می شود. در واقع روند تغییر پولها از شکل و حجم بزرگ و غیر قابل حمل و نقل به شکلی است که به آسانی و با مقتضیات زمانی و مکانی موجود قابل انتقال باشد.

با گسترده تر شدن شبکه های بانکی و تکنولوژی اطلاعات، سیستم های بانکداری نیز دچار تحول عظیمی شده اند. پول باز هم شکل و محتوای خود را تغییر داده و به صورت ارقام دیجیتالی درآمده و عاری از هرگونه موجودیت فیزیکی است. امروزه دیگر شما می توانید میلیونها تومان پول را بر روی یک کارت بانک ذخیره کنید و با استفاده از یک رمز و یک دستگاه خودپرداز پول در یافت نمایید یا هزینه های خود را به صورت الکترونیکی پرداخت نمایید. البته مدت زمان زیادی از شیوع این پدیده در کشوری مانند ایران نمی گذرد و تمام اتفاقات مربوط به بانکداری الکترونیکی در یک دهه اخیر روی داده است اما سرعت گسترش آن واقعا سرسام آور بوده است.

مردم در مدت کوتاهی جنبه های مختلف بانکداری الکترونیکی را تجربه کرده اند و برخی حتی فرصت پیدا نکرده اند که روند طبیعی عادت کردن به این امور را طی کنند. همانطور که گفته شد نمی توان گفت که ظهور این پدیده های جدید صرفا بد است زیرا این هم تحول دیگری است اما چگونگی بر خورد با آن و ایجاد زیر ساخت لازم برای خوش آمد گویی به این پدیده های نوظهور واقعا یک مساله جدی است. مسلما این سبک جدید از زندگی نیازمند امکانات مناسب آن است. اگر چه در حال حاظر بسیاری از فروشگاهها دارای دستگاههای خود پرداز هستند اما بسیاری از آنها اکثر کار نمی کنند اما این مساله هر روز بهتر می شود. در سالهای اخیر سهیم شدن بخش خصوصی در این سیستم به سرعت، دقت، امنیت و کارایی آن کمک زیادی کرده است.

اگر بخواهیم به مزیت های سیستم بانکداری الکترونیکی پی ببریم بهتر است سیستم پولهای کاغذی را مورد انتقاد قرار دهیم. مبالغ هنگفتی صرف تولید اسکناس و سکه می شود در حالی که در سیستم الکترونیکی مبالغ به نسبت کمتری صرف تولید و نگهداری کارتهای الکترونیکی یا پایانه های خود پرداز و فروش در فروشگاهها می شود. در سیستم کاغذی به دلیل تماس بیش از حد دست با پولهای کاغذی، امکان سرایت انواع بیماریهای مسری به شدت بالا می رود. در حالی که در سیستم الکترونیکی این امکان منتفی است. در سیستم بانکداری کاغذی امکان دزدی یا زمینه ایجاد آن زیاد است که در سیستم های الکترونیکی به حداقل رسیده است. اگر چه باید به این واقعیت توجه داشت که امروزه هکر ها توانسته اند تا قلب سیستم ها الکترونیکی رخنه کرده و مبالغ عظیمی پول را جابجا کنند اما با پیشرفت هر روزه امنیت اینگونه سیستم ها، دزدی ها الکترونیکی تا حد قابل ملاحظه ای کاسته شده است.

در سیستم های کاغذی سرعت انتقال وجه بسیار پایین است، شمارش پول توسط دست و حتی دستگاههای خود پرداز نیاز به زمان زیادی دارد و اشتباه در آن بالاست. اما سیستم بانکداری الکترونیکی به سرعت نور کار می کند و حتی در کشوری مانند ایران نیز می توان در عرض چند دقیقه مبالغ عظیمی از پول را جابجا کرد و به حسابهای دیگر منتقل کرد. امروزه با داشتن یک کارت بانک می توان با استفاده از یک خط اینترنت، تلفن و یا موبایل و بدون مراجعه به بانک تمام قبض های خود را پرداخت کرد.

بدون شک بانکداری الکترونیکی یک نسخه کاملا مدرن و مناسب از بانکداری است که به خوبی پاسخگوی نیازهای یک زندگی مدرن است. بنابراین باید زیر ساخت های لازم را برای گسترش آن آماده کرد. اگر پاسخ ما به این نوع از بانکداری هنوز منفی است باید گفت که ما اصلا آمادگی زندگی در یک جهان مدرن را نداریم.

نکات منفی بانکداری الکترونیکی تا حد بسیار زیادی از نبود زیر ساخت ها ناشی می شود. اگر ما نمی توانیم از این سیستم استفاده کنیم و یا به درستی استفاده کنیم به معنی مفید نبودن آن نیست بلکه باید استفاده از آن را فرا گرفت. البته باید اذعان کرد که استفاده از این پدید ه مانند هر پدیده نوظهور دیگری با شک و تردید و ترس همراه است اما تمام کسانی که از اینگونه سیستم ها استفاده کرده اند به هیچ وجه حاضر نیستند روش های قبلی بانکداری را تجربه کنند. عده زیادی از مردم حتی نمی تواند تصور کنند که قبلا بدون وجود سیستم بانکداری الکترونیکی چگونه زندگی می کرده اند.

توضیحات: استفاده از پول الکترونیک خواسته اصلی نظام بانکی است و در این راه نیز به حوزه تبلیغات بسیار اهمیت میدهند.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
مزیت ها و معایب پول های دیجیتالی
تسهیل گستر 28 فروردین 1390
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۱۰ قانون طلایی گوگل
استفاده از کارمندان دانش، کلید موفقیت در ربع آتی قرن است و این کلید اینک در گوگل استفاده می‌شود. در گوگل، <پیتر دراکر> مدیری بود که چگونگی مدیریت نسل جدید <کارمندان دانش> را به خوبی می‌دانست.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو