آشنایی با جلیل تواضع، کارآفرین موفق در صنعت آجیل

برند تواضع از جمله برندهای قدیمی و خوشنام صنعت آجیل و خشکبار کشور است که در تبریز و تهران فروشگاه‌های متعددی دارند.

برند تواضع از جمله برندهای قدیمی و خوشنام صنعت آجیل و خشکبار کشور است که در تبریز و تهران فروشگاه‌های متعددی دارند.


جلیل تواضع (یوسف‌پور) از پیشکسوتان صنعت آجیل و خشکبار و یکی از کارآفرینان به نام این حوزه در کشور در ۸۳ سالگی در گذشت. او در سال ۱۳۱۵ در تبریز و در خانواده‌ای با ۷ فرزند (۳ برادر و ۳ خواهر) به دنیا آمد. پدر بزرگش یکی از باغداران آن زمان در تبریز بود ولی پدرش به فکر شغلی بود که در آینده بتوان در آن پیشرفت کرد؛ به همین دلیل درسال ۱۲۷۰ در چهار راه شهناز مغازه خشکبار فروشی (که همچنان فعالیت می‌کند) را راه اندازی کرد.


جلیل تواضع چند سال پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: «پدرم نام تواضع را در تبریز برای اولین بار روی مغازه‌اش گذاشت. پدرم آجیل فروش بود. اما آن زمان مثل الان این اندازه اقلام مختلف و متنوع وجود نداشت. به یاد دارم از وقتی هفت ساله بودم کنار پدرم کار می‌کردم. برادرهایم هم در مغازه بودند. من پسر دوم خانواده بودم. از چهار سالگی به مکتب می‌رفتم. درس خواندن را دوست داشتم؛ ولی همیشه دیکته و انشایم ضعیف بود. در عوض، حساب و هندسه‌ام خوب بود. پدرم مرا تشویق به کار کردن می‌کرد. من تا کلاس چهارم ابتدایی درس خواندم و بعد از آن درس را رها کردم و تمام وقتم را در مغازه پدرم می‌گذراندم. رفتار با فروشنده و خریدار را در همان زمان که سن و سال زیادی نداشتم، از پدر یاد گرفتم.»


جلیل تواضع بیش از ۷۵ سال تجربه در فروش آجیل و خشکبار داشت. او بعد از فوت پدر از برادرهایش جدا شد و فروشگاه آجیل و خشکبار خود را در چهارراه آبرسان تبریز راه‌اندازی کرد ولی بعد به دلیل شرایط خانوادگی به تهران آمد و فروشگاه‌های تواضع تهران را تأسیس و شهرتی جهان پیدا کرد. خود او چند سال پیش در مصاحبه با دنیای اقتصاد گفته بود: «در واقع تا زمانی که پدرم زنده بود همگی با هم بودیم. بعد از فوت پدرم، هر کدام از ما چهار برادر، به‌صورت مستقل کارمان را ادامه دادیم. من هم مغازه بزرگی سر چهارراه آبرسان خریدم و کار کردم. تا اینکه دخترم ازدواج کرد و به تهران آمد. دختر اولم بود. به همین دلیل هم همسرم نتوانست دوری از او را طاقت بیاورد. این شد که همسرم با دو فرزند دیگرم راهی تهران شدند؛ ولی من در تبریز تنها ماندم و کار کردم. مدتی این‌طور گذشت. اما من هم نتوانستم دوری از خانواده‌ام را تحمل کنم. به همین دلیل منزل تبریز را فروختم و مغازه چهار راه پارک وی را خریدم و کم کم توانستم آن را توسعه بدهم تا جایی که ۵ شعبه اصلی در تهران داریم.»


آجیل تواضع شهرتی جهانی دارد و یکی از مشهورترین برندهای خشکبار و آجیل ایران در سطح جهان محسوب می‌شود؛ کافی است یک روز عصر گذرتان به پل پارک وی بیفتد تا به خوبی این موضوع را از حضور پررنگ توریست‌های خارجی در فروشگاه تواضع درک کنید. جلیل تواضع خود درباره شروع صادرات آجیل و خشکبار گفته بود: «توریست‌های زیادی برای خرید آجیل به مغازه ما می‌آمدند که بیشتر اروپایی‌ها و اعراب بودند و همین آمد و رفت خارجی‌ها به مغازه‌مان ما را به فکر صادرات انداخت. الان هم به چین، کل اروپا و کشورهای عربی صادرات داریم. یک یا دو سال بعد از آمدن به تهران مشغول به صادرات شدیم. اولین جایی هم که به آنجا صادرات داشتم، عربستان بود، آن‌ها آجیل را خیلی دوست دارند.» در سال‌های گذشته پسر جلیل تواضع (یوسف پور) در توسعه کار به پدر کمک‌های بسیاری کرده است و حاج جلیل تواضع مسئولیت بخشی از کارها در اداره فروشگاه‌های تواضع را به او سپرده بود.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
آشنایی با جلیل تواضع، کارآفرین موفق در صنعت آجیل
تسهیل گستر 20 شهریور 1399
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


ایلان ماسک: برای تغییر دادن دنیا باید ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت در هفته کار کرد
ایلان ماسک چند روز پیش با انتشار پستی در توییتر مدعی شد که مردم برای اینکه بتوانند دنیا را عوض کنند، مجبورند طی هر هفته ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت به فعالیت کاری بپردازند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو