۴۹ رفتار و عادت اشتباه در محیط کار که همکارانتان را کلافه می‌کند

دزدیدن غذای دیگران از یخچال مشترک، بوی بد دهان یا بدن، و سخن‌چینی درباره همکاران از نمونه‌ رفتارهای آزاردهنده در محیط کارند. شاید هرکدام از ما نیز سهوا برخی از آنها را انجام دهیم، بدون آنکه به عواقبش فکر کنیم یا متوجه شویم سایر همکاران را می‌آزاریم. در این یادداشت، ۴۹ عادت ناپسند در محیط کار را معرفی می‌کنیم. باشد که هیچ‌کدام از‌ این عادت‌ها در ما نباشند.

دزدیدن غذای دیگران از یخچال مشترک، بوی بد دهان یا بدن، و سخن‌چینی درباره همکاران از نمونه‌ رفتارهای آزاردهنده در محیط کارند. شاید هرکدام از ما نیز سهوا برخی از آنها را انجام دهیم، بدون آنکه به عواقبش فکر کنیم یا متوجه شویم سایر همکاران را می‌آزاریم. در این یادداشت، ۴۹ عادت ناپسند در محیط کار را معرفی می‌کنیم. باشد که هیچ‌کدام از‌ این عادت‌ها در ما نباشند.


 

۱. از بلندگوی گوشی در محیط کار استفاده می‌کنید!

استفاده از بلندگو در محیط عمومی جایز نیست؛ پس در محیط کار هم نباید باشد. این کار علاوه بر دور از ادب بودنش، حواس دیگر همکاران را هم پرت می‌کند.

۲. با صدای بلند با تلفن حرف می‌زنید!


شاید خودتان متوجه نشوید، اما واکنش‌هایی مانند خیره‌شدن، تکان‌دادن سر و نجواکردن همکاران نشان‌دهنده این مسئله است.

۳. به تماس‌های تلفنتان پاسخ نمی‌دهید!

پاسخ‌ندادن به تماس‌ها و صدای مکرر تلفن، برای سایر همکاران آزاردهنده است. شاید این حس را به آنها منتقل کنید که شما مهم‌تر از آن هستید که بخواهید به تماس‌های آنها پاسخ بدهید!

۴. صدای یاد‌آورهای گوشی‌تان قطع نمی‌شود!

برخی افراد از اینکه تعداد زیادی یادآور روی صفحه گوشی‌شان ظاهر می‌شود احساس غرور می‌کنند. اینکه شما چه تعداد پیام دریافتی از شبکه‌های اجتماعی دارید، برای دیگران مهم نیست. آنچه مهم است صدای مدام این یادآورهاست که اعصاب بقیه را به هم می‌ریزد. آنها را قطع کنید.

حریم خصوصی

۵. مطالب خصوصی را در محیط کار مطرح می‌کنید!


داشتن دوست در محیط کار اشکالی ندارد؛ اما نباید همه‌چیز را در محیط کار با سایر همکاران در میان گذاشت. خیلی از مطالب بهتر است در محیط‌های دوستانه مطرح شوند، نه در محیط کاری.

۶. به حریم شخصی دیگران تجاوز می‌کنید!

تقریبا، در هر محیط کاری، یک یا دو نفر پیدا می‌شوند که چندان به حریم شخصی دیگران توجه نمی‌کنند. بیش‌ازحد نزدیک‌شدن، لمس‌کردن، شوخی‌های نامناسب و… از مصادیق تجاوز به حریم همکاران است.

۷. مکالمات دیگران را شنود می‌کنید!

شنود مکالمات سایر همکاران هم از آن کارهای آزاردهنده در محیط کار است که وجهه شما را خراب می‌کند. وقتی وسط مکالمه دو نفر مداخله می‌کنید یا نکته‌ای درباره مکالمه شنیده‌شدۀ دو همکار را با کسی دیگر در میان می‌گذارید، در حال تخریب وجهه خود هستید.

شایعه‌پراکنی

۸. شایعه‌پراکنی می‌کنید!


متأسفانه در هر محیط کاری، شاید یک یا دو سلطان شایعه‌پراکن حضور داشته باشند؛ افرادی که منتظرند گوشی پیدا کنند و آنچه را دیده و شنیده‌اند با چاشنی‌های اضافه برای دیگران تعریف کنند. امید که شما جزو این گروه نباشید.

۹. از پشت خنجر می‌زنید!

برخی از شایعه‌پراکن‌ها هستند که اعتمادتان را جلب و در ظاهر به شما اظهار دوستی می‌کنند؛ اما به‌تدریج رازهای شما را با دیگر همکاران در میان می‌گذارند. باید مراقب این دسته از شایعه‌پراکنان بدجنس باشید.

۱۰. شایعه مجازی منتشر می‌کنید!

این هم نوع جدیدی از شایعه‌پراکنی در محیط کار است که خودش را در فضای مجازی نشان می‌دهد. هرچند مجازی، اما به‌اندازه شایعه‌پراکنی واقعی آزاردهنده است.

به‌هم‌ریختگی و بی‌نظمی

۱۱. میزتان همیشه به‌هم‌ریخته است!

در محیط‌هایی که میز کاری به‌صورت اشتراکی استفاده می‌شود، بی‌توجهی یک نفر به مرتب‌بودن وسایل روی میز کار، مثل بیماری‌ای مسری به سرعت به محدوده همکارتان تسری می‌یابد.

۱۲. غذایتان را پخش‌وپلا می‌کنید!

اگر هنگام غذاخوردن، تکه‌های آن روی میز یا زیر میز پخش‌وپلا شدند، آنها را جمع‌وجور کنید.

۱۳. آشپزخانه یا آبدارخانه محیط کار را به هم می‌ریزید!

آیا آشپزخانه خانه شما مملو از کیسه‌های چای استفاده‌شده، لیوان‌های نشسته و ظرف‌های کثیف غذاست؟! اگر جواب منفی است، در محیط کار هم باید چنین مرتب و پاکیزه باشید.

۱۴. از سرویس‌بهداشتی درست استفاده نمی‌کنید!

برخی‌ها انگار نمی‌توانند از توالت محیط کار به‌درستی استفاده کنند. شاید باید یک‌به‌یک نکات را به آنها گوشزد کرد، نکاتی مانند: لطفا سیفون را بکشید، لطفا دستمال توالت را به‌اندازه استفاده کنید، لطفا پس از تمام‌کردن دستمال توالت آن را جایگزین کنید، و… .

دیرکردن

۱۵. دیر به جلسات می‌‌آیید!


شاید برای مدیرتان مهم نباشد، اما برای همکاران آزاردهنده است که به‌خاطر دیرآمدن شما، مجبور باشند صحبت‌های ردوبدل‌شده در جلسه را تکرار کنند.

۱۶. دیر به سر کار می‌‌آیید!

آنهایی که همیشه وقت‌شناس هستند و به‌موقع سر کار حاضر می‌شوند به‌احتمال زیاد از دیررسیدن دیگران‌ آزرده‌خاطر می‌شوند؛ به‌خصوص اگر برخوردی با دیرکنندگان صورت نگیرد.

۱۷. زمان ناهار را کش می‌دهید!

همه ما دوست داریم وقت بیشتری را صرف ناهارخوردن کنیم؛ اما چنین‌چیزی در محیط کاری امکان‌پذیر نیست.

آزارهای پنهان

۱۸. یادداشت‌های شما همه‌جا هست!

کدام‌یک آزاردهنده‌تر است؟ به‌هم‌ریختن آشپزخانه یا یادداشت‌هایی از همکاری که همه‌جا سروکله‌شان پیدا می‌شود؟

۱۹. متلک می‌پرانید!

وقتی همکاری دیر می‌کند، آن‌هم فقط برای چند دقیق، بی‌انصافی است که به او متلک بیندازیم و از واژه‌هایی مثل ظهربه‌خیر یا رسیدن‌به‌خیر استفاده کنیم.

۲۰. ایمیل‌های حاوی بدگویی ارسال می‌کنید!

ارسال ایمیل‌هایی به رئیس یا همکاران، که در‌ آن درباره یکی از همکاران بدگویی کرده‌اید یا اشتباهاتش را گوشزد کرده‌اید، از مصادیق رفتارهای آزاردهنده در محیط کار است. آزاردهنده‌تر آنکه ایمیل را به خود آن همکار هم ارسال کنید.

۲۱. صدای موسیقی‌تان خیلی بلند است!

اگر به‌واسطه صدای موزیک صدای همکاران را نمی‌شنوید، صدای موزیکتان خیلی بلند است. اگر همکاران نگاه‌های خنده‌دار به شما می‌اندازند یا به شما می‌گویند چه ترانه‌های بدی گوش می‌کنید، پس بازهم صدای موزیکتان حتما خیلی بلند است.

۲۲. هنگام گوش‌کردن به موزیک هم‌خوانی می‌کنید!

این عادت، از بلندبودن صدای موزیک، خیلی بدتر و آزاردهنده‌تر است.

۲۳. مدام به دستان یا پایتان ضربه می‌زنید!

این عادت آزاردهنده معمولا با نجواکردن همراه می‌شود. این کار به همان راحتی که انجام می‌شود، حواس بقیه را هم پرت می‌کند.

۲۴. صدای خنده‌هایتان آزاردهنده است!


اگر شما از آن دست‌ آدم‌هایی هستید که هنگام خندیدن صداهای عجیب‌غریب از گلویشان خارج می‌کنند، دست‌کم سعی کنید تن صدای خنده‌تان را پایین بیاورید.

۲۵. با صدای بلند غذا می‌خورید!

هیچ‌کس از صدای بلند خردشدن غذا در دهان شما لذت نمی‌برد.

۲۶. فین‌فین می‌کنید!

هر محیط کاری، حداقل یک نفر کارمند دارد که مدام فین‌فین می‌کند، و دست‌کم یک نفر هم که از این کار متنفر باشد پیدا می‌شود. بینی خودتان را تخلیه کنید.

۲۷. غذاهای بودار سر کار می‌آورید!

از آوردن غذاهایی با عطر و بوی تند پرهیز کنید. شاید کسی به آن بوها حساسیت داشته باشد.

۲۸. لباستان بو می‌دهد!

صرف‌نظر از غذاهای بودار، بودادن بدن یا لباس شما در محیط کار اصلا نکته خوشایندی نیست. شاید شما دیشب دیروقت به خانه رفتید، اما این دلیل نمی‌شود که دوش‌نگرفته به سر کار بیایید.

۲۹. در محیط کار از اسپری و عطر استفاده می‌کنید!

هرچند بوی عطر و ادکلن از بوی غذاهای تند و بدن بهتر است، این به‌معنای استفاده بی‌رویه از خوش‌بوکننده‌ها نیست. حتی بوی خوشایند این چیزها هم اگر بیش‌ازحد استفاده شود، حساسیت‌برانگیز و آزاردهنده خواهد شد.

۳۰. خودسرانه کولر را روشن یا خاموش می‌کنید!

وقتی قصد دارید دمای محیط کار را تغییر دهید، کمترین کاری که می‌توانید انجام دهید اطلاع‌دادن به سایر همکاران است. از دیگران بپرسید و پس از جلب نظر اکثریت، دما را تغییر دهید.

۳۱. اجازه روشن‌کردن کولر را به دیگران نمی‌دهید!

در محیط کاری افراد معمولا امکان درآوردن تعداد محدودی لباس برای خنک نگه‌داشتن خود دارند؛ پس اگر بقیه احساس گرما می‌کنند، بگذارید کولر را روشن کنند.

۳۲. اجازه خاموش‌کردن کولر را به دیگران نمی‌دهید!

در محیط کاری افراد نمی‌توانند تعداد زیادی لباس بپوشند تا از خودشان را از سرما محافظت کنند؛ پس اگر اغلب آنها احساس سرما می‌کنند، اجازه بدهید کولر را خاموش کنند. در عوض شما کت خود را دربیاورید.

۳۳. آخرین کلوچه را بدون تعارف به دیگران می‌خورید!

احتمال اینکه کسی با خوردن آخرین کلوچه از سوی شما مخالفت کند خیلی کم است؛ اما به‌هرحال ادب حکم می‌کند قبل از خوردنش تعارف کنید. شاید برخی هنوز سهمی از آن نصیبشان نشده باشد.

۳۴. خوراکی‌های دیگران را از یخچال مشترک برمی‌دارید!


پاکت شیر، کیسه‌های چای، قهوه و شکر از جمله خوراکی‌هایی‌اند که از یخچال‌های مشترک در محیط کار سرقت می‌شوند. شاید احساس کنید برداشتن کیسه‌ای چای کوچک که به جایی برنمی‌خورد؛ اما اگر همه مثل شما فکر کنند، بسته چای کیسه‌ای متعلق به همکارتان در ۱ ساعت خالی خواهد شد.

۳۵. مدام از همکاران پول قرض می‌کنید!

اغلب افراد از اینکه به دیگران کمک کنند خوش‌حال می‌شوند؛ اما هر چیزی حدی دارد. اگر بخواهید هر هفته از همکاران پول قرض کنید، رفتارتان آزاردهنده خواهد شد.

۳۶. برای قرض‌گرفتن پول، افراد را به عذاب‌وجدان می‌اندازید!

ایستادن جلوی همکاری که دارد کیف‌پولش را وارسی می‌کند تا مثلا برای گرفتن تولد برای فلان همکار که اصلا او را نمی‌شناسد پول بدهد امری آزاردهنده است. اینکه شما می‌خواهید برای کسی جشن تولد بگیرید به این معنا نیست که همه حتما باید مشارکت کنند.

۳۷. مدام عطسه یا سرفه می‌کنید!


وقتی سر کار مدام عطسه یا سرفه می‌کنید‌ و تازه دست یا دستمالی هم جلوی دهانتان نمی‌گیرید، انتظار نداشته باشید که دیگران کار شما را تأیید کنند.

۳۸. هنگام بیماری سر کار حاضر می‌شوید!

شاید فکر کنید حاضرشدن سر کار هنگام ابتلا به بیماری، خصوصا بیماری که واگیردار هم باشد، نشانه جدیت شما در کار است. این‌طور نیست. بهتر است تا زمانی که خوب نشدید، سر کار نروید.

۳۹. کفشتان را درمی‌آورید و پایتان بو می‌دهد!

فقط در صورتی کفشتان را دربیاورید که از بی‌بویی پایتان مطمئن باشید.

سؤالات بیجا و آزاردهنده

۴۰. سؤالاتی می‌پرسید که جوابشان در اینترنت هست!

طرح پرسش‌هایی که جواب آنها در اینترنت وجود دارد روش مناسبی برای شروع مکالمه با همکار نیست. شاید شما این سؤال‌ها را می‌پرسید تا اجتماعی به نظر برسید؛ منتها این روش چندان مطلوب نیست.

۴۱. سؤالی را بارها و بارها تکرار می‌کنید!

یکی از موارد بسیار آزاردهنده در محیط کار پرسیدن مداوم درباره انجام یک کار مشخص است. اگر کاری که به شما سپرده شده پیچیده است، روش انجام آن را یادداشت کنید یا از اینترنت کمک بگیرید.

۴۲. مدام سؤال می‌پرسید!

طرح پرسش‌های زیاد در محیط کار، چه به شغل مربوط باشد و چه نباشد، دیگر همکاران را آزار می‌دهد. پیش از پرسیدن هر سؤالی، به این فکر کنید که آیا این سؤال ارزش طرح‌شدن دارد یا خیر.

نگرش‌های آزاردهنده

۴۳. مدام درباره شغلتان غر می‌زنید!


شاید همکاران شما هم در شغلی که حاضرند چندان خشنود نباشد، اما پیش‌کشیدن مدام این مسئله و تأکید بر اینکه همه چقدر در این شغل ناراضی‌اند کمکی به دیگران نمی‌کند.

۴۴. درباره مسیر هرروزه تا رسیدن به محل کار غر می‌زنید!

این هم مثل مورد قبل، مسئله‌ را حل نمی‌کند. اگر از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا مسیری که طی می‌کنید تا به محل کار برسید ناراضی هستید، کاری برای حل آن انجام دهید.

۴۵. راجع‌به اینکه خیلی سرتان شلوغ است غر می‌زنید!

همین نیم‌ساعتی را که صرف غرزدن درباره شلوغ‌بودن برنامه‌تان صرف کردید، می‌توان برای کاهش حجم کاری‌تان استفاده کنید؛ به‌خصوص اگر واقعا سرتان آن‌قدرها که ادعا می‌کنید شلوغ نباشد.

دم‌کردن چای

۴۶. قواعد بازی را رعایت نمی‌کنید!

اگر قصد ندارید برای همکاران چای دم کنید، از ابتدا درخواست آنها برای دم‌کردن چای برای خودتان را نیز نپذیرید.

۴۷. چای را با همه مخلفاتش به همکارتان سفارش می‌دهید!

با توجه به امکانات محیط کار چای خود را به همکارتان سفارش دهید. به‌احتمال زیاد، غیر از پررنگ یا کم‌رنگ بودن و تعداد قندها، گزینه دیگری وجود ندارد.

سخن‌چینی

۴۸. پیش رئیس خودشیرینی می‌کنید!


این احتمالا آزاردهنده‌ترین عادتی است که می‌توانید در محیط کاری داشته باشید. اینکه هرچه ایشان بگویند شما تأیید کنید، هنگامی که جلوی چشمشان هستید از خودتان ظاهری سخت‌کوش نشان دهید، دیگر همکاران را کوچک بشمارید تا خودتان را بزرگ جلوه دهید، و… از جمله مواردی است که سایرین از شما بیزار می‌شوند. طنز قضیه اینجاست که اگر مدیران شما آدم‌هایی زیرک و کاربلد باشند، متوجه این رفتارهای شما خواهند شد و این ممکن است برای شما پیامدهایی به دنبال داشته باشد.

۴۹. سخن‌چینی می‌کنید

سخن‌چینی و نقشه‌کشیدن برای زمین‌زدن سایر همکاران نیز جزو بدترین عادت‌هایی است که شاید داشته باشید. حتی رؤسایی که چنین عادتی دارند نیز به‌سرعت به فردی منفور در محیط کار تبدیل می‌شوند.

شما بگویید

شما چه عادت‌های دیگری را می‌شناسید که در محیط کار برایتان آزاردهنده‌اند؟‌‌ آنها را در بخش «ارسال دیدگاه» با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۴۹ رفتار و عادت اشتباه در محیط کار که همکارانتان را کلافه می‌کند
تسهیل گستر, بابک شعبانی 26 خرداد 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ویرایش
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


بهترین مشاغل برای افراد درونگرا؛ معرفی ۲۵ شغل پردرآمد
اگر شما هم درونگرا هستید، احتمالا به‌دلیل نبودن در جامعه به‌سختی می‌توانید با انواع مشاغل کنار بیایید؛ چراکه معمولا درونگراها ترجیح می‌دهند به‌صورت کاملا مستقل و دور از هرگونه هیاهو و استرس کار کنند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو