۵ استراتژی تبلیغات آنلاین که نباید از آنها غافل شوید

اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید یا در آژانس‌های تبلیغاتی مشغول به کار هستید، حتما پیدا کردن بهترین راه‌های تبلیغات، به‌خصوص در بخش تبلیغات آنلاین ذهن‌تان را همیشه درگیر می‌کند.

اگر کسب‌وکاری را اداره می‌کنید یا در آژانس‌های تبلیغاتی مشغول به کار هستید، حتما پیدا کردن بهترین راه‌های تبلیغات، به‌خصوص در بخش تبلیغات آنلاین ذهن‌تان را همیشه درگیر می‌کند. قبل از هر گونه اقدام و از این شاخه به آن شاخه پریدن و آزمودن روش‌های مختلف، باید استراتژی‌های کلی تبلیغات‌تان را بررسی و بهترین آنها را متناسب با کسب‌وکارتان انتخاب کنید. با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین و به‌روزترین استراتژی‌های تبلیغات در دنیای آنلاین بیشتر آشنا شویم.


استراتژی‌های تبلیغات آنلاین می‌توانند شامل بازاریابی ایمیلی، بازاریابی مبتنی بر جست‌وجو، شبکه‌های اجتماعی و بنرهای تبلیغاتی، بازاریابی محتوایی، و چه‌بسا ترکیبی از همهٔ این شکل‌های تبلیغات آنلاین باشند. در کمپین‌های تبلیغات آنلاین، مسیر کاملا مشخص و مدونی وجود ندارد که آن را دنبال کنید. سلیقه و ذائقهٔ مصرف‌کننده‌های دیجیتالی در طول زمان مدام تغییر می‌کنند. اگر به‌دنبال راه‌حل مناسبی هستید، می‌توانید چند شکل رایج‌تر و مؤثرتر از این استراتژی‌های تبلیغات آنلاین را با هم اجرا کنید.


1- تبلیغات ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی


نمی‌توان انکار کرد که هر روزه محتوای ویدئویی بیشتر و بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنیم. ۴۵ درصد از کاربران اینترنت در سراسر جهان، بیش از یک ساعت در هفته ویدئوهای فیسبوک و یوتیوب را تماشا می‌کنند. درباره کاربران ایرانی در اینستاگرام این آمار نیز بیشتر به‌نظر می‌رسد. به این دلایل و دلایل قانع‌کنندهٔ دیگر، شبکه‌های اجتماعی راه‌های بیشتری برای ایجاد و ارائهٔ ویدئو در اختیار تبلیغ‌کننده‌ها و منتشرکننده‌های محتوا قرار می‌دهند.


تبلیغات ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی


وب‌سایت‌های اشتراک ویدئویی همچون یوتیوب یا آپارات و نماشا و… سال‌هاست که فضای تبلیغات ویدئویی می‌فروشند، اما مدام درحال بهبود پیشنهادهایشان هستند. این وب‌سایت‌ها امروزه به تبلیغ‌کننده‌ها اجازه می‌دهند که ویدئوهای خود را در نتایج جست‌وجوی کاربران هم ارائه کنند. همچنین امکان افزایش بازدید ویدئو با پرداخت هزینه را هم فراهم کرده‌اند.


مطالبی که بیان شد و نیز بسیاری از شواهد دیگر نشان‌دهنده آن است که تبلیغات از طریق ویدئوها روند رو به رشدی دارد که تا چند سال‌ آینده نیز این رشد متوقف نمی‌شود. بنابراین سعی کنید استراتژی مناسبی در زمینه بازاریابی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها داشته باشید.


ویدئوهای زنده


از نخستین باری که فیسبوک امکان پخش ویدئوی زنده را در وب‌سایت خود، با فیسبوک لایو (Facebook Live) در آوریل سال ۲۰۱۶ فراهم کرد، چشم‌انداز تبلیغات ویدئویی دستخوش تغییر بزرگی شد. قبل از آن، توئیتر با خریداری و ادغام پریسکوپ (Periscope)، اپ موبایل جدیدی را روانهٔ بازار کرده بود و اینستاگرام نیز، امکان استوری و لایو را راه‌اندازی کرده است. استوری‌های اینستاگرام هم مانند اسنپ‌چت، این امکان را به کاربر می‌دهند تا عکس و ویدئویی منتشر کند که تا ۲۴ ساعت قابل‌مشاهده باشد، اما اینستاگرام با تعبیهٔ امکان پخش زنده، اپ خود را متمایز کرده است. علاوه‌براین موارد که به‌راحتی در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد، آپارات و چندین سایت دیگر نیز در داخل کشور ارائه‌دهنده سرویس لایو هستند.


ویدئوهای زنده


این انقلاب در تبلیغات ویدئویی که امکان تعامل شخصی‌تر با کاربران را فراهم می‌کند، در فهم این نکته خیلی اهمیت دارد که چرا شرکت‌های بسیاری تصمیم می‌گیرند هزینه‌های تبلیغاتی بیشتر و بیشتری را صرف کانال‌های اجتماعی کنند. برندهای بزرگ روی این تغییرات در مصرف اطلاعات سرمایه‌گذاری می‌کنند تا استراتژی‌های تبلیغات آنلاین خود را بهبود ببخشند. برای مثال، شرکت خُرده‌فروشی لاوز (Lowe’s)، پیشنهادهای جمعهٔ سیاه خود را از طریق فیسبوک لایو به ۳۲۰۰۰ مخاطب ارائه کرد و نسخهٔ ضبط‌شدهٔ این ویدئو هم طی چند روز پس از پخش زنده، ۸۹۱۰۰۰ بار مشاهده شد. حتما دیده‌اید که فروشگاه‌های بزرگ آنلاین ایران مثل دیجی‌کالا و بامیلو نیز کمپین‌هایی مثل حراجمعه یا جشنواره یلدای خود را به‌طور مشابه تبلیغ کرده‌اند.


۲. بازاریابی ربایشی


در بازاریابی ربایشی هدف آن است تا به‌جای این‌که شما به‌دنبال مشتریان باشید، تمرکز خود را روی افزایش کیفیت رسانه‌ها، کانال‌ها و محتوای خود کنید تا مشتریان در هنگام نیازشان به‌خوبی شما را پیدا کنند و بعد در مسیر خرید قرار بگیرند.


بازاریابی ربایشی


بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) استراتژی چندان جدیدی نیست، اما هنوز هم روش فوق‌العاده‌ای برای کسب نتیجه از تبلیغات آنلاین محسوب می‌شود. چرا؟ چون بازاریابی ربایشی با رابطهٔ درحالِ تغییر مصرف‌کننده و برند سازگاری دارد.


وقتی استراتژی بازاریابی ربایشی را طرح‌ریزی می‌کنید، محتوا مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه شود. این محتوا نه‌تنها باید در کانال‌های دیجیتالی که کاربرهایتان به آن‌ها دسترسی دارند، همیشگی و موجود باشند، بلکه باید محتوای ارزشمندی هم بوده و به اقشار گوناگون از مخاطبانی که سعی می‌کنید روی آن‌ها تأثیر بگذارید هم ربط داشته باشند.


یافتن تنوع شخصیتی مخاطبان و ایجاد محتوایی که مناسب آن شخصیت‌ها باشند، همیشه بهترین و نخستین اقدامی است که باید انجام شود. اما به‌محض آنکه آمادهٔ راه‌اندازی استراتژی بازاریابی ربایشی شدید، روش‌های زیر نقشهٔ راه مفیدی را پیش پایتان قرار می‌دهند تا برای تغییر در کسب‌وکار خود، آن را دنبال کنید.


روش‌های بازاریابی ربایشی


  •     جذب ترافیک: نخستین گام بازاریابی ربایشی، جلب توجه کاربر است. می‌تواند محتوای باکیفیتی باشد که به‌طور منظم در وبلاگتان منتشر می‌شود، مطالبی باشد که در پروفایل‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی پست می‌شوند، یا از طریق ارسال خبرنامهٔ ایمیلی انجام شود، و البته روش‌های دیگر.

  •     تبدیل: اگر محتوای باکیفیتی ارائه دهید که برای مخاطبان ارزشمند باشد، مانند کتاب‌های الکترونیکی رایگان، جمله‌های قصار، اینفوگرافیک‌ها، راهنماها و ویدئوها، کاربران به بازدیدکننده‌های وفادار وب‌سایت شما تبدیل خواهند شد. مطالب ارزشمند را به شرط پرکردنِ فرمی در صفحهٔ فرود (landing page) ارائه دهید.

  •     بستن: وقتی اطلاعات لازم را از طریق آن فرم دریافت کردید و کاربر را جذب کردید، موقع آن است که مشتری بالقوه را بیشتر درگیر کنید. ایمیل، وبینار و… همگی روش‌های مؤثری برای جلب توجه بیشتر هستند.

  •     تحلیل پس از کمپین: این گام آخر را فراموش نکنید. برای بیشتر کردن امکان فروش ربایشی، باید کمپین خود را تحلیل کنید. کدام محتوا بیشتر دانلود شده و برای وب‌سایت بازدید بیشتری آورده است؟ چه روش‌هایی در جلب توجه بیشتر مؤثرتر بودند؟

۳. تبلیغات همسان

تبلیغات همسان (Native Advertising) نوعی از تبلیغات آنلاین است که همچون تبلیغات ربایشی به‌خاطر رابطهٔ مصرف‌کنندهٔ دیجیتالی جدید با برندها ایجاد شده است.


تبلیغات همسان


تبلیغات همسان پرطرفدار است، زیرا در مقایسه با تبلیغات بنری سنتی و سایر شکل‌های نمایش تبلیغات، روش کمتر مداخله‌جویانه‌ای محسوب می‌شود. هر واحد تبلیغات طوری نمایش داده می‌شود، انگار که قطعهٔ دیگری از محتوای موجود در وب‌سایت است، چون خلاقیت خود را به کار می‌گیرد تا شبیه محتوای ناشر مربوطه شود. شکل رایجی از تبلیغات همسان که احتمالا با آن مواجه شده‌اید، تبلیغاتی هستند که به‌عنوان محتواهای مطالب پیشنهادی از سراسر وب در وب‌سایت‌ها می‌بینید. نمونه‌ای از این تبلیغات همسان را در شکل زیر می‌بینید.


ویژگی‌های تبلیغات همسان


واحدهای تبلیغی همسان ویژگی‌هایی شبیه به سایر محتواهای آن وب‌سایت دارند، از جمله: اندازه و نسبت تصویر، طرح‌بندی، عنوان، زیرعنوان، رنگ و شکل قلم. تفاوت مهم در این نهفته است که تبلیغات همسان برچسب‌های تبلیغاتی هم دارند.


اگر می‌خواهید برندتان را به شیوه‌ای ابتکاری عرضه و محتوایی ارائه کنید که کاربرتان به آن نیاز دارد، باید ابتدا مخاطب را متقاعد کنید. ارائهٔ راه‌حل به‌جای درخواست خرید، توجه کاربر را جلب می‌کند و چه‌بسا او را ترغیب کند که این تبلیغ را با دیگران هم به اشتراک بگذارد.


4. واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (Augmented Reality) یکی از ابتکاری‌ترین شکل‌های تبلیغات آنلاین تا به امروز است که دنیای دیجیتال را با دنیای حقیقی ادغام می‌کند و تجربه‌ای رقم می‌زند که حتی باهوش‌ترین مصرف‌کننده‌ها را هم غافلگیر می‌کند.


واقعیت افزوده


ماهیت تعاملیِ واقعیت افزوده جذاب است و شرکت‌کننده‌ها را کاملا غافلگیر کرده، روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و حتی گاهی اوقات باعث می‌شود کمپین مربوطه دنیا را در بر بگیرد. بیشتر کمپین‌ها بر این اساس هستند که کاربرها گوشی‌های هوشمند خود را روی اشیای مشخصی می‌گیرند تا ویدئویی سه‌بُعدی نمایش داده شود، چه آن شیء برگه‌ای تبلیغاتی باشد و چه یک فنجان قهوه.


بنابر تحقیقات نیلسن (Nielsen) ۹۷ درصد از نسل جوان گوشی هوشمند دارند و این باعث می‌شود چنین استراتژی‌های تبلیغات آنلاینی برای کاربران، و به‌ویژه کاربرانی بسیار دسترس‌پذیر باشد که همیشه هم مشتاق دیدن تبلیغات سنتی نیستند.


یکی از هیجان‌انگیزترین جنبه‌های واقعیت افزوده، فضای آن برای رشد و گسترش است. شاید هنوز خیلی تجربی باشد، اما شواهد حاکی از اثربخشی این استراتژی هستند. بنابر آمار دلویت (Deloitte) ۸۸ درصد از شرکت‌های بازار میانه، شکل‌هایی از واقعیت افزوده یا مجازی را در کسب‌وکار خود اجرا می‌کنند.


مخاطب خود را آگاهانه انتخاب کنید


وقتی کمپین تبلیغات آنلاین بعدی خود را طرح‌ریزی می‌کنید، کاربرانی را مد نظر قرار بدهید که کاربر هدفتان هستند و ببینید کدام استراتژی‌ها منجر به پاسخگویی آن دسته از کاربرها به کمپین شما خواهند شد. استراتژی‌های تبلیغات آنلاینی که در بالا عنوان شدند، همگی روی رابطهٔ فعلیِ و البته در حال تکاملِ مصرف‌کننده و برند تمرکز دارند.


مؤثرترین روش‌های آنلاینی که امروزه به کار می‌روند، عموما به‌عنوان بخشی از همان کمپین‌هایی اجرا نمی‌شوند که زمانی برای فروش مستقیم به‌کار می‌رفتند، بلکه برای افزایش تعامل با برند استفاده می‌شوند. تبلیغ‌کننده‌ها باید همیشه بپرسند چگونه می‌توان موانع موجود بین برندشان و کاربران را از بین برد. چگونه می‌توان به شخصیت خریداران دست یافته و با آن‌ها ارتباط برقرار کرد؟


وب‌سایت‌هایی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا در کمپین تبلیغات آنلاین بعدی خود پیشرفت بهتری داشته باشید، از علم داده‌های اقدام‌پذیر برای تحلیل رفتار کاربر استفاده کرده و کمپین‌هایی ایجاد کنید که در سرتاسر اکوسیستم دیجیتال به مصرف‌کننده دست یافته، و در این مسیر، تفکر و مخاطب‌های جدیدی هم به دست آورید.


۵. هدفگیری مجدد (Retargeting)


تا به حال شده محصولی را در وب‌سایتی ببینید و خرید هم نکنید، اما بعد همین‌طور که در اینترنت می‌چرخید، آن را دوباره در وب‌سایت‌های مختلف ببینید؟ چند بار شده قصد خرید از وب‌سایتی را داشته‌اید، اما بعد پشیمان شده‌اید، ولی به هر وب‌سایت دیگری که رفته‌اید، همان پیشنهاد را در گوشه‌وکنار دیده‌اید؟ این شکل از تبلیغات آنلاین، به هدفگیری مجدد یا ریتارگتینگ (Retargeting) معروف است.


هدفگیری مجدد (Retargeting)


ریتارگتینگ استراتژی تبلیغاتی‌ای است که از داده‌های وب‌گردی شما که در قالب کوکی (Cookies) حفظ می‌شوند، استفاده می‌کند تا به کاربران یادآوری کند که هنوز هم می‌توانند محصول یا خدمتی را که قبلا نگاهی به آن انداخته‌اند خریداری نمایند. اگر کاربری به محصولات یا خدمات شما علاقه نشان داده، اما هنوز برای خریدش قانع نشده، ریتارگتینگ می‌تواند با نمایش تبلیغات در سایر وب‌سایت‌ها، او را جذب کند تا خرید را انجام بدهد.


استراتژی اختصاصی

ریتارگتینگ یکی از بهترین روش‌های تبلیغ آنلاین برای تبلیغ‌کننده‌های کوچک و بزرگ است. بهترین نکتهٔ این روش تبلیغاتی، این است که می‌توانید پیام را طوری اختصاصی کنید که درصد بازگشت مشتریان بالقوه‌تان را افزایش بدهد.


اما تبلیغ‌کننده‌ها باید با دقت از این روش استفاده کنند، چون استفادهٔ نادرست از ریتارگتینگ اغلب تصویری منفی از برند ارائه می‌دهد، انگار که قصد تجاوز به حقوق کاربر یا اذیت و آزار او را دارد. تحقیق کنید که کدام دسته از کاربرها احتمال بیشتری دارد که پس از تبلیغات بازاریابی مجدد، بازگردند و خرید خود را انجام بدهند. ممکن است به دسته‌بندی خاصی از محصولات برسید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۵ استراتژی تبلیغات آنلاین که نباید از آنها غافل شوید
تسهیل گستر, بابک شعبانی 12 اسفند 1399
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


راهنمای جامع فروش اینترنتی محصولات
در این مقاله قصد داریم مرحله به مرحله، چگونگی روند آغاز و به ثمر رساندن فعالیت‌های مرتبط با فروش اینترنتی محصولات را با شما در میان بگذاریم و راجع به روش‌هایی صحبت کنیم که منجر به کارایی و سوددهی بیشتر فعالیت‌ها خواهند شد. با ما همراه باشید.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو