دلايل و مزاياي پیاده سازی ERP در سازمانها

پياده سازي نرم افزار ERP مزاياي بي شماري را براي سازمانها به ارمغان مي آورد اما بايد توجه داشت که اين مزايا و بهبود فرايندهاي تجاري سازمان به راحتي قابل دست يابي نيست.

پياده سازي نرم افزار ERP مزاياي بي شماري را براي سازمانها به ارمغان مي آورد اما بايد توجه داشت که اين مزايا و بهبود فرايندهاي تجاري سازمان به راحتي قابل دست يابي نيست. پياده سازي موفق يک سيستم ERP بستگي بسيار زيادي به انتخاب سيستم مناسب، تامين کننده مناسب، نحوه بومي سازي نرم افزار در سازمان با توجه به استراتژي، فرهنگ و ساختار سازمان، تعهد و حمايت مديريت سازمان از پياده سازي نرم افزار، شايستگي مشاوران در پياده سازي نرم افزار، كنترل پروژه مناسب در طول فرايند پياده سازي و اتمام پروزه در زمان مشخص و بودجه پيش بيني شده و ... دارد كه در آينده بطور كامل به آن خواهم پرداخت.

از اين عوامل كه بگذريم، پیاده سازی ERP در سازمان مزاياي بسيار زيادي را به همراه خواهد داشت كه بصورت خلاصه مي توان به موارد زير اشاره كرد: 


· ايجاد يكپارچگي سازماني از بعد اطلاعاتي و افزايش سازگاري در اطلاعات موجود در سازمان.

· استاندارد سازي فرايندهاي سازماني بر اساس بهترين تجربياتي كه شركت هاي عرضه كننده نرم افزار از سازمانهاي مختلف به دست آورده اند.

· مهندسي مجدد فرايندهاي سازماني و کاهش زمان انجام آنها.

· تبديل فرايندهاي سازماني از حالت ضمني به حالت صريح به علت مهندسي مجددي که در فرايندهاي سازمان صورت مي پذيرد.

· امكان نصب و راه اندازي سريع تر سيستم هاي مرتبط با ERP در سازمان از جمله ماژول هاي مختلف اين نرم افزار و يا ساير نرم افزارهاي كاربردي كه از طرف عرضه كنندگان ERP ارائه نشده و مخصوص آن سازمان هستند.

· امکان و يا تسهيل توسعه سيستمها و تکنولوژيهاي جديداز جمله JIT، ABC و ... .

· امکان ايجاد همکاري هاي تجاري، سرمايه گذاريهاي مشترک، ادغام و .. براي سازمانها با هزينه کمتر و بازدهي بيشتر و نتيجه بهتر.

· تغيير تمرکز از برنامه نويسي كامپيوتري در سازمان به بهبود فرايندها

· فراهم شدن زير ساخت لازم به منظور پرداختن به SCM و نرم افزار CRM كه همانگونه كه بعدا اشاره خواهد شد، اين دو مبحث در حال حاضر تبديل به دو جزء جدايي ناپذير ERP2 شده اند.

· توسعه زير ساخت لازم به منظور وارد شدن به بحث e-Business.


لازم است در اين قسمت اشاره شود که از ERP به عنوان کاتاليزور و يا Enabler و يا تسهيل كننده در BPR و يا مهندسي مجدد فرايندهاي سازماني نام برده شده است. اما در مورد اينکه ERP و BPR کدام يک مقدم بر ديگري هستند، بحثهاي زيادي مطرح است و مقالات مختلفي درباره آن وجود دارد. برخي ERP و BPR را دو فرايند لازم و ملزوم يکديگر دانسته اند و بسيار تاكيد بر اجراي كامل BPR همزمان با پياده سازي ERP و يا قبل از آن دارند در حاليكه برخي ديگر بسيار تاكيد بر عدم اجراي BPR سنگين در فرايندهاي سازمان به منظور افزايش احتمال موفقيت پروژه پياده سازي ERP در سازمان دارند. تاكيد گروه دوم بيشتر بر افزايش دقت در انتخاب ERP مناسب براي سازمان كه داراي بيشترين انطباق با فرايندهاي سازماني است مي باشد.


نکته مهمي که در اين جا بايد به آن اشاره شود اين است که پياده سازي يک سيستم ERP بصورت موفق در يک سازمان بسيار مشکل است بگونه اي که بر اساس مطالعاتي كه صورت گرفته، تاكنون در 50% موارد، پياده سازي اين سيستم با شکست مواجه شده و در 90% سيستم هاي پياده شده موفق، فراتر از زمان و بودجه مصوب اوليه عمل شده است! بنابراين با وجود مزاياي بي شماري كه پياده سازي ERP براي سازمان دارد، تا زماني كه توجيه لازم براي انجام اين كار وجود ندارد، هيچ سازماني نبايد خود را درگير آن نمايد. تصميم به خريد و پياده سازي نرم افزار ERP در يك سازمان به منزله قماري است كه كل سازمان در آن شرط بندي مي شود. درصورت عدم موفقيت پروژه پیاده سازی ERP  ادامه حيات سازمان بسيار مشكل خواهد بود. 


اما اينكه سازمانها چه توجيهات و يا دلايلي براي پياده سازي ERP داشته اند، و يا اينكه ERP چه مشكلاتي از آنها را برطرف نموده است، بحثي است كه در دو نمودار ادامه به آنها پرداخته شده است

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
دلايل و مزاياي پیاده سازی ERP در سازمانها
تسهیل گستر 01 تیر 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


اصول ERP
سيستم‌ هاي برنامه‌ريزي منابع سازمانی در دهه 1990 ظهور يافته و اوايل هزاره جديد به عنوان سيستم‌هاي جامع و يكپارچه سازماني توسط بسياري از سازمان‌هاي بزرگ مورد پذيرش قرار گرفتند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو