هک رشد چیست؟ ۸ تکنیک فوق العاده Growth Hacking

هک رشد (Growth Hacking) تبدیل به یکی از مهم‌ترین کلمات کلیدی برای استارتاپ‌ها شده است. احتمالاً شما هم این کلمه را شنیده‌اید و نمی‌دانید به چه معنی است؟

هک رشد چیست؟ ۸ تکنیک فوق العاده Growth Hacking

هک رشد (Growth Hacking) تبدیل به یکی از مهم‌ترین کلمات کلیدی برای استارتاپ‌ها شده است. احتمالاً شما هم این کلمه را شنیده‌اید و نمی‌دانید به چه معنی است؟ یا اصلاً استراتژی هک رشد شامل چه اقداماتی می‌شود؟ نگران نباشید در این مطلب تمام آنچه نیاز دارید درباره هک رشد، تکنیک‌های هک رشد، هکر رشد و استراتژی آن بدانید را به زبانی ساده آموزش می‌دهیم.


هک رشد چیست؟

هک رشد یا Growth Hacking از سال ۲۰۱۰ در پی نیاز استارتاپ‌ها به معرفی محصولات و خدمات به کاربران شکل گرفت؛ اما این همه ماجرا نیست، شان الیس هک رشد را پایه‌گذاری کرد، چون نمی‌توانست کسی را پیدا کند که جانشین خودش در استارتاپ‌ها شود. کار شان الیس جذب مشتریان زیاد برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های مختلف بود. همانطور که می‌دانید، جذب مشتری برای استارتاپ و معرفی آن به جامعه مصرف مهم‌ترین عامل در بقای آن محسوب می‌شود.


استارتاپ‌ها به دلیل ماهیت خود نیاز دارند که مشتریان بیشتری را از طریق روش‌های تحلیلی ارزان، سریع، خلاقانه و نوآورانه جذب کنند؛ اینجاست که هکر رشد به کمک آن‌ها می‌آید. هک رشد در واقع استفاده از روش‌های معمول و غیرمعمول بازاریابی و جذب مشتری در زمان کوتاه با کارایی بیشتر و هزینه کمتر است.


روش‌هایی که برای جذب مشتری توسط هکر رشد انجام می‌شود را استراتژی هک رشد می‌گویند. تکنیک‌های هک رشد در طول سال‌های اخیر ایجاد و توسط استارتاپ‌های مختلفی به کار گرفته شده‌اند.


    همه چیز در هک رشد مربوط به جذب مشتری بیشتر در کمترین زمان و با کمترین هزینه است.


حتما بخوانید: استانداردهای قابل قبول قبل از بازاریابی دیجیتال و سئو

استراتژی‌های هک رشد چگونه به وجود آمدند؟


شما می‌توانید هک رشد را به‌ صورت آفلاین هم انجام دهید بسیاری از افراد که به دنبال پرسنال برندینگ هستند از این روش استفاده میکنند.  به عنوان مثال ظهور مک‌دونالد در هر خروجی بزرگراه بین‌شهری در دهه ۱۹۵۰ آمریکا می‌تواند به عنوان هک رشد حساب شود. آن‌ها دریافتند که بزرگراه‌های بین‌شهری شلوغ بوده بنابراین می‌توان از این فرصت برای جذب بیشتر مشتریان استفاده کرد. با این حال، این مفهوم نسبتاً جدید بیشتر در دنیای استارتاپ‌ها کاربرد دارد؛ زیرا همان‌طور که گفته شد استارتاپ‌ها بودجه بازاریابی زیادی ندارند و نمی‌توانند به تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای گران‌قیمت سطح شهر روی آورند.


استارتاپ‌هایی که از استراتژی هک رشد برای معرفی خود استفاده کردند و امروزه شرکتی آشنا و معتبر شده‌اند، کم نیستند. به عنوان مثال Dropbox یا Uber را در نظر بگیرید.


بگذارید این موضوع را به شکل دیگری عنوان کنیم:

یک محصول سنتی مانند صابون بسیار مقیاس ‌پذیر نیست، زیرا هر بار که صابون تمام شد، باید صابون جدید بخرید؛ اما هر بار که کاربر دیگری در Facebook ثبت ‌نام می‌کند، رشد و تجربه جدیدی را به همراه می‌آورد.


از ویژگی‌های عملکردی یک محصول می‌توان برای عرضه آن به بازار استفاده کرد. تاکسی اوبر (همان اسنپ امروزی خودمان) را در نظر بگیرید، وقتی به خانه دوستتان در یک شب تعطیل می‌روید او از شما سؤال می‌کند که چگونه به آنجا رسیدید، می‌گویید: «با اوبر».


در واقع شما به طور ناخودآگاه به معرفی خدماتی پرداخته‌اید و در بازاریابی و محبوبیت آن در میان مشتریان کمک کرده‌اید. این استراتژی هک رشد برای جذب مشتریان جدید و معرفی محصول با استفاده از ویژگی‌های خود آن محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: درس های بازاریابی که باید از کودکان یاد بگیریم

هکر رشد کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

اشتباه نکنید هکر رشد بازاریاب نیست. بازاریابان عموماً در بازه زمانی طولانی و با هزینه‌های بالای تبلیغات مشتریان را جذب محصول یا خدمات خود می‌کنند. در مقابل یک هکر رشد باید از راهکارها و استراتژی هک رشد برای گسترش کسب و کار در زمان کوتاه و با هزینه کم استفاده کند. امروزه هکرهای رشد عموماً استراتژی‌های خود را بر بستر اینترنت و فضای مجازی اعمال می‌کنند که نیاز به دانش و تخصص خاص خود دارد.




انواع استراتژی هک رشد می‌تواند شامل بازاریابی محتوا، اعمال تخفیف قابل توجه برای محصولات یا خدمات، به کار بردن رسانه‌های اجتماعی برای جلب مشتریان بیشتر و غیره باشد. در واقع هکر رشد فرد خلاقی است که از روش‌های نوآورانه برای بازاریابی و رشد کسب و کار استفاده می‌کند.


۸ تکنیک فوق‌العاده هک رشد

تکنیک‌های هک رشد را می‌توانید به آسانی اجرا کنید به شرطی که دقت و تمرکز را چاشنی کار خود کنید. ۸ تکنیک فوق‌العاده هک رشد را در زیر معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها کسب و کار خود را گسترش دهید.


      پیشنهاد جذاب بر اساس نیاز مشتری

برای موفقیت در جذب مشتری باید استراتژی هک رشد خود را بر پایه نیازهای جامعه هدف معطوف کنید. این کار را می‌توانید با پیشنهاد جذابی که مشتری به سادگی نتواند آن را نادیده بگیرد، انجام دهید. نمونه‌های موفقی از این تکنیک را می‌توانید در حراج‌های دوره‌ای ببینید.




فروشگاه‌های اینترنتی که محصولات خود را به صورت متناوب حراج می‌کنند و با قیمت پایین‌تری آن را عرضه می‌کنند، در این زمینه موفق بوده‌اند. برخی از کسب و کارهای موفق از این استراتژی هک رشد به شکل دیگری استفاده می‌کنند. قرار دادن یک محصول یا پیشنهاد رایگان در سبد خرید یا امتیاز ویژه‌ای که از یک خرید نصیب مشتری می‌شود را می‌توان در این دسته قرار داد. برای اجرای موفق استراتژی هک رشد به این شکل باید ابتدا نیاز مشتری و میزان رضایت او از آن‌ها را بسنجید.

حتما بخوانید: ۵ استراتژی تبلیغات آنلاین که نباید از آنها غافل شوید

      شبکه‌های اجتماعی محبوب و محدود


یکی از تکنیک‌های هک رشد استفاده مناسب از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های اجتماعی برای معرفی کسب و کار است. همه ما امروزه به نقش مؤثر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و… آگاه هستیم، اما در میان پلتفرم‌هایی هم هستند که به اندازه این‌ها معروف نیستند اما کاربران خاص خود را دارند. شبکه‌های اجتماعی خاص فرصت خوبی برای دیده شدن و افزایش ترافیک سایت شما است و این چیزی نیست که بخواهید آن را نادیده بگیرید.


    بقای برند به وبلاگ وابسته است

اگر مشتریان نتوانند شما را پیدا کنند، طبیعتاً نمی‌توانند شما را دوست داشته باشند. اگر قبلاً وبلاگ خود را راه‌اندازی نکرده‌اید، امروز شروع خوبی برای نوشتن است. وبلاگ نویسی یکی از کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین راه‌های تعامل با مخاطب و ایجاد ارتباط تأثیرگذار و از مهمترین تکنیک‌های هک رشد است.




مصرف‌کننده امروزی قبل از اینکه فکر کند یا با فرد دیگری مشورت کند، ابتدا سراغ اینترنت می‌رود. از این موقعیت می‌توان به عنوان یک استراتژی هک رشد استفاده کرد. برای این کار نیاز به تدوین و برنامه‌ ریزی خواهید داشت. وقتی خوانندگان خود را جذب کنید، آن‌ها می‌خواهند به ‌طور منظم از شما بشنوند. هرچه مطالب بیشتری درباره برند شما بخوانند، بیشتر به شما اعتماد خواهند داشت، شما را انتخاب کرده و به دوستانشان نیز توصیه می‌کنند.


    یک تبلیغ‌کننده بدون محدودیت باشید

همه‌جا حضور داشته باشید. در انجمن‌های آنلاین که مربوط به کسب کار شماست، حضور داشته باشید. در این گفتگوها شرکت کرده و شروع به ارسال فعالانه اطلاعات مفید در آن‌ها کنید. شما به عنوان هکر رشد آنجا حضور دارید که اعتماد مشتریان را به خود و برندتان جلب کنید. روابط یکی از ارزنده‌ترین دارایی‌های هکر رشد است.




علاوه بر آن یکی از تکنیک‌های هک رشد استفاده از فرصت‌های تبلیغ و لینک‌های مهمان است. با ایجاد بک لینک و تبلیغ متقابل با دیگر برندها و سایت‌ها به رشد خودتان کمک می‌کنید. اعتماد به نفس داشته باشید؛ این فکر غلط است که با دیگر سایت‌ها نباید همکاری کرد. شما این کار را می‌کنید چون ترسی از آن‌ها و محصولاتشان ندارید برای اینکه شما در زمینه مورد نظر متخصص هستید.

حتما بخوانید: 10 تاکتیک بازاریابی توصیه ای (Word Of Mouth) برای رشد کسب و کار

     عملکرد خود را ارزیابی کنید


برای موفقیت در عملکرد خود به عنوان هکر رشد نیاز است که تمامی نقاطی که استراتژی هک رشد را روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اید، ارزیابی شوند. این کار را به صورت مستمر باید انجام داد. ببیند که کدام یک از نقاط عملکردی شما ضعف دارند یا بازخورد خوبی ارائه نمی‌دهند. بافر اخیراً آزمایشی را انجام داد تا ببیند کدام یک از تیترهای وبلاگش بیشترین لایک را دارد. آن‌ها با افزودن یک دیتا پوینت به عنوان اصلی خود، نرخ کلیک را بیش از ۴۰٪ افزایش دادند. وقتی بدانید که مشکل از کجاست راحت‌تر می‌توانید استراتژی هک رشد را برای آن تعریف کنید.


ارزیابی عملکرد استراتژی هک رشد یکی از تکنیک‌های هک رشد است که به گسترش کسب و کار شما کمک می‌کند.


     بازاریابی ایمیلی


یکی از اسلحه‌های مخفی هکر رشد استفاده از بازاریابی ایمیلی است. بیش از ۹۱٪ از مصرف‌کنندگان حداقل یک بار در روز ایمیل خود را بررسی می‌کنند و بیش از دو سوم این مصرف‌کنندگان به عنوان نتیجه مستقیم ایمیلی که دریافت می‌کنند، خرید خود را انجام می‌دهند. از تکنیک‌های هکر رشد که هنوز بازده خوبی برای بیشتر کسب و کارها دارد، بازاریابی ایمیلی است. بازاریابی با ایمیل در حقیقت به ازای هر ۱ دلاری که هزینه دارد، تقریباً ۴۴ دلار برگشت هزینه را برایتان به همراه می‌آورد. هک رشد با این روش یکی از موفق‌ترین روش‌ها در دنیاست.


    مخاطبان خود را به چالش بکشید


مطالعات نشان داده که وقتی از کاربران سؤالی پرسیده می‌شود، تقریباً احساس می‌کنند که باید آن پاسخ دهند. در واقع مغز انسان با سؤالات و تمایل به ارائه پاسخ به آن‌ها تحریک می‌شود و شما به عنوان هکر رشد می‌توانید از این موقعیت استفاده کنید. تمایل انسان به برحق بودن و پیروز شدن یک استراتژی هک رشد عالی است که می‌تواند مخاطب را درگیر شما کند، بدون آنکه خودش متوجه باشد. این تکنیک هک رشد را می‌توانید در محتواهایی که ارائه می‌دهید، پیاده کنید.


     وایرال شوید


ویژگی غالب یک حلقه چیست؟ هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. استراتژی هک رشد به صورت مسری یا همان وایرال هم همین عملکرد را دارد. برای این کار می‌توانید برای کاربران انگیزه ایجاد کنید تا شما را به دوستانشان و دیگران توصیه کنند. نمونه این روش را در سیستم جایزه به ازای هر کاربر جدید که معرفی شود، می‌توان دید. همچنین می‌توانید چند روش را ابتدا امتحان کرده، سپس آن را به عنوان روش اصلی به کل سیستم تعمیم دهید.


حرف آخر…

هک رشد یکی از عوامل مهم در رشد کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت و استارتاپ‌ها است که در کاهش رتبه الکسا نیز تاثیر گذار می باشد. از استراتژی هک رشد می‌توانید برای جذب مخاطبان و البته مشتریان بیشتر استفاده کنید. امروزه افرادی که به عنوان هکر رشد فعالیت دارند، علاوه بر درآمد بالا مهم‌ترین نیروی انسانی یک سازمان محسوب می‌شوند. تکنیک‌های هک رشد که در فوق به آن اشاره شد را به آسانی می‌توانید برای رشد کسب و کار خود اجرا کنید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
هک رشد چیست؟ ۸ تکنیک فوق العاده Growth Hacking
تسهیل گستر, بابک شعبانی 23 مرداد 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


10 تاکتیک بازاریابی توصیه ای (Word Of Mouth) برای رشد کسب و کار
بازاریابی توصیه ای (Word Of Mouth) که به بازاریابی دهان به دهان هم شناخته می شود، همچنان در حال تبدیل شدن به یکی از عملکردهای موثر برای بازاریابان است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو