۱۵ تخصص پرتقاضا که شرکت های بزرگ به دنبال آن هستند

در عصر دیجیتال که تخصص گرایی حرف اول را می‌زند، کسب و کارهای مختلف و به خصوص شرکت‌های بزرگ به دنبال استخدام و به کارگیری نیروی کار متخصص هستند تا بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند.

در عصر دیجیتال که تخصص گرایی حرف اول را می‌زند، کسب و کارهای مختلف و به خصوص شرکت‌های بزرگ به دنبال استخدام و به کارگیری نیروی کار متخصص هستند تا بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند. اما سازمان‌ها و شرکت های بزرگ به چه تخصصی نیاز دارند؟ کدام تخصص ها بیشترین تقاضا را دارند؟ طبق آماری که توسط شبکه اجتماعی کسب و کار محور لینکدین منتشر شده، 15 تخصص کلیدی هستند که بیشترین تقاضا را از سوی شرکت‌های بزرگ و تخصص محور به خود اختصاص می‌دهند.

در تهیه این فهرست، لینکدین داده‌های بیش از ۶۶۰ میلیون متخصص و حرفه‌ای و ۲۰ میلیون شغل و حرفه را مورد بررسی قرار داده و در مجموع ۱۵ تخصص و مهارت را به عنوان کلیدی‌ترین و پرتقاضاترین مهارت‌ها و تخصص‌های موردنیاز کسب و کارهای مختلف معرفی کرده است. قطعا با کسب این مهارت‌ها فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری در دسترس خواهید داشت.

این ۱۵ تخصص کلیدی شامل 5 مهارت نرم و 10 مهارت سخت می‌شوند که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.


5 مهارت نرم و انسان محور که بیشترین اهمیت را دارند

مهارت های نرم یا Soft Skills به مهارت‌های بین فردی گفته می‌شود که ترکیبی از مهارت های فردی، مهارت های اجتماعی، مهارت های ارتباطی، خصوصیات شخصیتی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی است. مهارت های نرم مهارت‌های پایه‌ای و اولیه‌ای هستند که توانایی هر یک از ما در انجام کارهای مختلف را تعیین می‌کنند. همه افراد، به خصوص افراد حرفه‌ای، باید برای بهبود و ارتقای این مهارت‌ها تلاش کنند.

از بین تمام مهارت های نرم، خلاقیت، تعاون، متقاعدسازی، تطبیق پذیری و هوش هیجانی در صدر فهرست مهم‌ترین مهارت ها قرار گرفته‌اند، مهارت‌هایی که نشان‌دهنده توانایی شما در کار کردن با دیگران و ارائه ایده‌های جدید هستند. در سال‌های گذشته مهارت‌های وظیفه محور مثل “مدیریت زمان” اهمیت بیشتری داشت، اما همان طور که می‌بینید، این مهارت از لیست مهارت‌های کلیدی حذف شده است. این موضوع بیانگر این است که شرکت‌ها بیشتر به دنبال جذب افراد مستعدی هستند که مهارت‌های مردم مدار قوی دارند.

مهارت اول: خلاقیت

وصل کردن نقاطی که به ظاهر ربطی به هم ندارند و ایجاد و ارائه یک راهکار یا راه حل مبتکرانه، اصیل و مفید مهارتی بسیار ارزشمند است که برای هر فردی، فعال در هر صنعتی و در هر کشوری، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.

مهارت دوم: متقاعدسازی

متقاعدسازی یعنی اینکه بتوانید دیگران را ترغیب و متقاعد کنید که ایده‌های شما یا راه‌های متفاوتی را که پیش روی آن‌ها می‌گذارید بپذیرند و از نظرات شما در فرایندهای تصمیم گیری و ایجاد اجماع استفاده کنند. متقاعدسازی یک مهارت ارتباطی قدرتمند است که هر فردی باید در خود پرورش دهد.

مهارت سوم: تعاون و همکاری

شرکت‌ها به افرادی نیاز دارند که بتوانند به طور مفید و موثر برای رسیدن به یک هدف مشترک کار کنند یا روی دیگران تاثیر مثبت بگذارند. تعاون و همکاری برای افزایش روحیه کار تیمی بسیار اهمیت دارد.

مهارت چهارم: تطبیق پذیری

تغییر جزء جدایی‌ناپذیر زندگی و کار است. افرادی که بتوانند در محیط پر از تغییرات و پویای کار رشد کنند و یا در مواجهه با چالش‌ها به سرعت خود را با شرایط وفق دهند همان کسانی هستند که از پس هر مشکلی که سر راهشان قرار بگیرد برمی‌آیند.

مهارت پنجم: هوش هیجانی

هوش هیجانی توانایی درک کردن، ارزیابی و واکنش نشان دادن به احساسات خود و دیگران است. پرتقاضا بودن این مهارت یعنی اینکه شرکت‌ها به نحوه تعامل کارمندان با یکدیگر اهمیت می‌دهند.


شرکت های بزرگ به چه تخصصی نیاز دارند؟

همان طور که می‌بینید، مهارت های نرم پرتقاضا بیشتر پیرامون برخورد کارمندان با همدیگر و برخورد با وظایف تمرکز دارد. اما مهارت های سخت به تخصص و نحوه انجام کارها دلالت دارد.

این تخصص‌ها با تغییرات و تحولاتی که در محیط کار و تجارت رخ می‌دهند و بر اساس صنایع و کشورهای مختلف متفاوت خواهند بود. برای مثال، در سال 2020 بلاکچین برای اولین بار در صدر تخصص های کلیدی قرار گرفت و تقاضا برای این تخصص به سرعت افزایش یافت.

همچنین، داده های ترندینگ (اطلاعاتی که نشان دهنده افزایش محبوبیت و مقبولیت یک موضوع در یک دوره زمانی مشخص هستند) نشان می‌دهند که مهارت‌های تصمیم گیری داده محور مثل استدلال تحلیلی و تحلیل کسب و کار در دنیای تجارت امروز نقش اساسی دارند. از آنجایی که شرکت‌ها و کسب و کارها بیش از گذشته به دنبال جمع آوری و تحلیل داده‌ها هستند، نیاز به افرادی دارند که بتوانند این داده‌ها را تفسیر نموده و با استفاده از این داده‌ها به رشد و موفقیت بیشتر کسب و کارها کمک کنند.

10 تخصص کلیدی که بیشترین تقاضا را دارند

10 تخصص کلیدی که بیشترین تقاضا را از سوی شرکت‌ها و کسب و کارهای گوناگون دارند عبارتند از:

تخصص اول: بلاکچین

اساسا از بلاکچین برای پشتیبانی از رمز ارزها یا همان ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. فناوری نوین بلاکچین که راهی برای ذخیره سازی، اعتباربخشی، اعتبارسنجی و جابه جایی داده‌ها در بستر اینترنت است، روشی ایمن برای ذخیره و انتقال انواع دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود. شرکت‌ها و سازمان‌ها دنبال کشف راه‌هایی برای استفاده بیشتر از این فناوری هستند، بنابراین به شدت به افرادی نیاز دارند که از تخصص بلاکچین بهره ببرد. ضمن اینکه، به دلیل محدود بودن متخصصین بلاکچین و هزینه بسیار بالای استخدام آن‌ها، شرکت‌ها حاضرند برای آموزش افراد حائز صلاحیت وقت و پول هزینه کنند.

تخصص دوم: پردازش ابری

امروزه شرکت‌های زیادی روی فضای ابری ایجاد و مدیریت می‌شوند. این شرکت‌ها به استعدادهایی نیاز دارند که از مهارت‌های لازم برای اجرای معماری فنی، طراحی و ارائه سیستم‌های ابری مانند Microsoft Azure برخوردار باشند.


تخصص سوم: استدلال تحلیلی (Analytical Reasoning)

امروزه، داده‌ها و اطلاعات زیربنای اصلی هر کسب و کاری محسوب می‌شوند. سازمان‌ها و شرکت‌ها به افرادی نیاز دارند که از این داده‌ها سردرآورند و دیدگاه‌ها و بینش‌هایی کشف کنند که برای موفقیت کسب و کار، بهترین تصمیم‌ها را به همراه آورند.

تخصص چهارم: هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا AI قابلیت‌ها و توانایی‌های نیروی کار انسانی را افزایش می‌دهد. افرادی که از تخصص هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی (NLP) بهره‌مند هستند همان کسانی هستند که می‌توانند به سازمان‌ها و شرکت‌ها برای ارائه و تولید خدمات و محصولات نوآورانه‌تر، سفارشی شده‌تر و پرتقاضاتر کمک کنند.

تخصص پنجم: طراحی UX

به نظر می‌رسد که هر ساله میزان توجه مصرف‌کنندگان کمتر می‌شود، به خصوص در مورد محصولاتی که نحوه استفاده و کار با آن‌ها به سادگی قابل مشاهده و درک نیست این بی‌علاقگی بیشتر دیده می‌شود. در اینجا است که شرکت‌ها به متخصصانی نیاز پیدا می‌کنند که به آن‌ها در طراحی محصولات و خلق تجربیات انسان محور کمک کنند.

تخصص ششم: تحلیل کسب و کار (Business Analysis)

تحلیل کسب و کار یک تخصص کلیدی است که در سال‌های اخیر بیشترین میزان جهش در لیست مهم‌ترین مهارت‌ها را داشته است و یکی از مهارت های سخت محسوب می‌شود که همه حرفه‌ای‌ها باید از آن برخوردار باشند، چرا که بیشتر مشاغل و پست‌های کلیدی تا حدی به تخصص تحلیل کسب و کار نیاز دارند تا بتوانند در فرایند تصمیم گیری کمک کنند.

تخصص هفتم: بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

با افول شیوه‌های تبلیغات سنتی و ظهور شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی وابسته تخصصی است که تقاضا برای آن به شدت بالا رفته است. در بازاریابی وابسته از اینفلوئنسرهایی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند استفاده می‌شود تا نام تجاری و برند یک شرکت از طریق تجربیات و داستان‌های شخصی فرد اینفلوئنسر به مخاطبان و دنبال‌کنندگان او منتقل شود.


تخصص هشتم: نماینده فروش

سخت بشود شرکتی را پیدا کرد که نیاز به فروشنده یا نماینده فروش ماهر نداشته باشد. کسی که بتواند تیم فروش را به خوبی اداره کند، مفهوم قیف فروش را درک کند، با شرکای کاری مختلف کار کند و میزان فروش را به بالاترین حد ممکن افزایش دهد مطلوب و ایده‌آل هر کسب و کاری است. برای همین تخصص فروش از جمله مهارت‌هایی است که در لیست مهم‌ترین نیازمندی‌های شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

تخصص نهم: پردازش و محاسبات علمی

تخصص محاسبات علمی مهارتی است که متخصصان علم داده‌ها، مهندسین و طراحان نرم افزار از آن بهره می‌برند. شرکت‌های زیادی نیازمند متخصصینی هستند که بتوانند با استفاده از برنامه‌هایی مثل پایتون، متلب و غیره مدل‌های یادگیری ماشین طراحی کنند و روی حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعات رویکردهای تحلیلی و آماری اعمال کنند.

تخصص دهم: ساخت ویدئو

ساخت و تولید ویدئو همچنان یکی از اولویت‌های شرکت‌ها است چرا که مصرف‌کنندگان اشتهای سیری‌ناپذیری برای تماشای ویدئو دارند. طبق ارزیابی‌های شرکت سیسکو، 82 درصد ترافیک اینترنت جهانی در سال 2022 به ویدئو اختصاص خواهد داشت.

اهمیت تخصص گرایی در کسب و کارهای امروزی

برای افرادی که دنبال پیشرفت شغلی هستند تخصص و مهارت ارزش بی‌پایان دارد. شاید تا همین چند سال پیش تخصص در حسابداری و مدیریت مالی و درک بالای اقتصادی برای موفقیت شرکت‌ها کافی بود، اما حالا مجموعه‌ای از مهارت‌ها و تخصص‌ها در کنار یکدیگر جمع می‌شوند تا پیشرفت و موفقیت یک شرکت را تضمین کنند. حتی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مقوله تخصص گرایی بیش از هر زمان دیگری موردتوجه قرار گرفته است. امروزه، علاوه بر مهارت های نرم که لازمه تعامل و برقراری ارتباط هستند، تخصص و مهارت های سخت نیز برای پیشبرد امور به بهترین شکل ممکن لازم و ضروری هستند.

در این مطلب 15 تخصص کلیدی را که شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف در سرتاسر دنیا به آن‌ها نیاز مبرم دارند معرفی کردیم. آشنایی با این نیازها به شما کمک می‌کند تا برای یادگیری و افزایش مهارت‌ های خود برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و در حوزه‌ موردعلاقه خود به یک متخصص تبدیل شوید.

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۱۵ تخصص پرتقاضا که شرکت های بزرگ به دنبال آن هستند
تسهیل گستر, بابک شعبانی 01 تیر 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۱۵ راهکار برای کاهش هزینه های کسب و کار
به عنوان مدیر یک کسب و کار همیشه باید حواستان به مخارج و هزینه‌ها باشد. معمولا مدیران کسب و کارها سعی می‌کنند راه‌هایی برای افزایش درآمد پیدا کنند تا از این طریق حاشیه سود را بالا ببرند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو