لندینگ پیج ( Landing Page ) یا صفحه فرود چیست و چرا کسب‌وکارتان به آن نیاز دارد؟

در دنیای امروزی که تقریبا پای تکنولوژی به تمامی جنبه‌های کاری و زندگی انسان باز شده است، حضور در اینترنت برای موفقیت کسب‌وکارها لازم و ضروری است. کسب‌وکارها می‌توانند برای این کار اقدام به راه‌اندازی وبسایت کنند و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشند و با استفاده از این روش‌ها، توجه مصرف‌کنندگان را به کالا یا خدمات خود جلب کنند و با افزایش تعداد مخاطبان، باعث بالا رفتن فروش‌شان شوند.


لندینگ پیج ( Landing Page ) یا صفحه فرود که از آن با نام صفحه فرود و صفحهٔ هدف هم یاد می‌شود، ابزار اینترنتی دیگری است که اغلب به‌منظور جذب مشتری‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. مایکروسافت بود که برای نخستین بار از لندینگ پیج استفاده کرد و نام آن را به میان آورد. در سال ۲۰۰۳ نسخهٔ جدید ویندوز مایکروسافت معرفی شد و فروش آن، برای مسئولان مایکروسافت بدل به چالشی جدید شده بود. در پی آن متخصصین بخش فنی مایکروسافت پیشنهادی ارائه کردند مبنی بر اینکه به‌جای معرفی ویندوز جدید در وبسایت Microsoft.com، به‌کلی سایت مجزا و جدیدی برای آن طراحی و راه‌اندازی شود. با این ایدهٔ خلاقانه، توانستند آمار فروش ویندوز جدید را یک‌شبه تا ۳۰٪ افزایش بدهند.


انواع لندینگ پیج ( Landing Page ) یا صفحه فرود

لندینگ پیج جمع‌آوری لید


لید یا سرنخ یا مشتری راغب، به آن دسته از افرادی اشاره دارد که برای نخستین بار با محصول یا کسب‌وکار ما آشنا می‌شوند و امکان خرید کردن‌ آنها وجود دارد (در ادامهٔ این مقاله از همان کلمهٔ لید، برای اشاره به این افراد استفاده می‌شود.) لندینگ پیج، انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها، دست‌یابی به هدفی بخصوص را ممکن می‌کند. بعضی از لندینگ‌ پیج‌ها برای جمع‌آوری لید مناسب هستند و در سوی دیگر، برخی برای افزایش مستقیم فروش محصولات (یا عرضهٔ خدمات).


صفحهٔ جذب لید ( Lead capture page )


کارایی صفحهٔ جذب لید، همان گونه که از نام آن برمی‌آید، گردآوری اطلاعات کسانی است که از آن‌ها با نام لید یاد می‌شود. این نوع از لندینگ پیج‌ها معمولا حاوی فرم تماسی است که در آن از بازدیدکنندگان درخواست می‌شود اطلاعاتی چون نام، آدرس ایمیل یا اطلاعاتی دیگر را از طریق این فرم در اختیار وبسایت قرار بدهند. نسخهٔ رونوشتی که در این صفحه قرار می‌گیرد، باید حاوی توضیح کاملی دربارهٔ چیزی باشد که ارائه شده است و همزمان، به‌اندازهٔ کافی متقاعدکننده باشد تا بازدیدکنندگان به قرار دادن اطلاعات خود ترغیب شوند.



در صفحات جذب لید، اغلب، پیشنهادهای تبلیغاتی رایگانی نظیر کد تخفیف، کتاب الکترونیکی رایگان، شرکت در قرعه‌کشی و … ارائه می‌شوند تا بازدیدکنندگان در ازای استفاده از آن‌ها، جزئیات و اطلاعات مربوط به تماس خود را از طریق فرم تماس ارائه کنند. در بیشتر مواقع این اطلاعات برای شناسایی آن دسته از بازدیدکنندگانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که واقعا توجه‌شان به محصول جلب شده است و هدف نهایی این است که فعالیت‌های آتی تبلیغاتی متمرکز بر این افراد و نهایی شدن فرایند خرید از سوی آن‌ها باشد.


صفحهٔ وادارکننده ( Squeeze page )


نوع دیگری از لندینگ پیج که به‌منظور گردآوری اطلاعات تماس بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد، صفحهٔ وادارکننده است و همان گونه که از نام آن برمی‌آید، در استفاده از این نوع از لندینگ پیج، رویکرد جدی‌تری پیش گرفته می‌شود. در واقع طرز کار آن به این صورت است که تا زمانی که بازدیدکننده آدرس ایمیل خود را ارائه نکند، اجازهٔ دسترسی به وبسایت و مشاهدهٔ بخش‌های دیگر آن را نخواهد داشت.

نسخهٔ رونوشت و طراحی صفحهٔ وادارکننده باید تا حد امکان ساده و سرراست باشد و در آن، پیشنهاد محصول یا خدمات به‌گونه‌ای در معرض دید بازدیدکننده قرار بگیرد که توجهش را جلب کند و در این حین، به شکلی غیرمستقیم و زیرکانه او را «مجبور» به وارد کردن اطلاعات تماس خود کند. در بیشتر مواقع بازاریاب‌ها از این استراتژی به منظور افزایش تعداد ایمیل‌های فهرستی که در اختیار دارند، استفاده می‌کنند.


لندینگ پیج متمرکز بر فروش

صفحهٔ مبتنی بر کلیک (Click-through page)



صفحهٔ مبتنی بر کلیک نوع دیگری از لندینگ پیج است و هدف نهایی از درج اطلاعات در آن، آگاه‌سازی بازدیدکننده از پیشنهاد، و تشویق کردن او برای ادامهٔ کلیک‌هایش، تا جایی است که نهایتا از طریق دکمهٔ اقدام برای خرید، به محصول یا خدمات مورد نظر کسب‌وکار برسد.

این نوع از لندینگ پیج، حاوی عکس و نسخهٔ رونوشتِ متمرکز بر مزایای خدمات یا محصول است و هدف نهایی آن متقاعد کردن بازدیدکننده برای نهایی کردن فرایند خرید، در زمانی است که به صفحهٔ بعدی دسترسی پیدا می‌کند (که معمولا صفحهٔ فروش است).


صفحهٔ تلاش برای فروش (Pitch page)


صفحهٔ تلاش برای فروش ، به شکلی جزئی و دقیق، به‌منظور تبلیغ محصول طراحی می‌شود. این نوع از لندینگ پیج کاملا سرراست است و در آن، مزایای محصول و خدمات، فهرست‌وار عنوان می‌شوند تا به‌سرعت توجه بازدیدکننده جلب شود.

ممکن است در صفحهٔ تلاش برای فروش از فراخوان برای اقدام هم استفاده شود تا به این وسیله، بازدیدکننده تشویق به خرید محصول (یا دریافت خدمات) و گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف وبسایت شود. این صفحه‌ها به‌طور کلی ساده هستند، اما طراحی و نسخهٔ رونوشتی متقاعدکننده دارند.


صفحه فروش (Sales page)


صفحه فروش اشاره به صفحه‌ای کاملا مجزا دارد که هدف آن فروش محصول یا خدمات است. این نوع از لندینگ پیج، باید کاملا متقاعدکننده باشد و بازدیدکننده، به محض ورود به آن، به نهایی کردن فرایند خرید خود، تشویق شود.

بسته به این که چه پیشنهادی در صفحهٔ فروش ارائه شده باشد، قالب آن می‌تواند کوتاه‌تر یا بلندتر باشد. برای نمونه اگر پیشنهاد ارائه شده در این صفحه پیچیده و گران‌قیمت باشد، بهتر است از قالب بلندتری استفاده شود که حاوی توضیحات بیشتری باشد و دارای دو دکمهٔ فراخوان برای اقدام (یکی در بالای صفحه و دیگری در پایین صفحه) باشد.


لندینگ پیج‌های قابل‌رؤیت یا پنهان


کافی است لندینگ پیج‌ها را به بالا (هِدِر)، پایین (فوتر) یا دیگر منوهای وبسایت اضافه کنیم تا کاملا با وبسایت ادغام شوند. لندیگ پیج‌های «قابل‌رؤیت» ممکن است در کنار کارایی اصلی خود، به‌عنوان صفحهٔ اصلی تولید لید یا صفحهٔ اصلی فروش وبسایت هم کارایی داشته باشند.


از سوی دیگر، می‌توان لندینگ پیج‌ها را از دیدرس بازدیدکنندگان عمومی وبسایت «پنهان» نگه داشت. در این صورت بازدیدکننده تنها در صورتی به لندینگ پیج هدایت خواهد شد که بر روی تبلیغ یا لینکی بخصوص کلیک کند (این لینک یا تبلیغ از پیش به همین منظور به وجود آمده است و هدف نهایی این است که بازدیدکننده شروع به حرکت در مسیری کند که از قبل برای او برنامه‌ریزی شده است). به‌علاوه، می‌توان با اضافه کردن لینک‌هایی به پست‌های وبسایت، حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی یا دیگر صفحات حاوی محتوا، یا استفاده از انواع تبلیغات کلیکی بازدیدکنندگان را به سمت لندینگ پیج‌های پنهان هدایت کرد.


نوع لندینگ پیجی که مورد استفادهٔ کسب‌وکار قرار می‌گیرد، تا حدود زیادی به هدف اصلی از طراحی آن برمی‌گردد. اگر هدف، فروش محصول، یا عرضهٔ خدماتی پیچیده و مهم باشد، در این صورت می‌توان چند لندینگ پیج پنهان در نظر گرفت تا بازدیدکنندگان از طرق مختلف به سمت آن‌ها هدایت شوند. در سوی دیگر، اگر محصول معمولی‌تر باشد، می‌توان به یک یا دو لندینگ پیج ساده که هدف آن‌ها تولید لید یا افزایش فروش باشد، بسنده کرد.


چرا باید از لندینگ پیج استفاده کرد؟


افراد برای برآورده کردن نیازهای مختلفی وارد اینترنت می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند. این نیاز، ممکن است خرید محصول، دریافت خدمات، مشاهدهٔ منبع اطلاعاتی یا چیزی باشد که برای مدتی آن‌ها را سرگرم کند. از آنجاکه ارتباط میان مردم اقصانقاط جهان روزبه‌ورز بیشتر و گسترده‌تر می‌شود، گزینه‌هایی که برای انتخاب، پیش روی مشتری‌ها قرار می‌گیرد هم به همان میزان افزایش پیدا می‌کند و به سادگی ممکن است در مواجهه با این گزینه‌های متعدد، قدرت تصمیم‌گیری مناسب را از دست بدهند و نتوانند با قطعیت از میان‌شان یکی را انتخاب کنند.




نتایج تحقیقات متعدد حاکی از آن بوده است که افراد به‌طور میانگین برای هر چیزی که در اینترنت مشاهده می‌کنند، هشت ثانیه وقت می‌گذارند و توجه‌شان برای این مدت‌زمان به آن جلب می‌شود. به همین خاطر، اهمیت راه‌حل‌های سفارشی‌سازی‌شده در جهان امروزی برای کسب‌وکارها اهمیتی مضاعف پیدا کرده است تا به این وسیله بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، زمینه‌ساز مشغولیت مشتری‌ها شوند.


برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به کسب‌وکار خود، باید اقدام به سفارشی‌سازی پیشنهادهای خود کنید تا توانایی برآورده کردن نیازهای منحصربه‌فرد مخاطبان هدف خود را داشته باشید و دقیقا اینجاست که پای لندینگ پیج در تبلیغات آنلاین به میان می‌آید. لندینگ پیج صفحه‌ای ساده است که هدف مشخصی را دنبال می‌کند و حاوی یک فراخوان برای اقدام است و پیامی که در آن به نمایش گذاشته می‌شود یک‌دست و مرتبط با دیگر بخش‌های کسب‌وکار است.


لندینگ پیج‌ها بسیار کارآمدند و برای محقق شدن برخی اهداف، هیچ جایگزین بهتری برای آن‌ها نمی‌توان متصور شد. ازجملهٔ این اهداف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     برجسته‌سازی پیشنهادهای ویژه نظیر کاهش قیمت‌ها؛

  •     تبلیغ آخرین فراخوان‌ها برای سفارش‌های مرتبط با پیشنهادهای ویژه؛

  •     افزایش تعداد مشترکان وبلاگ، خبرنامه یا شبکه های اجتماعی؛

  •     افزایش تعداد کسانی که برای شرکت در وبینار (سمینار اینترنتی) ثبت‌نام می‌کنند؛

  •     لحاظ کردن رویدادهای مربوط به بازدید عموم از بخشی از کسب‌وکار؛

  •     افزایش تعداد دانلودهای کتاب‌های الکترونیکی؛

  •     تشویق به استفاده از نسخهٔ آزمایشی رایگان محصولات یا ثبت‌نام برای نسخه‌های آزمایشی (ثبت‌نام رایگان با دسترسی محدود)؛

  •     و دیگر امکانات تبلیغاتی.

چه اطلاعاتی در لندینگ پیج باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شوند؟


لندینگ پیجی از کارایی کافی برخوردار خواهد بود که عاری از هرگونه اطلاعات اضافی و حواس‌پرت‌کن باشد و به بازدیدکنندگان کمک کند بر پیشنهاد ارائه شدهٔ مربوط به محصول یا خدمات تمرکز داشته باشند. در لندینگ پیج این امکان وجود دارد که اطلاعاتی در اختیار بازدیدکنندگانی قرار بگیرد که به‌صورت بالقوه امکان خرید کردن‌شان وجود دارد و برای انتخاب از میان محصولات یا خدمات، به آن اطلاعات نیاز خواهند داشت.


لندینگ پیج‌هایی که نرخ تبدیل بالایی دارند، باعث بهینه شدن پیامِ انتقالی به بازدیدکننده می‌شوند، چراکه حاوی خلاصه‌اطلاعاتی مفید، سرراست و بدون حاشیهٔ اضافی هستند که مهمترین جنبه‌های محصول یا خدمات را برجسته می‌کند.


بیشتر لندینگ پیج‌ها متشکل از مؤلفه‌های زیر هستند:


  •     عنوان جذاب و جالب‌توجه؛

  •     عکس یا ویدئو و دیگر امکانات بصری به‌منظور چشم‌نواز کردن بیشتر مطلب و افزایش اثرگذاری آن؛

  •     توصیفی کاملا واضح در رابطه با ارزش منحصربه‌فرد محصول یا خدماتی بخصوص؛

  •     شاخص‌های اعتمادزا نظیر آماروارقام، گواهی مشتری، لوگوهای مشتری و …؛

  •     فرم‌های تولید لید؛

  •     و فراخوان برای اقدامی مشخص.

در حال حاضر اغلب لندینگ پیج‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که قابلیت مشاهده و استفاده از آن‌ها در موبایل‌ هم وجود داشته باشد. تأثیر چنین صفحاتی بر بازدیدکنندگانی که از طریق موبایل آن‌ها را مشاهده می‌کنند، به مراتب بیشتر و کارآمدتر از یک وبسایت کامل و همه‌چیزتمام است. به هنگام طراحی لندینگ پیج‌ها، یکی از مسائل مهمی که باید مد نظر قرار داده شود، تجزیه‌وتحلیل این مسئله است که کسب‌وکار، بیشترین تعداد تبدیل خود را از چه طریقی دریافت می‌کند (دسکتاپ یا موبایل) و پس از آن، کمپین با توجه به اطلاعات حاصل شده از این تحلیل‌ها راه‌اندازی شود و بازدیدکنندگان بخش‌های مختلف صفحات، هدف قرار بگیرند.


برای تبلیغ لندینگ پیج، هم می‌توان از طریق روش‌های هزینه‌بر اقدام کرد و هم از طریق روش‌های رایگان. گوگل ادوردز، تبلیغات همسان و تبلیغات بنری، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پوش نوتیفیکیشن و درج رپورتاژآگهی در وبسایت‌های دیگر ازجملهٔ این روش‌ها هستند.


همین امروز اقدام به طراحی لندینگ پیج برای کسب‌وکار خود کنید!


لندینگ پیجی که باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود، ابزاری اینترنتی‌ای است که با افزایش تعداد کسانی که به‌صورت بالقوه امکان خرید کردن‌شان وجود دارد، می‌تواند مزایای بسیاری برای کسب‌وکار شما به همراه داشته باشد. لندینگ پیج، متمرکز بر مخاطبان هدف است و امکان دسترسی آسان و مستقیم بازدیدکنندگان به محصول یا خدماتی که توجه‌شان را به خود جلب کرده است، فراهم می‌کند. این صفحات، به‌گونه‌ای سفارشی‌سازی شده‌اند که توجه کاربران را به پیشنهاد ارائه‌شده جلب کنند و آن‌ها را به نهایی کردن فرایند خرید تشویق کنند. به‌علاوه طراحی و ساخت آن‌ها فرایند زمان‌بری نیست، چراکه می‌توان از بهترین قالب‌های ازپیش‌ساخته‌شده‌ برای ساخت آن‌ها استفاده کرد.


نتایج تحقیقات حاکی از آن بوده است که آن دسته از کسب‌وکارهایی که بیش از چهل لندینگ پیج دارند، در مقایسه با کسب‌وکارهایی که کمتر از چهار لندینگ پیج دارند، تا ده برابر، تعداد لیدهای بیشتری تولید می‌کنند، بنابراین، اگر از این صفحات برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده نکنید، مطمئنا فرصت‌های زیادی را در بازار از دست خواهید داد.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
لندینگ پیج ( Landing Page ) یا صفحه فرود چیست و چرا کسب‌وکارتان به آن نیاز دارد؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 24 آذر 1399
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


توصیه هایی برای جلسه فروش حضوری
بسیاری از اوقات، برای معرفی یک کالا یا خدمت، به صورت حضوری با مشتری دیدار می‌کنیم. جلسه فروش حضوری ، ممکن است برای یک شخص که به فروشگاه مراجعه می‌کند برگزار شود یا برای شرکتی که ما به دفتر کارشان مراجعه می‌کنیم.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو