ساختار تیم تولید محتوا | چگونه گروه تولید محتوا تشکیل دهیم؟

یکی از رازهای کسب‌و‌کارهای موفق وجود تیم تولید محتوا در آن‌هاست. اگر نمی‌دانی چه افرادی در گروه تولید محتوا قرار دارند؛ این مطلب را بخوانید.

 یکی از رازهای کسب‌و‌کارهای موفق وجود تیم تولید محتوا در آن‌هاست. اگر نمی‌دانی چه افرادی در گروه تولید محتوا قرار دارند؛ این مطلب را بخوانید.

هر کسب‌و‌کاری برای رسیدن به موفقیت، نیاز به تیم‌های مختلفی دارد که همه آن‌ها با هماهنگی هم و برای رسیدن به یک هدف واحد تلاش می‌کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کسب‌و‌کار که نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند؛ تیم تولید محتوا است. این تیم وظیفه دارد که محتواهای جذابی را در فرمت‌های مختلف برای مخاطبین تولید کند. هدف این تیم آشنایی مردم با خدمات یا محصولات کسب‌و‎‌کار بوده که منجر به فروش و کسب سود می‌شود.

تیم تولید محتوا را می‌توان به یک گروه ساخت فیلم تشبیه کرد. فرض کنید که یک نفر (مثلا کارگردان) می‌خواست که تمامی کارها را خودش به تنهایی انجام دهد. یعنی تمامی وظایف فیلم‌براداری، صدا‌برداری، بازیگری، تدوینِ فیلم، نویسندگی و کارگردانی را خود او و بدون کمک کسی جلو ببرد. آیا یک فیلم موفق ساخته می‌شد؟ مسلما نه. هدف از تشکیل گروه تولید محتوا، اقدام برای تقسیم وظایف جهت تولید محتوای عالی است. اگر شما هم دغدغه تولید محتوا دارید و می‌خواهید که با اعضای یک تیم تولید محتوا آشنا شوید؛ در ادامه همراه من باشید. 

آشنایی با اعضای تیم تولید محتوا

آشنایی با اعضای تیم تولید محتوا

تشکیل تیم تولید محتوا برای تولید محتواهای با کیفیت غیر قابل اجتناب است. با این وجود اعضای گروه تولید محتوا با توجه به ماهیت آن کسب‌و‌کار می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال شاید برای یک مغازه فروش کفش، یک نفرهم کافی باشد که برای پیج اینستاگرام محتوا تولید کند. اما تشکیل تیم تولید محتوا برای مدیروب که به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند و تولید محتوا یکی از خدمات اصلی آن است؛ اهمیت بیشتری داشته و تقسیم وظایف در آن با جدیت بیشتری در حال انجام است.

بدیهی است که برای راه‌اندازی شرکت تولید محتوا که به صورت تخصصی در این زمینه کار می‌کند؛ این گروه باید خیلی کامل‌تر باشد. بنابراین ممکن است که اعضای گروه تولید محتوا که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم؛ در همه شرکت‌ها وجود نداشته باشد. اما تلاش شده است که یک لیست کامل از اعضای گروه تولید محتوا را برای شما به نمایش بگذاریم. 

1- مدیر تولید محتوا

مدیر تولید محتوا همان طور که از نامش پیداست؛ وظیفه مدیریت و سازماندهی پروژه‌های تولید محتوا را بر عهده دارد. در شرح وظایف مدیر تولید محتوا ، می‌توان به تعریف و تقسیم وظایف بین اعضای تیم اشاره کرد. او باید اعضای گروه تولید محتوا را  در جای مناسب خود قرار داده و بر کار آن‌ها نظارت کند. نظارت بر گروه تولید محتوا باید در دو جهت زیر عمل کند:

  • ایجاد زمان‌بندی برای تولید پروژه‌های تولید محتوا و جلوگیری از تاخیر در امور کارها.

  • بررسی محتواهای تولید شده توسط نویسنده‌ها و اطمینان از تولید محتوای با کیفیت و هم جهت با اهداف کسب‌و‌کار.

دقت داشته باشید که یک مدیر تولید محتوا باید در حوزه کاری خود بسیار حرفه‌ای بوده و در این زمینه سابقه کاری داشته باشد. او همچنین وظیفه تولید تقویم محتوایی را داشته و باید پیوسته در جهت بهبود محتواهای تولید شده تلاش کند.

2- استراتژیست محتوا؛ یکی از مهم‌ترین اعضای تیم تولید محتوا

هر کسب‌و‌کاری معمولا بودجه خاصی را برای بخش تولید محتوا در نظر می‌گیرد. بنابراین گروه تولید محتوا باید با توجه به بودجه خود و زمان محدودی که در اختیار دارد؛ بهترین محتواها را برای مخاطب تولید کند. در اینجا استراتژیست محتوا وارد تیم شده و تلاش می‌کند که تمامی ابعاد کسب‌و‌کار را که مخاطب باید با آن آشنا شود را پوشش دهد. او برای تیم تولید محتوا یک چارچوب تشکیل داده و تیم باید در قالب آن به فعالیت خود ادامه دهد. از دیگر وظایف استراتژیست تولید محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر محتوا باید در مورد چه چیزی تولید شده و هدف آن دقیقا چیست؟

  • مخاطبین هدف یا پرسونای آن محتوا چه کسانی هستند؟

  • ارائه راه‌های خلاقانه برای تولید محتوای جذاب و مخاطب پسند

  • بررسی عملکرد محتواهای رقیب و تجزیه و تحلیل آن‌ها

ویراستار

3- ویراستار

اگر به عنوان تولید کننده محتوا فعالیت کرده باشید؛ حتما می‌دانید که پس از نوشتن محتوا کار تمام نمی‌شود. بعد از آن نویسنده باید دوباره محتوای خود را بررسی کرده و نقاط ضعف آن را پوشش دهد. این مرحله در تیم تولید محتوا بر عهده ویراستار بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. به صورت کلی در گروه‌های تولید محتوا دو نوع ویراستار وجود دارد:

ویراستار توسعه دهنده

این نوع ویراستار وظیفه دارد که متن تولید شده توسط نویسنده را بهتر و بهتر کند. مثلا قسمتی از محتوا را که احساس می‌کند برای مخاطب کاربردی ندارد را حذف کرده وبخش‌های مفید‌تری به آن اضافه کند. 

ویراستار متن

نویسنده هنگام تولید محتوا باید تمام حواس خود را به تولید یک متن عالی و با کیفیت متمرکز کند. بنابراین به احتمال زیاد بعد از اتمام نویسندگی متن، باید به رفع غلط‌های املایی و نگارشی بپردازد. در تیم تولید محتوا این وظیفه بر عهده ویراستار متن قرار دارد.  

بدیهی است که ویراستار توسعه دهنده باید با اصول نویسندگی آشنا بوده و شخص ویراستار متن نیز باید از دقت بالایی برخوردار باشد. 

4- کپی رایتر

کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی نوعی از نویسندگی است که هدف آن ایجاد تغییرات چشمگیر در فروش محصولات یا خدمات یک برند است. به شخصی که علم تبلیغ نویسی را آموخته است؛ کپی رایتر یا تبلیغ نویس گفته می‌شود. شخصی که قصد دارد در این حیطه کار کند؛ نه تنها باید بازی با کلمات را بلد باشد؛ بلکه باید با علم بازاریابی نیز آشنا باشد. یک کپی رایتر وظیفه نوشتن جملات تبلیغاتی را به عهده دارد، به طوری که مخاطبین هدف یک کسب‌و‌کار را به خرید ترغیب کند. از جمله وظایف او می‌توان به نوشتن صفحات محصول، ایمیل‌های تبلیغاتی و مواردی از این قبیل اشاره کرد. بدیهی است که کپی رایتینگ تخصصی است که یک نویسنده عادی از عهده آن برنمی‌آید. 

5- سناریونویس و ایده پرداز

قبل از تولید هر محتوایی، ابتدا باید ایده آن در ذهن یک فرد خلاق شکل بگیرد. سناریونویس کسی است که با ارائه ایده‌های ناب، موضوعات جذابی را برای تولید محتوا پیشنهاد می‌دهد. او ایده‌هایی که در ذهنش ایجاد شده است را به نویسندگان محتوا ارائه داده و آن‌ها محتوا را خلق می‌کنند. یکی از وظایف مهم یک سناریو نویس، ارائه متن برای محتواهای ویدیویی است. همانطور که در عنوان اشاره شده است؛ فرد سناریو نویس باید خلاق و ایده پرداز هم باشد. البته ممکن است که فرد نویسنده، سناریونویس هم بوده و خود ایده‌های تولید محتوا را ارائه دهد. 

گرافیست

6- طراح گرافیک

در زمان تحصیل، ما کتاب‌هایی که عکس‌های گوناگون داشت را بیشتر دوست داشتیم تا کتاب‌هایی که فقط با جملات تزئین شده است. با کمی جستجو هم متوجه خواهید شد که گوگل به محتواهایی که عکس ندارند؛ بها نمی‌دهد. بنابراین یکی از ویژگی های تیم تولید محتوا ، وجود یک طراح گرافیک توانا است. او باید با خلاقیت و دانش خود، عکس‌های زیبا و منحصر به فردی را تولید کرده و در اختیار گروه تولید محتوا قرار دهد. این عکس‌ها می‌تواند درون یک مقاله در سایت، در صفحه اینستاگرام یا هر جایی دیگر استفاده شود. 

7- وب مستر

وب مستر به شخصی گفته می‌شود که تخصص خوبی در زمینه سایت و چگونگی کارکردن با آن دارد. بنابراین انتظار می‌رود که او مدیریت یک سایت یا وبلاگ و همچنین کار پشتیبانی را به خوبی انجام دهد. همچنین یک وبمستر باید اطلاعات خوبی در زمینه کدنویسی و کار با افزونه‌های مختلف را داشته باشد. این تخصص زمانی که سایت دچار مشکل می‌شود؛ خیلی مورد نیاز گروه تولید محتوا خواهد بود. در ضمن وبمستر باید دانش خوبی در زمینه سئو داشته باشد و بتواند محتواها را به درستی در سایت بارگذاری و منتشر کند. 

8- گوینده

یک کسب‌و‌کار موفق باید همیشه به فکر مخاطبین خود بوده و تمامی شرایط آن‌ها را در نظر بگیرد. شاید فردی در حال پیاده‌روی بوده و نمی‌تواند مقالات سایت یا ویدئو ببیند. در این حالت بهترین کار، استفاده از تولید محتوای صوتی یا همان پادکست است. البته کسی که می‌خواهد تولید محتوای صوتی انجام دهد؛ باید صدای نسبتا خوبی داشته باشد. به طوری که مخاطب را به خود جذب کند؛ نه اینکه او را فراری دهد! همچنین اگر هم قرار باشد که در ویدئو یا کلیپ‌های اینستاگرام حرفی زده شود؛ بهتر است که این کار را گوینده انجام دهد.


9- ادیتور فیلم

تولید محتوای ویدئو از دیگر انواع محتوا بوده که طبق آمار، محبوبیت آن روزبه‌روز در حال افزایش است. به همین جهت فردی باید در تیم تولید محتوا وجود داشته باشد که توانایی کار کردن با نرم افزارهای ادیت فیلم را داشته باشد. این تخصص برای تولید فیلم جهت بارگذاری در پلتفرم هایی مانند آپارات، یوتیوب و اینستاگرام ضروری است. در بعضی از شرکت‌ها نیز فردی وجود دارد که توانایی انیمیشن سازی را دارد. به عنوان مثال با موشن گرافیک ویدیوهای بامزه و جذابی را برای مخاطب تولید می‌کند. 

10- کارشناس شبکه‌های اجتماعی

تقریبا تمامی افرادی که گوشی هوشمند دارند؛ در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. تلگرام و اینستاگرام دو اپلیکیشن محبوب در بین مردم بوده که البته یوتیوب و فیسبوک را نیز می‌توان به آن‌ها اضافه کرد. دقت داشته باشید که تولید محتوا و تبلیغات در هر پلتفرمی دارای اصول و قواعد خاص خودش است. به عنوان مثال شما نمی‌توانید که در اینستاگرام از متن‌های طولانی استفاده کنید. اما در سایت باید مقاله‌های طولانی نوشته تا در گوگل رتبه بالایی پیدا کنید. بدین منظور یکی دیگر از اعضای گروه تولید محتوا که حضور آن الزامی بوده؛ کارشناس شبکه‌های اجتماعی است. او باید با توجه به پلتفرم و نوع مخاطبی که در آن حضور دارد؛ اقدام به تولید محتوا کرده و جذب مخاطب کند. 

11- سئوکار

رفتار موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی سایت‌ها بسیار پیچیده و مرموز شده است. بنابراین در گروه تولید محتوا نیاز به یک سئوکار بوده تا جایگاه سایت را در موتورهای جستجو بهبود دهد. هدف این است که اگر مخاطب کلمه‌ای را که در مورد محصولات یا خدمات آن کسب‌و‌کار بود را سرچ کرد؛ سایت مورد نظر در رتبه‌های برتر ظاهر شود. البته وظیفه یک سئو کار به همین جا ختم نشده و باید کار تحلیل نیز انجام دهد. او باید با استفاده از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول داده‌های مورد نیاز را به دست آورده و مطمئن شود که سایت در حال رشد است. گاهی هم لازم است که اطلاعات خود را در اختیار مدیر تولید محتوا و استراتژیست محتوا قرار دهد. 

هماهنگی بین اعضای گروه تولید محتوا

تا به اینجا در مورد ساختار یک تیم تولید محتوا صحبت کردیم و با اعضای مختلف آن آشنا شدیم. برای اینکه گروه تولید محتوا به خوبی وظایف خود را انجام داده و خروجی کار عالی باشد؛ اعضای تیم باید با هماهنگی هم فعالیت کنند. فرض بفرمایید که قرار است یک انیمیشن در اینستاگرام تولید شده و پیام کسب‌و‌کار را به گوش مخاطب برساند. در این حالت باید افراد مختلفی در تیم تولید محتوا با هم همکاری کنند:

  • ابتدای کار، استراتژیست محتوا باید ساخت کلیپ تبلیغاتی را لازم دانسته و آن را مطابق اهداف برند بداند.

  • سپس ایده و متن آن انیمیشن باید توسط سناریونویس به تیم تولید محتوا ارائه شود. 

  • در مرحله بعد متخصص تولید ویدئو و انیمیشن سازی کلیپ را آماده می‌کند.

  • گوینده باید متن را خوانده و ادیتور فیلم، صدا را روی ویدئو قرار دهد.

  • در انتها نیز مسئول شبکه‌های اجتماعی،  ویدئو را در اینستاگرام قرار داده و تمامی اقدامات لازم را برای دیده شدن آن انجام می‌دهد.

  • در تمامی این مراحل مدیر تولید محتوا بر کار این افراد نظارت داشته تا کار به خوبی انجام بگیرد.

سخن آخر

تیم تولید محتوا حیاتی‌ترین بخش در کسب‌و‌کار شما بوده و اهمیت به آن منجر به رشد برند خواهد شد. بنابراین لازم است که نیروهای متخصصی را در این بخش مستقر کرده و در مواقع لزوم افراد جدیدی را به آن‌ها اضافه کنید. دقت داشته باشید که هر فردی را با توجه به توانایی‌ها و علایقش در جای مناسب خود قرار دهید. مثلا ممکن است که فردی حوصله نوشتن یک مقاله چند هزار کلمه‌ای را نداشته باشد؛ اما در عوض در انیمیشن‌ سازی مهارت دارد. نکته مهم این است که اعضای تیم تولید محتوا با هماهنگی هم به رشد کسب‌و‌کار کمک کنند. 

به نظر شما چه تخضص‌های دیگری باید در تیم تولید محتوا وجود داشته باشد که در این مقاله به آن اشاره نشده است؟ آیا به وجود آوردن گروه تولید محتوا برای موفقیت کسب‌و‌کار اهمیت دارد؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
ساختار تیم تولید محتوا | چگونه گروه تولید محتوا تشکیل دهیم؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 25 فروردین 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۱۵ نکته برای افزایش محبوبیت در شبکه های اجتماعی
در این مقاله 15 روش سریع برای افزایش محبوبیت در شبکه های اجتماعی را بیان می‌کنیم. محبوبیت در شبکه های اجتماعی باعث نمایش بیشتر برند شما، بهبود رتبه وب سایتتان در موتورهای جستجو و برقراری ارتباط بهتر با مخاطب می‌شود.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو