۵ گام طلایی در استراتژی تبلیغات

اولین وظیفه هر تبلیغ کننده این است که گروه مخاطب مورد نظر خود را تعیین کند. گروه انتخاب شده باید با اهداف بازاریابی نام تجاری هماهنگ باشد. اگر استراتژی بازاریابی در صدد ساختن یک طبقه جدید است، تبلیغ کننده باید به دنبال مصرف کنندگان جدید باشد. اگر استراتژی تبلیغات بازاریابی به دنبال افزایش مصرف است، گروه مخاطب باید از میان مصرف کنندگان موجود انتخاب شوند.

اولین وظیفه هر تبلیغ کننده این است که گروه مخاطب مورد نظر خود را تعیین کند. گروه انتخاب شده باید با اهداف بازاریابی نام تجاری هماهنگ باشد. اگر استراتژی بازاریابی در صدد ساختن یک طبقه جدید است، تبلیغ کننده باید به دنبال مصرف کنندگان جدید باشد. اگر استراتژی تبلیغات بازاریابی به دنبال افزایش مصرف است، گروه مخاطب باید از میان مصرف کنندگان موجود انتخاب شوند.

مرحله اول: انتخاب گروه مخاطب هدف در استراتژی تبلیغات

۱-  فروش از کدام محل تامین می شود؟
حال باید تصمیم بگیرید که تاکید بیشتر باید بر مشتریان کنونی باشد و یا بر گروه هایی که نام تجاری شما را خریداری نمی کنند.

2. از گروه مخاطب هدف چه می دانید؟
پس از تعیین گروه مخاطبین هدف،‌ مدیر باید تصویری از آنها تهیه کند. اغلب این تصویر،‌ تنها ابعاد جمعیت شناختی گروه را شامل می شود، مثلا‌ "زنان 25 تا 45 سال دارای فرزند" اما کافی نیست.

3. پیام باید به کدام اعضای درگیر در فرایند تصمیم گیری خرید برسد؟
ممکن است یک فرد همه نقش های خرید را خود بر عهده بگیرد یا در یک تصمیم خرید، ‌افراد مختلف نقش های مختلفی داشته باشند. باید نقش هریک از افراد درگیر شناسایی شود. در اینجا منظور از مخاطبین هدف، نه اشخاص بلکه نقش آنها در فرآیند خرید است.

4. داد و ستد در کجا انجام می شود؟
هرگز نباید فراموش کنیم که همیشه داد و ستد بخشی از فرایند تشخیص مخاطبین هدف است. می توان به سادگی دچار این اشتباه شد که مصرف کننده همان مخاطب هدف است. اما برنامه ریزی استراتژیک مستلزم یک نگاه جامع نگر به ارتباطات بازاریابی است.

مرحله دوم: تعیین موضع نام تجاری

مرحله دوم در فرایند برنامه ریزی استراتژیک، در این مورد است که چه موضعی باید برای نام تجاری در نظر گرفته شود. اگرچه همیشه برای هر نام تجاری یک موضع اولیه وجود دارد ( به جز نام های تجاری تازه وارد)، ‌اما فرایند برنامه ریزی استراتژیک باید بتواند از طریق ارتباطات،‌ موضع خاصی را که برای نام تجاری مد نظر است ایجاد کند.

مرحله سوم: سازماندهی اهداف ارتباطی

از مرحله تعیین اهداف ارتباطی به بعد، آنچه ارتباطات بازاریابی می خواهد در خصوص نام تجاری به گروه مخاطبان هدف اعلام کند تا عکس العمل مورد نظرش را از آنها دریافت کنید،‌آغاز می شود. اهداف ارتباطی، ‌همان تاثیرات ارتباطی هستند که شرکت به دنبال آنها است.

-نیاز به طبقه محصول

تلاش برای خریدن یک نام تجاری، ‌بدون احساس نیاز خاص به یک مخصول، ‌غیر ممکن است. پیش از تولید تلویزیون یا کامپیوترهای خانگی یا سی دی پلیر، ‌هیچ تقاضایی برای این محصولات در بازار موجود نبود. پس از تولید این محصولات،‌ می بایست طبقه جدیدی از نیاز برای عرضه آن ها به بازار ایجاد می شد.

-آگاهی از نام تجاری
علاوه بر آگهی های تبلیغاتی،‌ آگاهی از نام تجاری، در بسته بندی و پیشبرد فروش هم یک هدف محسوب می شود.

-نگرش نسبت به نام تجاری
همانند آگاهی از نام تجاری، ‌نگرش نسبت به نام تجاری نیز در انواع اشکال ارتباطات بازاریابی همواره یک هدف ارتباطی محسوب می شود.

-قصد خرید نام تجاری

بدیهی است که قصد خرید نام تجاری هم یکی از اهداف ارتباطات بازاریابی است اما تنها هدف آن نیست. بدون آگاهی از نام تجاری و نگرش نسبت به نام تجاری،‌ هرگز قصد خرید مشتری را نخواهید داشت.

مرحله چهارم: توسعه استراتژی ارتباطات

شناخت چرایی رفتارهای افراد،‌ برای پی ریزی استراتژی نگرش به نام تجاری ضروری است و آن هم محور کلیه استراتژی های تبلیغات و پیشبرد فروش است.

شناخت فرایند تصمیم مصرف کننده به پاسخ سوالهای اساسی نیز کمک می کند:

استراتژی نگرش نسبت به نام تجاری چیست؟ شرکت از گروه مخاطب هدف می خواهد در پاسخ به ارتباطات آن چه کاری انجام دهد؟

مرحله پنجم: انتخاب گزینه های ارتباطی

در این مرحله از فرایند برنامه ریزی استراتژیک، مدیر باید بهترین گزینه های ارتباطی برای رساندن پیام به مخاطبین را انتخاب کند.

هم تبلیغات و هم پیشبرد فروش تاثیر زیادی بر آگاهی از نام تجاری دارند. کارکرد الی تبلیغات،‌شکل دهی نگرش نسبت نام تجاری و کارکرد اصلی پیشبرد فروش، تشویق به خرید نام تجاری است.

منبع: مدیریت و تفکر استراتژیک

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۵ گام طلایی در استراتژی تبلیغات
تسهیل گستر 01 شهریور 1395
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۱۰ درس بازاریابی که می توان از پوکمون گو گرفت
در هر پدیده ای درس هایی برای آموختن وجود دارد. چند درس مهم کسب و کاری می توان از این بازی که این روزها در دنیای بازی سرو صدای زیادی به پا کرده است می توان آموخت.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو