حواس پرتی چقدر وقت شما را هدر می دهد؟

تعداد دفعات حواس پرتی خود را در طول روز تخمین بزنید. حال این عدد را در ۲۵ ضرب کنید.

تعداد دفعات حواس پرتی خود را در طول روز تخمین بزنید. حال این عدد را در ۲۵ ضرب کنید.

عدد حاصل دقایقی است که شما تمرکز خود را از دست داده اید. به گفته ی گلوریا مارک (Gloria Mark) استاد دانشگاه کالیفرنیا که بر روی حواس پرتی دیجیتالی مطالعه می کند)، بعد از اینکه حواس شما به چیزی غیر از کار اصلی خود پرت می شود، حدودا ۲۵ (دقیقا ۲۳ دقیقه و ۱۵ ثانیه) دقیقه طول می کشد تا بتوانید مجدد تمرکز قبلی را بدست آورید.

مطالعات زیادی این موضوع را اثبات کرده اند. زمانی که به علت حواس پرتی از شما هدر می رود، فقط همان زمان حواس پرتی نیست، بلکه تا حدودا نیم ساعت بعد از آن شما نمی توانید تمرکز قبلی را مجدد بدست آورید. (البته در صورتی که در این مدت حواستان با موضوع دیگری پرت نشود).

حواس پرتی

به عبارت دیگر، ۳۰ ثانیه چک کردن تلگرام، باعث می شود حدود ۲۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه تمرکز خود را از دست بدهید.

این حواس پرتی ها هم باعث کاهش کارایی و کیفیت کار می شوند و هم آثار احساسی منفی دارند.

به گفته ی  گلوریا مارک تحقیقات نشان داده است که توجه به حواس پرتی ها نیز باعث می شود، میزان استرس فرد افزایش یابد، احساس بدی داشته باشد و کارایی او کاهش باید. وقتی توجه مغز از یک مساله به مساله ای دیگر منعطف می شود، زمان می برد تا به حالت قبل برگردد.

حواس پرتی باعث می شود جهت گیری تفکرات شما تغییر کند و مدت زمانی طول می کشد تا شما به یاد آورید به چه چیزی فکر می کردید. مساله فقط هدر رفتن زمان نیست، ممکن است بهترین تفکرات خود را نیز از دست بدهد.

حواس پرتی

شما استثنا نیستید!

فکر می کنید که از شما استثنا هستید و این واقعیت  در مورد شما صدق نمی کند و شما می توانید چند کار را با هم انجام دهید و حواس پرتی خود را مدیریت کنید که زمان و تمرکز خود را از دست ندهید؟ اصلا اینطور نیست.

اسطوره ی علم مدیریت “پیتر دراکر” در کتاب “مدیر اثربخش” در سال ۱۹۶۷ گفته است: فقط موزارت بود که می توانست همزمان روی چند قطعه ی موسیقی کار کند، البته اینطور بنظر میرسید. اما او تنها استثناء شناخته شده است. آهنگسازان بزرگی همچون باخ، هندل، هایدن یا وردی، تا زمانی که یک قطعه موسیقی را تمام نمی کردند سراغ بعدی نمی رفتند و یا ساخت یک قطعه را کلا متوقف می کردند و قطعه ی دیگری می ساختند. بعید است که مدیری بتواند همانند موزارت باشد.

شما نمی توانید موزارت باشید و همچنین از آن زمان تا کنون دنیا تغییر کرده است. اگر می خواهید کارهای بزرگ بکنید و سطح کارایی خود را افزایش دهید، باید با برنامه ریزی وظایف و کارهای خود را با تمرکز انجام دهید.

در بخش نرم افزار و سرویس های شرکت اینتل متوجه شدند که وقت کافی برای تقکر عمیق و خلاقانه روی مسائل ندارند. بنابراین مدیران در هفته ۴ ساعت را به عنوان “زمان تفکر” اختصاص دادند. در طول این زمان تمام افراد با تمرکز به فکر کردن می پرداختند. موفقیت آمیز بودن این برنامه در همان اوایل اجرای آن مشخص شد، یکی از کارکنان توانست یک پتنت نرم افزاری ثبت کند.

با برنامه ریزی برای کار و تفکر بدون حواس پرتی، با حواس پرتی مبارزه کنید و اطرافیان خود را نیز از این موضوع آگاه کنید و آنها را نیز تشویق به این کار کنید. با مبارزه با حواس پرتی خواهید توانست کارهای بزرگی انجام دهید.

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
حواس پرتی چقدر وقت شما را هدر می دهد؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 14 مرداد 1402
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


نقشه نوآوری مشتری مدار چیست؟
تهیه نقشه کار به میزان قابل توجهی با تهیه نقشه فرایند تفاوت دارد، زیرا هدف نقشه کار این است که مشخص کند مشتریان در هر گام برای انجام دادن چه کاری تلاش می‌کنند، نه این که در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهند. شرکت‌ها می‌توانند با تهیه نقشه هر یک از گام‌های کار و پیدا کردن محل فرصت‌ها برای راه حل‌های نوآورانه، شیوه‌های جدیدی برای متمایز کردن محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند کشف نمایند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو