تعاریف پیام و تبلیغات تجاری

تعاریفی را كه در منابع مختلف آمده است می‌توان دستمایه‌ای برای آغاز بررسی و تحلیل هر یك از عناصر تبلیغات تجاری در نهایت رسیدن به تعریفی متناسب با مسئله سیاست‌گذاری قرار داد


تعاریف تبلیغات تجاری بسیار مختلف و متنوع است. تعاریفی را كه در منابع مختلف آمده است می‌توان دستمایه‌ای برای آغاز بررسی و تحلیل هر یك از عناصر تبلیغات تجاری در نهایت رسیدن به تعریفی متناسب با مسئله سیاست‌گذاری قرار داد.

تعاریف موجود در كتاب‌های عربی ، تحت عنوان “ الاعلان”‌ و در كتاب‌های انگلیسی، تحت عنوان “Advertising ”  آمده است. اما مشكل اساسی ، جستجوی این مبحث در كتاب‌های فارسی است . از دیر باز ، واژه‌های مختلفی برای این مفهوم در زبان فارسی مورد استفاده قرار گرفته است . واژه‌های آگهی، آگهی كردن، تبلیغات تجاری یا بازرگانی، آگهی‌های تبلیغاتی، آگهی‌های تجاری یا بازرگانی یا حتی واژه تبلیغات به شكل عام، از آن جمله‌اند.

در اینجا دو مسئله اهمیت دارد: نخست اینكه برای یافتن تعاریف این پدیده ، به دنبال چه واژه‌هایی باید باشیم و دیگر اینكه ، واژه گزیده ما برای این مفهوم چه می‌تواند باشد. در پاسخ به پرسش نخست باید گفت ، از آنجا كه تمامی واژه‌های یاد شده برای این مفهوم به كار رفته است ، طبیعی است كه در جستجوی خود نیز باید به دنبال همه آن‌ها باشیم . البته درباره واژه عام تبلیغات ، باید به دنبال قرینه‌هایی باشیم كه آن را به موضوع مورد بحث ، منحصر كند. اما در مورد پرسش دوم به نظر می‌رسد كه تركیب آگهی با صفات تجاری و بازرگانی ، این مفهوم را هرچه بیشتر اقتصادی و وابسته به فروش كالا می‌كند. علاوه بر اینكه اصولاً آگهی ترجمه واژه انگلیسی “Advertisement ” است و تنها یكی از جنبه‌های این فرآیند ارتباطی است و واژه تبلیغات ، مفهومی گسترده‌تر از آن را دربر می‌گیرد . به همین دلیل ، می‌توان گفت كه انتخاب واژه تبلیغات تجاری یا بازرگانی برای این مفهوم ، كه امروزه نیز بیشتر مصطلح  شده، شایسته‌تر است.

به هر حال ما در این جستجو به تعاریفی برخوردیم كه مهمترین آنها را در اینجا می‌آوریم:

-          تلاش برای ارایه آموزه‌ها، ‌ایده‌ها، دلایل، شواهد یا ادعاها از طریق رسانه‌های ارتباطی ، برای تقویت هدفی یا مبارزه با هدف ضد آن .
-          هر نوع معرفی غیرشخصی و ترویج ایده‌ها، كالاها و یا خدمات در مقابل پول كه به وسیله فرد یا مؤسسه مشخصی انجام گیرد.
-       عمل یك آگهی روزنامه و یا آگهی دیواری و یا در تلویزیون ، ایجاد ارتباط با مردم ، انتقال اطلاعات یا ایجاد بحث یا تأثیر گذاشتن در افراد است كه در نتیجه فكر خواننده یا بیننده را نسبت به كالا و یا خدماتی كه آگهی شده عوض نموده یا آن را تقویت می‌كند و در نتیجه این تأثیر رفتار آن‌ها نیز تغییر می‌یابد.
-          كلیه خدمات بازرگانی و هنری برای ازدیاد فروش محصول.
-       پیش‌بینی و تهیه پیام‌های سمعی و بصری كه در ازای پرداخت بهای نشر ، توسط یك یا چند عامل تبلیغاتی به اطلاع مردم رسانیده می‌شود. این پیام‌ها، حامل خبری از خصوصیات و امتیازات یك كالا ، یك خدمت ، یك فكر و یا یك شیوه عمومی خواهند بود كه اطلاع از آنها موجب ازدیاد فروش كالا یا استقبال عمومی از خدمت و فكر ، یا قبول و اجرای شیوه عمومی مورد نظر از طرف مردم خواهد بود.
-          جمیع اقدامات مؤثر در عقیده ، تصور و تصمیم‌گیری فرد فرد انسان‌ها یا گروهی از آنان.
-          هرگونه وسیله‌ای كه انسان‌ها را از روی میل ، وادار به انجام عملی نماید.
-          نمایشی كه به وسیله یك شخص یا یك مؤسسه معین انتشار یابد و هدف آن ، نفوذ در عقاید و اعمال مردم باشد.
-          انتشار اطلاعاتی كه مبتنی بر عقاید و وصف خدمات و كالاها باشد؛ به طوری كه عكس‌العمل آن بتواند با قصد آگهی‌كننده هماهنگی داشته باشد.
-          ایجاد اعتقاد در مردم به آنچه كه ما خود نیز بدان اعتقاد داریم .
-       پیام‌های دیداری-گفتاری كه از طریق وسایل تبلیغاتی با پرداخت وجه مردم را به طریقی علاقه‌مند و موافق یك نوع محصول ، یك خدمت ، یك فكر ، یك نقطه نظر و یا یك مارك بخصوص می‌نماید.
-       دست‌زدن به اقداماتی ، استفاده از راه‌هایی و بكار بردن از وسایلی به قصد جلب توجه گروه‌های انسانی به حقانیت آیینی ، یا اصالت پدیده‌ای و دعوت ایشان به گرویدن بدان آیین و بهره گرفتن از شیئی كه در فعالیت‌های تبلیغاتی برای اثبات صحت و برتری آن كوشش شده است .
-       پیامی كه به منظور ترویج عقیده و یا كالایی از طرف یك منبع- كه بوسیله همان آگهی به جامعه معرفی می شود- به كمك وسایل تبلیغاتی به گروه‌های خاصی منتقل شده و برای انجام آن پول پرداخت گردد .
-          یكی از پنج عامل اساسی ارتباط كه بوسیله تاجران و صاحبان صنایع برای ترغیب مردم در خرج‌كردن  پول به خاطر كالا یا خدمت به كار می رود .
-       كلیه اشكال ترغیب عمومی برای ایجاد تقاضا و بازار برای یك محصول یا یك خدمت كه بوسیله صاحب كالا یا موسسه برای خریداران احتمالی بوسیله ارسال پیام مستقیم و یا از طریق وسایل تبلیغاتی انجام می‌شود.
-          مجموعه‌ای از فعالیت های مختلف كه به اشكال و درجات متفاوت برای عملی ساختن هدف‌های تجاری مدیران شركت ها یا صاحبان كارخانجات انجام می‌گیرد.
-       فعالیت‌های خاصی در بازاركه هدف آن آگاه‌ساختن مردم از محصولات و خدماتی است كه به فروش  می رسد. تبلیغ درحالی كه مردم را آگاه و كالا را مشهور می‌سازد ، آنها را به امری ترغیب می نماید .


مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
تعاریف پیام و تبلیغات تجاری
تسهیل گستر 23 تیر 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


روش‌های عمده در تبلیغات
ابتدا باید چند كلمه درباره نحوه نوشتن متن تبلیغاتی حرف بزنیم. مرور راه‌های مختلف برای ارایه تبلیغات؛‌ اگر چیزی درباره نحوه نوشتن متون تبلیغاتی ندانیم، كاری بی‌‌فایده است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو