قوانین بازاریابی الکترونیکی

بازاریابی از طریق پست الکترونیک مقوله ی جدیدی است ، اصول ، قواعد و قوانینی دارد که رعایت آنها امری ضروری و اجباری است

بازاریابی از طریق پست الکترونیک مقوله ی جدیدی است ، اصول ، قواعد و قوانینی دارد که رعایت آنها امری ضروری و اجباری است . با رعایت آن اصول است که می توان موفق شد.

در عصر « کار حرفه ای و سرعت در انجام کار » ، توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که بازیگران ، بایستی اصول ، قواعد و قوانین بازی را نیز بخوبی بدانند . متاسفانه در ایران ، بسیاری از شرکت ها و موسسات ، بی آن که به قواعد بازی توجه کنند ، شروع به بازی می کنند ...

اصول در اکثر موارد به جای معرفی ، تبلیغ یا جا انداختن علامت تجاری « مشتری » ، باعث « بدنامی » و « ضد تبلیغ » محصول یا خدمات مشتری خود می شوند . آنها بسادگی نمی دانند که چگونه باید وارد گود « بازاریابی الکترونیکی » E-Marketing شد بی آن که مارک Spammer خورد . ارسال کنندگان نامه های الکترونیکی ناخواسته با این گونه اقدامات خود نه تنها مشکلی از مشکلات « مشتری » خود حل نمی کنند ، بلکه مشکلات بیشتری برایش فراهم می آورند . از دست دادن اعتبار و آبروی اینترنتی ، روند رو به رشد سایت های اینترنتی ایرانی است ، فقط به دلیل همان مشکل دیرینه است که آدم های بی تخصص ، بی توجه و بی اطلاع از قواعد و قوانین بازی روی به این بازی پر حادثه و پرمخاطره آورده اند .

در سال ، در ایالات متحده و در اکثر کشورهای اروپایی و حتی همین اخیراً در نزدیکی خودمان در دبی ، برای معرفی ، توضیح و آموزش هر یک از اصول ، قواعد و قوانینی که باید در « بازاریابی الکترونیکی » و خصوصاً « بازاریابی از طریق پست الکترونیک » توسط « بازاریاب » رعایت شود ، ساعت ها و گاه روز ها سمینار و کارگاه های آموزش برگزار می شود و تازه وارد ها و نوآمدگان و حتی « بازاریاب های الکترونیکی حرفه ای با سابقه » در آن جلسات و سمینار ها شرکت می کنند تا اطلاعاتشان نسبت به آنچه که بر روی اینترنت گاه به صورت لحظه ای در حال تحول و تکامل است - یعنی تمام آن جنبه های مربوط به « کار » بر روی اینترنت و « تجارت الکترونیکی » یا « دولت الکترونیکی » و نیز شیوه های نوین بازاریابی و تبلیغات اینترنتی - به روز و به هنگام شود .

آنگاه که آنها در حال برگزاری و شرکت در این سمینار ها و جلسات هستند ، در همین ایران خودمان ، در برخی فروشندگان و مغازه های کامپیوتری در پاساژ هایی آن چنانی و این چنینی ، علناً سرگرم فروش برنامه های Hack و Crack و Email Harvester ها و لیست بلند بالای کاربران ایرانی و خارجی اینترنتی هستند . کدامیک از مراجع قانونی ، چنین مجوز هایی را برای این فروشگاه ها و حتی برخی شرکت ها صادر کرده اند که آنها می توانند به همین راحتی در این حوزه تخصصی و حساس فعالیت کنند سوالی است که معلوم نیست چه کسی به آن پاسخ خواهد داد . آنگاه که آنها در حال برگزاری و شرکت در سمینار ها و جلسات آشنایی با اصول و قواعد بازاریابی های درست و قانونمند اینترنتی هستند ، برخی بی خبران و ناآگاهان از قضایا با استفاده از برنامه های ارسال انبوه نامه های الکترونیکی ، کاربران اینترنتی ( چه ایرانی و چه خارجی ) را هدف آماجی از نامه های تبلیغی خود قرار داده اند و تازه این طرف و آن طرف آگهی می زنند و صراحتاً اعلام می کنند که « بر روی اینترنت و با Email بازاریابی اینترنتی » می کنند .

نا آگاهی و عدم اطلاع از اصول ، قواعد و قوانین « بازاریابی اینترنتی » نه تنها خود این به اصطلاح « بازاریاب های قلابی اینترنتی » را در آینده ای نه چندان دور به زحمت و دردسر می اندازد ، بلکه بیشتر و متاسفانه باعث « بی اعتبار » شدن و « بد سابقه » شدن مشتریان ( از همه جا بی خبر ) آنها می شود .

مهمترین اصل در بازاریابی از طریق پست الکترونیک یا Email Marketing آن است که ارسال کننده پیام های بازرگانی بایستی قبلاً از مخاطب « اجازه بگیرد » یا به عبارت دیگر « مخاطب یا کاربر اینترنتی » خود دریافت « خبرنامه ها و نامه های تبلیغی » آن شرکت ارسال کننده را با تنظیم و تکمیل فرم ها و طی مراحلی درخواست کرده باشد . و این همان چیزی است که کمتر شرکت یا سایت تبلیغی اینترنتی زحمت رعایت آن را به خود داده است .

بی رویه ، پشت سر هم و بدون داشتن « اجازه صریح و شفاف » از مخاطبین ، شرکت هایی به نام « تبلیغ اینترنتی » سیلی از نامه ها و خبرنامه های الکترونیکی خود را به سوی شرکت ها و آدرس های اینترنتی که در اختیار دارند ( یا خریداری کرده اند ) روانه می سازند . البته این موضوع ، مساله ای نیست که تنها در ایران رخ می دهد ، اسپم کننده های بسیاری در سرتاسر دنیا سرگرم این کار هستند و خبرنامه های تبلیغاتی خود را به این سو و آن سو ارسال می کنند ، اما این حرکت در کل محکوم است و شرکت های معتبر ، هیچگاه نامه یا خبرنامه ای را بدون « درخواست » و « اجازه » صریح و قاطع ( در برخی موارد پس از حداقل دو بار تایید مخاطب ) برای کسی ( در اینجا کاربر اینترنتی که دارای آدرس پست الکترونیکی است ) ارسال نمی کنند .

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
قوانین بازاریابی الکترونیکی
تسهیل گستر 01 مرداد 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


مشتری مداری رمز موفقیت
ما در دورانی زندگی می کنیم که به حقیقت دوران مشتری سالاری است و این مخاطبین و مشتریان شرکتها و مؤسسات و سازمان ها هستند که مشخص می کنند چه کالایی با چه کیفیتی باید به آنان عرضه  شود .
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو