مزایای بازاریابی پیامکی ؛ سکوی پرتاب کسب‌وکار شما

بازاریابی پیامکی روشی است که اگر به درستی و با بهره‌مندی از سامانه‌ای قدرتمند بکار رود٬ می‌تواند مزایای فرآوانی برای برندها داشته باشد.

رندهای معتبر دنیا روز به روز در حال پیدا کردن روشی برای جذب مشتری هستند. آن‌ها همواره تلاش می‌کنند تمام راه‌های مارکتینگ را امتحان کنند تا مخاطب بی‌شماری داشته باشند. در کنار تبلیغات شهری و مجازی، پیام کوتاه در هر زمان نقش مهمی در بازاریابی موثر ایفا می‌کند. بازاریابی پیامکی روشی است که اگر به درستی و با بهره‌مندی از سامانه‌ای قدرتمند بکار رود٬ می‌تواند مزایای فرآوانی برای برندها داشته باشد.

منظور از بازاریابی پیامکی چیست؟

منظور از بازاریابی پیامکی چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از بازاریابی پیامکی داشته باشیم، می‌توانیم آن را اینگونه مطرح کنیم:

    « به هر پیام کوتاه متنی که با ارسال آن به مشتری برند، شرکت، خدمات و یا محصولات خود را معرفی کنید بازاریابی پیامکی گفته می شود. »

بازاریابی پیامکی به شما این امکان را می‌دهد همزمان به تعداد زیادی از افراد دسترسی پیدا کنید. پیام کوتاه متنی ابزاری برای بازاریابی فوری است. این روش می‌تواند پیام شما را در صورت تمایل به دست مخاطبان مناسب و انبوه برساند. بازدهی بازاریابی پیامکی مانند دیگر رسانه‌های تبلیغاتی همچنان بالا و قابل توجه است. با ارسال پیام کوتاه، می‌توانید یک تجربه تعاملی برای مشتری ایجاد کنید. با این حال، این بدان معنا نیست که  بدون برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری پیامک انبوه ارسال کنید. بلکه در مورد هدف قرار دادن مشتریان مورد نظر خود و ایجاد یک استراتژی مناسب باید با دقت کافی به بررسی بپردازید.

اهمیت بازاریابی پیامکی در چیست؟

اهمیت بازاریابی پیامکی در چیست؟

بسیاری به اشتباه معتقدند که به دلیل محبوبیت تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی پیامکی دیگر روشی برای تبلغات محسوب نمی‌شود. اما این افراد باید بدانند که حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد. این روزها، حتی با وجود آخرین تغییرات در روش‌های دیجیتال مارکتینگ، پیامک همچنان بخشی مهم در هر استراتژی بازاریابی به حساب می‌آید.

    بازاریابی پیامکی از این جهت اهمیت دارد که مردم همچنان به تعامل از طریق پیامک وابسته‌اند.

پیام‌های تبلیغاتی که به مخاطب می‌فرستید، مستقیماً به تلفن همراه او ارسال می‌شوند. بدون اینکه لازم باشد توجه او را جلب کنند و یا نیاز به دسترسی به اینترنت داشته باشد. مخاطب می‌داند که این پیام مختص او ارسال شده است و هر زمانی که بخواهد می‌تواند به آن پاسخ دهد. در واقع همین مزیت ساده اما مهم، اهمیت استفاده از ارسال پیامک انبوه را بیش از پیش برای کسب‌ و کار بالا می‌برد.

  •     سادگی استفاده از پنل‌های پیامکی

  •     سرعت بالای ارسال و دریافت پیامک

  •     هزینه‌ی کم و به‌صرفه برای ارسال و تبلیغات

  •     عدم نیاز به دسترسی به اینترنت و گوشی‌های هوشمند

  •     امکان شخصی‌سازی پیامک برای مخاطبان

  •     قابلیت پیگیری و تحلیل بازخورد مخاطب

موارد بالا تنها چند مزیت مهم این روش تبلیغاتی است. در ادامه بیشتر از مزایای بازایابی پیامکی که دلیل اهمیت آن است خواهیم گفت. در نظر داشته باشید که بازاریابی پیامکی مانند هر متد دیگر تبلیغات، قابلیت پیشرفت و به‌روز شدن دارد. این روش یک کانال مستقل و عالی برای مارکتینگ است و می‌تواند به کمپین‌های فروش کمک بسزایی کند.

کافی‌است به همین یکسال گذشته و تاثیرات کرونا در تغییر روش‌های فروش دقت کنید. دیگر خبر چندانی از خرید حضوری در فروشگاه‌ها نیست. مردم مجبور شدند که به خرید اینترنتی روی بیآورند و سبک زندگی خود را تغییر دهند. حتما متوجه‌ شده‌اید که نرخ ارسال پیامک تبلیغاتی چقدر نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. استفاده از پیامک بار دیگر در کرونا اهمیت پیدا کرد و باعث شد اطلاع‌رسانی در تمام زمینه‌ها را افزایش بدهد. به همین دلیل است که می‌گوییم این روش مارکتینگ هنوز مخاطب خود را دارد و می‌تواند بازخورد بالایی بگیرد.

چرا کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاری بر روی بازاریابی پیامکی نیاز دارند؟

چرا کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاری بر روی بازاریابی پیامکی نیاز دارند؟

سازمان‌ها به اشتباه معتقدند که بازاریابی موبایلی نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین در برنامه‌ها دارد و اجازه ارتباط شخصی و هدفمند را نمی‌دهد. همچنین آن‌ها گمان می‌کنند این نوع بازاریابی فاقد تجزیه و تحلیل قوی برای پشتیبانی از بازگشت سرمایه است. واقعیت این است که دسترسی به ارتباطات تلفن همراه در حال حاضر بسیار آسان‌تر از گذشته شده است. به همین دلیل دسترسی به کاربران تلفن همراه (تلفن‌های هوشمند و غیر هوشمند) می‌تواند به سادگی ارسال یک پیام متنی شخصی و هدفمند باشد. ابزار ایجاد پیام کوتاه دو طرفه بین یک شرکت و کاربران تلفن همراه آن برای شناخته شدن یک برند تجاری در میان مردم بسیار ضروری است، به شرط آنکه حریم خصوصی کاربر از طریق الزامات قانونی برای انتخاب شرکت محافظت شود.

اگر فعالیت کسب و کار خود را به تازگی آغاز کرده‌اید، قطعا نیاز به تبلیغات و شناخته شدن برند خود میان مردم دارید. با اینکه از طریق کانال‌های دیگر می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید. اما مهم است که در ابتدای راه به سراغ روشی سریع و به‌صرفه بروید. در این مقاله درباره‌ی فواید بازاریابی برای کسب و کارها صحبت کردیم که چرا سرمایه‌گذاری و بکار بردن این روش برای فروش بیشتر اهمیت دارد. دلایلی که تا بدین جا مطرح شد، صحت این موضوع را تایید می‌کنند که اس ام اس مارکتینگ یکی از ارزان‌ترین و در عین حال پرمخاطب‌ترین روش‌های تبلیغات است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید آمارهای جهانی نشان می‌دهند نرخ باز شدن پیامک تا ۹۸٪ بیشتر در مقایسه با ۲۰٪  کل ایمیل‌ها است. بعلاوه، ۷۵٪ از مردم در نظرسنجی‌ها می‌گویند که از دریافت پیشنهادی از طریق پیام کوتاه همچنان رضایت دارند. به همین دلیل است که ۶۵٪ از بازاریابان عقیده دارند بازاریابی پیامکی برای آن‌ها یک روش “بسیار موثر” بوده و آن را به کسب‌وکارها توصیه می‌کنند.


۶ مزیت بازاریابی پیامکی را می‌دانید؟

در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهیم با هم ۶ مزیت استفاده از بازاریابی پیامکی را مطالعه کنیم. دلایلی قابل توجه برای هر سرمایه‌داری که باید به کاربرد این روش در تبلیغات موثر برند خود دقت کند. مزایایی که به کمپین‌ها کمک می‌کند فروش بیشتری داشته باشند. از طرفی تضمین می‌کند که در ازای استفاده از این روش، چه چیزهایی می‌توانند به دست بیآورند.

بازاریابی پیامکی یک کانال ارتباطی مستقیم و سریع است

پیام کوتاه یکی از فوری‌ترین کانال‌های ارتباطی موجود است. با نرخ ۹۷٪ خواندن پیامک در عرض ۱۵ دقیقه دریافت، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پیام‌های مهم شما تقریباً فوراً خوانده می‌شوند.  قابل توجه است که ۴۵٪ از تبلیغات پیامکی بازدهی سرمایه گذاری موفقیت آمیزی را ایجاد می‌کند که در صورت ترکیب با سایر کانال‌های معروف مانند ایمیل و رسانه های اجتماعی به بیش از ۵۰٪ می‌رسد. چنین مزیتی را به سختی می‌تواند در کانال‌های دیگر تبلیغاتی پیدا کرد. برای مثال هر کدام از شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی نیاز به چک شدن از طرف کاربر دارند. البته دسترسی به اینترنت نیز باید داشته باشند. چنین پلتفرم‌هایی پیش‌نیازهایی لازم دارند که پیامک ندارد. این تفاوت مزیت مهمی برای بازاریابی پیامکی محسوب می‌شود که بازاریابان باید از آن استفاده کنند.

می‌توانید از کد کوتاه برای شناسایی برند استفاده کنید

استفاده از کد کوتاه به شناخت بیشتر برند شما برای مشتریان کمک می‌کند. این استراتژی به این معنی است که مشتریان به زودی با کد و کلمه کلیدی یک نام تجاری آشنا می‌شوند و بنابراین بیشتر در تعامل و واکنش با آن خواهند بود. اگر می‌خواهید چنین نشانه‌ی مهمی از برند خود در ذهن مخاطب به جا بگذارید، حتما از کد کوتاه استفاده کنید.

بازاریابی پیامکی می‌تواند کانال‌های دیگر را پشتیبانی و ادغام کند

مهم است که همه‌ی کانال‌ها در ترکیب بازاریابی به خوبی با هم کار کنند. پیامک نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیام کوتاه یک کانال مستقل تاثیرگذار است، با این حال، این امکان را دارد که سایر رسانه‌های بازاریابی، مانند شبکه‌های اجتماعی و ایمیل را تقویت و پشتیبانی کند.

به عنوان مثال، برندها می‌توانند به مشتریان یادآوری کنند که ایمیلی را که ساعت‌ها یا حتی روزهای قبل توسط آن ها برای مشتری ارسال شده است را بخوانند. اگر تخفیفی در سایت اعمال می‌شود، بهترین روش خبردادن به کاربران ارسال پیامک است. این روزها حتی پست‌ها و مسابقات مهمی که در شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود را هم با پیامک به مخاطبان اطلاع می‌دهند. بنابراین استفاده‌ی تمام این رسانه‌ها در کنار هم می‌تواند یک کمپین تبلیغاتی را به موفقیت چشم‌گیری برساند.

امکان این را دارید که شناخت بیشتری از مشتریان داشته باشید

شناخت از مخاطب به شما کمک می کند تا جامعه‌ی هدف مشخصی داشته باشید. برای هر کمپین تبلیغاتی نیاز دارید که بدانید باید برای چه نوع مخاطبی تبلیغ کنید. پیام کوتاه یک کانال فوق‌العاده برای دریافت بازخورد از مشتریان شما از طریق نظرسنجی است. تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط ۳۱٪ از مصرف کنندگان از طریق پیام کوتاه به یک نظرسنجی پاسخ می‌دهند که میانگین زمان پاسخگویی کاربران برای آنها بیش از ۵ دقیقه است. یعنی شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی نتایج عالی بگیرید.

می‌توانید ارتباط و تعامل با مشتری خود را افزایش دهید

پیامک را به عنوان راهی برای تقویت چگونگی تعامل برند شما با مشتریان در کل چرخه عمر مشتری در نظر بگیرید. این یکی دیگر از مزایای بازاریابی پیامکی است. کسب و کارها باید به یاد داشته باشند که نوع محتوایی را که ارسال می‌کنند تغییر دهند. هر کانال ارتباطی‌ای یک نوع محتوا نیاز دارد. در حالی که ممکن است مشتریان برای به روزرسانی‌ها و اخبار مربوط به تحولات آینده در این برند ارزش قائل شوند، این اطلاعات بهتر است از طریق ایمیل ارائه شود.

    اطلاع‌رسانی‌های مهم و ضروری آموزشی، خدماتی و بهداشتی در دوران کرونا از طریق پیامک انجام می‌شود.

اگرچه ممکن است بازاریابان احساس کنند که ارسال پیام کوتاه آزاردهنده است، اما اکنون بسیاری از کاربران هنگام استفاده از خدماتی مانند دندانپزشکی، سفارش غذا، آرایشگاه یا خدمات عمومی ترجیح می‌دهند از طریق پیامک در جریان سفارش خود قرار بگیرند. بسیاری از مراکز آموزشی در دوران کرونا خبر برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های خود را با ارسال پیامک به دانشجویان انتقال می دهند. علاوه بر این، همانطور که اشاره کردیم برندها می‌توانند از پیام کوتاه برای پیشنهادات فوری و پیش بینی شده مربوط به فروش مانند تخفیف، تبلیغات یا حتی پیام های تبریک تولد مشتریان استفاده کنند.

داده‌های مشتریان، شما را قادر می‌سازد تا نظارت، ردیابی و بهبود عملکرد داشته باشید

ردیابی نرخ بازگشت سرمایه، شناسایی مشتریانی که از طریق پیام متنی درگیر می‌شوند و نرخ تحویل را کنترل می‌کنند، همه‌ی این‌ها از طریق پیام کوتاه امکان پذیر است. این اتفاق واقعیت‌ها را در مورد تصور اشتباه از پیامک که غیرقابل پیگیری است، ممکن می‌کند.

با استفاده از این تجزیه و تحلیل‌ها، مشاغل می توانند کمپین‌های هدفمند بیشتری ایجاد کرده و به طور مستمر درک بهتری از پایگاه داده تلفن همراه خود ایجاد کنند. نه تنها به این معنی است که آنها در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کنند و ROI را بهبود می‌بخشند بلکه با پروفایل و تقسیم بندی اعدادی که کمترین پاسخ را دارند، به پیامک اجازه می‌دهد تا یک شرکت این مشتریان را از طریق ایمیل یا کانال دیگری هدف قرار دهد.

برای اینکه در استفاده از این روش موفق عمل کنید بهتر است پیش از هرکاری قوانین استفاده از آن را بدانید. ما پیش‌تر در مقاله بازاریابی پیامکی و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) توضیح داده‌ایم که چه کارهایی را برای استفاده از این متد باید انجام دهید. مطالعه‌ی آن به برند شما و تحلیل کمپین کمک فرآوانی خواهد کرد.

نکته‌ی مهم پایانی …

اهمیت و مزایای بازاریابی پیامکی تنها به این موارد محدود نمی‌شود. این نکات زمانی که شما از آن‌ها در کمپین‌های فروش استفاده کنید نتایج مثبت خود را نشان خواهند داد. توصیه‌ی ما این است که این کانال مارکتینگ سریع و پرمخاطب را در کمپین‌های تبلیغاتی خود بکار ببرید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. با این کار به راحتی می‌توانید به فروش بالا و مشتریان بیشتری دست پیدا کنید. موفقیت در بازاریابی پیامکی به خود شما بستگی دارد. هرچه در این راه طبق اصول پیش بروید، بازدهی فوق‌العاده‌ای خواهید گرفت.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
مزایای بازاریابی پیامکی ؛ سکوی پرتاب کسب‌وکار شما
تسهیل گستر, بابک شعبانی 11 شهریور 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


هوش تجاری چیست؛ چرا کسب‌و‌کارهای امروز به BI (Business Intelligence) نیاز دارند؟
هر کسب و کاری نیاز به آمار های دقیقی از میزان سود و زیان خود دارد، تا در آینده به موفقیت بیشتری برسد. در مقاله هوش تجاری چیست به معرفی روشی علمی و عملی برای این کار می پردازیم.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو