وب چگونه جهان گستر شد

«وب» ظرف چند سال چنان محبوب شد و جاي خود را بين مردم دنيا باز كرد كه اكنون ديگر تصور زندگي بدون وب بسيار سخت است.
«وب» ظرف چند سال چنان محبوب شد و جاي خود را بين مردم دنيا باز كرد كه اكنون ديگر تصور زندگي بدون وب بسيار سخت است.

با وجود اينكه عده زيادي با مرورگرها و كار با آن آشنايي دارند، اما عده كمي از تاريخچه وب آگاهند. بسياري از كاربران مي‌دانند كه تيم برنرزلي وب را در آزمايشگاه فيزيك CERN در نزديكي ژنو خلق كرد. اما عده كمي از جزييات رشد و توسعه شبكه جهاني وب آگاهي دارند.

آغاز جهاني شدن

روز 6 اوت 1991 يك روز تاريخي است،روزي كه نخستين لينك WWW، روي گروه خبري alt.hypertext گذاشته شد و بنابراين بسياري توانستند آن را دانلود كنند و به اين ترتيب از آن روز web، يك شبكه جهاني شد.

جف گراف (Geff Groff) كه روي كد اوليه وب با برنرزلي كار مي‌كرد، مي‌گويد: ديده بسيار ساده‌اي پشت وب وجود دارد، اينكه مردم نبايد با تكنولوژي خود درگير باشند. وب پوشش و لعابي بود كه تلاش مي‌كرد پيچيدگي‌هاي نهفته در داده‌ها و اسنادي را كه در اينترنت افزايش پيدا كرده بود، به صورتي زيباتر و قابل استفاده‌تر ارايه دهد.

قبل از اين ساده‌سازي اين شيوه كه هر نوع آدرسي با علامت http:// شروع مي‌شود، هرگز وجود نداشت.

پاول كونتز يكي از دانشمندان مركز شتاب‌دهنده خطي استانفورد (SLac) كسي كه در اولين سرور، وب را در دسامبر 1991 خارج از اروپا راه‌اندازي كرد، ‌مي‌گويد: در اوايل دهه 90 راهي كه مي‌شد از آن طريق انواع اطلاعات را روي كامپيوترهاي متنوع بسياري ذخيره كرد، بسيار جذاب به نظر مي‌رسيد.

وي مي‌افزايد: در آن زمان كامپيوترها جزاير اطلاعات بودند. لاگ كردن تنها امكان دسترسي به منابع را فراهم مي‌آورد و خاموش و روشن كردن كامپيوترها به معناي لاگ كردن مجدد و احتمالا استفاده از يك سري متفاوت از دستورها براي بازيابي اطلاعات بود.

وب، سروري كه توسط كونتز نصب شد به بسياري از فيزيكدان‌ها اجازه داد تا 200 هزار چكيده موضوع را زير و رو كنند، و اين كار را بسيار ساده‌تر از قبل انجام دهند. وقتي مفيد بودن اين شيوه به اثبات رسيد، ‌حتي دانشمندان ديگر نيز در پايگاه‌ داده‌ها از طريق صفحه وب slac عمل جست‌وجو را پيگيري كردند.

سهم مخاطب

به هر حال گرچه بسياري از فيزيكدان‌ها از مزاياي وب در آن سال‌ها استفاده كردند، اما در سال‌هاي اوليه عده كمي توانستند از توانايي‌ها و قابليت‌هاي بالقوه وب بهره ببرند.

كونتز مي‌گويد: اين امر به اين سبب بود كه بسياري از فناوري‌هاي ديگر نيز با كاركرد مشابه وجود داشت. بسياري از مردم اسناد كليدي را با استفاده از پروتكل FTP رد و بدل مي‌كردند و USENET نيزمحل اظهار عقيده و بحث و تبادل نظر آنان بود.

يكي از فناوري‌هاي بسيار پرطرفداري كه با عنوان Gopher (گوفر: سنجاب) آن زمان در دانشگاه مينه‌سوتا راه‌اندازي شد نيز هدفي تقريبا مشابه داشت و مي‌خواست از پيچيدگي كار با كامپيوترهاي متصل به اينترنت بكاهد. نام اين فناوري از نام يك تيم ورزشي در كالج با عنوان «سنجاب‌هاي طلايي» (Golden Gophers) گرفته شده بود. گوفر در بهار سال 1991 عرضه شد و براي چندين سال طبق آمار، بار ترافيكي گوفر از بار ترافيكي شبكه وب بيش‌تر بود.

در همين اثنا، برنرزلي و جف گراف و ديگر هم دانشگاهي‌هايشان درگير پروژه شبكه جهاني وب بودند و در تلاش بودند تا در كنفرانس‌ها و ميتينگ‌ها و حتي به صورت آنلاين ابداع جديد خود را معرفي كنند.

آوريل 1993 زماني كه اولين مرورگر وب براي PC عرضه شد، تقريبا اين پروژه به تكامل رسيد. مارك آندريسن(Marc Andreessen) از مركز ملي برنامه‌هاي كاربردي ابررايانه‌ها در دانشگاه‌ ايلي نويز اولين مرورگر وب را با نام موزاييك خلق كرد.

موزاييك (Mosaic) به نوبه خود بسيار موفق عمل كرد و به تكامل وب انجاميد.

به عنوان مثال مفاهيمي همچون BookMark يا Favorite در ايده اصلي وب وجود نداشت و با عرضه موزاييك ايده آنها شكل گرفت.

نظر شما چيست؟

اد ويلمتي(Ed Vielmetti) يكي از كاربران وب كه در حال حاضر جزو محققان انجمن فناوري اطلاعات دانشگاه ميشيگان است، مي‌گويد: آن سال‌هاي اوليه فناوري وب نشان داد كه كارايي بالايي دارد.

وي مي‌افزايد: گوفر و سيستم‌هاي FTP، به طور خاص توسط كمپاني‌ها و يا موسسه‌هاي بزرگ راه‌اندازي شده‌اند. همچنين Usenet از امكان تداوم و استمرار و ارسال مجدد ايده‌ها، بي‌بهره است.

درواقع قبل از آنكه مردم شروع به استفاده صفحات وب به عنوان راهي براي بيان نظرات خودشان كنند هيچ راه ديگري براي اين نداشتند.

ويلمتي مي‌گويد: وب بسيار انعطاف‌پذير است و اكنون ظهور وبلاگ‌ها بهترين شيوه براي بيان ايده‌ها، حرف‌ها، عواطف در همين قالب شكل گرفته است.

پل كونتز مي‌گويد: برنامه كاربردي كه عامل فراگيري استفاده از كامپيوتر شخصي شد، صفحه گسترده بود، براي سيستم‌هاي mac اين وظيفه را ابزار نشر دسك‌تاپ بازي كرد و اينترنت هم به كمك وب فراگير شد.

در اواخر سال 1994 ترافيك وب ناگهان گوفر را پشت سر گذاشت و ديگر هرگز به گردپاي آن هم نرسيد.

اما گراف مي‌گويد: اكنون وب به همان درجه‌اي رسيده است كه پيشروان آن در نظر داشتند.

اكنون با حضور ابزارهاي جديدي مانند سايت‌هاي اشتراك- عكس، شبكه‌هاي اجتماعي، بلاگ‌ها و ويكي‌ها و ديگر ابزارها، درك اصلي از وب به عنوان ابزاري كه به مردم امكان ارتباط را مي‌دهد، فراهم شده است.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
وب چگونه جهان گستر شد
تسهیل گستر 28 خرداد 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


5 نکته برای یک برنامه نویس تازه کار
برای اشخاصی که بیشتر وقتشان را بر روی Photoshop یا کار با زبان های نسبتا ساده ای نظیر HTML و CSS صرف می کنند، حرکت به سوی زبان های برنامه نویسی پیشرفته تر (و جالب تر) مشکل خواهد بود.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو