الگو های رفتار مشتری در خرید اینترنتی

محیط تجارت الکترونیک که مبتنی بر اینترنت است ، این امکان رابه مشتریان می دهد تا برای جستجوی اطلاعات و خرید کالا و خدمات از طریق ارتباط مستقیم با فروشگاه های اینترنتی اقدام کنند. باید خاطر‌نشان کرد که خرید به صورت اینترنتی براساس تجربه واقعی از خرید کالا نیست ، بلکه براساس ظواهری مانند تصویر ، شکل ، اطلاعات کیفی و تبلیغات از کالا استوار است.
محیط تجارت الکترونیک که مبتنی بر اینترنت است ، این امکان رابه مشتریان می دهد تا برای جستجوی اطلاعات و خرید کالا و خدمات از طریق ارتباط مستقیم با فروشگاه های اینترنتی اقدام کنند. باید خاطر‌نشان کرد که خرید به صورت اینترنتی براساس تجربه واقعی از خرید کالا نیست ، بلکه براساس ظواهری مانند تصویر ، شکل ، اطلاعات کیفی و تبلیغات از کالا استوار است. ( lohse & spiller )  1998 از سوی دیگر خرید از طریق فروشگاه های اینترنتی همانند خرید از طریق کاتالوگ است زیرا در هر دو تحویل کالا از طریق پست است و مصرف کننده نمی تواند کالا را قبل از خرید لمس و یا احساس کند . پس قبول خرید اینترنتی و انجام آن تا حد زیادی به ارتباطات مصرف کننده و چگونگی تعامل افراد با کامپیوتر بستگی دارد .

بعلاوه ، ویژگی هایی نظیر ارائه اطلاعات ، راهنمایی و هدایت و انجام سفارش ها در یک وسیله خرید دو سویه و تعاملی به عنوان عامل مهمی در ایجاد اعتماد به تجارت الکترونیک نسبت به فروش سنتی در نظر گرفته شده است . در آثار و مقالات مربوط به تجارت الکترونیک ، تحقیقات متعددی در مورد خرید اینترنتی و ارزیابی مصرف کننده وجود دارد که بعضی از بررسی ها وجود یک اعتبار تجربی بین عوامل مؤثر بروی خرید و رفتار خرید اینترنتی را توجیه می کند . اما تحقیقات جدید ، سبک پردازش اطلاعات توسط مشتریان ، الگو های خرید ، ترجیحات مشتریان ، و زمینه های مرتبط برای ایجاد جذابیت بیشتر ، برای استفاده کنندگان از فروشگاه های اینترنتی را مورد توجه قرار داده اند .

محققان بازاریابی معتقدند که در ورای هر عمل خرید یک فرایند مهم تصمیم گیری نهفته است که باید بررسی شود . مراحلی که خریدار طی می کند تا تصمیم بگیرد که چه نوع محصولاتی را خریداری کند را فرایند تصمیم گیری خرید گویند . در این زمینه مدل ‌های زیادی وجود دارد که این مدل های تصمیم گیری ، رفتار خرید و شیوه های قابل درک توسط مصرف کنندگان را نشان می دهند . هدف این مدل ‌ها نظم و ادغام اجزای گسترده دانش شناخته شده در مورد رفتار مصرف کننده است که به شرح مختصری از بعضی مدل‌ ها خواهیم پرداخت  .

مدل رفتار خرید کاتلر

این مدل از ۴ بخش محرک های بازاریابی ، محرک های کلان ، جعبه سیاه خریدار و واکنش های خریدار تشکیل شده است . جعبه سیاه خریدار از ۲ قسمت تشکیل شده است . قسمت اول خصوصیات فردی خریدار است که روی درک و واکنش او نسبت به محرک تاثیر دارد و قسمت دوم فرایند تصمیم گیری خریدار است که روی رفتار او تاثیر دارد .

مدل رفتار خرید هوارد  -  شث

در این مدل تلاش می شود تا توضیح داده شود که چگونه ازطریق یادگیری ، داده ‌های خاصی در پاسخ به محرک های بازاریابی به محرک هایی نظیر خرید و یا دیگر پاسخ های رفتاری تبدیل می شوند . این مدل شکل ویرایش یافته یک تلاش منظم و سیستماتیک قبلی برای بنا کردن یک نگرش و تئوری عمیق از فرایند تصمیم گیری مصرف کنندگان است  .



مدل رفتار خرید انگل - کولات - بلاک ول

این مدل اساسا به عنوان یک طرح برای سازماندهی ساختار دانش مربوط به رفتار مصرف کننده به کار گرفته می شود . مدل مذکور از کانال های ویرایش متعددی تشکیل شده است که هدف این ویرایش ها بهینه سازی و نیز هر چه بیشتر شفاف شدن روابط بین اجزا اصلی و فرعی بوده است . همان گونه که در شکل مشخص است ، قبل از اینکه پیامی مورد بهره‌ برداری قرار گیرد مصرف کننده باید :



۱ ) از آن آگاهی یابد .

۲ ) به پیام های دریافت شده ‌، ظرفیت پردازش اطلاعات تخصیص دهد .

۳ ) محرک و انگیزه را تعبیر و تفسیر کند .

۴ ) به وسیله این انگیزه ترغیب شود .

۵ ) توسط تبدیل و انتقال ورودی و داده‌ ها به حافظه بلند مدت پیام ها را حفظ کند

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
الگو های رفتار مشتری در خرید اینترنتی
تسهیل گستر 30 تیر 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


تعيين اهداف اوليه براي وب سايت
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو