سریع‌ترین تحول دیجیتالی سازمانی با شیوع کووید 19 / تغییر الگوهای رفتاری و کاری در پسا کرونا

اتفاقی که امروز در حال وقوع است را می توانیم تحول عظیم دیجیتالی خواند که اصرار دارد بسیاری از سنگرهای تجارت سنتی را الکترونیکی کند و هر کسب و کاری را که مقاومت کند داخل گودال رکود می کشد.


به گزارش نصر، قرنطینه در زمان شیوع کرونا ( کووید 19 ) ؛ دورانی که کارمندان بسیاری از کسب‌وکارها دورکاری را در پیش گرفته‌اند، دانشگاه‌ها و مدارس به آموزش آنلاین روی آورده‌اند، سفارش و تحویل رستوران‌ها به صورت آنلاین است و کارخانه‌های بزرگ تعطیل شده اند... گویی این گودال رکود، سریع‌ترین تحول دیجیتالی سازمان ها را در تاریخ تجارت الکترونیک به وجود خواهد آورد.


شرکت‌هایی که پیش از این هیچ زیرساخت‌ الکترونیکی نداشتند، یک شب قابلیت تغییر ندارند و با تحمیل ریسک‌های مالی به کارکنان‌شان از قافله عقب می‌مانند، از طرفی کسب و کارهایی که به موازات کارهای سنتی زیرساخت مجازی داشتند به سرعت در حال رشد هستند.

علیرضا غضنفری، موسس مجموعه تسهیل گستر در گفتگو با نصر تجربیات خود از چندین سال سابقه در عرصه تجارت الکترونیک و نحوه رویایی کسب و کارها با بحران را در میان گذاشت و گفت: الکترونیکی بودن یک کسب و کار زمانی رویا تلقی می شد، اما امروزه به یک ضرورت تبدیل شده است، به حدی که اگر مشاغل در زمان مناسب و یا به شکل درست الکترونیکی  نشوند با شکست روبرو خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه باید همواره مراقب کسب و کار خود باشیم و در توسعه آن توقف نکنیم، ادامه داد: اگر سرویس و ارائه خدمت یک شرکت در شرایط وقوع بحران متوقف شود و برنامه ای برای گذر از این دوران را نداشته باشد قطعا به مشکل بر می خورد، به بیکاری دامن می زد، دسترسی به کالا ها دشوار می شود.

وی با اشاره به اینکه موسس، بنیان گذار یا مدیر عامل یک شرکت نباید به یک بحران متمرکز شود و همواره راهکاری برای تمام دوران کسب و کار خود داشته باشد، افزود: در این دوران نه باهوش ها باقی مانند و نه قوی ها، فقط کسانی باقی می مانند که با تغییر، تغییر می کنند.

غضنفری با بیان اینکه باید در این شرایط نیازمندی های جدید را درک کنیم و اصرار به پایداری و ادامه روال گذشته در کسب و کار خود نداشته باشیم تا بتوانیم خود را با شرایط پیش آمده وفق بدهیم، اظهار داشت: قطعا ایجاد بستر تجارت الکترونیک یکی از موارد مهم در این دوران است البته به شرطی که باید ابعادی فراتر از فروش را در نظر بگیرد و مدیریت منابع انسانی، مالی ، خرید جنس، ارجاع کار، ارتباط زنده و... را نیز فراهم کند.

وی در خصوص ایجاد فروشگاه آنلاین در دوران قرنطینه ناشی از شیوع کرونا، گفت: در این مقطع فروش آنلاین هر کالایی جواب نمی دهد و باید شرایط روز را در نظر گرفت، چرا که در این دوران مردم در حال مدیریت هزینه های خود هستند و بیشتر روی تهیه مایحتاج خود برنامه گذاشتند.

وی ادامه داد: هر اقدام انسان ریشه در نیاز دارد، باید ببینیم چه نیازی امروز در بازار وجود دارد و نسبت به آن برای فروش محصول برنامه داشته باشیم که می توان گفت با توجه به شرایط امروز، فروش محصولات غذایی، مواد اولیه و یا هر خدمتی که ارتباطات فیزیکی را به حداقل برساند، جوابگو خواهد بود.

این فعال حوزه تجارت الکترونیک در خصوص آغاز فعالیت در بستر اینترنت گفت: سازمان هایی هستند که سال هاست زیرساخت های تجارت الکترونیکی خود را گسترش دادند و افرادی که هدف دارند به عرصه فروش آنلاین قدم بگذارند، می توانند از این منابع برای تولد کسب و کار خود استفاده کنند و هر فردی نیاز نیست از صفر شروع کند.

وی به وظیفه سنگین اپراتورها و شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در این دوران نیز اشاره کرد و گفت: نیاز به اینترنت به صورت قابل توجهی بالا رفته است و کاری که بر دوش شرکت های ارائه دهنده سرویس های اینترنتی و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در این شرایط افتاده است، افزایش ظرفیت بسترها و زیرساخت های ارتباطی است تا سرویس دهی مطلوب داشته باشند.


غضنفری ادامه داد: نباید در این دوران اینترنت مختل شود و توسعه زیرساخت ها همگام با شرایط صورت گیرد تا افراد به خاطر اخلال اینترنت و افزایش هزینه در شرایطی قرار نگیرند که نتوانند از این بسترها استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر قطعی الگوهای رفتاری مردم در پسا کرونا اشاره کرد و افزود: مطمئنا خیلی از عادت های روزمره، کار، نحوه خرید، فرهنگ و... مردم در دورانی که بیماری کرونا به پایان می رسد، تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: رشد تجارت الکترونیک صد در صدی خواهد بود و این روند ادامه خواهد داشت و قطعا شرایط کسب و کارها مثل قبل نخواهد بود.

وی ضمن تاکید بر اینکه کسب و کارها باید به فکر بستر مجازی برای خود باشد، به تغییر نحوه تبلیغات و بازاریابی نیز اشاره کرد و گفت: بودجه تبلیغات سنتی به تبلیغات الکترونیکی منتقل خواهد شد، پولی که در دنیای فیزیکی برای تبلیعات خرج می شد اکنون باید به سمت فضای مجازی هدایت شود.

موسس مجموعه تسهیل گستر به افزایش دورکاری در دوران کرونا و پسا کرونا نیز اشاره کرد و افزود: مفهوم دورکاری جا افتاده خواهد شد و بسیاری از کسب و کارها این روند را ادامه خواهند داد، ما نیز در شرکت از روش دورکاری استفاده می کنیم و تمام بسترهای مورد نیاز برای دورکاری از جمله برنامه ای که تمام نرم افزارهای مورد نیاز همکاران رو به صورت یکپارچه در اختیارمان گذاشته، فراهم کردیم.
وی گفت: کسب و کارهایی که از این سیستم ها بی بهره هستند ، فرصت ها را از دست می دهند، فرهنگ و زیرساخت های دورکاری باید فراهم شود.

غضنفری بیان کرد: اقتصاد به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کند و در بسیاری از کشورها از جمله چین هر فردی در خانه خود یک میز یا اتاق کار دارد که دورکاری انجام می دهد و ملاقات های کاری مجازی انجام می دهند، همچنین صرفه جویی در زمان و صرف نظر از مکان های فیزیکی موضوع مهمی است.

وی در انتهای سخنان خود، جنبه های مثبت و منفی کرونا از نگاه کسب و کارها را نام برد و خاطرنشان کرد: کرونا با تمام تهدیدهایی که دارد فرصت های بسیاری را نیز خلق کرده است و متوجه شدیم که اغلب رفت و آمدهای ما بی مورد بوده است و به صورت مجازی قابل حل است، به دست آوردن زمان اضافی قطعا لذت خاصی را به همراه دارد که پس از این هم شاید خیلی از افراد از آن نگذرند ، از نظر من به نوعی این اجبار تاثیر مثبتی بر الگوهای رفتاری داشت.


گلناز پورنامی - نصر

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
سریع‌ترین تحول دیجیتالی سازمانی با شیوع کووید 19 / تغییر الگوهای رفتاری و کاری در پسا کرونا
تسهیل گستر 03 اردیبهشت 1399
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


کسب و کار: تعریف، اهداف و انواع
در این مقاله کسب و کار تعریف می شود و اهداف و انواع آن مورد بررسی قرار می گیرند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو