تبلیغات کلیکی یا ( Pay Per Click ) از نگاه سئو

تبلیغات کلیکی یا PPC یک مدل تبلیغات اینترنتی هست که هزینه اش بر اساس تعداد کلیک ها محاسبه می شه. خیلی ها در نگاه اول تبلیغات کلیکی رو بسیار موثر می دونند و فکر می کنند که تبلیغات کلیکی بهترین و بهینه ترین راه حل برای تخصیص بودجه تبلیغاتی کسب و کارشونه.

تبلیغات کلیکی یا PPC مخفف Pay Per Click یک مدل تبلیغات اینترنتی هست که هزینه اش بر اساس تعداد کلیک ها محاسبه می شه. خیلی ها در نگاه اول تبلیغات کلیکی رو بسیار موثر می دونند و فکر می کنند که تبلیغات کلیکی بهترین و بهینه ترین راه حل برای تخصیص بودجه تبلیغاتی کسب و کارشونه.

در نگاه عامه مردم تبلیغات کلیکی یک روش تبلیغاتی بیهوده و بی نتیجه است اما اگر واقعا به چشم یک برنامه نویس و یا یک بیزینس کار به این کار و نتیجه آن نگاه کنید خواهید دید که در عین پیچیدگی بسیار هم سودمند است.

تبلیغات کلیکی یا PPC مخفف Pay Per Click به معنی « پرداخت در ازای کلیک » به یک مدل تبلیغات اینترنتی گفته می شه که هزینه تبلیغات بر اساس قیمت هر کلیک محاسبه میشه . به تبلیغات کلیکی CPC یا Cost Per Click هم گفته می شه. برای هر کلیک مبلغی تعیین می شه برای مثال تصور کنید می خواید تو یه وب سایت تبلیغات کنید و صاحب وب سایت میگه قیمت هر کلیک ۵۰ تومنه. حالا اگر شما بخواید ۵۰۰۰ تا کلیک روی آگهی تون انجام بشه باید ۵۰ * ۵۰۰۰ یعنی ۲۵۰.۰۰۰ تومن پرداخت کنید . فرمول کلی تبلیغات کلیکی به این صورته:

    هزینه تبلیغات کلیکی = قیمت هر کلیک * تعداد کلیک درخواستی

تبلیغات کلیکی در موتور های جستجو برای سئو

تبلیغات کلیکی در موتور های جستجو برای سئو

به عبارتی، تبلیغات PPC مانند یک مزایده و حراج بی صدا کار می کنند. تبلیغ کنندگان پیشنهادات را بر روی کلمات کلیدی یا عباراتی که فکر می کنند مخاطبان در قسمت جستجو برای پیدا کردن یک محصول خاص آنها را تایپ می کنند، قرار می دهند. هنگامی که کاربر در یک متن جستجو کلمات کلیدی تبلیغ و یا کلمات مرتبط با آن را تایپ می کند و یا از سایتی بازدید می کند که محتوای آن با کلمات کلیدی تبلیغ در ارتباط است ممکن است تبلیغات کلیکی (ppc) ظاهر شوند. در موتورهای جستجو، یک تبلیغ کلیکی به طور کلی بالا و یا در سمت راست نتایج جستجو قرار دارد که به راحتی قابل مشاهده است. در انواع دیگر وب سایت ها، تبلیغات کلیکی ممکن است در محلی که طراح سایت تعیین کرده است که بیشتر به نفع سایت و تبلیغ کننده خواهد بود قرار بگیرد.

برای فرق قائل شدن بین تبلیغات کلیکی با نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده شده در صفحه، موتورهای جستجو اغلب تبلیغات کلیکی را تحت عنوان “تبلیغات حمایتی” یا “لینک حمایت شده” قرار می دهند. به طور کلی، تبلیغات کلیکی برای کاربران وب و تبلیغ کنندگان به طور یکسان مفید می باشد.

بهینه سازی کمپین های تبلیغات کلیکی

بهینه سازی کمپین های تبلیغات کلیکی

پیش از این که با روش های بهینه سازی آشنا شوید باید بدانید که چرا اصلا مبحث بهینه سازی به تبلیغات کلیکی نیز راه یافته است. همان طور که می دانید تبلیغات کلیکی و کمپین های تبلیغاتی دائمی نیستند. زمانی که پرداخت شما قطع شود ترافیکی که به سمت سرازیر می شده است نیز برای همیشه قطع می شود. از آن جایی که نمی توان از تبلیغات کلیکی و امثال دیگر آن در تبلیغات آنلاین برای همیشه استفاده کرد بنابراین باید با ترفند های بهینه سازی کاری کرد که روند هدایت مشتری بعد از تبلیغات نیز تداوم یابد.به این موضوع فکرکنید تا از تبلیغات کلیکی بهترین استفاده رو بکنید.
بعضی مواقع زمان یا کیبوردی که باید براش تبلیغات کلیکی کنیم رو به اشتباه انتخاب میکنیم و هزینه ای که برای تبلیغات کلیکی کردیم برنمیگردد و باعث ضرر نیز می شود.

روش های بهینه سازی کمپین های تبلیغات کلیکی

۱- بررسی CTR

تبلیغات و کلمات کلیدی شما هر یک نرخ کلیک یا CTR مختص به خود را دارند. به عنوان مثال نرخ کلیک مربوطه به کلمات کلیدی شما به خوبی نشان می دهد که کلمه کلیدی انتخابی شما چه قدر با خواسته و نیاز مشتری سازگار و همراه بوده است. به این ترتیب قدم به قدم برای دیده شدن تبلیغات کلیکی گام برداشته اید. راه و روش های زیادی وجود داره برای این که بتوانیم از طریق آن چگالی کلماتی که برای تبلیغات میخواهید روش سرمایه گذاری کنید رو حساب کنید. این جا میتونیم به گوگول ترند اشاره کنم که کمک کننده است تا بتوانیم بهتر از چگالی کلمات و تعیین کلمات کلیدی  استفاده کنیم.

گوگل ترند یا گوگل ترندز (به انگلیسی Google Trends) یکی از بهترین و همه کاره ترین ابزارهای در دسترس برای سئو و بهینه سازی سایت است. یک چاقوی سوئیسی را در نظر بگیرید که ابزاری همه کاره است، گوگل ترند در واقع چاقوی سوئیسی متخصصین سئو محسوب می شود. اگر تنها می توانید از یک ابزار سئو برای توسعه کمپین بازاریابی اینترنتی خود استفاده کنید، مطمئن باشید که گوگل ترند بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. برای این که بهتر از گوگل ترند بدانیم و نحوه ی استفاده آن رو بهتر یاد بگیریم این مطلب آموزشی رو در پست های بعدی در اختیار شما کاربران قرار خواهم داد.

۲- بررسی گروه های تبلیغاتی

طبقه بندی کلمات کلیدی در گروه های خاص فرصت خوبی برای مدیریت CTR و ارزیابی کیفیت کمپین های شما فراهم می کند. با گروه بندی کلمات کلیدی گروه های تبلیغاتی تشکیل دهید تا گوگل نیز بهتر بتواند کلمات کلیدی شما را رتبه بندی نماید.

تبلیغات بر اساس نرخ ثابت یا Flat Rate PPC


روش تبلیغات بر اساس نرخ ثابت یا Flat Rate PPC به این صورت کار میکنه که نمایش دهنده آگهی ( وب سایت ها ) یک نرخ مشخصی رو برای هر کلیک تعیین میکنن و بر اساس اون قیمت هزینه تبلیغات کلیکی محاسبه میشه . روش قیمت گذاری با میزان درخواست کلید واژه مورد نظر ارتباط مستقیم داره ؛ یعنی هر چقدر درخواست اون کلید واژه از طرف آگهی دهنده ها بیشتر باشه قیمت اون کلید واژه هم بیشتره . یکی دیگه از فاکتور های قیمت گذاری در روش نرخ ثابت Flat rate PPC کیفیت مطالب اون سایته و کیفیت مطالب با میزان با ارزش بودن بازدید اون سایت ارتباط مستقیم داره . اگر وب سایت درباره یه موضوع تخصصی بنویسه ، مخاطبان اون سایت آدمای با ارزش تری هستن بنابراین قیمت تبلیفات کلیکی در اون سایت بیشتره . مثلا قیمت یک کلیک در یک سایت تخصصی خیلی بیشتر از یک سایت تفریحیه . به دلیل اینکه در سایت تخصصی ، افراد متخصص رفت و آمد می کنن اما در یک سایت تفریحی عموما افرادی حضور دارن که برای شرکت ها و فروشگاه ها خیلی مفید نیستند.

تبلیغات کلیکی بر اساس مناقصه یا Bid-based PPC

در حال حاضر بهترین روش تبلیغات کلیکی روش مناقصه ای یا Bid-based PPC هست که شرکت های بزرگی مثه گوگل و مایکروسافت ازش استفاده می کنن . « تبلیغات در گوگل » تبلیغات گوگل ادوردز (پست های بعدی نحوه چگونگی و استفاده از این سیستم گوگول رو به شما توضیح خواهیم داد)شما می تونید بودجه روزانه ، منطقه جغرافیایی و زمان نمایش آگهی تون رو تعیین کنید . در روش تبلیغات کلیکی مناقصه ای Bid-based PPC بر خلاف روش Flat rate قیمت کلیک مبلغ ثابتی نیست بلکه بر اساس مناقصه کلید واژه هاست . در این روش آگهی دهنده ها قیمت کلیک روی آگهی شون رو خودشون تعیین میکنن و هرچقدر این قیمت بالاتر باشه شانس دیده شدن شون هم بیشتر . بذارید با یه مثال واضح تر توضیح بدم . فرض کنید ۲۰ آگهی دهنده می خوان روی کلید واژه « قیمت لپ تاپ » کار کنن و هر کدوم از این آگهی دهنده ها بودجه روزانه شون رو ۱۰۰ هزار تومن تنظیم کنند . خب جایگاه های تبلیغاتی محدوده و همه این آگهی دهنده ها نمی تونن هم زمان دیده بشن . حالا برای اینکه تعداد دفعات دیده شدن آگهی ها به طور عادلانه محاسبه بشه هر چقدر که میزان bid آگهی بیشتر باشه ، شانس بیشتری هم برای دیده شدن داره . مثلا اگر یک آگهی دهنده به ازای هر کلیک مبلغ ۵۰۰ تومن تنظیم کنه و بقیه آگهی دهنده ها ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومن تنظیم کرده باشن ، اونوقت اون آگهی دهنده ای که ۵۰۰ داده در همه موارد دیده میشه مگر اینکه بودجه ی روزانه اش تموم شده باشه . البته برای اینکه این سیستم باز هم عادلانه تر عمل کنه ،  آگهی ها بر اساس موقعیت مکانی و موقعیت زمانی هم فیلتر می شند .

مزایای تبلیغات کلیکی

اتصال به نقطه هدف – تنها مشتریان علاقمند را به سمت محصول شما هدایت می کند. با استفاده از کلمات کلیدی و اهداف متنی، بازاریابی کلیکی مشتریان علاقمند را به سمت کسب و کار شما سوق می دهد.

هزینه انعطاف پذیر – این امکان را برای تبلیغ دهندگان فراهم می کند تا بتوانند بودجه تبلیغاتی خود را متناسب با نیاز خود هم جهت کنند.

پرداخت هزینه برای میزان تبلیغات – تبلیغ دهندگان تنها به میزان تعداد کلیک هایی که مشتریان بر روی لینک تبلیغاتی آن ها انجام می دهند و از وب سایتشان بازدید می کنند، هزینه پرداخت می کنند.

پیگیری عملکرد – با ردیابی نرخ تبدیل می توان نرخ بازگشت سرمایه تبلیغاتی را بصورت دقیق مشاهده کرد. (در صورتی که از بستری سالم استفاده شود و میزان کلیک ها واقعی باشند، چرا که برخی از واسط ها با استفاه از روش های متفاوت اقدام به ایجاد کلیک غیر واقعی می کنند که حتی شرکت های عرضه کنند نیز قادر به پیگیری آن نخواهند بود)

اگه واقعی تر به این موضوع نگاه کنیم افرادی هستند که مثل به بازاریاب آفلاین هزینه میکنند که این تبلیغات کلیکی رو از طریق سایت های معتبری مثل anetwork.ir که انواع مختلف  تبلیغات کلیکی رو برای درآمدزایی اینترنتی معرفی میکنه استفاده کنند. نتیجه اش این که با هزینه این تبلیغات میتونید بهتر تاثیرات و اکشن های ناشی از کلیک رو ببنید قصد داریم تا تمام موارد ناشی از کلیک که  به طور مثال میتوان به CPI ، CPS ، CPA  و … اشاره کرد الان خودمون رو درگیر این موارد تخصصی نکنیم به این موضوع فکرکنیم چقدر می تونه این تبلیغات برای ما و کسب وکار های ما مفید باشه.

نکته مهمی که میتونم بهش اشاره کنم تا یکم ذهنتون رو درگیر کنم این موضوع با این تیتر است.

سئو و تبلیغات کلیکی در الگوریتم جدید گوگول میتونه جزء بهترین مزایای تبلیغات کلیکی تلقی بشه.

تبلیغات کلیکی و سئو


امسال، در زمینه نتایج جستجوی گوگل یا همان SERP شاهد تحولات بسیاری بودیم. همانطور که می دانید الگوریتم های گوگل بروزرسانی های بسیار را دریافت کردند. برای مثال الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد و و الگوریتم جدیدی به نام Possumm  (مقاله ها و موارد مرتبط با این موضوع خونده و بررسی شده و در پست های بعدی خیلی مفصل تر بحث میکنیم ). همچنین، شاهد تغییرات بزرگی در نمایش تبلیغات بر روی نتایج جستجوی موجود در دسکتاپ ها بوده ایم. گوگل همچنان تلاش می کند نحوه ی نمایش محتوا از طریق جستجوی طبیعی و جستجوی پولی را بهبود بخشد.

جهت برطرف کردن نیازهای موجود در حوزه جستجو و ارتباط بهتر با مشتریان واقعی، وب سایت ها باید استراتژی را در نظر بگیرند که تیم های تبلیغاتی کلیکی و سئو یک شرکت را به عنوان مکمل یکدیگر بشناسد، نه به عنوان دو تیم مجزا!

ترکیب و ادغام سئو با تبلیغات کلیکی

توسعه کمپین بازاریابی اینترنتی که بتواند سئو را با تبلیغات کلیکی (PPC) ترکیب نماید نه تنها برای رسیدن به بالاترین رتبه در نتایج جستجو ضروری است، بلکه تنها روشی است که برای افزایش ترافیک سایت و بالا بردن نرخ تبدیل کاربر به مشتری وجود دارد.

زمانی که تیم شما تلاش می کند استراتژی سئو را با داده های تبلیغات کلیکی ادغام کند، قادر خواهید بود داده های لازم برای بررسی رفتار مشتریان را شناسایی کنید و از تمایلات و موقعیت آن ها اطلاع یابید. چنین سطح دقتی به ما اجازه می دهد:

  •     استراتژی کلمات کلیدی طبیعی خود را اصلاح کنیم. در این شرایط می توانیم محتوای جدید و بهینه سازی شده ای را برای بهبود رتبه بندی در موقعیت جغرافیایی خاص ایجاد کنیم. همچنین قادر خواهیم بود عبارات دقیقی را که توسط مخاطبان هدف مورد استفاده قرار می گیرد را با تمایلات و علایق آن ها همتراز کنیم.

  •    می توانیم بودجه تبلیغات کلیکی (PPC) خود را تنظیم کنیم. بنابراین قادر خواهیم بود تبلیغات خود را در بازارهای محبوب و در یک بازه زمانی موثر اجرا کنیم.

  •     می توانیم تبلیغات کلیکی خود را با زمانبندی بازاریابی آفلاین هماهنگ کنیم تا آگاهی از برند و نرخ تبدیل کاربر به مشتری را به حداکثر برسانیم.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
تبلیغات کلیکی یا ( Pay Per Click ) از نگاه سئو
تسهیل گستر, بابک شعبانی 18 مهر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


استفاده از داده ها برای بهینه سازی نرخ تبدیل ( CRO )
زمانی که داده‌ها را جمع‌آوری کردید لازم است بدانید با این داده‌ها چه باید کرد. در این مقاله توضیح خواهیم داد که چطور داده‌های خود را سازمان‌دهی کنید و چطور بینش و آگاهی‌های کاربردی درباره مشتریان خود به دست آورید.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو