كسب و كار مبتني بر اينترنت

چندي است كه استفاده از اينترنت در كسب وكار بسيار رونق گرفته است. در دنيا نمونه هاي موفقي از مديران هستند كه با استفاده از مدلهاي جديد و كاملاً ابتكاري و مدرن توانسته اند، موفقيت بي نظيري را براي خود رقم زنند و به رغم وجود رقابت تنگاتنگ در بازار كار، جايگاه مطمئني براي شركت خود درميان رقبا ايجاد كنند.
چندي است كه استفاده از اينترنت در كسب وكار بسيار رونق گرفته است. در دنيا نمونه هاي موفقي از مديران هستند كه با استفاده از مدلهاي جديد و كاملاً ابتكاري و مدرن توانسته اند، موفقيت بي نظيري را براي خود رقم زنند و به رغم وجود رقابت تنگاتنگ در بازار كار، جايگاه مطمئني براي شركت خود درميان رقبا ايجاد كنند.

از اين رو خانه مديران با حضورآقاي مهندس محمود مردان عضو هيأت مديره شركت افرانت و خانم دكتر فيروزه قنات آبادي مدرس دانشگاه، نشستي را مبني بر بررسي مدلهاي كسب و كار متكي بر اينترنت برگزار كرد. اين نشست شامل سه بخش مجزا بود. بخش اول شامل بررسي نمونه هاي موفق در دنيا، بخش دوم جديدترين تكنولوژي هاي در ارتباط با MOBILE COMPUTING توسط آقاي فرهاد وارث مديرعامل شركت رايانه پيوند ارائه شد. و در بخش پاياني اين نشست آقاي بهزاد توكلي فرد، مدير فني شركت انديشه ارتباطات فردا جديدترين TABLET P.Cها را معرفي كردند.

در بخش نخست اين نشست خانم دكتر قنات آبادي درباره مدل كسب و كار يا (BUSINESS MODEL) سخناني ايراد كرد وي گفت: اين مدل، مشخصات محصولاتي است كه يك شركت به يك يا چند بخش از مشتريان ارائه مي كند. به علاوه آنچه كه در اين مدل مطرح است، ساختار بنگاه و شبكه اي كه بنگاه با شركايش در زمينه بازاريابي و تحويل محصولات به منظور جريان درآمد بيشتر و پايـــدار ايجاد كرده است. وي افزود: مدل كسب وكار حلقه اي است كه استراتژي و فرايند كسب و كار را به يكديگر پيوند مي دهد مثلاً در مدل الكترونيكي عناصري وجود دارد كه در ارتباط با يكديگرند و عبارتند از:

1 - نوآوري محصول
2 - نوع رابطه با مشتريان
3 - ساختار مديريت
4 - شيوه هاي تامين مالي
وي تاكيد كرد، وقتي راجع به مدل كسب و كار صحبت مي كنيم، بايد ببينيم آيا به عناصر بالا كه مي تواند به صورت چهار پرسش مطرح باشد، پاسخ داده شده است يا خير؟ علاوه بر اينكه هركدام از اين عناصر، زيرمجموعه هايي دارند كه بايد آنها نيز موردتوجه قرار گيرد.
مدلهاي موفق كسب و كار اينترنتي
اين نشست در ادامه به معرفي سه مدل موفق درجهان پرداخت. آقاي مهندس مردان در سخنان خود مدل گوگل (GOOGLE) را مطرح كرد و گفت؛ ياهو (YAHOO) و گوگل دو نمونه موفق هستند اگرچه گوگل سهم بازار ياهو را گرفته است. وي افزود&، هدف گوگل غالب شدن در موتور جستجو است. اين مدل در ابتدا مي خواست اطلاعات را دراختيار هركس، هر زمان و هر جا قرار بدهد. لذا شيوه اي متفاوت را براي تحقق اين هدف در پيش گرفت و تلاش كرد در اين مسير نقاط ضعف ياهو را فرصتي مغتنم قرار دهد و آن را براي خود تبديل به نقطه قوت تبديل نمايد كه البته در اين امر موفق شد. يكي از نقاط ضعف ياهو زمان طولاني براي آمدن صفحه اصلي به علت وجود تبليغات متنوع بود كه گوگل اين مشكل را براي موتور جستجوي خود با مرتبط نمودن تبليغات با كليد واژه هايي كه كاربر مدنظر دارد، برطرف كرد و اين عمل سرعت بيشتري را براي كاربران فراهم آورد. نقطه ضعف ديگر دريافت مبالغي جهت اولويت بندي در رتبه ها بود كه همه ترجيح مي دهند جزء اولي ها در ليست باشند كه در گوگل اين طبقه بندي برحسب غناي مطالب و بدون دريافت پول انجام مي شود.

اين سخنران عوامل موفقيت گوگل را درموارد زير برشمرد:
1 - بر كاربر متمركز شد و بقيه موارد را فداي رضايت مشتري كرد.
2 - نتايج جستجو به كسي فروخته نمي شود.
3 - صفحه اصلي بسيار راحت و سريع مي آيد.
4 - تبليغ با كليد واژه موردنظر كاربر، مربوط است.
5 - حضور پنجاه نفر داراي دكتراي تخصصي كه فقط دربــــاره جستجو تحقيق و فعاليت مي كنند.
6 - نتايج جستجو بسيار سريع ارائه مي شود.
7 - دموكراسي در ســـــايت برقرار است (رتبـــــه بندي براساس مسايل مالي انجام نمي شود).
8 - امكان جستجو درگوگل توسط موبايل فراهم است.
9 - لزومي ندارد براي رسيدن به پول، كار خلاقي انجام شود.
10 - غير از فايلهاي HTML، امكان جستجو براي فايلهاي تحت &WORD، EXE، POWERPOINT وPDF نيز مهيا است.
11 - بسيار گسترده است و در دنيا با زبانهاي مختلف (88 زبان) فعاليت مي كند امكان تصحيح لغات اشتباه را نيز دارد.

مهندس مردان در ادامه چنين گفت: گوگل درحال حاضر بيش از 200 ميليون جستجو را روزانه انجام مي دهد و حجم سه ميليارد صفحه را پاسخگو است. هر ماهه هفتاد و سه ميليون و پانصد هزار كاربر از اين موتور جستجو استفاده مي كنند كه بيش از پنجاه درصد آنها خارج از كشور آمريكا هستند. به لحاظ دارابودن اين مشخصات شركتهاي معروفي چون سيسكو، سوني، كانن، در اين سايت تبليغ مي كنند.

خانم دكتر قنات آبادي نيز شركت DELL را به عنوان نمونه موفق مطرح كرد و گفت، اين شركت بزرگترين توليدكننده PC در دنيا و نمونه موفق فروش مستقيم به مشتري است. حدود سي و پنج هزار نفر پرسنل دارد و فروش سالانه آن حدود سي ميليون دلار است. هدف DELL، فروش مستقيم به مشتري نهايي است. اعم از اينكه فرد، موسسه يا شركتي بزرگ باشد. اين شركت سفارشات را از مشتري مي گيرد و براساس سفارش مشتري توليد مي كند. به عبارتي تامين نياز مشتري براساس سفارش، برتري رقابتي خاص اين شركت است كه آن را از ديگر رقيبان در دنيا، موفق تر ساخته است.

وي افزود، توليد براساس سفارش به لجستيك، تداركات و توليد فوق العاده قوي نياز دارد. به اين منظور آنها فعاليتهاي كليدي و استراتژيك را خود انجام مي دهند و فعاليتهاي غيراستراتژيك را به پيمان سپاري (OUT SOURCING) مي سپارنـــد آنها علاوه بر سخت افزار، نرم افزار موردنياز مشتري را نيز تهيه و براي اين عمل، با توليدكنندگان نرم افزار و توزيع كننده هاي متعدد در سراسر دنيا ارتباط برقرار مي كنند. اين شركت در 34 كشور، خدمات، تعمير و حمايت پس از فروش را به مشتريان ارائه مي دهد.

خانم دكتر قنات آبادي افزود، شركت DELL براي فعاليت گسترده خود در 4 منطقه از جهان دفاتر مركزي دارد كه عبارتند از، آمريكا و تگزاس، ژاپن، هنگ كنگ و انگلستان. قابل ذكر است كه فعاليتهاي كليدي و مركزي در تگزارس انجام مي شود و درصورت لزوم، موارد انجام شده از اين مركز به مراكز ديگر منتقل مي شود يا به عبارتي توسعه محصول در آمريكا متمركز است.

مدل EBAY
سومين نمونه موفق منتخب دردنيا مدل EBAY است. اين مطلب توسط آقاي مهندس مردان در ادامه اين نشست مطرح شد. وي افزود، مؤسس «EBAY» آقاي پيـــر اميديار فردي ايراني الاصل است كه سمساري الكترونيكي را راه اندازي كرده است. وي تاكيد كرد كه در دنيا حراجهاي ONLINE بسياري ايجاد شده است، اما هيچ كدام موفقيت EBAY را به دست نياورده اند و تبلور اين موفقيت هم اين است كه آقاي اميديار دومين ثروتمند زير چهل سال در آمريكا است كه با 3/82 بيليون دلار ثروت درجهان شناخته شده است و بازار فروش وي در دنيا اولين است. گفتني است كه پس از او، بازار دال مارت قرار دارد.

سخنران ادامه داد، آقاي اميديار شروع كارش را با عرضه محصولات خدمات به كساني كه مي خواهند در اينترنت با هم معامله كنند، شروع كرد. به مرور زمان بعضي از افراد به عنوان شغل دوم در اين سايت خريد وفروش كردند تا اينكه به مرور يك جامعه 30 ميليون نفري در دنيا شكل گرفت كه هم عضو EBAY هستند و همديگر را مي شناسند. همه با هم معامله مي كنند، اعم از خانه دار، سرمايه گذار، كارمند و... درحال حاضر در EBAY از موارد بسيار كوچك تا مواردي چون شهر خريد و فروش مي شود.

مهندس مردان توجه حضار را به اين مهم جلب كرد كه EBAY دنياي كسب و كار جديدي را به وجود آورده است اما شايد نتوان از آن به عنوان يك نمونه موفق ياد كرد زيرا شيوه عمل او و رشد بي نظيرش بسيار متفاوت از ديگران است. ماموريت EBAY ايجاد جايگاهي در جهان است كه هركسي بتواند هر چيزي را بخرد و بفروشد. عضويت در اين سايت بدون پرداخت پول انجام مي شود، اما مقرراتي دارد كه بايد رعــــايت شود تا از تقلب و كلاهبرداري هاي احتمالي جلوگيري شود. گرچه اگر تقلبي انجام شده است ناچيز بوده و حدود يك درصد معامله بوده است. البته اين سايت اصل را بر اين قرار داده است كه مردم خوب هستند و به آنها اعتماد مي كنيم. در مرحله بعد اگر اتفاقي بيفتد آن را بررسي كرده و راهكاري درخور مي يابد.

سخنران نكته اصلي موفقيت اين مورد را شفافيت درمورد قيمت واقعي و سوابق آنچه خريد و فروش مي شود، عنوان كرد و گفت، به همين علت (شفافيت)&، شركتهايي چون فورد و موتورولا كه خود امكانات فروش را در اختيار دارند، ترجيح مي دهند به EBAY بپيوندند و اين حاصل اطميناني است كه در بين اين جمعيت شكل گرفته است. ازنكات برجسته ديگر اين كه اگر اتفاق ناگواري براي يكي از اعضاء بيفتد بقيه اعضاي شركت با او همدردي مي كنند و بعضي وقتها صددرصد درآمد موردي را به خيريه اختصاص مي دهند. شركت معتقد است، عمده فروش بسته به اين سي ميليون عضوي دارد كه با ما در ارتباط هستند و به عبارتي شركاء منحصر به فرد EBAY هستند.

در بخش دوم اين نشست، آقاي فرهاد وارث به معرفي چهار حوزه قابل ملاحظه تكنولوژي اطلاعاتي پرداخت. اين چهار حوزه عبارت بودند از:
1 - MOBIL COMPUTING
2 - كارتهاي ذخيره اطلاعات
3 - ارتباطات بدون سيم
4 - تكنولوژي CENTRINO

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
كسب و كار مبتني بر اينترنت
تسهیل گستر 03 مرداد 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


تجارب آموزش الكترونيك در ايران و جهان
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو