آیا تغییر  سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) بر سئوی سایت تاثیر می گذارد؟

هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا - CMS ، اکثر افراد به ویژگی های منحصر بفرد، رابط کاربری، امکانات و قابلیت های سفارشی سازی و چیزهای دیگر توجه می کنند.

هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا - CMS ، اکثر افراد به ویژگی های منحصر بفرد، رابط کاربری، امکانات و قابلیت های سفارشی سازی و چیزهای دیگر توجه می کنند. در این میان فاکتورهای مرتبط با سئو اغلب نادیده گرفته می شوند، زیرا با توجه به تاثیر قابل توجهی که CMS ها بر روی بهینه سازی وب سایت ها دارند، تعداد کمی متوجه این مهم هستند. اینکه شاخص های مربوط به سئو چگونه در سیستم های مدیریت محتوا پیاده شده اند به شما در انتخاب یک بستر مناسب کمک شایان توجهی می کند در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی تاثیر تغییر CMS بر سئوی وب سایت ها بپردازیم.


تاثیر استفاده از سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) بر سئوی وب سایت

در درجه اول همه چیز به ویژگی ها و ظرفیت سیستم بر اساس سطح توسعه یافته برای اجرای بدون محدودیت شیوه های مبتنی بر بهینه سازی و ارتقا است. مکانیسم های تاثیر گذار در پلتفرم های CMS از چند طریق بر سئو تاثیر می گذارند. ویژگی هایی که در سیستم مدیریت محتوا پیش بینی شده و عملکرد آنها تعیین می کنند که چقدر می توانید محتوای خود را بهینه کنید. همچنین توانایی شان در بهره گیری از افزونه های سئو به شما امکان می دهد محدودیت های داخلی را نیز پشت سر بگذارید.

پلاگین ها می توانند محدودیت های اصلی و جانبی را جبران کنند. با اینحال باید مزایای داخلی سیستم را نیز در نظر گرفت زیرا متکی به ابزارها بودن برای هر فرآیندی به معنی ضعف در سیستم است. CMS هایی با ویژگی‌های از پیش تعریف شده اغلب امن تر هستند به این دلیل که استفاده از نرم‌افزار دیگر یکپارچگی در ساختار داخلی را به خطر می‌اندازند. به عنوان مثال درCMS جوملا به شما اجازه داده می شود تا با استفاده از امکانات داخلی تخصصی، توضیحات متا و کلمات کلیدی را برای مقاله تان تنظیم کنید. این قابلیت یک ویژگی بسیار مفید است اما کافی نیست.


تغییر سیستم مدیریت محتوا می تواند دشوار، پرهزینه و زمان بر باشد. با این حال CMS ها مسیر را هموار و پیمایش آن را آسان می کنند زیرا روی آوردن به کد نویسی و فریم ورک های مخصوص شان نیازمند دانش تجربی بالا و تخصص بسیار است. اما دلایلی که باعث می شود بخواهید یکCMS را تغیییر دهید بدین ترتیب است:

  •     نیازها و انتظارات مدیر سایت برآورده نمی شود

  •     تجربه کاربری پایین CMS

  •     امکانات بهتر برای سفارش سازی

  •     قابلیت انعطاف پذیری در طراحی و گرافیک بهتر

  •     مشکلات امنیتی و باگ های متعدد

  •     توجه به کیفیت زیرساخت ها برای بارگزاری سریع تر

  •     پشتیبانی از ابزارهای مختلف و فیچر های داخلی

  •     کدنویسی بهینه و اصولی به عنوان دوستانه برای موتور جستجو

    برای تغییر CMS باید قوانین و اصولی خاص را رعایت کرد تا برای سئو مشکلی پیش نیاید. اطلاع از چهارچوب کلی، آگاهی از استراتژی سئوی فعلی و اطلاع از عناوین و پیوندهایی که باید برای اطمینان از در دسترس بودن بررسی شوند، از جمله مواردی اند که باید به درستی کنترل شوند. اگر در تغییر سیستم مدیریت محتوا ، متاتگ ها، لینک های داخلی، heading ها و URL تغییر کنند یا حذف شوند تاثیر مخربی بر وب سایت خواهد گذاشت.

وقتی درباره تغییر آدرس داخلی صفحات صحبت می کنیم، اطمینان از در دسترس بودن شان به شدت مهم است. با تغییر CMS یک سایت ممکن است مسیر یاد شده، کوتاه یا به شکلی دیگر درآمده باشد. هرچند شناسایی پیوندهای از دسترس خارج راحت است، منتهی در صورت عدم رسیدگی، با هشدار 404 روبرو می شوند که به خودی خود تاثیر منفی به همراه دارند.

بعضی سیستم های مدیریت محتوا از شکل و شمایل دیگری برای قراردادن عنوان و متا بهره می برند. این شرایط مستقیما به رتبه بندی نتایج و درک محتوا توسط موتور جستجو ارتباط دارد. صفحاتی که عنوان متفاوتی دارند علاوه بر از دست دادن ارتباط پایدار، باعث شکل گیری فضایی می شود که در آن موضوع محتوا مشخص نبوده و یا کاولر به درک صحیحی از موضوع دست پیدا نمی کند. برای این مهم می توانید با استفاده از پلاگین های سئو، شرایط را تحت کنترل درآورید.

سیستم های مدیریت محتوا - CMS ها از بستر و چهارچوب استاندارد و توسط توسعه دهندگان بسیار حرفه ای بوجود می آیند. یک مرحله جلوتر اما قالب ها هستند که در هنگام عوض کردن، قالب مقصد سئوی اولیه را رعایت نکرده باشد. اگر از اصالت تم اطمینان داشته و آن را از جایی معتبر تهیه کرده باشید، خیلی کم پیش می آید که سیستم های مدیریت محتوای معروفی چون وردپرس، جوملا، اپن کارتو مجنتو انعطاف پذیری زبان زدشان را با ساختار تخصصی و کاملا سئو شده شان را زیر سوال ببرند. این پلتفرمها امکان تهیه پشتیبان و بازشنسانی را دارند تا در صورت بروز مشکل، نگرانی از بابت عدم بازیابی به وظعیت درست را نداشته باشید.


یکcms بسیار خوب چه خصوصیاتی دارد؟

  •     رعایت موبایل فرندلی و پشتیبانی کامل از نمایش موبایل. این ویژگی بسیار مهم به کاربران موبایل اجازه می دهد بهتر دیده شوند.

  •     امنیت و ایمنی. در بعضی از قالب های فعال در cms ها ردپای باگ و مشکلات فنی زیاد دیده می شود. همین امر موجب این گشته بسیاری از شاخص های سئویی نادیده گرفته شده و سایت توسط موتور جستجو جریمه شود. بدین ترتیب باید از صحت سلامت و پیش نیازهای امنیتی مطمئن شوید.

  •     قطعا یک CMS خوب با قدرت پشتیبانی شده و آپدیت های منظمی برای اش منتشر می شود. همین نکته به ظاهر ساده زمینه ساز جلوگیری از مشکلات فنی و ساختاری زیادی است که در صورت عدم رسیدگی به موقع، انتخاب یک سیستم را زیر سوال می برد.

  •     کدنویسی صحیح را می توان مهم ترین فاکتور برای سئوی فنی و سرعت بهینه دانست. برنامه نویس ها و توسعه دهندگان حرفه ای در پیاده سازی کدها مهارت بالایی دارند و بسیار تمیز و اصولی کدنویسی می کنند.

سخن پایانی

تغییر و تحول با هدف بهبود شرایط وب سایت و تلاش برای افزایش بازدید کنندگان همیشه به مدیران و وب مستران توصیه می شود. با این کار ها است که می توان پویایی و به روز بودن را به کاربران و موتور های جست و جو فهماند. اما هر گونه تغییری در CMS و طراحی وب سایت یا قالب های سنگین باید توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام شود. کوچکترین اشتباه ممکن است به تخریب ستون هایی منجر شود که زیرساخت کسب و کارتان در فضای آنلاین است.

از طرف دیگری با وجود استراتژی سئوی کارشناسی شده و چک لیست بررسی ساختار داخلی سایت که از یک سازوکار بی نقص اطمینان حاصل می کند، نگرانی شما را در برابر تغییرات بزرگ رفع می کنند. تغییر CMS بر روی سئوی سایت تاثیری ندارد مگر اینکه به هنگام رسیدن به مقصد و در یک سیستم مدیریت محتوای هدف، پیوندها یا عناوین و متای مطالب تغییر کنند و شما از آن بی اطلاع باشید یا نتوانید در قبال اش کاری انجام دهید. این نشان از ضعفCMS نیست، بلکه استانداردها در جای خود قرار نگرفته اند.

حتی با تغییر و اسباب کشی از پلتفرم های برنامه نویسی مانند ASP.net به یک CMS و برعکس امکان پذیر است، اما تنها در صورتیکه یک برنامه نویس ماهر و چهارچوب صحیح را بخواهیم منتقل کنیم. همه ما می دانیم کدهای جی سان را در هر سایتی می توان به کمک هدر صفحات لود کرد. اما چه چیزی باعث می شود در یک نقل و انتقال در این بخش به مشکل بخوریم؟ زمانیکه سایت مقصد قطعات کدها را در جای صحیح و به روش درست درج نکرده باشند.

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
آیا تغییر  سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) بر سئوی سایت تاثیر می گذارد؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 19 خرداد 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


چگونه فریلنسر "Freelancer" شویم؟ (نحوه شروع کار فریلنسرینگ "Freelancing" در ۴ مرحله)
با افزایش کار از راه دور، افراد بیشتر از هر زمان دیگری می‌خواهند به یک فریلنسر (Freelancer) تبدیل شوند و فریلنسرینگ (Freelancing) را شروع کنند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو