۲۴ پند وارن بافت ( Warren Buffett ) برای پولدار شدن

وارن بافت ، پیرمرد ۸۵ ساله‌ی امریکایی متولد اوماها در نبراسکا، که القاب «پیشگوی اوماها»، «جادوگر اوماها» و «دانای اوماها» را یدک می‌کشد، فردی است که دائما در لیست پولدارترین افراد جهان سر و کله‌اش پیدا می‌شود. چیزی که وارن بافت را به اینجا رسانده هوش سرشار او در سرمایه گذاری است.

وارن بافت ، پیرمرد ۸۵ ساله‌ی امریکایی متولد اوماها در نبراسکا، که القاب «پیشگوی اوماها»، «جادوگر اوماها» و «دانای اوماها» را یدک می‌کشد، فردی است که دائما در لیست پولدارترین افراد جهان سر و کله‌اش پیدا می‌شود. چیزی که وارن بافت را به اینجا رسانده هوش سرشار او در سرمایه گذاری است. اینطور به شما بگویم که وارن بافت موفق‌ترین سرمایه‌گذار کل دنیاست. موفق تر از هر کسی که شما یا پسرخاله‌تان می‌شناسید. خیلی صاف و پوست‌کنده اگر هروئین را با گچ قاطی کنید و آن را داخل شاخ کرگدن غیرقانونی بریزید و همراه با لامبورگینی دزدی بفروشید و مالیاتش را هم ندهید، باز هم قادر نیستید به سرعت وارن بافت پول در بیاورید. شهرت این گرگ پیر به این است که اگر در بیابان رهایش کنند از زیر سنگ پول درمی‌آورد و علیرغم ثروت وحشتناک ۶۰ میلیارد دلاری خود، به روشی مقتصدانه زندگی می‌کند.

اما از همه‌ی اینها گذشته، وارن بافت آدم باحالی است و برخلاف بسیاری از مایه‌دارهایی که شاید از نزدیک بشناسید، تریپ پولداری-قلدری ندارد و شکمش را روی میز نمی‌اندازد. او همراه با بیل گیتس بخش زیادی از ثروتش را در راه انسان‌دوستی خرج کرده‌ است.


یکی از تخصص‌های بافِت این است که می‌تواند مفاهیم پیچیده‌ی اقتصادی را برایتان بِجوَد و آنها را به زبانی بسیار ساده و قابل فهم به خوردتان بدهد.

آقای بافِت سهامدار عمده و رئیس شرکتی به نام Berkshire Hathaway است و البته در کلی شرکت کوچک و بزرگ دیگر نظیر کوکاکولا و IBM هم سهام خریده است. چیزهایی که در این مقاله برایتان گردآوری شده است، چکیده‌ای از سخنان پرمغز بافِت در جلسات سالانه‌ی سهامداران شرکتش در بیست سال اخیر است.

باعث افتخارم است که دعوتم را قبول کنید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

اسطوره‌ی سرمایه‌گذاری، وارن بافت راز موفقیتش را با ما به اشتراک می‌گذارد و نکاتی درباره‌ی زندگی، سرمایه‌گذاری و ۵ فوت کوزه‌گریِ خاص را به ما می‌آموزد.

در زندگی

۱. «در زندگی، فقط باید چند تا کار را درست انجام بدهید، تا کلی کار غلط انجام ندهید.»
۲. «فکر کنید در قایقی زندگی می‌کنید که دائما سوراخ می‌شود. اگر انرژی‌تان را صرف پریدن به قایق دیگری بکنید، بهتر است تا اینکه بخواهید آن انرژی را صرف درزگیری سوراخ‌ها بکنید.»
۳. «برای رسیدن به نتایج خارق‌العاده، نیازی نیست کارهای خارق‌العاده انجام بدهید.»
۴. «چیزی که از تاریخ یاد می‌گیریم این است که مردم از تاریخ درس نمی‌گیرند.»
۵.‌ «زنجیره‌ی عادت‌ها سبک‌تر از آنند که حس شوند، تا زمانی که از شدت سنگینی دیگر قابل شکستن نباشند.»
۶. «به نظر می‌رسد انسان خصلتی مضر دارد که همیشه می‌خواهد لقمه را دور سرش بچرخاند.»
۷. «هیچ چیزی مثل خرواری از پول یامُفت، عقلانیت را تسکین نمی‌دهد.»
۸. «۲۰ سال طول می‌کشد تا شهرتی برای خودتان بسازید و ۵ دقیقه طول می‌کشد تا خرابش کنید. اگر به این قضیه فکر کنید، کارها را متفاوت انجام می‌دهید.»
۹.‌ «بهتر است با آدم‌هایی بپلکید که از شما بهترند. همکارانی را برگزینید که اخلاقشان بهتر از شما باشد. چیزی نخواهد گذشت که خودتان هم به همان مسیر کشانده می‌شوید.»
۱۰. «سال‌ها پیش بن گراهام به من آموخت که هزینه چیزی است که پرداخت می‌کنی و ارزش چیزی است که دریافت می‌کنی. فرقی نمی‌کند که راجع به جوراب صحبت کنیم یا سهام. من دوست دارم جنس باکیفیت را زمانی بخرم که قیمتش پایین آمده باشد.»

در سرمایه‌گذاری

۱. «مهمترین خصوصیت یک سرمایه‌گذار، خُلق و خویش است نه ذکاوتش. آدم برای این کار به خلق و خویی نیاز دارد که نه از همراه بودن با جماعت خیلی سرخوش شود و نه از حرکت در خلاف جهت‌شان.»
۲. «سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز نیازمند گذشت زمان، برخورداری از نظم و دیسیپلین و داشتن صبر و حوصله است. فارغ از اینکه چقدر استعداد و تلاش به خرج بدهید، بعضی کارها وقت می‌خواهند: نمی‌توان با ۹ زن باردار، بچه‌ای را یک ماهه به دنیا آورد.»
۳. «من دنبال این نیستم که از روی موانع ۲ متری بپرم؛ در عوض دنبال یک مانع ۳۰ سانتی‌متری هستم تا بتوانم رویش پا بگذارم و بالاتر بروم.»
۴. «بازار در کوتاه‌مدت، مثل مسابقه‌ی محبوبیت است و در بلندمدت، مثل باسکول.»
۵. «فرصت‌ها به ندرت پیش می‏‌آیند. پس هر وقت از آسمان طلا بارید با خودتان سطل ببرید بیرون، نه انگشتانه.»
۶. «تنوع‌بخشی، حفاظی در مقابل نادانی است. این جمله برای کسانی که می‌دانند چه کار دارند می‌کنند، معنی چندان خاصی نمی‌دهد.»
۷. «اگر حاضر نیستید سهامی را به مدت ۱۰ سال نگه‌ دارید، حتی فکر اینکه ۱۰ دقیقه نگه‌اش دارید را هم نکنید.»
۸. «نکته کلیدی در سرمایه‌گذاری این نیست که سبک سنگین کنید فلان صنعت قرار است چه تأثیری بر جامعه داشته باشد یا چقدر رشد کند. بیشتر حواستان به این باشد که ببینید فلان شرکت چقدر در رقابت با بقیه جلوتر است و از همه مهم تر اینکه تا کی می‌تواند جلو بماند.»
۹.‌«من سرمایه‌گذار بهتری هستم چون تاجرم و تاجر بهتری هستم چون سرمایه‌گذارم.»
۱۰. «خیلی بهتر است که شرکت خفنی را به قیمت خوب بخرید تا اینکه شرکت خوبی را به قیمت خفن بخرید.»


۵ فوت کوزه‌گری وارن بافت

هر یک از ۵ فوت کوزه‌گری وارن بافت، واقعیتی از زندگی یا سرمایه‌گذاری را به ساده‌ترین زبان ممکن بیان می‌کنند.

۱. «بهتان می‌گویم چطور پولدار شوید. درها را ببندید. هر وقت بقیه حریص بودند شما ترسو شوید. هر وقت بقیه ترسو شدند شما حریص شوید.»

از این ساده‌تر نمی‌شد بگویی که کلید سرمایه‌گذاری این است که وقتی قیمت پایین بود بخر و وقتی بالا رفت بفروش.

۲. «به دانشجوهای کالج می‌گویم، به سن من که رسیدید به شرطی آدم‌های موفقی خواهید شد که تمام کسانی که می‌خواهید دوست‌تان داشته باشند، واقعا دوست‌تان داشته باشند.»

پول مهم‌ترین چیز زندگی نیست. این را وارن بافتی می‌گوید که از مال دنیا بی‌نیاز است.

۳. «فرق بین آدم‌های موفق و آدم‌‏های واقعا موفق این است که آدم‌های واقعا موفق به همه چیز می‌گویند نه.»

افرادی مثل استیو جابز، بیل گیتس و وارن بافت موفقیت‌شان را مدیون قدرت تمرکزشان هستند.

۴. «خیلی‌ها را دیدم که الکل و بدهی زمین‌شان زد. واقعا در این دنیا نیازی به قرض کردن ندارید. اگر باهوش باشید، قادرید کلی پول دربیاورید، بدون اینکه از کسی قرض کنید.»

علت موفقیت افراد در زندگی می‌تواند چیزهای متفاوتی باشد، اما دلایل شکست عمدتا حول محور چند چیز می‌چرخد؛ از شکست هم به اندازه‌ی موفقیت درس بگیرید.

۵. «هر سرمایه‌گذاری باید قادر باشد، تجارتی که انتخاب کرده را به درستی ارزیابی کند. به این عبارت «انتخاب کرده» توجه کنید: قرار نیست وارد هر شرکتی شدید تخصص مربوط به حوزه‌ی کاری‌اش را داشته باشید، یا اصلا قرار نیست در چند حوزه کارشناس باشید. فقط باید قادر باشید شرکت‌ها را در داخل دایره‌ی فهم خود ارزیابی کنید. سایز این دایره خیلی مهم نیست؛ اما دانستن محدوده‌ی آن خیلی حیاتی است.»

یکی از نقل قول‌های مربوط به سرمایه‌گذاری که شدیدا از آن متنفرم متعلق به پیتر لینچ است که می‌گوید «چیزی را بخرید که از آن سر در می‌آورید». به نظرم این توصیه ناقص است. ایده‌ی بافت هم این حرف را دربرمی‌گیرد، اما به شما گوشزد می‌کند که مهم این است که قادر باشید شرکت‌ها را ارزیابی کنید و وارد کار آنهایی که از کارشان سردرنمی‌‏آورید نشوید، به همین سادگی!

برگرفته از: time

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۲۴ پند وارن بافت ( Warren Buffett ) برای پولدار شدن
تسهیل گستر, بابک شعبانی 13 دی 1399
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


آیا می‌توانیم با کارمندان خود دوست باشیم؟
مدیریت گروه کار ساده‌ای نیست. شما به‌عنوان مدیر، هم باید توانایی برقراری ارتباط دوستانه با همکاران‌تان را داشته باشید و هم بتوانید جذبهٔ کافی برای صدور دستور از خود نشان دهید.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو