چگونه نام دامنه (Domain Name) مناسب انتخاب کنیم؟

در این مقاله 20 ایده برای انتخاب نام دامنه را بررسی خواهیم کرد که در انتهای مقاله می‌توانید بهترین تصمیم را برای دامین خود بگیرید.

دامنه چیست؟

دامنه ( Domain ) همان آدرسی هست که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد یک سایت می شوید مثلا: www.google.com اجازه دهید دامنه را به زبان ساده تر توضیح دهیم تصور کنید شما قصد دارید یک کسب و کار راه اندازی کنید، برای اینکه کسب و کار شما درآمد مناسبی داشته باشد باید آن را در یک منطقه مناسب و یک آدرس سر راست که مشتری شما آن را به خاطر بسپارد راه اندازی کنید.

انتخاب نام دامنه مناسب یکی از بزرگ‌ترین دغدعه‌های هر فردی به هنگام راه‌اندازی کسب و کارش است. در واقع اگر بتواند بهترین، آسان‌ترین و مرتبط‌ترین نام دامین را برای وبسایت خود به ثبت برسانید، به راحتی قادر خواهید بود برند و حوزه فعالیتتان را به کاربران معرفی کنید.

در این مقاله 20 ایده برای انتخاب نام دامنه (Domain Name) را بررسی خواهیم کرد که در انتهای مقاله می‌توانید بهترین تصمیم را برای دامین خود بگیرید.


۱- در نظر گرفتن دامنه سطح بالا (Top Level Domain)

ساده‌ترین روش انتخاب پسوند دامنه این است که ببینید که چه دامنه‌های سطح بالایی (Top Level Domain) برای نام دامنه مورد نظر شما وجود دارد. مهم‌ترین و رقابتی‌ترین دامنه سطح بالا (TLD) تاکنون دامنه .com بوده است. اما پسوندهای مهم دیگری مانند .net ، .biz ، .shop و … نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب نمایید.




دامنه‌های سطح بالا برای موارد بسیار متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال، پسوند .biz برای وب‌سایت‌های فعال در حوزه تجارت کاربرد دارد. در حالی‌که دامنه org. برای سازمان‌های غیرانتفاعی مانند بنیادهای خیریه اولین انتخاب است.


اگر وب‌سایت شما با دامنه org. معرفی شود، بازدیدکنندگان، شرکت یا کسب‌وکار شما را یک سازمان یا موسسه عام‌المنفعه یا سازمان خیریه تصور می‌کنند. البته برای کاربران ایرانی org. بیشتر به معنی سازمان‌های نیمه‌دولتی و خصوصی است.


2- کوتاه بودن نام دامنه

نام دامنه باید کوتاه و کمتر از 12 حرف باشد، نمونه ای از دامنه های کوتاه و روان yahoo.com ، alexa.com و microsoft.com هستند.


3- نام دامنه باید به راحتی در ذهن ها ماندگار شود

نمونه ای از دامنه های ثبت شده که همواره در ذهن مخاطبین ماندگاری دارند google.com ، apple.com و aparat.com هستند.


4- از کلمات کلیدی در نام دامنه استفاده کنید


استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت وب سایت شما هموراه باعث می شود در موتور های جستجو خیلی سریع تر از رقیبان خود سبقت بگیرید به عنوان مثال دامنه هایی مانند downloadmusic.com و musicirani.com می توانند به ترتیب در کلمات کلیدی و رقابتی مانند دانلود موزیک و موزیک ایرانی در صدر نتایج موتور های جستجو باشد.


5- تحقیق و جستجو درمورد کلمات کلیدی مرتبط با نام دامین مورد نظر

جست‌وجوی کلمات کلیدی، اولین گام ارزشمند برای چندین نوع بازاریابی آنلاین، از جمله بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی پرداخت به‌ازای هر کلیک (PPC) است. همچنین ابزاری عالی جهت یافتن ایده‌هایی برای نام دامنه است.




به منظور یافتن کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با کسب و کارتان، به ابزارهای رایگانی مانند Keyword Tool یا Google Keyword Planner و ابزارهایی پولی از جمله MOZ ،Ahref، SEMRush و … می‌توانید رجوع کنید. تمام پیشنهادات این ابزارها براساس زبانی که مردم استفاده می‌نمایند خواهد بود و که در نتیجه استفاده از یکی از این کلمات کلیدی محبوب در URL وب‌سایت شما، رتبه سئو سایت شما را افزایش خواهد داد.


6- تشکیل لیستی کامل از کلمات مورد نظر و مترادف‌های آن‌‌ها

زبان انگلیسی پر است از کلماتی که معانی یکسان یا کاملن مشابه دارند. درواقع یک کتاب کامل داریم که می‌توان مترادف هر کلمه‌ای را که فکرش را می‌کنید در آن ثبت نمود. ببینید آیا هر یک از مترادف هایی را که دوست دارید مانند ایده اصلی خودتان است. همچنین بررسی آزاد بودن دامنه را فراموش نکنید.


7- بررسی نام دامنه مورد نظر در زبان‌های دیگر

بعضی اوقات، کلماتی که می‌خواهید در انگلیسی استفاده کنید، همتای زیبایی در زبان دیگری دارند که می‌توانید به جای آن در نام وب‌سایت خود استفاده کنید. سایت Translatr امکان وارد کردن یک کلمه و بدست آوردن لیستی از ترجمه‌های آن را در ده‌ها زبان مختلف آسان می‌کند. اما زبان‌هایی که از الفبای کاملن متفاوتی استفاده می‌کنند دراین روش نمی‌توانند کمکی به شما نمایند.


8- استفاده از کلمات مرتبط

مانند روش‌های قبلی که توضیح داده‌شد، این روش نیز لیستی از کلمات مشابه به ایده شما را ایجاد می‌نماید. ابزار Related Words مرتبط با کلمات می‌تواند لیستی از کلماتی را ایجاد کند که به کلمه مورد نظرشما نزدیک و مرتبط است.


9- آدرس دامنه شما باید منحصر به فرد باشد و به هیچ عنوان کپی برداری شده نباشد


از نام برند های بزرگ و مشهور در انتخاب نام دامنه استفاده نکنید و این را بپذیرید که اعتبار شما متعلق به شماست و اعتبار دیگران متعلق به دیگران، پس به هیچ عنوان از نام تجاری دیگران در انتخاب نام دامنه استفاده نکنید، این موضوع اگر چه از لحاظ قانونی برای شما دردسر ساز نباشد اما قطعا به اعتبار شما در آینده ضربه وارد می کند، نمونه دامنه ای که در آن از نام برند های بزرگ استفاده شده است را می توان apple-server.com نام برد، البته ممکن است این دامنه اصلا وجود نداشته باشد و فقط جهت تفهیم موضوع بیان شده است.


10- بررسی رقبا و الهام گرفتن از دامنه آن‌ها

با دیدن نمونه کارهایی که وب‌سایت‌های دیگر انجام داده‌اند می‌توانید ایده بگیرید. وب‌سایت‌های دیگری که محصولات، خدمات یا اطلاعات مشابه به وب‌سایت شما ارائه می‌دهند، بررسی نمایید و لیستی از نام دامنه‌های آن‌ها را تهیه کنید.


این روش برای آن است که نامی را که نزدیک به نام رقیبان شما است، انتخاب نکنید. اما می‌توانید کلمات و عباراتی را که استفاده نموده‌اند، به‌عنوان یک نقطه پرش برای ایده‌های بیشتر خود درنظر بگیرید.


11- استفاده از صفت‌های مرتبط با نام دامین خود

آیا یک صفت معنی‌دار وجود دارد که بتوانید جلوی نام اصلی که کار شما را توصیف می‌نماید قرار دهید؟ به صفت‌هایی فکر کنید که زیبا به‌نظر می‌رسند و ارتباطی با کلمه دیگری که قصد دارید در دامنه شما داشته باشد، دارند.


12- اضافه کردن کلمات دیگر به نام اصلی


در انتهای نام دامنه‌ای که در نظر دارید کلماتی مانند Group، Ltd، People یا Store را اضافه نمایید و آن را به یک نام جدید تبدیل کنید. این یک روش ساده برای جایگزینی ایده اصلی دامنه شما با گزینه مشابهی که در دسترس است می‌باشد.


13- بکار بردن نام حیوانات در دامین

استفاده از نام حیوان، روشی جالب است که اخیرا سایت‌های معروفی را با این روش انتخاب نام شاهد هستیم. افزودن حیوان به نام دامنه تنها به شما کمک نمی‌کند تا یک نام تجاری منحصربه‌فرد ایجاد کنید، بلکه به‌طور خودکار فرصتی هوشمندانه برای نام تجاری شما را نیز فراهم می‌نماید.


شما می‌توانید برای برند خود یک لوگو و ظاهر زیبا و به یادماندنی ایجاد کنید. بسیاری از برندها از این روش استفاده کرده‌اند، مانند Firefox ، Burt’s Bees و FoodPanda. لیستی از حیواناتی را که دوست دارید را انتخاب نمایید و ببینید که آیا مناسب نام دامنه شما هست یا خیر.


14- انتخاب نام اشیا یا موارد هم‌خوان با برند شما

حیوانات تنها گزینه انتخابی شما نیستند. شما می‌توانید به موارد دیگری فکر کنید که نشانه‌های مرتبطی با آنچه دوست دارید، دارا می‌باشند. برندهایی مانند Apple ، Android و Monster.com از این تاکتیک در ایجاد نام‌های تجاری خود استفاده کرده‌اند.


در مورد هر اشیاء یا تصویری که برای شما اهمیت داشته‌باشد فکر کنید یا تصویری را که دوست دارید ایجاد نمایید. البته باید مطمئن باشید که ترکیبی که انتخاب کرده‌اید از پیش توسط فرد دیگری ثبت نشده باشد. پس باید به بررسی آزاد بودن دامنه و در دسترس بودن آن بپردازید تا بتوانید ثبت دامنه خود را انجام دهید.


 15- در نظر گرفتن کلمات مورد علاقه خود

بعضی از کلمات فقط جالب به‌نظر می‌رسند یا معنای جالبی دارند. نام دامنه شما می‌تواند براساس کلمه‌ای باشد که دوست دارید و برای شما جالب است حتی لازم نیست کلمه‌ای باشد که به آنچه انجام می‌دهید مرتبط است.


کلمات انتخابی شما تصویری که دوست دارید را مجسم می‌نمایند. شرکت‌هایی مانند Pandora (سایت پخش موسیقی) و Serendipity (شرکت بستنی) از این رویکرد استفاده می‌کنند.


می‌توانید لیست‌هایی را بصورت آنلاین پیدا کنید که کلمات بسیار زیبا و زیادی را منتشر کرده‌اند. از کلماتی که از نظر نوشتن دشوار بوده یا به خاطر سپردن آنها برای مخاطب سخت است استفاده ننمایید.


16- توجه به تفاوت املای کلمات


بسیاری از برندها برای ایجاد نام دامنه، املای کلمات را تغییر می‌دهند. که یک روش انتخاب نام دامنه مناسب برای برندهای مرتبط با تکنولوژی است. به‌عنوان نمونه Tumblr ،Tindr ،Flickr و Netflix. اگر تغییر املا نام دامنه باعث سردرگمی بازدیدکنندگان سایت شود، روش فوق برای پیدا کردن یک دامنه آزاد و در دسترس می‌تواند همراه با ریسک باشد.


17- دامنه مناسب برای همه به یک شکل نوشته می شود

به عنوان مثال دامنه سرور فور یو دات کام را می توان به دو صورت server4you.com و serverforyou.com نوشت، به ظاهر ممکن است استفاده از چنین دامنه هایی برای مخاطبان شما کمی جذاب هم باشد اما در حقیقت استفاده از این نوع دامنه ها برای برند های نوپا که تازه تاسیس شده اند دردسر ساز خواهد شد.


18- بهتر است نام دامنه مرتبط با زمینه فعالیت وب سایت باشد

به عنوان مثال دامنه های ketabnak.com ، mobile.ir ، estekhdam.com به ترتیب متعلق به شرکت ها یا برند هایی هستند که در زمینه موبایل، کتاب و استخدام فعالیت دارند، مرتبط بودن نام دامنه با زمینه فعالیت وب سایت باعث می شود ربات های موتور های جستجو و بازدیدکنندگان از وب سایت خیلی راحت تر زمینه فعالیت وب سایت را تشخیص دهند و استفاده از این نوع دامنه ها باعث جلب اعتماد مشتری و موتور های جستجو می شود و بدون شک در موفقیت شما نقش بسزایی خواهد داشت.


19- دامنه ir. سایتتان را از همان ابتدای کار به ثبت برسانید


بار ها و باره ها شاهد این بوده ایم که افراد دامنه های بین المللی com. بسیار زیبایی برای خودشان به ثبت رسانیده اند و مشغول استفاده از دامنه بین المللی خود شده اند اما پس از مدت اندکی که تصمیم گرفته اند دامنه ir. وب سایتشان را نیز ثبت کنند متوجه شده اند که پسوند دات آی آر همان دامنه قبلا توسط شخص دیگری به ثبت رسیده و در حال استفاده است و یا این که ثبت کننده دامنه آی آر تصمیم دارد آن را با قیمت بسیار هنگفتی به شما بفروشد.


20- کار بردن نام شهر یا کشور خود در نام دامنه

اگر هنوز هم در یافتن نام دامنه که در دسترس و آزاد باشد مشکل دارید، به افزودن نام شهر خود به نام دامنه نیز فکر کنید. برای مشاغل محلی، این تاکتیک اطلاعات مفید دیگری را در مورد شغل شما به مخاطبانتان ارائه می‌دهد و در عین حال یافتن نام دامنه‌ای را که دوست دارید آسان‌تر می‌کند. به‌محض پیدا کردن نام دامنه‌ای که دوست دارید، ثبت آن را به تعویق نیاندازید. همین امروز نام دامنه خود را ثبت کنید.


یافتن نام دامنه مناسب یک قدم مهم برای ایجاد یک وب‌سایت است که می‌تواند زمان‌بر باشد و نیاز به خلاقیت زیادی دارد. اما زمانی که نام دامین مورد نظرتان را یافتید، در مسیر صحیح راه‌اندازی وب‌سایتی هستید که به طور مؤثر نشان‌دهنده برند شما است.


عجله نکنید

در انتخاب و ثبت یک دامنه هیچگاه عجله نکنید و زمان زیادی را صرف بررسی و انتخاب بهترین ها کنید تا در سال های بعد از انتخاب نام دامنه خود پشیمان نشوید.


نام دامنه بزرگترین اعتبار یک وب سایت است، پس بهتر انتخاب کنید.


در صورتی که در انتخاب نام دامنه به سوال یا مشکلی برخورد کرده اید آن را از طریق فرم ارسال نظر در پایین این مقاله آموزشی ارسال کنید، ما خوشحال می شویم به سوالات و مشکلات شما پاسخ دهیم.


هم‌اکنون به ثبت دامنه دلخواه خود با پسوند دامنه مناسب اقدام کنید:


آموزش خرید و ثبت دامین

ابتدا روی این لینک کلیک کنید تا وارد صفحه ثبت دامنه تسهیل گستر شوید.




نام مدنظر خود را داخل باکس وارد کنید و از سمت راست پسوند خود که انتخاب کرده اید را انتخاب کنید.


روی دکمه ثبت کلیک کنید


حال 2 حالت رخ میدهد




اگر این ارور را مشاهده کردید و نوشته "قبلا ثبت شده است" بود یعنی دامنه قبل ثبت شده است.




اگر متن "برای ثبت آزاد است" یعنی دامین قابلیت خرید را دارد و می توانید خرید خود را نهایی کنید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
چگونه نام دامنه (Domain Name) مناسب انتخاب کنیم؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 11 مرداد 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


اینترنت ماهواره ای استارلینک و چالش های پیش روی مردم ایران برای استفاده از آن
با جدی شدن طرح صیانت از فضای مجازی و ترس مردم از محدودیت های بیشتر در دسترسی به اینترنت، حالا موضوع اینترنت ماهواره ای استارلینک بیش از پیش مورد توجه مردم ایران قرار گرفته است؛ اما چالش های پیش رو چیست؟
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو