۵ دلیل برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب‌وکار

آینده پژوهی و دیجیتال مارکتینگ دو مفهوم کلیدی و بسیار مهم در دنیای کسب‌وکار امروزی هستند. در علم آینده پژوهی به‌طور کلی، شرایط احتمالیِ آینده پیش‌بینی می‌شود و تخمینی نسبی درباره آن زده می‌شود.

آینده پژوهی و دیجیتال مارکتینگ دو مفهوم کلیدی و بسیار مهم در دنیای کسب‌وکار امروزی هستند. در علم آینده پژوهی به‌طور کلی، شرایط احتمالیِ آینده پیش‌بینی می‌شود و تخمینی نسبی درباره آن زده می‌شود (که آینده کسب‌وکار و عرصه دیجیتال مارکتینگ را هم در بر می‌گیرد)؛ در دیجیتال مارکتینگ هم با استفاده از اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی، خدمات و محصولات را به مشتریان و مخاطبان هدف معرفی می‌کنند. در ادامه مطلب حاضر، جزئیات و اطلاعات بیشتری درباره این دو مفهوم در اختیارتان خواهیم گذاشت، از نقش و اهمیت آنها در دنیای کسب‌وکار امروزی خواهیم گفت و در پایان، دلایلی را برخواهیم شمرد که نقش استفاده از دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب‌وکار را پررنگ و مهم می‌کنند. همراه ما باشید.


آینده پژوهی چیست و چه نقشی در توسعه کسب‌وکارها دارد؟

آینده پژوهی چیست و چه نقشی در توسعه کسب‌وکارها دارد؟

آینده پژوهی از شاخه‌های علوم اجتماعی است. هدف اصلی از آینده پژوهی در دنیای کسب‌وکار شناسایی ترندهای (Trend) رایج در آینده است. به عبارت دیگر، با به‌کارگیری دانش آینده پژوهی سعی می‌کنند متوجه شوند که دنیای کسب‌وکار به چه سمت و سویی پیش می‌رود و در آینده، بیشتر از کدام فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها برای گسترش و توسعه کسب‌وکارها، بازاریابی و فعالیت‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ استفاده خواهد شد. این کار را با بررسی ترندهای رایج در گذشته و امروز در دنیای کسب‌وکار انجام می‌دهند و با استفاده از دانشی که به دست می‌آورند، به‌طور نسبی، آینده فعالیت‌ها در کسب‌وکارها را پیش‌بینی می‌کنند.


نقش آینده پژوهی برای توسعه کسب‌وکارها بسیار مهم و حیاتی است؛ چراکه با به‌کارگیری دانش حاصل‌شده از آینده پژوهی کسب و کار، سیاست‌های کاری شرکت‌ها و مسیری که قرار است برای رسیدن به پیشرفت و توسعه کاری طی کنند مشخص می‌شود.


چرا شرکت‌ها برای توسعه و دوام در آینده نیازمند صرف وقت و هزینه در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند؟

اگر آشنایی چندانی با دنیای کسب‌وکار و دیجیتال مارکتینگ ندارید، ابتدا باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ یعنی چه. به بیان ساده، دیجیتال مارکتینگ به هر نوع فعالیت بازاریابی‌ای اشاره دارد که با استفاده از اینترنت و دستگاهی الکترونیکی صورت می‌گیرد. در واقع تمامی فعالیت‌های بازاریابی که در فضای مجازی و اینترنت صورت می‌گیرند، زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ و جزء آن خواهند بود: فعالیت‌هایی مثل بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ و سئو.




دیجیتال مارکتینگ از چند سال گذشته تا به امروز گسترش و رشد چشمگیری داشته است و دلیل آن هم بسیار ساده است: تمامی دنیا امروزه متکی بر اینترنت است و بخش عمده فعالیت‌های کاری و شخصی با استفاده از آن پیش می‌رود. بنا به برخی تخمین‌ها، بیشتر مردم دست‌کم حدود ۲۴ ساعت از وقتشان در هفته را صرف استفاده از اینترنت می‌کنند (معمولا هم با موبایل هوشمند). نمی‌توان انکار کرد که روزبه‌روز به تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود. پس اگر صاحب کسب‌وکار هستید و قصد پیشرفت و موفقیت دارید، حتما باید به این کاربران توجه کنید و از این فرصت کمال استفاده را ببرید.


در حال حاضر، تمامی شرکت‌ها و کسب‌وکارها، فارغ از اندازه شرکت‌شان و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند، ملزم به صرف وقت و هزینه در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند، البته اگر بخواهند میان رقیبانشان حرفی برای گفتن داشته باشند و چشم‌انداز روشن‌تری از آینده پیش رو داشته باشند. نظر به اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دنیای کسب‌وکار، متخصصان آینده پژوهی بیشتر انرژی خود را صرف شناسایی ترندهای رایج در آیندهٔ دیجیتال مارکتینگ می‌کنند تا به‌این‌صورت، بتوانند زمینه‌ساز موفقیت کسب‌وکارها شوند و به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های آنها جهت بدهند.


دلایل متعددی هستند که نقش استفاده از دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب‌وکار را مهم و حیاتی می‌کنند. در بخش‌های بعدی مطلب به شما خواهیم گفت که این دلایل کدام‌اند.


آینده پژوهی چطور به شناسایی روش‌های مناسب فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند؟

پیش‌تر اشاره کردیم که هدف اصلی در آینده پژوهی، شناسایی ترندهای رایج در آینده دیجیتال مارکتینگ و جهت‌دهی به سیاست‌های کسب‌وکارها بر اساس دانش حاصل‌شده از این بررسی‌ها است؛ بنابراین، آینده پژوهی نقش مهمی در فعالیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه کسب و کار دارد. برای آنکه درک بهتری از موضوع پیدا کنید، در این بخش از مطلب به شما خواهیم گفت که چطور با به‌کارگیری علم آینده پژوهی، ترندهای احتمالی رایج در آینده دنیای دیجیتال مارکتینگ را شناسایی می‌کنند.




فناوری‌های تقریبا نوظهوری مثل هوش مصنوعی، عینک‌های واقعیت مجازی و دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی ازجمله مواردی هستند که در علم آینده پژوهی اهمیت زیادی به آنها داده می‌شود. متخصصان علم آینده پژوهی بر این باورند که کسب‌وکارها در آینده از این فناوری‌ها بیشتر استفاده خواهند کرد؛ مثلا پروسه‌های کاریِ تکراری روزمره در آینده احتمالا با استفاده از هوش مصنوعی صورت خواهد گرفت تا وقت و انرژی نیروی انسانی صرف کارهای مهم‌تر شود.


احتمال آن وجود دارد که در آینده، دیگر نیازی به حضور فیزیکی مشتری‌ها نباشد و با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی، محصولات یا خدمات کسب‌وکار به آنها نمایش داده شود. دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی هم احتمالا در آینده دنیای دیجیتال مارکتینگ نقش پررنگی خواهند داشت و مشتری‌ها خواهند توانست با استفاده از این پرینترها مدل‌های سه‌بعدی از محصولات شرکت موردنظرشان را در خانه برای خودشان پرینت بگیرند و ببینند.


این ارزیابی‌ها صرفا بخشی از دستاوردهای متخصصان علم آینده پژوهی است. دانش حاصل‌شده از فعالیت‌های این متخصصان، به سیاست‌های کاری و برنامه‌ریزی‌های کسب‌وکارها جهت خواهد داد.


چرا باید برای توسعه کسب‌وکارمان از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

حالا می‌دانیم که آینده کسب‌وکارها تا حد زیادی وابسته به توسعه نقش تکنولوژی و استفاده از ابزارهای دیجیتال است. اما اگر هنوز به اندازه کافی توجیه نشده‌اید،‌ توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در ادامه، دلایل اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب‌وکار را برخواهیم شمرد.


چرا باید برای توسعه کسب‌وکارمان از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟


۱. فرقی ندارد ابعاد کسب‌وکارتان چقدر است؛ دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارتان را رونق می‌دهد

شاید کسب‌وکاری کوچک به راه انداخته باشید و در حال حاضر، وقت، سرمایه و نیروی انسانی آن‌چنان زیادی در اختیار نداشته باشید. ایرادی ندارد؛ حتی در این شرایط هم می‌توانید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید و از مزایای آن برای کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید. تمامی آنچه نیاز دارید دسترسی به اینترنت، یک دستگاه الکترونیکی و برنامه‌ریزی مشخص برای فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ است.


با برنامه‌ریزی درست و اصولی در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید کسب‌وکار کوچکتان را رونق دهید و در میان رقیب‌های پرآوازه خود، حرفی برای گفتن داشته باشید: هدفی که با استفاده از روش‌های سنتی بازاریابی به هیچ وجه برایتان محقق نخواهد شد. اما فراموش نکنید که برنامه‌ریزی، مشخص‌کردن روند فعالیت‌ها و صرف وقت کافی، اهمیت زیادی دارد و تعیین‌کننده موفقیت یا عدم موفقیت شما در این مسیر است.


۲. هزینه فعالیت‌ها در دیجیتال مارکتینگ کمتر و به‌صرفه‌تر است

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، نه‌تنها در وقت‌تان صرفه‌جویی خواهید کرد و نیازتان به نیروی انسانی کمتر خواهد شد، بلکه از لحاظ هزینه‌ها هم بار سبک‌تری به دوش خواهید کشید. در دیجیتال مارکتینگ، همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، تنها به دستگاهی الکترونیکی و اینترنت نیاز دارید و اگر دانش انجام کار را داشته باشید، می‌توانید بلافاصله کارتان را شروع کنید. البته بد نیست اگر دست‌کم در ابتدای کار از کمک و تجربه متخصص هم بهره بگیرید. هزینه انجام این کار را مقایسه کنید با زمانی که قرار است برای کسب‌وکارتان بیلبورد یا تابلوی تبلیغاتی اجاره کنید. این مقایسه درک بسیار خوبی از صرفهٔ هزینه‌های دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی به شما خواهد داد.


۳. پیگیری‌کردن روند تغییرات نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ بسیار آسان است

دلیل دیگری که نقش استفاده از دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب‌وکار را پررنگ و مهم می‌کند، ساده‌بودن پیگیری روند تغییرات نرخ تبدیل و امکان بالابردن نرخ تبدیل با استفاده از آن است. در دیجیتال مارکتینگ، با تمامی برنامه‌های مختلفی که در دسترس دارید، پیگیری‌کردن روند تغییرات نرخ تبدیل برایتان به سادگی آب خوردن خواهد بود. علاوه بر آن، می‌توانید کار پیگیری را به‌طور جزئی‌تری انجام دهید و ببینید کدام بخش از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ بیشترین نرخ تبدیل را برایتان داشته است و روی آنها، وقت و انرژی بیشتری بگذارید (مثلا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با ایمیل مارکتینگ).


۴. استفاده از دیجیتال مارکتینگ آسان است

دیجیتال مارکتینگ احتمالا ساده‌ترین راهکاری است که برای گسترش و توسعه کسب‌وکارتان در دسترس دارید. کافی است مراحل اولیه کار را با موفقیت پشت سر بگذارید تا نام برند و کسب‌وکارتان بر سر زبان‌ها بیفتد؛ بعد از آن همه‌چیز به‌خودی‌خود باب میل شما خواهد شد.


نباید فراموش کنید که مردم، به آنچه برای یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، بیشتر اعتماد می‌کنند تا به تبلیغات برند‌ها. خوشبختانه، دیجیتال مارکتینگ این امکان را برای شما فراهم می‌کند، البته اگر محتوایی که برای تبلیغات‌تان به کار می‌گیرید مفید و کاربردی باشد و ارزش به‌اشتراک‌گذاری را داشته باشد.


۵. می‌توان مخاطبان و مشتریان را به‌خوبی شناسایی کرد


آخرین دلیلی که برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب‌وکار به آن اشاره می‌کنیم، فراهم‌شدن امکان شناسایی دقیق مخاطبان و مشتریان است. چه کسانی از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند؟ اهل کجا هستند؟ با چه دستگاهی از وب‌سایت شما دیدن می‌کنند؟ آیا محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند؟ در دیجیتال مارکتینگ، امکان یافتن پاسخ تمامی این سؤال‌ها را خواهید داشت و با استفاده از دانش ارزشمندی که از مخاطبانتان به دست می‌آورید، می‌توانید سیاست‌های و برنامه‌های کاری‌تان را جهت‌دهی کنید.


اگر خواندن مطلب برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۵ دلیل برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب‌وکار
تسهیل گستر, بابک شعبانی 18 اسفند 1399
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۵ استراتژی تبلیغات آنلاین که نباید از آنها غافل شوید
اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید یا در آژانس‌های تبلیغاتی مشغول به کار هستید، حتما پیدا کردن بهترین راه‌های تبلیغات، به‌خصوص در بخش تبلیغات آنلاین ذهن‌تان را همیشه درگیر می‌کند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو