باید ها و نباید ها در نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای

برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای باید به نکاتی مثل تصاویر و کلمات کلیدی توجه شود، همچنین برخی اطلاعات نباید نوشه شود.

برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای باید به نکاتی مثل تصاویر و کلمات کلیدی توجه شود، همچنین برخی اطلاعات نباید نوشه شود.

چگونه رزومه کاری خوب و حرفه ای بنویسیم؟

رزومه یا cv ، مهمترین ابزار شما برای درخواست کار است. مهم نیست که چقدر واجد شرایط هستید یا چقدر تجربه دارید، اگر رزومه شما ضعیف باشد یا نتوانید آن را بنویسید ، قادر نخواهید بود شغل مورد نظر خود را پیدا کنید و ممکن است مصاحبه را نیز از دست بدهید.

رزومه شما ابزاری برای بازاریابی است و باید نشان دهد:

که شما مشغول به کار هستید.

چگونه نیازهای سازمان را برطرف می کنید.

شما صلاحیت و آموزش عالی کسب کرده اید.

شما دارای مهارت های مناسب و تجربه کافی هستید.

شما در کار خود حرفه ای هستید.

حجم مناسب برای رزومه کاری چقدر است؟

اندازه مشخصی برای حجم رزومه وجود ندارد؛ رزومه ها متفاوت اند و حجم آنها به تجربه و آموزش شما وابسته است. اگر قبلا کار نکرده اید، یک یا دو صفحه بهتر است، اما اگر شما تحصیلات زیادی دارید و مشغول بکار هستید، سه صفحه خوب است. مطمئن شوید که رزومه کاری خود را از دست ندهید؛ اگر رزومه شما تنها یک صفحه باشد و به خوبی ارائه شود، ممکن است نتیجه ای بهتر از یک رزومه دو صفحه ای پر از اطلاعات غیر ضروری بدست آورد.

چگونه باید رزومه خود را سازمان داده شده و منظم بنویسم؟ 

به طور کلی ترتیب قرارگیری اطلاعات در رزومه باید به صورت زیر باشد:

جزئیات تماس

شروع متن

فهرست مهارت های کلیدی

فهرست مهارت های فنی / نرم افزاری

مشخصات شخصی / بررسی حرفه ای

مدارک تحصیلی

تاریخ اشتغال / داوطلبانه / محل کار

منابع / داوران

مهمترین مسئله این است که ابتدا اطلاعات مفیدی را در رزومه بیاوریم ؛ به عنوان مثال، اگر تاریخ تحصیل شما به طور خاص به کار خاصی مربوط نیست، آن را در انتهای رزومه خود، بعد از اطلاعاتی که مربوط به کار است قرار دهید.

شما می توانید مهارت های کلیدی خود که به الزامات آگهی شغلی مربوط است را در ابتدا به لیست اضافه کنید.

کلمات کلیدی و عبارات مرتبط در طول رزومه :

جزئیات تماس :

مطمئن شوید که نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و شماره تماس خود را در رزومه وارد کنید. شما مجبور نیستید آدرس خانه خود را بنویسید، هرچند امکان دارد در بعضی شرایط انجام این کار یک ایده مفید باشد. سعی کنید اطلاعات تماس خود را در بالای رزومه خود ننویسید. نرم افزار استخدام در برخی مواقع برای خواندن اطلاعات در بالا به مشکل می خورد؛ شما می توانید اطلاعات تماس خود را در پایین صفحه رزومه خود قرار دهید.

بیانیه و مقدمه :

خلاصه ای از شخصیت و تجارب کاری شما است که باید حدود شش خط باشد و با ضمیر اول شخص بدون مرجع شخصی نوشته شود. بیانیه اولیه شما باید با یک جمله درباره اینکه چه کسی هستید و چه چیزی را برای کار به ارمغان می آورید، شروع شود، سپس مهارت ها و ویژگی هایی را که شما را به شغل مورد نظر می رسانند بیان کنید.

مهارت های کلیدی و نقاط قوت :

رزومه شما باید فهرستی بین 10 تا 15 مهارت باشد که تجارب شما را به شغل مورد نظر مربوط می سازد؛ آگهی شغلی ممکن است یک لیست از مهارت های مطلوب ارائه کند. لیست شما باید به تمام موارد ضروری موجود در لیست و مواردی که ممکن است در فهرست مطلوب باشد، جواب گو باشد. هنگام جمع آوری این لیست، به چیزهایی که انجام داده اید یا یاد گرفته اید فکر کنید، برای مثال :

مشاغلی که داشته اید

مطالعات شما

هر کاری که انجام داده اید

هر کار داوطلبانه ای که انجام داده اید

مهارت های فنی / نرم افزاری :

این یک لیست مختصر از نام های نرم افزاری یا فن آوری است که به روش استفاده آنها آگاهی دارید؛ موارد زیر می توانند مثال هایی برای این لیست باشند :

پردازش متن یا نرم افزار صفحه گسترده

برنامه نویسی

ابزارها (به عنوان مثال، ثبت پول نقد، EFTPOS) 

ویژگی های شخصی:

اگر تجربه کاری زیادی ندارید، لیستی از ویژگی های شخصی می تواند برای نشان دادن این که شما فرد مناسب برای این کار هستید، کمک کند. چیزهایی که می توانید در این بخش ذکر کنید بهتر است شامل مواردی باشد که نشان دهد، شما قابل اعتماد، صادق، یا سریع هستید تا چیزهای جدید یاد بگیرید. شما قادر هستید بین سه تا پنج ویژگی شخصی اضافه کنید، اما اطمینان داشته باشید که آنها را به جای مهارت های کلیدی خود قرار ندهید.

تاریخچه آموزشی:

تاریخچه تحصیلی شما فقط باید بالاترین سطح آموزش را نشان دهد. 

سابقه استخدام:

در نوشتن سابقه اشتغال، با آخرین شغل خود شروع کنید و به ترتیب شغل های قبل تر را بنویسید؛ موقعیت خود در آنجا و تاریخ هایی را که در آن محل ، کار کرده اید را بنویسید. اگر قبلا کار نکرده¬اید، می توانید برای نشان دادن تجربه خود از موارد دیگری مانند مثالهای زیر استفاده کنید:

تجربه کاری که از طریق مدرسه انجام داده اید.

قرار دادن کار یا کارآموزی که از طریق دانشگاه یا TAFE به آن مشغول شده¬اید.

اگر کار داوطلبانه ای انجام داده اید در میان اینها، آن را ذکر کنید.

مطمئن باشید که این دستاوردها و مشاغل با مهارت های کلیدی و نقاط قوت پیش رو در رزومه شما تطابق دارد.

منابع و داوران :

اسم دو نفر را که می توانند شما را به عنوان یک کارمند مثبت توصیه کنند، لیست کنید؛ایده آل ترین مراجع، افرادی هستند که قبلا با آنها کار کرده اید. نام، عنوان موقعیت و راه تماس با آنها را بنویسید. 

مشتریان:

یک گواهی نامه راه دیگری برای اثبات مهارت و تجربه شما برای کارفرمایان می¬باشد؛ شما می¬توانید برای اخذ گواهی نامه، به سادگی از یک همکار، معلم یا کارفرمای قبلی بخواهید چند جمله ای درباره شما بنویسند.

کلید واژه ها:

بسیاری از سازمان های استخدام، از نرم افزاری استفاده می کنند که برنامه های کاربردی را برای کلمات و عبارات کلیدی اسکن می کند؛ رزومه هایی که از کلمات کلیدی مناسب استفاده نمی کنند، به طور خودکار رد می شوند. کلمات کلیدی و عباراتی که این نرم افزارها چک می کنند، می تواند شامل موارد زیر باشد :

مهارت ها

شغل ها

فعالیت ها

صلاحیت ها

برای اطمینان از اینکه رزومه شما کلید واژه ها و عبارات درست را دارد، از آگهی شغل مورد نظر مطلع شوید و لیستی از کلمات و عباراتی که از آن استفاده می کنید را ایجاد کنید. اگر یک آگهی شغلی نوشته شده ندارید، می توانید از یک موتور جستجوی شغلی برای پیدا کردن سایر تبلیغات برای مشاغل مشابه استفاده کنید و ببینید کدام کلمات کلیدی در آن تبلیغات استفاده شده است. 

مکان های خوب برای افزودن کلمات کلیدی عبارتند از:

مقدمه بیانیه شما؛ فهرست مهارت های شما؛ سابقه تحصیلی شما؛ تاریخ اشتغال شما

چه چیزی را برای رزومه خود قرار ندهید:

در اینجا چند چیز وجود دارد که نباید در رزومه خود قرار دهید؛ فقط اطلاعاتی را بنویسید که به شما کمک می کند.

اطلاعات خصوصی:

شما نیازی به ارائه اطلاعات شخصی یا خصوصی در رزومه خود ندارید؛ از ارائه اطلاعاتی که می تواند در مورد شما به عنوان یک کارمند بالقوه استفاده شود، هیچ مزیتی به دست نمی آورید.

رزومه شما لازم نیست شامل موارد زیر باشد:

تاریخ تولد شما

جنسیت شما

نشانی شما

هر گونه بیماری یا معلولیت

وضعیت سلامتی شما

اشتباهات رایج در نوشتن رزومه کاری خوب

خطاهای تایپی یا واقعی:

ارسال یک رزومه یا نامه که اشتباهات املایی در آن دیده می¬شود، مصاحبه ای دریافت نخواهد کرد. قبل از ارسال باید رزومه خود را چک کنید، اما بهتر است شخص دیگری آن را بخواند تا اشتباهاتی که ممکن است از قلم انداخته باشید را تصحیح کند ؛

هر چیزی را که در رزومه خود نوشته اید، بررسی کنید. اگر نام شرکت را ذکر کرده اید، اطمینان داشته باشید که این کار را درست انجام داده اید. اگر نام مکان هایی را که قبلا کار کرده اید می¬نویسید، مطمئن شوید که حق این را دارید؛ شما همچنین باید در نظر بگیرید که رزومه تان توسط شخص حرفه ای مورد بررسی قرار گیرد.

تصاویر و گرافیک:

در رزومه خود از عکس استفاده نکنید. تصاویری که توسط استخدام کنندگان و متخصصان منابع انسانی مورد تمجید قرار نمی گیرند، می توانند مشکلاتی را با نرم افزار استخدام به وجود آورند.

محتوای سربرگ :

بسیاری از افراد در رزومه خود تنها نام متقاضی و جزئیات تماس را در سربرگ سند مشخص می¬کنند ؛ برخی از نرم افزار های استخدام نمی¬توانند اطلاعات سربرگ ها و پاورقی ها را بخوانند.

قالب بندی فانتزی:

فونت ها و فرمت های آسان را برای خواندن مورد توجه قرار دهید؛ بررسی رزومه شما آسان تر می شود. همچنین هر نرم افزار استخدام به راحتی می تواند اطلاعات را بخواند. فونت¬های خوب برای استفاده عبارتند از: وردانا، آریال، گوتیک قرن، کالیبری

از فونت¬های بزرگ استفاده نکنید؛ از یک قلم 10 یا 11 نقطه برای محتوای اصلی خود و حداکثر 12 یا 14 نقطه برای سربرگ استفاده کنید.

اطلاعات در جداول :

برخی از نمونه های رزومه، اطلاعاتی را در جداول برای کمک به طرح ارائه می کنند، اما برخی از نرم افزار های استخدام نمی¬توانند جداول را بخوانند؛ رزومه شما فقط باید با استفاده از خطوط و قالب بندی ساده (مانند تنظیم چندین ستون در سراسر صفحه) فرم داده شود.

نسخه های PDF رزومه کاری شما :

برخی از نرم افزار های استخدام نمی¬توانند پی¬دی¬اف را بخوانند، مگر اینکه یک آگهی شغلی به شکل خاص رزومه شما را به عنوان یک pdf بخواهد، همیشه باید رزومه خود را در فرمت کلمه (.doc یا .docx) ارسال کنید.

بررسی رزومه شما:

بررسی رزومه شما توسط یک شخص دیگر بسیار مهم است؛ مطمئن شوید کسی که این کار را برای شما می¬کند، چیز هایی که در سرت نیست را عیناً به شما می گوید.

افرادی که می توانید از آنها کمک بگیرید، عبارتنداز : همکاران، کارفرمایان سابق، معلمان، مشاوران شغلی، والدین یا سرپرستان شما هستند.

امید واریم با خواندن این مطلب موفق به نوشتن یک رزومه خوب برای خود شوید و در شغل مورد نظر خود استخدام شوید.

با آرزوی موفقیت فراوان از طرف گروه فنی و مهندسی تسهیل گستر

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
باید ها و نباید ها در نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای
تسهیل گستر 11 اسفند 1397
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


چرا هر کارآفرین باید یک رهبر خدمتگزار باشد
اصطلاح رهبری خدمتگزار، به یک سیستم اعتقادی اشاره دارد که ماهیت آن، اولویت دادن به مردم و توانمندسازی کارمندان است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو