کارشناس کسب و کارهای نو: دوران پساکرونا مدیریت معیشتی می‌طلبد

تبریز، ایرنا، کارشناس ارشد توسعه کسب و کارهای جدید گفت: دوران پساکرونا، نه توزیع پول، بلکه مدیریت معیشتی آحاد مردم را می طلبد.

تبریز، ایرنا، کارشناس ارشد توسعه کسب و کارهای جدید گفت: دوران پساکرونا، نه توزیع پول، بلکه مدیریت معیشتی آحاد مردم را می طلبد.

 علیرضا غضنفری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: به نظر می رسد در دوران پساکرونا دولت ها در کشورهای مختلف حل مشکلات را به مردم حواله خواهند کرد، اما معتقدم کسب و کارهایی که طی سالیان متمادی شکل گرفته و تقویت شده اند، باید مجدد به جریان افتند و تا می توانیم آن ها را باید به سمت الکترونیکی شدن سوق دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران پس از کرونا به شدت متفاوت از ایران پیش از کرونا خواهد بود، اظهار داشت: البته این متفاوت بودن به کل جهان مربوط است و با توجه به اینکه امروز جنگ ها کم شده و مشکلات اخلاقی نیز پایین آمده است و جهان به فلسفه آرامش پی برده، اخلاقیات بیشتر بر زندگی بشر حاکم شده و از نظر معنوی دنیای بهتر در انتظار آینده جهان است.

غضنفری با بیان اینکه هم اکنون هم‌سرنوشتی در میان مردم جهان معنی پیدا کرده است، یاداوری کرد: در آینده نزدیک دنیای الکترونیکی را شاهد خواهیم بود و آدات خرید مردم تغییر کرده و دامنه فعالیت ها نیز وسیع تر می شود.
 
وی ادامه داد: در دوران پساکرونا ارتباطات فیزیکی به شدت کاهش می یابد که در این شرایط باید آموزش ها در حوزه بازاریابی، خرید و فروش، مدیریت حرفه ای و سنجیده را دولت ها در سرلوحه فعالیت های خود قرار دهند تا نجات افراد بیشتر از بحران کرونا، فدای حفظ چند کسب و کار جزیی نشود و در این وضعیت حقیقت را باید پذیرفت و هوشمندانه پیش رفت.

غضنفری گفت: در دوران پساکرونا، رهبران حرفه ای کسانی هستند که تصمیمات مفید و شاید خشن هم بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه در اقتصاد دیجیتال پس از کرونا با سبک جدید زندگی را شاهد خواهیم بود، ادامه داد: برای پیشگیری از تهدیدهای قبلی اقتصاد جهانی، باید به این سمت رفت که در این راستا فرهنگ عمومی مردم باید تغییر کند؛ فرهنگ زیست انسان ها در کنار هم باید نهادینه شود، چون به تنهایی زندگی در آینده ممکن نیست.

غضنفری افزود: در ماه های آینده مردمان با درآمد زیاد باید طمع های هنگفت اقتصادی خود را از ذهن خود دور کنند، چون نظام ارزش ها در حال تغییر است و انسان ها باید در پسا کرونا تکیه گاه یکدیگر باشند.

به گفته وی، تغییر فرهنگ ها و ارزش ها باید سریع تر اتفاق افتد که در این رابطه درک کامل کرونا باید بیش از پیش جهت تریبت انسان های آینده وجود داشته باشد.

این کارشناس ارشد توسعه کسب و کارهای جدید با اشاره به اینکه همه گیری کرونا در مجموع منفی، اما ثمرات مثبی هم داشته است، اظهار داشت: چون شرایط کسب و کارها طی قرن های متمادی برنامه ریزی شده بود،در این وضعیت به هم خورده است، در حقیقت طوفانی در اقتصاد کل جهان، کشور و استان ما به وجود آمده است و کسب و کارها به هم تنیده به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند.

غضنفری اضافه کرد: در حال حاضر حرکتی در کل اقتصاد جهان اتفاق نمی افتد و فعالیت ها، تجارت و تولید متوقف شده است و باعث شده جریان درآمد متوقف شود و تعطیلی ها به وجود آید و بر حجم بدهکاران افزوده شود که باید این مشکل به سرعت حل شود، چون اگر این شرایط تداوم یابد اقتصاد کشور و استان متلاشی می شود.

وی گفت: یکی از آثار مثبت کرونا آن است که به ما اجازه داد تا تأمل بیشتری در حوزه های اقتصادی بکنیم؛ کرونا، به خصوص در حوزه الکترونیک و تجارت تاثیر مثبت گذاشت و شاید ده ها سال تحولات این حوزه را به جلو انداخت، شتاب داد و جایگاه آن را ارتقا داد و آسیب پذیری کسانی که با تجارت الکترونیک بیگانه بودند، بیشتر نمایان شد.

غضنفری اظهار داشت: این در حالی است که قبلا" هزینه های بیشتری هدر می رفت و بیشتر روی فروشگاه ها و ساختمان های فیزیکی تمرکز داشتیم.

وی گفت: در سال ۲۰۰۳ سارس حدود ۸۰۰ نفر را کشت و کرونا تاکنون ۴۰۰ هزار نفر را کشته است، در آن موقع تجارت الکترونیک حدود ۴۰ درصد اتفاق افتاده بود و مطمئناً تاثیر کرونا بر توسعه تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال بسیار بیشتر از سارس خواهد نبود. در سال ۲۰۰۸ رکود اقتصادی جهان و اتفاقات یونان اقتصاد جهان را ۲ دهم درصد کوچکتر کرد، در حالیکه اقتصاد آمریکا در اثر کرونا ۷ درصد کوچکتر شده که نشان دهنده بزرگی تاثیر کرونا است.

این کارشناس اقتصادی افزود: در واقع ایران از تاثیر افت اقتصادی جهان به راحتی متاثر خواهد شد و دنیا تلاش خواهد کرد تاثیرات منفی را کاهش دهد و آن را به سمت کشورهای دیگر هدایت کند، همان گونه که بورس پیام می دهد که کسانی که هوشیاری اقتصادی دارند با حرفه ای ترین شکل ممکن در حال پاک کردن  مشکلات ناشی از کرونا هستند؛ در بحران کرونا ۸۱ درصد و ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر نیروی کار تعطیل یا نیمه تعطیل شدند.

غضنفری یادآوری کرد: اما شرکت آمازون ثروتش در دوران کرونایی ۲۴ میلیارد دلار طی ۲ ماه بیشتر شد که رقمی بسیار بزرگ و نشانه ای واضح از حرکت جهان به سمت الکترونیکی شدن تجارت است.

وی با اشاره به انقلاب کشاورزی، صنعتی و اطلاعاتی طی قرون گذشته، گفت: امروز نیز شاهد انقلاب اطلاعاتی هستیم و دنیا در حال حرکت از سمت کسب و کارهای کم سود و پردردسر به سمت پردرآمد و کم دردسر است.

غضنفری، کرونا را پدیده ای نه بحران زا، بلکه آن چیزی دانست که در آینده خواهیم دید، تعریف کرد و ادامه داد: کرونا تهدید جان انسان ها نیست، چون بیکارهای امروز، فردا مرتکب دزدی و فساد خواهند شد و ناآرامی های سیاسی و مردمان ناراضی پدید خواهد آورد و کارخانجات با مشکلات عدیده مواجه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه برخی کسب و کارها در دوران پساکرونا به شرایط قبلی بر نمی گردند، یادآوری کرد: بیشترین تاثیر کرونا در حوزه های اشتغال، تولید و اقتصاد است و اگر مدیریت اقتصادی اتفاق نیفتد، آینده بسیار نگران کننده است.

منبع: ایرنا

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
کارشناس کسب و کارهای نو: دوران پساکرونا مدیریت معیشتی می‌طلبد
تسهیل گستر 15 تیر 1399
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


شرکت تسهیل گستر تبریز استخدام می کند
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو