همه چیز در مورد رپرتاژ خبری، رپرتاژ آگهی چیست؟

قطعا در دنیای محتوا، بارها و بارها با کلمه رپورتاژ آگهی (یا «رپرتاژ آگهی» که از نظر املایی درست است) مواجه شده‌اید. اما آیا واقعا معنا و مفهوم این کلمه را می‌دانید؟

قطعا در دنیای محتوا، بارها و بارها با کلمه رپورتاژ آگهی (یا «رپرتاژ آگهی» که از نظر املایی درست است) مواجه شده‌اید. اما آیا واقعا معنا و مفهوم این کلمه را می‌دانید؟ احتمالا سوالات زیادی در مورد مفهوم و کاربرد آن به ذهنتان خطور کرده است. شاید پرسیده باشید که اصلا کلمه رپرتاژ از کجا آمده است؟ برای داشتن یک رپرتاژ عالی، به چه مواردی نیاز خواهیم داشت؟ هر نویسنده‌ای می‌تواند رپرتاژ بنویسد؟ اصلا چرا باید رپرتاژ بنویسیم؟ آیا این کار یک حقه بازاریابی محسوب می‌شود یا اینکه تنها نوعی از تبلیغات است و هیچ تفاوتی با انواع دیگر تبلیغات ندارد؟ تفاوت رپرتاژ آگهی با رپرتاژ تبلیغاتی و رپرتاژ خبری چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا در مورد رپرتاژ آگهی مطالب مفیدی را برای شما بیان کنیم و از اهمیت آن در بهبود رتبه‌ی سایت نکات جالبی را بگوییم. شاید این سؤال در ذهنتان پیش بیاید که رپرتاژ آگهی چیست؟ به بیان ساده باید گفت که رپرتاژ آگهی همان طور که از نام آن پیداست یک شکل از آگهی بوده که در قالب گزارش تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رپرتاژ آگهی چیست و از چه زمانی مرسوم شده است؟

به صورت پیش‌فرض دید مخاطب به تبلیغات، منفی است. معمولا همه ابتدای کار در مقابل تبلیغات جبهه می‌گیرند و تصور می‌کنند که یک کلاه‌بردار می‌خواهد کالایی کاملا بی‌کیفیت را با قیمت بالا به آن‌ها بفروشد. در گذشته بسیاری از مردم حتی بر این باور بودند که کالا یا خدمات عالی، نیاز به تبلیغات ندارد; باور رایج این بود که کیفیت، خود به خود باعث افزایش رضایت مشتری و بیشتر شدن فروش می‌شود. البته رضایت مشتری همواره باعث جلب مشتری بیشتر می‌شود، اما در دنیای رقابتی امروز، دیگر نمی‌توان به تبلیغات دهان به دهان اکتفا کرد. به همین خاطر، برندهای مختلف سراغ یافتن روش‌های تبلیغاتی موثرتر هستند تا فروش خود را افزایش دهند. یکی از این روش‌ها رپرتاژ است.

رپرتاژ آگهی چیست و از چه زمانی مرسوم شده است؟

شخصی که به نگارش متن رپرتاژ آگهی اقدام می‌کند باید منظور خود را به صورت کاملاً بی طرفانه برای مخاطب بنویسد.

پیش از شروع باید بدانید که مدت زیادی از مطرح شدن رپرتاژ در دنیا نمی‌گذرد. اولین بار در سال 1945 و پس از اتمام جنگ جهانی بود که ساخت رپرتاژ در شبکه‌های تلویزیونی مطرح شد. رپرتاژ از کلمه Report ریشه می‌گیرد که به معنای گزارش است. این نوع تبلیغات در ابتدا قرار بود که یک گزارش کاملا بی‌طرف باشد. زمانی که یک داور کاملا بی‌طرف در مورد چند کالای مختلف به عنوان مثال صحبت کرده و تک به تک آنها را برای شما با جزئیات کامل بررسی می‌کند، این حس به شما القاء می‌شود که او صلاح شما را می‌خواهد و قصد دارد تا خوب و بد را به شما معرفی کند. به این ترتیب، مخاطب، نویسنده این سناریو را حامی و دوست خود می‌بیند و به همین خاطر شانس بیشتری برای جلب اعتماد او وجود دارد.

تصور کنید که این مجری بی‌طرف، به دلایل مختلف، کمی از یک محصول یا خدمات طرفداری کند. با این کار، مخاطب کاملا به سمت و سویی که مجری می‌خواهد، سوق پیدا می‌کند. بنابراین اهمیت رپرتاژنویسی در افزایش نرخ فروش, باعث شد که این مقوله به عنوان شاخه جدیدی از تولید محتوا در نظرگرفته شود. نکته ظریف و قابل توجه در رپرتاژ این است که مخاطب به صورت کاملا غیرارادی و ناخودآگاه جذب چیزی که شما می‌خواهید می‌شود. پس باید جوانب روانشناسی و شناخت مخاطب  کاملا رعایت شود تا بتوان عملکرد یک رپرتاژ را موفق دانست.

بنابراین رپرتاژ آگهی شیوه‌ای نوین از تبلیغات منصفانه است که به معرفی کسب و کار و خدمات سایت می‌پردازد. کاربران با مطالعه رپرتاژ آگهی که به صورت دقیق تهیه شده است جذب آن شده و به کسب و کار معرفی شده اعتماد بیشتری می‌کنند. یکی از مواردی که باید در هنگام نوشتن رپرتاژ آگهی به آن توجه کرد نگارش اصولی متن آن است. اگر متن نگارش شده دارای اصول اولیه باشد و تمامی نکات نگارش رپرتاژ را رعایت کند قطعاً تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

انواع رپرتاژ چیست؟

انواع رپرتاژ چیست؟

در مورد رپرتاژ آگهی، دسته‌بندی‌های بسیار متعددی وجود دارد. برخی از افراد آن را بر اساس نحوه انتشار دسته‌بندی می‌کنند و برخی دیگر باور دارند که بر اساس نوع مخاطب و تبلیغی که انجام می‌شود باید رپرتاژ را دسته بندی کرد. ما در اینجا  قصد داریم دسته بندی تلفیقی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید بهتر با این نوع محتوای امروزی آشنا شوید.

رپرتاژ مالتی مدیا / رپرتاژ نوشتاری

این مساله کاملا مشخص است که رپرتاژ می‌تواند در قالب‌های مختلفی منتشر شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که رپرتاژ آگهی یا رپرتاژ تبلیغاتی را تنها باید به صورت نوشتاری و در مجلات مختلف منتشر کرد. این کاملا باوری اشتباه است. در حال حاضر حتی برندهای بزرگ دنیا از رسانه‌های پر مخاطبی مثل تلویزیون‌های جهانی برای پخش رپرتاژ خبری خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برنامه‌های بسیار پر طرفداری که برندهای مختف خودروسازی را با هم مقایسه می‌کنند یا برنامه‌هایی که از یک محصول خاص برای آشپزی استفاده می‌کنند، همه نمونه‌هایی از رپرتاژ تبلیغاتی هستند.

گاهی ممکن است با ذوق و شوق فراوان در حال تماشای برنامه‌ای باشید که درحال مقایسه چند تلفن همراه است و مزایا و معایب هر یک را برای شما بررسی می‌کند , در این حالت شما تصور می‌کنید که این یک برنامه کاملا بی طرف است و بدون هیچ‌گونه طرفداری،فقط به بررسی  مزایا و معایب محصولات مختلف می پردازد , اما اگر کمی تیزبین باشید، خواهید دید که از معایب یک محصول خاص به سرعت می‌گذرد و آن را ساده می‌پندارد اما در عین حال در بیان معایب محصولات دیگر بسیار بزرگنمایی می‌کند.

معمولا موفق‌ترین نوع رپرتاژ آگهی را نیز باید رپرتاژ‌های مالتی مدیا دانست که از کانال‌های مختلفی مثل شبکه‌های اجتماعی، پادکست یا تلویزیون‌های جهانی منتشر می‌شوند. فقط در مورد محل انتشار رپرتاژ باید به شدت وسواس داشته باشید. زیرا محل انتشار باید از چشم مخاطب کاملا قابل اطمینان باشد. در غیر این صورت مخاطب، تبلیغاتی بودن مضمون رپرتاژ را سریعا درک کرده و تصور می‌کند که در حال فریب او هستید.

رپرتاژ خبری چیست؟

رپرتاژ خبری معمولا در وبسایت‌ها یا کانال‌های خبری منتشر می‌شود. این نوع رپرتاژ معمولا به شکل معرفی خدمات یا محصولات، تهیه می‌شود. نامحسوس بودن این نوع رپرتاژ در اولویت کمتری نسبت به سایر رپرتاژ‌ها قرار دارد. به عنوان مثال تصور کنید که برند شما یک محصول جدید را تولید کرده, شما می‌توانید در این حوزه رپرتاژی تمام عیار تولید کنید. در ابتدا می‌توانید به نیازی اشاره کنید که از مشتری شما رفع می‌کند. در گام بعد می‌توانید از قابلیت‌های محصول جدید خود صحبت کرده و در نهایت محصولتان را معرفی کنید. در این رپرتاژ، مخاطب کمتر احساس می‌کند که قرار است به صورت ناخودآگاه جذب محصول خاصی شود. شما هم  نیازی به مخفی کردن تبلیغات خود ندارید و قرار است که مخاطب در انتهای کار متوجه تبلیغات شده و با رضایت قلبی کامل جذب برند شما شود.

رپرتاژ تبلیغاتی یا همان رپرتاژ آگهی

رپرتاژ تبلیغاتی یا همان رپرتاژ آگهی بیشتر شبیه به یک بررسی بی‌طرفانه است. مثلا شما در حال بررسی مضرات آب تصفیه نشده هستید و در نهایت به صورت خیلی غیر مستقیم، به خرید دستگاه تصفیه آب اشاره می‌کنید. به صورت کلی شما باید ابتدا یک مشکل بزرگ را مطرح کنید. در مرحله بعد راه حل‌های مختلفی را برای حل مشکل ارائه دهید و در نهایت اعلام کنید که شما هم می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. ارائه چنین محتوایی، نوعی از رپرتاژ آگهی محسوب می‌شود. نوع دیگر آن که خیلی حرفه‌ای و نامحسوس است، بررسی محصول یا خدمات شما توسط  شخص ثالث است. در این نوع رپرتاژ خبری، مخاطب به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند می‌شود. او بر این باور است که یک فرد کاملا قابل اطمینان، در حال بررسی مزایا و معایب محصول یا خدمات شما است در حالی که فرد ثالث می تواند با کمی جانب‌ گیری، مخاطب را  به سمت خرید محصول یا خدمات شما سوق دهد و با رضایت خود اقدام به خرید محصول می‌کند.

رپرتاژ آگهی یا رپرتاژ خبری چه مزایایی برای کسب و کار دارد؟

رپرتاژنویسی یک اصل مهم در بازاریابی محسوب می‌شود. در حقیقت یک رپرتاژ را می‌توان تلفیقی از هنر تولید محتوا و علم بازاریابی دانست. البته نوشتن یک رپرتاژ آگهی کاملا حرفه‌ای از بازاریابی نیز بسیار دشوار‌تر است. زیرا در بازاریابی شما می‌توانید از طریق تماس چشمی، تن صدا یا زبان بدن، کمی از شخصیت مخاطب خود را تحلیل کنید یا ارتباط بهتری با او داشته باشید. اما در رپرتاژنویسی، شما باید بر اساس تحلیل‌های انجام شده، شخصیت مخاطب را حدس بزنید و بر اساس آن، سناریوی مناسبی را پیدا کنید.

رپرتاژ آگهی یا رپرتاژ خبری چه مزایایی برای کسب و کار دارد؟

رپرتاژنویسی به شما کمک می‌کند تا مخاطب، راحت‌تر تن به خرید دهد. در اکثر موارد، همه ما با دیدن تبلیغ احساس می‌کنیم که در همه چیز اغراق شده و کالا یا محصول به آن خوبی نیست که تبلیغ نشان می‌دهد. این کاملا طبیعی است و بارها و بارها شاید خودمان نیز به چنین مساله‌ای فکر کرده باشیم. همان‌طور که گفتیم، افراد معمولا اعتماد زیادی به تبلیغات مستقیم ندارند. اغلب ترجیح می‌دهند از محصولات یا خدماتی استفاده کنند که سابقه استفاده از آن را داشته‌اند یا افرادی معتمد آن را پیشنهاد داده باشند.

در گذشته بسیاری از مردم به پیشنهاد سلبریتی‌ها و افراد مشهور اطمینان می‌کردند. اما امروز بر اساس آمار، تنها 5 درصد از اینفلوئنسرهای دنیای مجازی را سلبریتی‌ها تشکیل می‌دهند. این یعنی شما می‌توانید با توجه به نوع کالا یا خدماتی که ارائه می‌کنید و مخاطب خود، افراد یا سازمان‌های معتمد مختلفی برای معرفی خود پیدا کنید. اگر هوشمندانه انتخاب کنید با تولید رپرتاژ تبلیغاتی، شما می‌توانید همان برندی باشید که مادر به فرزند خود توصیه می‌کند!

چه موقع مقاله، رپرتاژ تبلیغی تلقی می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال درباره ماهیت تجاری یک متن یا مقاله، باید گفت در نوشتن رپرتاژ هم درست مثل مقالات سایت‌های خبری، جنبه‌های روزنامه نگاری مانند عینیت و عمق تحقیق رعایت شده است.

چه موقع مقاله، رپرتاژ تبلیغی تلقی می‌شود؟


علاوه بر این، همیشه مسئله ارزش افزوده مطرح است. اگر لحن اساسی مقاله پیام «من را بخر!» باشد و یا بیش از اندازه‌ تبلیغاتی باشد و هیچ بار اطلاعاتی نداشته باشد قاعدتا مناسب سایت‌های خبری نخواهد بود و خوانندگان هم با خواندن آنها، احساس اطمینان لازم و سندیت لازم را نخواهند دید. بنابراین بهتر است برای انتشار رپرتاژ قوانین خاص نگارشی و قوانین خاص هر رسانه کاملا رعایت شود.

رپرتاژ آگهی چه اثری بر سئو دارد؟

رپرتاژنویسی یک اصل مهم در بازاریابی محسوب می‌شود. در حقیقت یک رپرتاژ را می‌توان تلفیقی از هنر تولید محتوا و علم بازاریابی دانست. البته نوشتن یک رپرتاژ آگهی کاملا حرفه‌ای از بازریابی نیز بسیار دشوار‌تر است. زیرا در بازاریابی شما می‌توانید از طریق تماس چشمی، تن صدا یا زبان بدن، کمی از شخصیت مخاطب خود را تحلیل کنید یا ارتباط بهتری با او داشته باشید. اما در رپرتاژنویسی، شما باید بر اساس تحلیل‌های انجام شده، شخصیت مخاطب را حدس بزنید و بر اساس آن، سناریوی مناسبی را پیدا کنید.

رپرتاژنویسی به شما کمک می‌کند تا مخاطب، راحت‌تر تن به خرید دهد. در اکثر موارد، همه ما با دیدن تبلیغ احساس می‌کنیم که در همه چیز اغراق شده و کالا یا محصول به آن خوبی نیست که تبلیغ نشان می‌دهد. این کاملا طبیعی است و بارها و بارها شاید خودمان نیز به چنین مساله‌ای فکر کرده باشیم. همان‌طور که گفتیم، افراد معمولا اعتماد زیادی به تبلیغات مستقیم ندارند. اغلب ترجیح می‌دهند از محصولات یا خدماتی استفاده کنند که سابقه استفاده از آن را داشته‌اند یا افرادی معتمد آن را پیشنهاد داده باشند.

در گذشته بسیاری از مردم به پیشنهاد سلبریتی‌ها و افراد مشهور اطمینان می‌کردند. اما امروز بر اساس آمار، تنها 5 درصد از اینفلوئنسرهای دنیای مجازی را سلبریتی‌ها تشکیل می‌دهند. این یعنی شما می‌توانید با توجه به نوع کالا یا خدماتی که ارائه می‌کنید و مخاطب خود، افراد یا سازمان‌های معتمد مختلفی برای معرفی خود پیدا کنید. اگر هوشمندانه انتخاب کنید با تولید رپرتاژ تبلیغاتی، شما می‌توانید همان برندی باشید که مادر به فرزند خود توصیه می‌کند!

یکی از فاکتورهایی که موتورهای جستجو بر اساس آن رتبه سایت را دسته بندی می‌کنند تعداد و کیفیت لینک‌هایی است که به سایت داده شده است. رپرتاژ آگهی به عنوان یکی از شیوه‌های لینک سازی مؤثر و ارزان شناخته شده که می‌تواند تأثیرگذاری زیادی داشته باشد. در بحث رپرتاژ آگهی چیست شما به عنوان مدیر کسب و کار اگر بخواهید در کنار رقبای خود به فعالیت ادامه دهید باید به سئو توجه کنید.

رپرتاژ آگهی به عنوان یک شیوه لینک سازی مفید برای بهبود رتبه‌ی سایت بسیار مفید است. مدیران کسب و کار برای درج رپرتاژ آگهی باید به این نکته توجه کنند که وب سایت انتخابی آنان از کیفیت و اعتبار بالایی برخوردار باشد. استفاده از پکیج‌های تبلیغاتی که دارای سابقه مناسب و کیفیت بالا است می‌تواند برای درج رپرتاژ آگهی مناسب باشد. بنابراین می‌توان گفت که:

  •     انتشار رپرتاژ آگهی در خبرگزاری‌های معتبر باعث می‌شود تا بک لینک‌ های بسیار معتبری به دست بیاورید.

  •     زمانی که رپرتاژ تبلیغاتی شما در یک وب سایت معتبر با رتبه بالا منتشر شود، این اعتبار بر روی رتبه وبسایت شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.

  •     ماندگاری رپرتاژ شما روی یک وبسایت، باعث افزایش رتبه شما می‌شود.

  •     با هایپر لینک چند کلمه‌ای فالو به دست خواهید آورد.

اگر بخواهید رپرتاژ آگهی خود را در بیش از 650 سایت معتبر ثبت کنید و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید استفاده از خدمات سایت تریبون پیشنهاد می‌شود.

اثر رپرتاژ آگهی بر فروش

اثر رپرتاژ آگهی بر فروش

رپرتاژ آگهی به صورت مستقیم بر روی فروش محصول یا خدمات شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. این کاملا واضح است زمانی که شما در کنار مخاطب قرار بگیرید و از دهانی که دوست دارد، تبلیغ برند خود را کنید، قطعا روی فروش شما تاثیر خواهد گذاشت. در حقیقت حین رپرتاژ نویسی، شما کاری می‌کنید تا مخاطب شما از دهان فردی که به او اطمینان دارد، تبلیغ شما را بشنود. در نهایت زمانی که تحت تاثیر این رپرتاژ او خرید خود را انجام می‌دهد، حس بسیار خوبی خواهد داشت و احساس نمی‌کند که تحت تاثیر یک تبلیغ پر زرق و برق، خریدی نامناسب را انجام داده‌است. بلکه برعکس، او تصور می‌کند که با کمک یک دوست و همراه مطمئن، خرید خوبی انجام داده و به هوش و زکاوت خود نیز می‌بالد. پس رپرتاژ آگهی باید حرفه‌ای، حساب شده و با کیفیت باشد تا تاثیر بسزایی بر روی فروش محصول یا خدمات شما بگذارد.

نحوه انتخاب بهترین سایت برای درج رپرتاژ

امیدواریم تا به اینجای کار مقاله رپرتاژ آگهی چیست را با دقت مطالعه کرده باشید. برای درج رپرتاژ آگهی بهتر است سایتی را انتخاب کنید که با حیطه کاری شما مرتبط باشد. در واقع ارتباط موضوعی سایت پذیرنده تبلیغات رپرتاژ، باید به گونه‌ای باشد که با موضوع کاری شما مرتبط باشد. این امر باعث می‌شود تا تأثیرگذاری تبلیغات شما دوچندان شود.

برای انتخاب بهترین سایت بهتر است رزومه‌ آن را مشاهده کرده و قیمت‌ها را مقایسه کنید. تریبون به عنوان به صرفه‌ترین پلتفرم انتشار رپرتاژ آگهی شناخته شده که می‌تواند رپرتاژ آگهی شما را در بیش از 650 رسانه معتبر ایران با قیمت مناسب قرار دهد. اگر به عنوان مدیر کسب و کار دغدغه انتخاب سایت مناسب برای قرار دادن تبلیغات خود را دارید بهتر است از سایت تریبون کمک بگیرید.

تریبون پلتفرم انتشار رپرتاژ آگهی

تریبون به عنوان یک بستر امن و عالی برای خرید رپرتاژ آگهی محسوب می‌شود. اگر با موضوع رپرتاژ آگهی چیست آشنا شده باشید قطعاً از اهمیت این نوع تبلیغات باخبرید و آن را برای سایت خود به کار می‌گیرید. تریبون به عنوان یک پلتفرم انتشار آگهی‌های تبلیغاتی می‌تواند با هزینه مناسب تبلیغات شما را با توجه به موضوع سایتتان در سایت‌های معتبر درج کند.

تریبون پلتفرم انتشار رپرتاژ آگهی

سیستم گزارش دهی دقیق این سایت می‌تواند خیال شما را از بابت ثبت دقیق و بدون عیب و نقص آگهی‌ها راحت کند. شما به عنوان مدیر کسب و کار می‌توانید گزارش لحظه‌ای را در پنل تان مشاهده کنید. در صورت بروز هر گونه مشکل می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان سایت تریبون بهره‌مند شده و در نگارش محتوای جذاب و بهینه سازی شده از تجربیات تیم تخصصی تریبون استفاده کنید.

هزینه رپرتاژ چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت رپرتاژ آگهی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در حال حاضر افراد مختلفی اقدام به تولید رپرتاژ آگهی می‌کنند. برخی از این افراد همراه یک تیم کاملا حرفه‌ای کار می‌کنند. ابتدا تجزیه و تحلیل مخاطب خود را انجام می‌دهند. سپس با شناخت نیاز‌های مخاطب و همچنین شناخت رقبای اصلی محصول یا خدمات برند شما محتوای مناسبی برای رپرتاژ تهیه می‌کنند.

یک تیم حرفه‌ای و خبره باعث می‌شود مطمئن باشید تا همه چیز به صورت کاملا علمی و تخصصی انجام می‌شود. معمولا هزینه این نوع رپرتاژ آگهی زیاد خواهد بود. اما باید بدانید که تولید رپرتاژ تبلیغاتی حرفه‌ای و موثر، هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری است و در مدت کوتاهی سرمایه شما را چند برابر خواهد کرد.

در مرحله دوم، محل انتشار رپرتاژ بر روی هزینه آن تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال اگر شما بخواهید این رپرتاژ را بر روی شبکه‌های تلویزیون بین المللی قرار دهید، قطعا هزینه زیادی را باید برای آن بپردازید. در عین حال برخی از وبسایت‌ها هستند، با دریافت هزینه‌ای بسیار اندک یا به صورت رایگان، رپرتاژ آگهی شما را روی وبسایت خودشان قرار می‌دهند. این شما هستید که با توجه بررسی‌هایی که انجام دادید تصمیم می‌گیرید چقدر و در کجا برای رپرتاژ خود هزینه کنید.

برای انتشار رپرتاژ آگهی، میتوانید از تریبون استفاده کرده تا در کوتاه‌ترین زمان به بیش از 650 رسانه فارسی زبان دردسری داشته باشید.

چگونه رپرتاژ بنویسیم؟

برای نوشتن رپرتاژ آگهی علاوه بر رعایت قوانین نگارشی و ویرایشی باید بتوانید به گونه‌ای بنویسید که مخاطب را به خرید کالا یا خدمات برندتان ترغیب کنید. به این منظور از این راهنما برای نوشتن رپرتاژ استفاده کنید.


چگونه رپرتاژ بنویسیم؟

    مخاطب خود را کاملا بشناسید

در روند تولید محتوا به صورت کلی شما باید ابتدا شخصیت یا همان پرسونای مخاطب خود را تجزیه و تحلیل کنید. این مساله در مورد نوشتن رپرتاژ آگهی بیشتر نمود پیدا می‌کند. تولید محتوا اهداف مختلفی دارد. اما هدف از تولید رپرتاژ، جذب مشتری و بالا رفتن فروش و سودآوری است. به همین خاطر رپرتاژ از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای اینکه شما بتوانید به بهترین نحو روی مخاطب خود تاثیر بگذارید، باید شخصیت او را کاملا درک کنید و بدانید که با چه چیزی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین لازم است پیش از آنکه ساخت رپرتاژ آگهی، رپرتاژ تبلیغاتی یا رپرتاژ خبری را آغاز کنید، حتما در مورد پرسونای مخاطب خود به خوبی تحقیق کنید. شناخت مخاطب اولین گام برای نوشتن یک رپرتاژ موفق است.

    سعی کنید صادق باشید . فراموش نکنید که رپرتاژنویسی دروغ  نویسی نیست

بسیاری از افراد تصور می‌کنند هنر رپرتاژنویسی ساختن افسانه‌های قابل‌باوری در مورد محصول یا خدمات، برای متقاعد کردن مشتری است. این تصور کاملا اشتباه است. هر گونه تبلیغات دروغین یا بزرگنمایی شده باعث می‌شود محل انتشار شما اعتبار خود را از دست بدهد. شما خودتان را جای مخاطب قرار دهید. تصور کنید که یک بار به حرف یک بررسی تخصصی عمل می‌کنید و نتیجه عکس می‌گیرید. این کار را چند بار تکرار خواهید کرد تا متوجه دروغ بودن آن شوید؟

پس از مدتی کوتاه دیگر اعتماد خود را از دست می‌دهید و دیگر حتی به آن منبع انتشار مراجعه نمی‌کنید. با توجه به اینکه هر منبعی که رپرتاژ شما را منتشر می‌کند روی اعتماد مخاطبان خود حساس است؛ پس به واقعی بودن محتوای رپرتاژ نیز اهمیت خواهد داد. پس برای اینکه اعتماد مخاطب خود را از دست ندهید، به هیچ عنوان در نوشتن رپرتاژ نباید دروغ بگویید.

در واقع نیازی به دروغ نیست. در درجه اول باید از کیفیت محصول خود مطمئن شوید چون هر چقدر هم در تبلیغات موفق عمل کنید، نمی‌توانید مشتریان وفاداری برای کالا یا خدمات بی‌کیفیت داشته باشید. می‌توانید کمی در کیفیت کالا یا خدمات خود بزرگنمایی به خرج دهید و یا بیشتر در مورد مزایای آن صحبت کنید. به عنوان مثال در یک مقایسه بی‌طرفانه، شما می‌توانید معایب برند مورد نظر را کمتر نشان دهید و مزایای آن را بزرگ‌تر از چیزی که هست معرفی کنید. با این کار هم به صورت کلی مزایا و معایب محصول مورد نظر را بررسی کرده‌اید و هم مشتری را به سمتی که می‌خواهید سوق داده‌اید.

    در کنار مخاطب قدم بردارید

برای اینکه رپرتاژ شما نتیجه بخش باشد، باید ابتدا در کنار مخاطب قرار بگیرید. بسیاری از افرادی که قصد تبلیغ یک محصول یا خدمات را دارند، خودشان را رو به روی مخاطب قرار می‌دهند. با این کار، مخاطب تصور می‌کند که شما قرار است یک محصول نامرغوب را با چرب‌زبانی به او بفروشید. اما زمانی که شانه به شانه و کنار او حرکت کنید و از مشکلات راه برای او بگویید، مشتری شما را به دید یک یاور می‌بینید. یاوری که قرار است در زندگی به او کمک شایان توجهی کند و خرید کردن یا نکردن را به خودش واگذار می‌کند. باید در تمام بخش‌های رپرتاژنویسی این مساله را در ذهن خود داشته باشید و به آن شاخ و برگ دهید.

    نیاز مخاطب را هدف قرار دهید

پس از اینکه شخصیت مخاطب خود را تجزیه و تحلیل کردید، نوبت به شناخت نیاز‌های او می‌رسد. در این بخش شما باید ابتدا نیاز‌های مخاطب را به صورت کامل بیابید و در رپرتاژ خود، آنها را به صورت کاملا نامحسوس هدف قرار دهید. به عنوان مثال زمانی که ساخت رپرتاژ برای یک برند خودروسازی، می‌توانید ببینید که مخاطبین شما، از حضور در ترافیک‌های سنگین رنج می‌برند. پس در حین مقایسه سه برند مختلف خودروسازی، در مورد برند مد نظر چنین بگویید که این خودرو با رعایت اصول ارگونومی طراحی شده است.

بنابراین در مسیرهای طولانی و پرترافیک کمتر دچار خستگی و آسیب به مفاصل و ستون مهره‌ها خواهید شد. با این کار، مخاطب بدون اینکه متوجه شود، جذب برندی که می‌خواهید می‌شود و در عین حال هیچ دروغی به او گفته نشده است. این یعنی شما باید نیاز مخاطب را بیابید و ببینید که کدام قابلیت محصول یا خدماتی که قصد نوشتن رپرتاژ برای آن را دارید، چنین نیازی را رفع می‌کند. پس همان نیاز را هدف قرار دهید و احساسات مخاطب را تحریک کنید.

سخن پایانی

رپرتاژ آگهی چیست به عنوان یک ابهام در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که با مطالعه مقاله بالا می‌توانید ابهامات پیش آمده را مرتفع کنید. اگر می‌خواهید در دنیای پر رقابت امروزی باقی بمانید قطعاً استفاده از خدمات رپرتاژ آگهی به شما پیشنهاد می‌شود. بهتر است به صورت هوشمندانه انتخاب کنید تا علاوه بر صرفه جویی در زمان، در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کنید.

رپرتاژ آگهی به عنوان یک راه ارزان و مناسب برای لینک سازی محسوب شده که طرفداران زیادی دارد و نسبت به تبلیغات آزاردهنده گذشته مؤثرتر است.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
همه چیز در مورد رپرتاژ خبری، رپرتاژ آگهی چیست؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 12 مهر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


چرا باید هنوز به بازاریابی در تلگرام توجه بیشتری کنیم؟
امروزه همه‌ی بیزینس‌ها از بزرگ‌ترین برندها تا فروشنده‌ها به خوبی این موضوع را باور دارند که بازاریابی در تلگرام به شدت در میزان سود آن‌ها تأثیرگذار بوده و باعث پیشرفت آن‌ها شده است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو