اصول نگارش در وب (قسمت اول)

نوشتن در وب با نوشتن در نشريات چاپي متفاوت است. مردم در وب به طريق ديگري مطالعه مي کنند

نوشتن در وب با نوشتن در نشريات چاپي متفاوت است. مردم در وب به طريق ديگري مطالعه مي کنند. آنها با مرور اجمالي صفحه با سرعت به صفحه بعدي مي روند. کاربران وب کنش مدار هستند به اين معني که حرکت آنها در وب هدف دار است و تا حد زيادي به دنبال يافتن نکته و موضوع خاصي هستند و با اين هدف وارد سايت هاي مختلف مي شوند. بنابراين کلمه ها و متن هاي موجود در وب سايت بايد براي آنها کاربردي و جذاب باشد.


در اين مقاله با ده قانون براي نوشتن محتواي تاثيرگذار در وب آشنا خواهيم شد.


1- خوانندگان خود را شناسايي کنيد.


نوشته هايي مي توانند تاثير گذار باشند که خوانندگان خود را بشناسند. هنگام نوشتن در وب بايد براي خوانندگان بنويسيد نه براي خود، توجه داشته باشيد که خوانندگان شما افراد خاصي با ويژگي هاي فکري و اخلاقي خاص خود هستند. بيشتر نوشته هاي تاثيرگذار به طرز زيرکانه اي بر روي نيازهاي گروه خاصي از خوانندگان شناخته شده ، تمرکز مي کنند. بررسي کنيد که خوانندگان سايت شما را چه کساني تشکيل مي دهند. مديران شرکت ها و سازمان ها، دانشجويان، کارشناسان و...


مانند خوانندگان خود فکر کنيد و نظر هاي آنها را نسبت به محتواي سايت از روش هاي مختلف جويا شويد و مورد بررسي قرار دهيد. خوانندگان خود را به 3 تا 5 گروه اصلي تقسيم بندي کنيد و براي هر يک برنامه ريزي کنيد.


2- شيوه و روش مشخصي براي انتشار خود گزينش کنيد.


انتشار فرآيندي است براي  رساندن محتواي خوب به افراد مرتبط در زمان مناسب و با هزينه با ارزش و درست که حاصل تلاش و مطالعه و توجه زياد براي تهيه و تامين محتواست. سال ها پيش هنگامي که به سايت شرکت هاي هواپيمايي مراجعه مي کرديد با عکس هاي بزرگي از هواپيماها برخورد مي کرديد اما به مرور اين روش طراحي تغيير کرد و آنها براي تشويق کاربران امکانات جستجوي دقيق در پرواز ها، خريد بليط و همچنين برخي پيشنهادهاي خاص را به همراه محتوايي جذاب و گيرا با هدف ترغيب و تحريک کاربر به فعاليت در سايت ارائه کردند.


3- محتوا را ساده و کوتاه انتخاب کنيد.


در تامين محتواي سايت هميشه يک نکته را به خاطر داشته باشيد خوانندگاني که به صورت اجمالي سايت را مطالعه مي کنند صبور نيستند. در ادامه چند نکته براي رعايت در طول نوشته هاي سايت ذکر مي شود.


الف-  عنوان ها: 8 يا کمتر از هشت کلمه باشند.
ب- جمله ها: 15 الي 20 کلمه را شامل شوند.
ج- پاراگراف ها: با 40 تا 70 کلمه شکل بگيرند.
د- کل متن: در حدود 500 کلمه باشد.


در نوشته هاي خود به مسائل غير واقعي و شخصي نپردازيد. نوشتن موثر به معناي خود نمايي نيست. منظور از آن قدرت برقراري ارتباط و ايجاد واکنش در خواننده است. ساده بنويسيد و هدف خاصي را دنبال کنيد.


4- متن هايي را بنويسيد که مرتبا به روز مي شوند و کنش گرا هستند.


يکي از کلمه هاي بسيار قوي و موثر در ادبيات نگارشي سايت ها "شما" است. نوشته هاي خود را از ديدگاه و منظر خوانندگان بنويسيد. خوانندگان براي يافتن اطلاعات و يا انجام کاري به دنبال سايت ها مي گردند و اين محتواي سايت شماست که مي تواند به آنها آگاهي دهد که خدمات مورد نيازشان را مي توانند در سايت شما بيابند. بنابراين براي جذب مداوم و حضور هميشگي مخاطبان در سايت نوشته هاي بايد به روز شده و کنش گرا باشند. هر جمله اي بايد آنها را براي خريد، ثبت نام و يافتن راه حل مورد نظر هدايت نمايد.


5- به برقراري لينک  در محتوا توجه داشته باشيد.

مفهوم اساسي وب ايجاد ارتباطات گسترده در محيط مجازي است. اين موضوع درباره نحوه مديريت محتوا در وب بسيار حياتي است. محتوا در وب بايد بر اساس طبقه بندي هاي مشخص و برقراري لينک به مفاهيم کلمه هاي موجود در وب همراه باشد. هرگز نبايد سايت يا صفحه اي از سايت را به بن بستي براي خوانندگان تبديل کرد. با ايجاد لينک هاي توضيحي و تشريحي مي توانيد مسير حرکت خوانندگان را در سايت بر اساس اطلاعات مورد نياز آنها مديريت کنيد و در اين بين اطلاعات مورد نظر خود را به صورت متن، تصوير و... در معرض ديد قرار دهيد.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
اصول نگارش در وب (قسمت اول)
تسهیل گستر 27 تیر 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


نقش فناوری اطلاعات در توسعه کشاورزي
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو