روش‌های استفاده از لینکدین (LinkedIn) برای توسعه سازمانی و استخدام

خیلی‌ها برای برقراری و حفظ تماس یا معاشرت‌هایی با زمینه‌ی شغلی و کاری با دوستان، مشتریان و همکاران از لینکدین (LinkedIn) که شبکه‌ای اجتماعی بر محور تخصص و کسب‌وکار است، استفاده می‌کنند.‌

خیلی‌ها برای برقراری و حفظ تماس یا معاشرت‌هایی با زمینه‌ی شغلی و کاری با دوستان، مشتریان و همکاران از لینکدین (LinkedIn) که شبکه‌ای اجتماعی بر محور تخصص و کسب‌وکار است، استفاده می‌کنند.‌ اما آیا امکان استفاده‌های بیشتر از این شبکه فراهم است؟ آیا می‌توان از لینکدین برای رشد و تقویت شبکه‌ی شرکت یا سازمان کمک گرفت؟

در این مقاله به چگونگی استفاده از لینکدین برای توسعه فردی، حرفه‌ای و توسعه سازمانی که شامل شبکه سازی، استخدام منابع انسانی و دنبال کردن روندها و اخبار صنعت می‌شود؛ می‌پردازیم.

لینکدین (LinkedIn)

هدف اصلی لینکدین، شبکه‌ی اجتماعیِ کسب‌وکار محوری که در سال ۲۰۰۳ راه‌اندازی شد، کمک به شبکه‌سازی حرفه‌ای است و خدمات پایه‌ای آن رایگان است.


لینکدین امکان یافتن شرکای کاری، مشتریان و همکاران را فراهم می‌کند؛ با برقراری ارتباط با آنها، این افراد جزئی از شبکه‌ی شما خواهند شد. پس از برقراری ارتباط با اشخاص، امکان دسترسی به ارتباطات آنها (افرادی که با آنها مرتبط هستند) را که «شبکه‌ی توسعه‌یافته» می‌نامند، خواهید داشت. از طریق رابط مشترک‌تان می‌توانید به اعضای شبکه‌ی توسعه‌یافته درخواست برقراری ارتباط بدهید.

لینکدین همچنین امکانات دیگری از جمله راه‌اندازی گروه‌ها یا دایره‌های شغلی دارد که امکان اعلان موقعیت‌های شغلی یا درخواست‌ شغل را برای اعضا فراهم می‌کند.

اصطلاحات در لینکدین

برای کار با لینکدین برخی اصطلاحات کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. ارتباطات (Connections)

ارتباطات شما شامل اعضایی هستند که آنها را شخصا می‌شناسید. شما می‌توانید از هر عضوی درخواست ارتباط کنید.

۲. ارتباطات درجه‌ی دوم

ارتباطاتِ اعضایی است که شما با آنها ارتباطات دارید. مثلا شما دوست آرمین هستید که با رئیسش ارتباط دارد، رئیس آرمین برای شما یک ارتباط درجه‌ی دوم محسوب می‌شود.

۳. ارتباطات درجه‌ی سوم

همه‌ی ارتباطات مربوط به ارتباطات درجه‌ی دوم شما، درجه‌ی سوم محسوب می‌شوند. بنابراین ارتباطات رئیس آرمین، ارتباطات درجه‌ی سوم شما هستند.

۴. پروفایل (Profile)

صفحه‌ی شخصی شما در لینکدین است. اگر حالت خصوصی (private) را فعال نکرده باشید، پروفایل شما برای همه‌ی اعضای لینکدین قابل دیدن است. در پروفایل می‌توانید اطلاعاتی مانند تحصیلات، سوابق شغلی و حرفه‌ای، فعالیت‌های جاری و پیشین، گروه‌ها و پیوندها و … را ارائه کنید. اگر پروفایل‌تان را در وضعیت «عمومی» (public) قرار بدهید، حتی کسانی که عضو لینکدین نیستند هم امکان مشاهده‌ی صفحه‌تان را خواهند داشت.

۵. توصیه‌ها (Recommendations)

اعضایی که با آنها در ارتباط هستید (یعنی همان ارتباطات که در بالا تعریف کردیم) می‌توانند برای شما در پروفایل‌تان توصیه‌نامه بنویسند که مدرک و سند خوبی برای مهارت‌های حرفه‌ای و کاری‌تان به شمار می‌روند.

۶. معرفی (Introduction)

زمانی به کار می‌رود که طرف سومی، دو عضو را که با یکدیگر ارتباط ندارند، به هم معرفی می‌کند. مثلا می‌توانید یکی از مشتریان‌تان را به یکی از همکاران‌تان، که در حال حاضر در لینکدین با هم ارتباط ندارند، معرفی کنید. معرفی روشی ساده برای متصل کردن افراد به یکدیگر است.


حتما بخوانید: شبکه اجتماعی لینکدین چیست،‌ چه کاربردی دارد و چطور با آن کار کنیم؟

استفاده‌ی کاری و حرفه‌ای

روش‌های گوناگونی برای به‌کارگیری لینکدین به منظور رشد کاری و حرفه‌ای وجود دارد.

۱. شبکه‌سازی

لینکدین امکان شبکه‌سازی با افراد و سازمان‌های فعال را در زمینه‌ی فعالیت یا صنعت کاری‌تان فراهم می‌کند. با این کار از آخرین اخبار و تغییرات روندهای صنعتی آگاه می‌شوید و امکان اشتراک اطلاعات را با افرادی که زمینه‌ی کاری‌ مشابهی دارند خواهید داشت. همچنین می‌توانید گروه‌های ویژه‌ی مشترکی تشکیل دهید و به بحث و تبادل نظر درباره‌ی صنعت و اخبار مربوط به آن بپردازید. با این کار شبکه‌ی کاری‌تان را گسترده‌تر می‌کنید.

۲. پرسش و پاسخ

برای افراد بسیاری، گروه‌ها در لینکدین حکم منبع تفکر مؤثر و محلی برای طوفان فکری هستند. با عرضه‌ی مهارت‌هایتان در این شبکه، اعتماد دیگران را جلب می‌کنید و اعتبارتان را به عنوان یک کارشناس خبره افزایش می‌دهید. همچنین می‌توانید در پروفایل‌تان سؤالی مطرح کنید یا خبر یا ایده‌ای را در این شبکه‌ به اشتراک بگذارید.

۳. تحقیق

در لینکدین می‌توانید درباره‌ی افراد یا سازمان‌ها اطلاعات کسب کنید. فرض کنید با یک مشتری احتمالی قرار ملاقات دارید، با جست‌وجویی سریع در لینکدین متوجه می‌شوید که هر دو به یک دانشگاه رفته‌اید و افراد دیگری مانند او را هم می‌شناسید. به این ترتیب موضوع خوبی برای شروع گفت‌وگویتان پیدا می‌کنید که به شما کمک می‌کند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

نکته ۱:

پروفایل‌تان همواره حکم رزومه‌ی آنلاین را برای شما دارد. همکاران و رئیس‌ شما به پروفایل شما دسترسی دارند، بنابراین اگر مدام آن را به‌روز می‌کنید؛ ممکن است این برداشت برای آنها ایجاد شود که شما به‌دنبال شغلی جدید هستید.

نکته ۲:

مسئله‌ای روشن و مهم که معمولا فراموش می‌شود، به‌اشتراک‌گذاری بیش از حد اطلاعات است. اصل محرمانگی را محترم بشمارید و اطلاعاتی را که ممکن است به سود شرکت‌تان نباشد به اشتراک نگذارید.



استفاده‌ی سازمانی

با روش‌های زیر می‌توانید از لینکدین برای توسعه شرکت و کسب‌وکارتان کمک بگیرید.

۱. برجسته شدن سازمان

لینکدین، سازمان یا کسب‌وکارتان را با استفاده از برند، محصولات و اهداف سازمانی آن برجسته‌تر و نمایان‌تر می‌کند. مشتریان بالقوه، مراجعین و تأمین‌کنندگان با جست‌وجو و بررسی سازمان شما در لینکدین، کار کردن با شما را ارزیابی می‌کنند. این ویژگی مخصوصا اگر عرضه‌کننده‌ی محصول یا خدمت به کسب‌وکارها و سازمان‌های دیگر باشید، بسیار مؤثر و کارآمد است.

۲. تحقیق در مورد سازمان‌ها و کسب‌وکارهای دیگر

در سوی دیگر این شما هستید که می‌توانید در لینکدین اطلاعاتی درباره‌ی رقبا، شرکای بالقوه یا تأمین‌کنندگان جدید به دست بیاورید.

۳. داستان کسب‌وکارتان

داستان کسب‌وکار (اگر به درستی تعریف شود) با مردم پیوند احساسی برقرار و مشتریان بالقوه و کارجویان را جلب می‌کند. ابزارهایی مانند ویدئو امکان ارتباط چندرسانه‌ای را با کاربران دیگر فراهم می‌کنند.

نکته:

مطمئن شوید استفاده‌ی سازمانی از لینکدین با استراتژی کلی و ارتباطات دیگر آن هم‌خوانی دارد.



استخدام

از لینکدین می‌توان برای استخدام نیرو و کاریابی استفاده کرد. مثلا اگر به دنبال فردی با مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص هستید، می‌توانید آن را در لینکدین اعلام کنید یا با بررسی پروفایل افراد مختلف، گزینه‌ی دلخواه‌تان را پیدا کنید. (پیش از تماس، با بررسی پروفایل افراد مطمئن شوید که از پیشنهاد شغلی جدید استقبال می‌کنند.) بسته به نوع و موقعیت شغلی و صنعت مورد نظر، ممکن است استفاده از لینکدین مؤثرتر از روش‌های رایج باشد.

افراد بسیاری از لینکدین به عنوان منبع جست‌وجوی کار و تحقیق درباره‌ی آن استفاده می‌کنند. فرض کنید فردی ۲ پیشنهاد کاری خوب از دو شرکت مختلف دارد. با بررسی این شرکت‌ها در لینکدین با فرهنگ سازمانی آنها و همکاران و رئیس‌(های) احتمالی‌اش آشنا می‌شود و راحت‌تر درباره‌ی اینکه کدام شرکت برای او مناسب‌تر است، تصمیم می‌گیرد.

پس علاوه بر اینکه پروفایل سازمان یا کسب‌وکارتان را به‌روز نگه می‌دارید کاری کنید که پروفایل شخصی و پروفایل سازمان‌تان بازتاب مثبتی داشته باشند.

حتما بخوانید: سوشیال مارکتینگ چیست؟

قواعد لینکدین

در کار با لینکدین، این نکات را در نظر بگیرید:

  •     در «معرفی» اعضا دقت کنید: موفقیت در لینکدین بر اعتبار استوار است. پس در معرفی اعضا به یکدیگر دقت کنید و تنها درصورتی‌که همه‌ی طرف‌ها از آن نفع می‌برند این کار را انجام دهید.

  •     همیشه صادق باشید: در بیان توانایی‌ها و تجربه‌هایتان صادق باشید و اغراق نکنید.

  •     شایعه‌پراکنی نکنید: شایعات زندگی شخصی یا کاری را در لینکدین مطرح نکنید. معلوم نیست چه کسی آن را خواهد خواند و این قضیه به کجا ختم خواهد شد.

  •     حرفه‌ای رفتار کنید: لینکدین بیشتر برای شبکه‌سازی حرفه‌ای و کاری به کار می‌رود. بنابراین همیشه حرفه‌ای رفتار کنید. برای مطالب و موضوعات شخصی، فیسبوک را دارید.

نکته:

در صورت موافقت سازمان، در پایان ایمیل‌تان لینک صفحه‌ی لینکدین‌ خود را قرار بدهید. اگر مخاطبان‌تان در لینکدین عضو باشند، با دیدن این لینک به شما درخواست ارتباط می‌فرستند و اینگونه شبکه‌ی شما گسترده‌تر می‌شود.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
روش‌های استفاده از لینکدین (LinkedIn) برای توسعه سازمانی و استخدام
تسهیل گستر, بابک شعبانی 02 شهریور 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


چگونه نام دامنه (Domain Name) مناسب انتخاب کنیم؟
در این مقاله 20 ایده برای انتخاب نام دامنه را بررسی خواهیم کرد که در انتهای مقاله می‌توانید بهترین تصمیم را برای دامین خود بگیرید.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو