رهبری تیم در اودوو: یک رهبر تیمی باشید، نه یک مدیر!

به عنوان کسی که می خواهید با سیستم مدیریت منابع سازمانی اُدوو (Odoo ERP) مدیریت کنید، قبل از اینکه مدیر باشید، باید یک رهبر تیمی باشید. پیتر دراکر می گوید؛ «مدیر درست کار می کند. اما یک رهبر کارهای درست را انجام می دهد.»

به عنوان کسی که می خواهید با سیستم مدیریت منابع سازمانی اودوو (Odoo ERP) مدیریت کنید، قبل از اینکه مدیر باشید، باید یک رهبر تیمی باشید. پیتر دراکر می گوید؛ «مدیر درست کار می کند. اما یک رهبر کارهای درست را انجام می دهد.»
رهبر تیم کیست؟
رهبر کسی است که به تیم خود کمک می کند تا موفق شود. به عنوان رهبر تیم؛ شما باید در خدمت تیم خود باشید.
فرهنگ و نقش مدیر
فرهنگ سازمانی، یک سند یا دستورالعمل سازمانی نیست. فرهنگ سازمانی راه و روش مدیرانی است که به صورت دائم و روزانه با تیم خود کار می کنند تا به اهداف خود دست یابند. بسیاری از شرکت ها، دارای بیانیه ارزش اعلام شده مانند؛ کمال گرایی، ارتباطات، حرمت و تعالی سازمانی هستند. مدیران شرکت اُدوو، نگهبانان فرهنگ این شرکت هستند. فرهنگ اُدوو شامل مفاهیم زیر است:
- بهینه سازی سیستم برای تجربه خوب مشتری
- اجرای سریع تر کارها
- استخدام کارکنان جدید و حفظ افراد عالی
- نوآوری، خلاقیت، و حتی خرابکاری
- ساده سازی کارها
- اعطای اختیارات به کارکنان
بخش بزرگی از نقش مدیر، استخدام کارمند جدید، روی فرم ماندن او، رشد، ترقی و حفظ کارکنان خوب و عالی است.
استخدام
برای این که یک مدیر بتواند نیروهای جدید و متخصص استخدام کند، باید مراحلی را طی کند تا بتواند فرد مورد نظر خود را که بتواند به موفقیت اهداف سازمان کمک کند، جذب نماید. انجام مصاحبه، اولین قدم برای استخدام کارمندان جدید است.
مصاحبه
مصاحبه؛ ارزیابی صلاحیت ها و شایستگی هاست، نه ارزیابی دانش یک فرد. در واقع در مصاحبه، آن چه که فرد می تواند انجام دهد، به جای چیزهایی که او می داند، مورد ارزیابی قرار می گیرد. در غیر این صورت، آنها (متقاضیان استخدام) با ظاهرسازی، خود را نزد شما بهتر نشان می دهند، نه به خاطر این که توانمندی های فراتری دارند، بلکه به خاطر این که در سازمان شما جذب شده و تجربه کسب کنند. اما چگونه به شایستگی ها و صلاحیت های فرد پی می برید؟ پاسخ به سوال های زیر می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
- آیا او با هوش است؟ (انجام تست هوش)
- آیا او می تواند به صورت آزمایشی کار کند؟ (امتحانش کن)
- آیا او می تواند سازمان و اهداف آن را درک کند؟
- آیا او فرایندها را نمی داند؟ (جریان یا روند کاری در کسب و کار)
- آیا او زیاد حرف می زند؟ (انجام صلاحیت های گفتاری)
- آیا او یک توسعه دهنده خوب است؟ (برنامه نویس حرفه ای)
- آیا توانایی یادگیری دارد؟
- آیا درباره چیزهایی که نمی داند، فکر می کند؟
دقت کنید که معروف بودن یک فرد، به معنی کامل بودن و حرفه ای بودن او نیست. ما افراد را به خاطر کاری که می توانند انجام بدهند به تیم خود می آوریم نه به دلیل این که آنها معروف یا افراد بزرگی هستند. اگر هم هیچ پیش فرضی در استخدام کارمند جدید نداشته باشید، افراد عادی و متوسط استخدام می کنید. بنابراین یک مصاحبه عالی در مورد کارهایی است که افراد می توانند انجام بدهند، نه سوال هایی برای بررسی چیزهایی که آنها می دانند.

ارزیابی کارکنان جدید
در اولین روز کاری و در محل کار، اهداف یادگیری کارمند جدید با موضوعات مشخص را برای ماه آینده تعیین کنید. اهداف هفتگی، چشم اندازهای نزدیک و قابل دستیابی و هر آنچه انتظار دارید را مشخص کنید. همراه با آنها کارهای مفیدی را که زود به نتیجه می رسند انجام دهید. با کارآموزان مثل یک کارآموز رفتار نکنید. مسئولیت ها و پروژه ها را نیز به صورت واقعی و درست، حتی برای آنها هم واگذار کنید. این کار هم برای آنها و هم برای شما بهتر و نتیجه بخش است و باعث افزایش روحیه و اعتماد به نفس آنها می شود.
ادامه همکاری با کارمند جدید
چه چیزهایی باعت انگیزش کارمند می شود؟ استقلال، ترقی و رشد، یا هدفمندی!
استقلال، داشتن اهداف درست و مشخص در زندگی است. به کارکنان تان اعتماد داشته باشید و به آنان فرمان ندهید و بی جهت تحت کنترل نگه ندارید. به آنها اجازه بدهید خودشان را نشان بدهند. مسئولیت ها را هم واگذار کنید، نه صرفا اجرای وظایف را، و به آنها اجازه بدهید درباره چگونگی دست یابی به آنها فکر کنند.
استقلال کارمند به معنی عدم نیاز به راهنمایی نیست. آنها نیازمند راهنمایی هستند، هر چه بیشتر بهتر.

تسلط بر کارمند؛ یا کمک به رشد و ترقی او
رشد و تکامل، اراده داشتن برای بهتر و بهتر شدن است. برای آموزش تیم خود وقت بگذارید، این کار یک سرمایه گذاری خوب و ارزشمند است. اما اگر کارمندی در کارش شکست بخورد، او را سرزنش نکنید، بلکه از خودتان بپرسید؛ چه چیزی را از او دریغ کرده اید و در اختیار وی قرار نداده اید که شکست خورده است؟ برای رشد و ترقی کارمندان، کتاب و منابع مهم را در اختیار آنها قرار دهید.
استقلال یا راهنمایی
بین این دو مفهوم، تعادل و توازن صحیحی برقرار کنید. همیشه به جای تعیین کردن انجام یک وظیفه، علت آن را توضیح دهید. اگر موافق نباشید، به جای دستور دادن و ... بحث و گفتگو کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید.
هدف
کاری که ما انجام می دهیم، در خدمت هدفی بزرگ تر از خودمان است. همیشه «چرایی» و «علت» انجام یک کار را توضیح دهید. اطمینان حاصل کنید که همه اهداف و چشم انداز شرکت را با همه کارکنان و تیم خود به اشتراک گذاشته اید. به کارکنان خود بگویید چقدر مفید هستند و حتی برای اجرای وظایف کوچک نیز به آنها تبریک بگویید و پاداش بدهید.
تصمیم گیری
تصمیم گیری درست و به موقع، ابزاری برای اجرای سریع تر کارها است. در اغلب شرکت ها سعی می کنند همه کارها را با سه مولفه کیفیت، انجام کامل، و سریع انجام دهند. ولی ما در سیستم منابع سازمانی اودوو (Odoo ERP)؛ کار کمتری انجام می دهیم، اما آن را سریع تر و با کیفیت خوب انجام می دهیم. اما چگونه کارها را سریع تر انجام می دهیم؟
ما فقط نیمی از کارهایی که باید انجام شود را انجام می دهیم. یعنی اولویت بندی می کنیم و کارهای غیر ضروری را انجام نمی دهیم ولی کارهای با اولویت بالا را سریع و با کیفیت خوب انجام می دهیم. کارهایی که می خواهید انجام دهید را اولویت بندی کنید، سپس کارهای با اولویت پایین را کنار بگذارید تا زمان معین انجام دهید.
تمرکز کنید
با به اشتراک گذاری اهداف روشن و مشخص، تیم خود را متمرکز نگه دارید. مدیران خوب می توانند به شما بگویند چه کاری باید انجام بدهید. مدیران بزرگ می دانند که چگونه می توان کارهای مفیدی انجام داد و چه کارهایی را انجام نداد تا کارکنان بتوانند روی آنچه که ضروری است متمرکز شوند و نسبت به آن احساس مسئولیت بکنند. توضیح درباره این که «چرا برخی کارها انجام نمی شود» یک راه خوب برای حفظ تمرکز تیم است.
فرآیندهای خوب به کارکنان با استعداد کمک می کند تا کار بیشتر و بهتری انجام دهند. اما فرآیندهای بد و ناکارآمد، باعث مخفی کاری شده و منجر به پنهان ماندن اشتباهاتی می شود که می تواند قابل اصلاح باشد. مدیران بزرگ متوجه شده اند که چگونه می توانند به جای تلاش برای کنترل کارکنان خود، با زمینه سازی برای رشد شایستگی ها، باعث رشد آنها شوند.
برای ایجاد توانمندی اتخاذ تصمیم های درست توسط کارکنان، زمینه های رشد بینش و فهم آنها را فراهم کنید تا آنها با درک بهتری خود را با اهداف و برنامه های سازمان همراه کنند.
زمینه های پذیرش اهداف سازمان توسط کارکنان؛
- داشتن استراتژی
- مشخص شدن اهداف
- نقش های مشخص شده و شفاف برای کارکنان
- محیط مناسب برای یادگیری
- تصمیم گیری شفاف
- معیارهای معین برای ارزش گذاری فعالیت های کارکنان

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
رهبری تیم در اودوو: یک رهبر تیمی باشید، نه یک مدیر!
تسهیل گستر 19 دی 1397
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ویرایش
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


برنده شدن در کسب و کار: کنش و واکنش
شرکت بین المللی JYF، یک تولید کننده حرفه ای در زمینه اکستنشن مو است که چند سال در این صنعت فعالیت می کند. کارخانه آنها در چین و در شهر شِن ژِن (Shenzhen) قرار دارد. آنها انواع محصولات اکستنشن مو را با بالاترین کیفیت و با قیمت مناسب تولید می کنند. محصولاتی مانند موهای رنگ شده، نوار مو، گیره و کلیپس مو، کلاه گیس های توری، کلاه گیس مصنوعی و ... .
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو