آموزش Front Page

یکی از مجموعه نرم افزارهای Office xp می باشد که برای طراحی صفحات وب بکار می رود . در واقع قالب اصلی و هر آنچه شما در صفحه ای بنام Internet explorer مشاهده می کنید می تواند با Front page و یا تلفیقی از Front page و نرم افزارهای دیگر طراحی وب ساخته شده باشد.

یکی از مجموعه نرم افزارهای Office xp می باشد که برای طراحی صفحات وب بکار می رود . در واقع قالب اصلی و هر آنچه شما در صفحه ای بنام Internet explorer مشاهده می کنید می تواند با Front page و یا تلفیقی از Front page و نرم افزارهای دیگر طراحی وب ساخته شده باشد.  

● مقدمه

یکی از مجموعه نرم افزارهای Office xp می باشد که برای طراحی صفحات وب بکار می رود . در واقع قالب اصلی و هر آنچه شما در صفحه ای بنام Internet explorer مشاهده می کنید می تواند با Front page و یا تلفیقی از Front page و نرم افزارهای دیگر طراحی وب ساخته شده باشد . برای آموزش این دوره نیاز است کاربران محترم آشنایی کامل با ویندوز Xp و آشنایی مقدماتی با یکی از نرم افزارهای طراحی وب مانند html داشته باشند . جهت نصب و اجرای نرم افزارهای Office که Front Page نیز شامل آن می شود ، نیاز به سیستمی با مشخصات ذیل می باشد :

حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم ۲۳۳

۱۶ مگابایت Ram

حدود ۶۰۰ مگا بایت فضای آزاد

● مقدمات ایجاد یک وب سایت

▪ نکاتی در مورد Front page :

۱) وسیله ای جهت ایجاد صفحات وب

۲) ابزاری برای مدیریت وب سایت

۳) وسیله ای جهت نشر وب سایت

هر کدام از صفحات وب ، شامل کدهای مجزایی بنام Html است .

Html که سرنام Hypertext Markup language می باشد یک زبان نشانه گذاری از زیر مجموعه های SGML است که جهت ایجاد مستندات فوق متنی و فوق رسانه در شبکه جهانی وب مورد استفاده قرار می گیرد. این مستندات متنی ، تصاویر ، صدا ، ویدئو و فوق پیوندها را شامل می شوند .

پیوندها ارتباطات فوق متنی هستند که در یک صفحه وب گنجانده شده اند و این امکان را برایتان فراهم می سازند که از یک صفحه وب به یک فایل یا صفحه وب دیگر منتقل شوید .

● مقدمات ایجاد یک وب سایت

می خواهیم یک وب سایت طراحی کنیم . هنگام ورود به محیط Front Page صفحه ای باز می شود که در قسمت راست صفحه منویی با عنوان New Page مشاهده می شود . چنانچه این منو باز نبود به روش زیر عمل می کنیم :

ابتدا منوی File را باز کرده بر روی گزینه ی New کلیک کنید ، از منویی که باز می شود گزینه ی One Page Web Site را انتخاب نمایید .

پنجره ای با عنوان Web Site Templates باز می شود که شامل سه منوی General ، Package و Share Point Services می باشد . هدف ما آنست که صفحه ای از پیش طراحی نشده ایجاد نماییم . یعنی تمام اجزای صفحه را بصورت دستی و بر حسب سلیقه ی شخصی طراحی کنیم . پس از منوی General گزینه ی Empty Web Site را انتخاب می نماییم .

بعد از انتخاب این گزینه لازم است یک وب فولدر ساخته شود تا تمامی فایلها و تصاویر در آنجا بصورتی منظم ذخیره گردد . پس در مکان مورد نظر یک فولدر با نامی با مسمی ایجاد کنید . سپس بعد از آنکه گزینه ی Empty Web Site را انتخاب نمودید در قسمت چپ پنجره بر روی گزینه ی Brows رفته ، مسیر را مشخص کنید ( این مسیر، مسیر همان فولدری است که می خواهید اطلاعات شما در آن قرار گیرد ) حال بر روی کلید Ok کلیک کنید . اگر به محل ساخت فولدر بازگردید مشاهده می کنید که شکل آیکن فولدر تغییر کرده و از بقیه ی فولدر ها مجزا شده است .

تا اینجا یک وب فولدر ساخته ایم .

□ نکته : به منظور سامان دهی اطلاعات در یک فولدر و راحت تر بودن کار با وب فولدر خود و همچنین وب سایت ، تمامی عکسها و تصاویر خود را در فولدر Images ذخیره کنید .

● نحوه ی طراحی کردن یک Page

حال می خواهیم یک صفحه طراحی کنیم . پس مجددا از منوی File گزینه ی New و در نهایت Blank page را از پنجره ی سمت راست صفحه انتخاب نمایید . صفحه ی باز شده را ذخیره کنید . معمولا اولین صفحه ی یک وب سایت مهمترین و اصلی ترین صفحه می باشد . چرا که وقتی کاربر آدرس اینترنتی وب سایت را وارد کرد اولین صفحه می تواند او را ساعتها در وب سایت شما نگاه دارد و یا اینکه می تواند بدون هیچ تاخیری صفحه را ببندد . طراحی صفحات وب استانداردهای خاصی دارد که کاربران محترم می توانند پس از مطالعه ی این دوره ، دوره ی آموزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب (ciw) را مطالعه نمایند تا بتوانند استانداردهای طراحی وب را آموزش ببینند .

صفحه ی نخست که از آن به عنوان مهمترین صفحه در وب سایت یاد نمودیم را با نام index و یا Default با پسوند html ذخیره نمایید .

● کار با جدولها

یکی از مهمترین ابزارهای front page کار با جدول ها می باشد . برای اینکار از منوی table گزینه ی insert و سپس table را انتخاب کنید . پنجره ای با عنوان insert table باز می شود که مختص طراحی و تغییرات جدول می باشد .

در ذیل به شرح گزینه های مختلف این پنجره می پردازیم :

▪ قسمت Size :

که شامل دو قسمت Rows و Columns می باشد . این گزینه تعیین کننده ی تعداد سطر و ستونهای جدول می باشد . گزینه ی Rows نشان دهنده ی تعداد سطر و گزینه ی Columns نشان دهنده ی تعداد ستون جدول می باشد .

▪ قسمت Layout

این قسمت شامل پنج گزینه می باشد که به شرح تک تک آنها می پردازیم :

a) گزینه ی Alignment :

برای تعیین نوع تراز جدول از این قسمت استفاده می شود . این گزینه شامل چهار عبارت زیر است :

۱) Default: جدول را در حالت پیش فرض صفحه قرار می دهد . به عنوان مثال اگر پیش فرض تمام گزینه های صفحه ی شما چپ چین باشد جدول را نیز در سمت چپ قرار می دهد .

۲) Left: جدول را در سمت چپ صفحه تراز می کند .

۳) Right: جدول را در سمت راست صفحه تراز می کند .

۴) Center: جدول را در قسمت وسط صفحه قرار می دهد .

b) گزینه ی Float :

موقعیت متنی که بعد از جدول قرار می گیرد در این قسمت تعیین می شود . معنای لغوی کلمه ی Float شناور بودن است . با این توضیح که Float دارای اولویت نسبت به Alignment می باشد . پس بسته به نوع سلیقه متن بعد از جدول را راست ، چپ و یا وسط چین کنید .

c) گزینه ی Specify width :

تعیین طول و عرض جدول بصورت دستی در این قسمت امکانپذیر می باشد . in pixel تعیین کننده ی معیار اندازه با Pixel و in percent تعیین کننده ی معیار اندازه با درصد می باشد .

d) گزینه ی Cell padding :

معین کننده ی فاصله ی محتوا با کناره های سلول می باشد .

e) گزینه ی Cell Spacing :

برای تعیین فاصله ی بین سلولها با یکدیگر از این گزینه استفاده می شود .

f) گزینه ی Table Direction :

متن درون جدول از چپ به راست قرار بگیرد یا از راست به چپ .

▪ قسمت Set :

چنانچه این گزینه فعال گردد آنچه شما برای طراحی جدول تعیین کرده اید بصورت پیش فرض در می آید و می توانید بارها و بارها جدولی با این خصوصیت رسم نمایید .

پس از آنکه تغییرات لازم را مبذول داشتید بر روی دکمه ی ok کلیک کنید تا جدولی با مشخصات دلخواه شما ترسیم گردد .

▪ قسمت Style :

این قسمت مربوط به حالت چیدمان اطلاعات در صفحه می باشد . در ادامه ی مبحث در فصل های آینده به شرح کامل این قسمت خواهیم پرداخت .

▪ Cell Properties:

به هر یک از خانه های جدول ترسیمی یک سلول می گویند . اگر در روی سلول مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه ی Cell Properties را انتخاب کنید ، پنجره ی مخصوص تنظیمات سلول باز می شود ؛

▪ قسمت Layout :

Horizontal alignment

این گزینه مربوط به طریقه ی تراز کردن افقی محتوای داخل سایت می باشد . که می توان بر حسب دلخواه یکی از گزینه های پیشنهادی را انتخاب کرد .

Vertical alignment

برای تراز کردن عمودی محتوای سایت از این گزینه استفاده می شود .

Rows spanned

این گزینه برای برابر قرار دادن یک سطر با تعدادی سطر دیگر می باشد . یعنی می توان طول یک سل ( سلول ) را با سل دیگر برابر کرد .

Column spanned

برای برابر قرار دادن یک ستون با تعدادی ستون دیگر از این گزینه استفاده می شود .

Specify Width & height

برای دادن اندازه به صورت درصد و یا پیکسل می باشند .

Header cell

برای Bold کردن متن این گزینه را فعال کنید .

No wrap

این گزینه برای شکستن متن در سل می باشد . اگر این قسمت فعال نباشد با طولانی شدن متن ، طول سل هم افزایش می یابد .

▪ قسمت Borders :

ـ color :

برای رنگی کردن خطوط اطراف سل می توان از جعبه ی رنگ ، رنگ دلخواه را انتخاب کرد .

ـ Background :

در صورتیکه بخواهیم رنگ Background یک سل را تغییر دهیم از قسمت جعبه ی رنگ ، رنگ دلخواه را انتخاب می نماییم . اما اگر برای Background سلول مورد نظر بخواهیم از یک عکس خاص استفاده نماییم ابتدا قسمت Use background picture را فعال و سپس بر روی دکمه ی Brows کلیک می کنیم . از مسیر مورد نظر عکس را انتخاب و بر روی دکمه ی ok کلیک می نماییم .

● Frame

Frame ها یکی از مهمترین مباحث برای طراحی صفحات وب در Front page می باشد .

برای ایجاد Frame از منوی file گزینه ی New را فعال کرده از منویی که در قسمت راست صفحه باز می شود گزینه ی More Page Template را انتخاب می کنیم زیرا می خواهیم صفحه ای با Frame ها ایجاد کنیم .

پنجره ای باز می شود که با فعال کردن سربرگ Frames Page نوع صفحه بندی را انتخاب می کنیم . فرض کنید که صفحه ای با حالت زیر انتخاب نمودیم :

پس از انتخاب نوع صفحه بندی بر روی دکمه ی Ok کلیک کنید . صفحه ای دقیقا مشابه با همان حالت انتخابی برای شما ایجاد می گردد .

□ نکته : اگر بخواهید صفحه ای از پیش طراحی شده را باز کنید بر روی گزینه ی Set Initial Page کلیک کنید ، اما چون هدف ایجاد صفحه ای جدید می باشد پس بر روی گزینه ی New Page در هر سه فریم کلیک کنید . صفحه ای با سه قسمت باز می شود . حال باید هر یک از قسمتها را با اسامی با مسمی Save کنیم . چهار قسمت برای ذخیره کردن وجود دارد . یکی قسمت header ( قسمت بالایی ) ، یکی Contents ( قسمت سمت چپ ) ، main ( قسمت اصلی صفحه ) و در نهایت index که هر سه قسمت فوق را در بر می گیرد .

● Frame Properties

اگر در هر یک از فریمهای ایجاد شده کلید سمت راست ماوس را فشار دهید گزینه ای با عنوان frame properties در منوی باز شده مشاهده می شود که مربوط به تنظیمات فریم ها می باشد .

در ذیل به شرح گزینه های این پنجره می پردازیم

۱) name : نام فریم

۲) Initial page :صفحه ی پیش فرض ( مسیر خواندن صفحه از کجا باشد )

۳) Title : عنوان صفحه

۴) Frame size : تنظیمات طول و عرض فریم

۵) Margins : تنظیمات حاشیه ها

▪ Options :

Resizable in browser

این گزینه مربوط به تغییر اندازه در Browser می باشد بدین صورت که کاربران می توانند اندازه ی فریمها را تغییر دهند . اگر فعال باشد اندازه ی فریمها قابل تغییر و اگر فعال نباشد غیر قابل تغییر می باشد .

Show Scrollbars

این گزینه برای انتخاب حالات نمایش Scrollbar می باشد . بدین صورت که اگر متنی طولانی در هر یک از فریمها داشته باشیم می توانیم تعیین کنیم که صفحه Scrollbar داشته باشد یا نه . با انتخاب هر کدام از این گزینه ها عملکرد Scrollbar را تعیین می کنیم :

ـ If needed : اگر نیاز بود Scrollbar نمایش داده شود

ـ Never : هرگز Scrollbar فعال نشود

ـ Always : Scrollbar همیشه فعال باشد

▪ Frames page

در صورتیکه بخواهیم خطوط ما بین فریمها را پهن یا نازک کنیم در قسمت Frame Spacing عدد دلخواه را وارد می نماییم .

● طریقه ی لینک دادن فریمها به یکدیگر

می خواهیم فرضا دو فریم Contents و main را به یکدیگر لینک بدهیم . در فریم Contents نام یک مبحث را وارد می کنیم ( به عنوان مثال درس ۱ ) . متن مورد نظر را ابتدا در یک محیط ویراستار که معمول ترین آن Word می باشد تایپ می کنیم و سپس آن متن را در فریم main در Front page کپی می کنیم . فایلهای Word با Front page همخوانی ندارد . پس لازم است تغییراتی در کد فایل انتقالی از Word ایجاد کنیم .

برای اینکار به روش زیر عمل کنید :

ابتدا یک صفحه ی جدید در Front page ایجاد کنید . سپس فایل Word را در آن صفحه کپی کنید و در قسمت Code ( قسمت پایین و سمت چپ صفحه سه قسمت با نامهای Normal ، HTML و Preview وجود دارد بر روی قسمت HTML کلیک کنید ) کلید سمت راست ماوس را فشرده گزینه ی Optimize html را انتخاب کنید پنجره ای باز می شود که ضرورت دارد تمامی گزینه های آن مخصوصا گزینه ی Word html فعال باشد ، پس از فعال کردن تمام گزینه ها بر روی کلید Ok کلیک کنید . مجددا راست کلیک کرده اینبار گزینه ی Reformat html را انتخاب کنید . اینکار باعث می شود که کدهای اضافی که توسط Word ایجاد می شود حذف گردد .

فرض می کنیم صفحه ای ایجاد کرده ایم که دارای سه فریم است . فریم header که طبق قائده فقط مخصوص نام سایت می باشد . می ماند دو فریم main و Contents . می خواهیم در فریم Contents جدولی داشته باشیم که شامل چندین گزینه باشد . سپس این گزینه ها را به فریم main لینک دهیم .

بعد از طراحی جدول با ابعاد دلخواه در سلول اول جدول ، نام موضوع مورد نظر ( مثلا درس ۱ ) را وارد کنید . متن Word را طبق دستور گفته شده در قسمت main کپی کنید . سپس در فریم Contents بر روی درس ۱ دابل کلیک کرده تا انتخاب شود . بعد کلیک سمت راست ماوس را فشرده گزینه ی hyperlink را انتخاب کنید .

□ توضیح : hyperlink برای زمانی است که بخواهید متن ، کلمه یا قسمتی خاص را به مکانی یا وب سایتی دیگر لینک دهید . برای اینکار آدرس مورد نظر را در قسمت Addresses وارد کنید .

ما می خواهیم از فریم Contents به فریم main ، لینک داشته باشیم . پس در قسمت Addresses پنجره ی Hyperlink آدرس فریم main.html را وارد می کنیم . این مخصوص اولین لینک است . اگر در سلول دوم جدول مثلا درس ۲ را داشته باشیم دیگر نمی توانیم آنرا به main لینک دهیم . پس صفحه ای جدید باز می کنیم ، فایل Word را به آن صفحه می آوریم سپس اعمال خاص گفته شده را روی فایل Word انجام می دهیم و صفحه را با نامی با مسمی ذخیره می کنیم . حال برای لینک دادن درس ۲ در قسمت Contents در صفحه ی ایجاد شده ، درس ۲ را انتخاب و از قسمت hyperlink ، در قسمت Addresses نام آن صفحه را وارد کنید .

● گزینه ی Page Properties

اگر بر روی صفحه ی جاری در فضایی خالی خارج از جداول ، فریم ها و ... راست کلیک کنید از منوی باز شده گزینه ی Page Properties مشاهده می شود . این کاربرد فراوانی در Front Page دارد . در ذیل به شرح گزینه های مختلف این قسمت می پردازیم :

▪ سربرگ General :

Location : این قسمت آدرسی که صفحه ی جاری در آن قرار گرفته است را نمایش می دهد .

Title : عنوان صفحه . توجه کنید در تمامی موارد هر جا نیاز به نام گذاری بود از اسامی با مسمی استفاده نمایید .

Page Description : این قسمت مربوط به توضیحاتی خاص در روی وب سایت است . همانطور که می دانید کاربران اینترنت در صورتی که آدرس مشخصی از وب سایت مورد نظر نداشته باشند آنرا توسط موتورهای جستجو Search می کنند . توسط این قسمت می توان تا ۲۵۰ کاراکتر توضیحاتی راجع به وب سایت نوشت تا در صورت جستجوی آن قسمت توسط کاربر ، دقت جستجو در مورد سایت شما بالا رود .

Keywords : این قسمت مربوط به کلمات کلیدی در سایت است . در واقع تعیین می کنید که کلمات کلیدی در وب سایت شما برای موتورهای جستجو کدام است . موتور جستجو روی این کلمات کلیدی هم عمل Search انجام می دهد . در اینجا می توان تعداد نامحدودی کلمه تعریف کرد . ضمن اینکه بایستی در فاصله ی بین کلمات از علامت کاما استفاده کرد .

Base Location : همانطور که از نامش پیداست آدرس پایه ی یک وب سایت می باشد . در واقع همان آدرس دامین سایت .

Default target frame : تعیین مسیر و آدرس باز شدن فریمها

Page Direction : تعیین طراز صفحه . همانطور که می دانید طراز بندی صفحات بدو صورت می باشد . از راست به چپ و از چپ به راست . در این قسمت بسته به نوع زبان به کار برده شده در وب سایت تراز صفحه را تعیین کنید .

Background Sound : در صورتیکه بخواهید زمینه ی وب سایت خود را صدا گذاری کنید ، موزیک مربوطه را از مسیر مورد نظر انتخاب کنید .

Loop : برای تعیین تعداد دفعات تکرار موزیک در صفحه ، عدد مورد نظر را وارد نمایید .

▪ سر برگ Formatting :

Background : در صورتیکه بخواهید از تصویری خاص در زمینه ی صفحه ی خود استفاده کنید می توانید این قسمت را فعال نمایید .

Make it a watermark : در صورتیکه بخواهید متن را بر روی background شناور کنید این گزینه را فعال نمایید . یعنی فعال بودن این گزینه باعث ثابت ماندن Background و متحرک شدن متن می شود .

▪ Color

۱) Background: برای رنگی کردن Background از این گزینه استفاده می شود.

۲) Text: این گزینه برای رنگی کردن متن می باشد.

۳) Hyperlink: در صورتیکه بخواهید به قسمتهای لینک شده رنگی دلخواه بدهید از این گزینه استفاده کنید.

۴) Visited hyperlink: اگر بخواهید لینکی که یک بار توسط کاربر باز شده را به رنگی دلخواه در صفحه ی اصلی در آورید آن رنگ را از این قسمت انتخاب نمایید .

۵) Actived hyperlink: و در نهایت برای لینک فعال رنگ دلخواه را انتخاب کنید .

▪ سربرگ Advanced :

سربرگ Advanced برای تنظیم حاشیه ها می باشد . در ذیل به شرح گزینه های این قسمت می پردازیم :

margin : برای Set کردن حاشیه ها

Top margin : تعیین حاشیه از بالا

Left margin : تعیین حاشیه از چپ

Right margin : تعیین حاشیه از راست

Bottom margin : تعیین حاشیه از پایین

Style :

ـ Body style : اگر بر روی این گزینه کلیک کنید منوی جدیدی باز می شود که به شرح قسمت Format می پردازیم .

● Format

Font : تغییر اندازه ی فونتها

Paragraph : برای تنظیمات پاراگراف در صفحه

Border: برای دادن Border و تنظیمات آن در صفحه

Numbering : تعیین چگونگی حالت لیست در صفحه

Position : تعیین موقعیت محل قرار گیری متن و تصویر

Enable hyperlink rollover effects :

تعریف حالتهای مختلف لینک در صفحه ( به عنوان مثال حالت دوم ، یعنی وقتی ماوس روی لینک قرار می گیرد ، حالت و رنگ آن لینک چگونه باشد . )

▪ سربرگ Language :

برای تنظیمات Encoding صفحه از این قسمت استفاده می شود . به دلیل استفاده ی ایرانیان از زبان فارسی و لزوم طراحی وب سایتهایی با زبان فارسی برای فارسی زبانان ، بهتر است در قسمت :

● Mark current document as

زبان Farsi را انتخاب کنید و در قسمت Html encoding هر دو گزینه را utf۸ انتخاب نمایید .

▪ گزینه ی Behavior

از منوی Format گزینه ی Behavior را فعال کنید . این گزینه برای تعریف یک سری اعمال خاص می باشد که به شرح آنها می پردازیم :

▪ Check Browser :

برای استفاده از این گزینه ، ابتدا متنی در صفحه وارد کنید ، پس از فعال کردن Behavior ، آن متن را Select کرده از قسمت Behavior گزینه ی Insert و سپس از کشوی باز شده گزینه ی Check Browser را انتخاب نمایید . این قسمت برای تعیین Browser برای صفحه ی جاری می باشد . همانطور که می دانید معروفترین نوع Browser ، Internet Explorer است پس آنرا انتخاب کنید . در قسمت بعد ورژن Browser را بایستی تعیین کرد . بهتر است گزینه ی Any فعال شود تا با هر ورژنی همخوانی داشته باشد .

Go to url : با فعال کردن این گزینه تعیین می کنیم که اگر Browser با حالت انتخابی از سوی ما هماهنگی داشت ، فلان صفحه ی مربوطه را باز کند .

Go to url: و اگر با حالت درخواستی از جانب ما مغایرت داشت صفحه ای با آدرس دیگر باز کند.

▪ Check Plug in :

می دانیم که برخی از نرم افزارها احتیاج به Plug in خاص خود برای اجرا شدن دارند . مثلا Flash که Flash Player یا فایلهای Media که Media Player احتیاج دارند .

در این قسمت نوع Plug in را مشخص می کنیم و بسته به موارد استفاده شده در صفحه Plug in ها را تعریف می کنیم .

۱) Go to url : اگر Plug in مورد نظر با حالت انتخابی از سوی ما هماهنگی داشت ، فلان صفحه ی مربوطه را باز کند .

۲) Go to url : و اگر با حالت درخواستی از جانب ما مغایرت داشت صفحه ای با آدرس دیگر باز کند.

▪ Jump Menu :

مکان نما را در قسمتی از صفحه ( بدون انتخاب مکانی خاص ) قرار دهید . سپس از منوی Insert گزینه ی Jump Menu را فعال کنید . این قسمت مخصوص منوهای هوشمند است . یعنی با انتخاب یک گزینه بصورت اتوماتیک به آدرس مورد نظر می رود .

بدین صورت که پس از انتخاب Jump Menu پنجره ای باز می شود که بایستی بر روی دکمه ی Add کلیک کنید .

سپس در قسمت Choice نام یا عبارت خاصی که می خواهید مورد انتخاب واقع شود را وارد کنید و در قسمت Value when selected, go to url نام سایت اینترنتی که می خواهید پس از انتخاب آن عبارت خاص فعال شود را وارد کرده و کلید Ok را فشار دهید ، بعد در پنجره ی اصلی Jump Menu در قسمت Open url in می توانید تعیین نمایید که صفحه ی جدید را در خود صفحه ی اصلی باز کند یا آنرا در صفحه ای دیگر فعال نماید .

و در نهایت در صورتیکه قسمت Select first item after url chang را فعال نمایید بدان معناست که بعد از تغییر آدرس Url اولین انتخاب شود .

▪ Jump Menu Go :

برای فعال کردن این گزینه لازمست ابتدا یک Jump Menu ایجاد نموده سپس آنرا Select نمایید. عملکرد این گزینه شبیه به Jump Menu می باشد . یعنی تعیین می کنیم در صورتیکه یک منو داشته باشیم ، اگر یک کلید خاص زده شد ، عمل دلخواه ما انجام پذیرد .

▪ Open Browser Window :

این گزینه مخصوص زمانی است که بخواهید یک Pop – Pop در صفحه داشته باشید . ( Pop – Pop پنجره ای کوچک است که همزمان با باز شدن صفحه باز می شود و نکاتی خاص را به نمایش در می آورد. به عنوان مثال یک Pop Pop می تواند حامل پیام تبریک یا تسلیت ، پیامهای اخباری و ... باشد ) پس از انتخاب Open Browser Window ، در قسمت Go to url نام آدرسی که می خواهید Pop Pop از آنجا باز شود را وارد کنید . در قسمت Window name نام پنجره را وارد نمایید . گزینه های Window Width و Window height برای وارد کردن طول و عرض صفحه ی Pop – Pop می باشد . حال به شرح تک تک گزینه های Attributes این قسمت می پردازیم :

Navigation Toolbars : اگر این گزینه فعال باشد باعث فعال شدن Toolbars در صفحه ی Pop Pop می شود (Back ، Paste ، Refresh و ... )

Location Toolbar : باعث فعال شدن Address Bar می شود .

Statues Bar : باعث فعال شدن Statues Bar ( قسمت پایین صفحه که Load شدن را نیز نشان می دهد ) می شود .

Menu Bar : باعث فعال شدن Menu Bar در صفحه ی pop pop می شود .

Scroll bars as needed : در صورتیکه Pop Pop نیاز به Scroll bar بار داشت فعال شود .

Resize handles : صفحه ی Pop Pop قابلیت تغییر اندازه با ماوس را داشته باشد .

▪ Play Sound :

این گزینه برای قرار دادن موزیک در متن صفحه می باشد که بصورت اتوماتیک Play شود .

▪ Pop Pop Message :

این گزینه مخصوص زمانی است که می خواهید در هنگام کلیک کردن بر روی یک متن ، کلمه ، یا مکانی خاص یک پیغام به نمایش درآید . مثلا اگر بخواهید پس از کلیک کردن بر روی یک کلمه ، یک پیغام به نمایش درآید ، آن کلمه را Select کرده گزینه ی Pop Pop Message را فعال کنید و در قسمت Messages پیغام مورد نظر خود را تایپ کنید . سپس با انتخاب اینکه چگونه آن پیغام به نمایش درآید ( با کلیک ماوس بر روی آن ، Unclick و ... ) نحوه ی انجام کار مشاهده می شود .

▪ Preload Images :

کاربرد این قسمت مربوط به زمانی است که بخواهید در صفحه عکس هایی با حجم بالا استفاده کنید. یعنی شما می خواهید همزمان با Load شدن صفحه ، تصویر هم Load شود . تصویرهای مورد نظر را در این قسمت انتخاب و سپس آنها را Add کرده و کلید Ok را فشار دهید .

▪ گزینه ی Set Text :

ـ Set text of statues bar : برای Set کردن یک Text در قسمت Statues Bar ( قسمت پایین صفحه ) می باشد .

▪ گزینه ی Go to Url :

برای لینک کردن قسمتهایی از صفحه که امکان لینک کردن آنها وجود ندارد از این گزینه استفاده می شود . مثلا می خواهید یکی از سلولهای جدول خود را به مکانی خاص لینک دهید . برای اینکار از گزینه Go to Url استفاده نمایید .

● استفاده از امکانات منوی Behavior

ابتدا قالب اصلی صفحه ی مورد نظر را طراحی کنید .می خواهیم هنگامیکه بر روی لینک نرم افزار کلیک می شود در قسمت Body یکسری اطلاعات نمایش داده شود و همینطور بر روی لینکهای سخت افزار و شبکه .

برای اینکار به ترتیب زیر عمل کنید :

ابتدا مکان نما را در قسمت Body در کناری ترین قسمت یعنی سمت چپ و بالا قرار داده سپس بر روی ابزار Insert Layer کلیک کنید تا یک لایه ایجاد شود . پس از آن از منوی Format ، گزینه ی Behavior را انتخاب نمایید ، بعد از منوی Insert گزینه ی Set Text و سپس قسمت Set Text Of Layer را انتخاب کنید .

حال یک صفحه ی جدید باز کنید و اعمال دلخواه را انجام دهید ( به عنوان مثال می خواهید با کلیک کردن بر روی لینک نرم افزار لیست یکسری نرم افزار نمایش داده شود آن لیست را آماده کنید ) بعد به قسمت Html و کدهای صفحه رفته و از کد html آن صفحه کپی بگیرید و در قسمت Set Text Of Layer کپی کنید . تمام منوها را به همین ترتیب ایجاد کنید . وقتی که تمام شد بر روی Layer دابل کلیک کنید و از قسمت Option ، گزینه ی None را انتخاب کرده و طول و عرض را نیز ۱۰۰% انتخاب کنید .

● ایجاد یک Form

ایجاد یک فرم برای ارسال اطلاعات به Data base ، ورود به یک قسمت و ... می باشد .

برای فعال کردن Form ، از منوی Insert بر روی گزینه ی Form کلیک کنید و مجددا از منوی باز شده گزینه ی Form را فعال نمایید .

● انواع Button :

ارسال اطلاعات

ایجاد یک فرم جدید ( Reset نمودن یک فرم )

Normal که عملا کاری انجام نمی دهد و بایستی توسط کاربر دستور دهی شود .

هنگامیکه از منوی Insert ، گزینه ی Form و زیر منوی Form را انتخاب کنید فرمی شبیه شکل زیر نمایش داده می شود :

اگر بر روی دکمه ی Submit کلیک کنید به حالت Select در می آید . حال کلیک سمت راست ماوس را فشرده و گزینه ی Form Field Properties را انتخاب نمایید .

▪ Form Field Properties

در اینجا به شرح قسمتهای مختلف این گزینه می پردازیم :

Name: نام ، تعیین انتخاب نام Button در ارتباط با نوع عملیاتی که قرار است انجام است .

Value : نامی که برای Button انتخاب می کنید ( به عنوان مثال Submit )

Button Type : تعیین نوع Button ( در قسمت انواع Button توضیح داده شد )

Tab Order : هنگام استفاده از کلید Tab اولویت فعال شدن Button مورد نظر چه زمانی باشد .

Button Direct : تعیین جهت توضیحات نوشته شده در روی Button ( چپ به راست ، راست به چپ )

● تنظیمات Button

بر روی Button راست کلیک کرده و گزینه ی Form Properties را انتخاب نمایید . پنجره ای باز می شود که مربوط به تنظیمات Button است . در ذیل به شرح گزینه های این قسمت می پردازیم.

▪ Where to store results

Send To : ارسال اطلاعات به یک فایل با پسوند CSV

E mail Address : ارسال اطلاعات به یک E mail خاص

Send To Database : ارسال اطلاعات به یک Database

Send To Order : ارسال اطلاعات به یک صفحه ی خاص

▪ Form Properties

Form Name : اطلاعات ارسال شده مربوط به کدام فرم بوده است .

Target Frame : اطلاعات در همان پنجره ی جاری باز شود و یا در یک صفحه ی دیگر

Form Direction : تعیین جهت نوشتاری متن

● ایجاد فیلدهای متنی یک خطی ( Text Box ) :

برای فعال کردن این گزینه ، از منوی Insert ، گزینه ی Form و زیر منوی Text Box را انتخاب کنید. اگر روی فیلد ایجاد شده دابل کلیک کنید پنجره ای با عنوان Text Box Properties باز می شود که به شرح آن می پردازیم :

Name : نام

Value : مقدار پیش فرض

Width in characters : تعداد کاراکترها ( مقدار فضایی که فیلد مربوطه اشغال می کند )

Tab order: تعیین اولویت برای فعال شدن Text Box

Password field : برای تعریف فیلدی با حالت پسورد ( مانند زمانی که می خواهید از سایت Yahoo وارد E mail خود شوید و لزوما بایستی پسورد وارد کنید )

Text Direction : تعیین جهت متن

● ایجاد فیلدهای متنی چند خطی ( Text Area ) :

برای ایجاد فیلدهای متنی چند خطی استفاده می شود .

▪ File Upload : برای انتخاب یک فایل و ارسال آن

▪ Check Box: برای ایجاد قسمتهای انتخابی که این امکان را داشته باشند که بتوانید چندین گزینه را یکجا انتخاب نمایید .

▪ Option Button :برای انتخاب یک گزینه از چند مورد ( مانند سوالات چهار جوابی )

▪ Group Box :برای ایجاد مجموعه ای از فیلدها و تنظیم های کلی مربوط به آنها

▪ Drop Down Box :برای ایجاد منوهای فیلدهای باز شو ( مانند حالتی که شما می توانید کشور خود را از لیست باز شو انتخاب کنید )

▪ Push Button: برای ایجاد Button

▪ Advance Button :در این حالت می توانید Button را ایجاد ، سپس متن را به هر حالت و اندازه ای که مایلید به نگارش در آورید .

▪ Picture Button: برای گذاشتن یک تصویر و تبدیل آن به Button

▪ Label : برای گذاشتن Label در Button

 

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
آموزش Front Page
تسهیل گستر 27 فروردین 1390
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ویرایش
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


شرکت ها و راهبرد نامگذاری وب سایت ها
بدون شک نام یک وب سایت می تواند نقش مهمی را در جذب مشتریان جدید و حفظ آنان ایفا کند
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو