چگونه به بهترین ایده کسب و کار اینترنتی دست پیدا کنیم؟

انتخاب ایده کسب و کار اینترنتی برای ورود به فضای آنلاین بسیار مهم است. اگر نمی‌دانید که بهترین ایده کسب‌و‌کار کدام است، این مقاله را بخوانید.

 انتخاب ایده کسب و کار اینترنتی برای ورود به فضای آنلاین بسیار مهم است. اگر نمی‌دانید که بهترین ایده کسب‌و‌کار کدام است، این مقاله را بخوانید.

امروزه افراد زیادی را می‌بینیم که فکر راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی را در ذهن می‌پرورانند. اما زمانی که قصد دارند این فکر را عملی کنند؛ معمولا با یک سوال مهم مواجه می‌شوند: چگونه ایده کسب و کار اینترنتی خود را پیدا کنم؟ بعضی‌ها در این مرحله آنقدر در فکر فرو می‌روند که زمان زیادی را از دست داده و در انتها هم کسب و کار آنلاین خود را راه‌اندازی نمی‌کنند.

برخی دیگر نیز کار خود را با ایده‌ای شروع می‌کنند که بازار به آن نیاز نداشته و شکست می‌خورند. اگر بتوانید ایده کسب‌و‌کار اینترنتی مناسبی را پیدا کنید؛ گام بزرگی را برای موفقیت خود برداشته‌اید. هدف من از نوشتن این مطلب این است که شما را به مسیری راهنمایی کنم تا به ایده کسب و کار آنلاین خوبی دست پیدا کنید. 

کسب و کار اینترنتی

یک اشتباه رایج درباره ایده کسب و کار اینترنتی

ایده من باید حتما تک و خاص باشد!

بعضی از افراد هنگامی که به دنبال ایده کسب و کار اینترنتی آنلاین هستند؛ گمان می‌کنند که ایده آن‌ها باید اولین باشد. یعنی آن ایده توسط فرد دیگری اجرا نشده باشد. هر چند این کار بسیار خوب است؛ اما ممکن است که وقت زیادی از شما گرفته و در انتها هم به نتیجه‌ای نرسید

 در واقع آن‌ها به دنبال یک ایده هستند که در آن رقیب وجود نداشته باشد. در حالی که وجود رقیب، نشان می‌دهد که آن حوزه جای کار دارد و ریسک شما را کاهش می‌دهد.

آیا ایده کسب و کار آنلاین من مناسب است؟

تا به اینجا متوجه شدیم که شما برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود، نیاز به یک ایده دارید. همچنین به این موضوع اشاره کردیم که لازم نیست آن ایده حتما تک و خاص باشد. اما سوال مهمی که قصد داریم به آن پاسخ دهیم؛ این است که بهترین ایده کسب و کار اینترنتی آنلاین کدام است؟ 

من قصد ندارم که در اینجا به حوزه خاصی اشاره کنم؛ بلکه می‌خواهم که به شما ماهی گیری یاد دهم. در واقع قصد دارم که به شما معیارهایی ارائه دهم که متوجه شوید ایده‌تان خوب است یا نه؟ 

معرفی مثلث طلایی ایده یابی

این مثلث سه ضلع دارد و هر ضلع آن به یک معیار ایده کسب و کار اینترنتی مناسب می‌پرازد. کار شما این است که ایده خود را با این سه معیار سنجیده و در صورت موفقیت آن را اجرایی کنید.

ضلع اول: علاقه

اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که علاقه شما چیست؟ ایده کسب درآمد از اینترنت که شما انتخاب می‌کنید؛ باید همانی باشد که به آن علاقه دارید. این علاقه ممکن است به لوازم آرایشی، پوشاک، وسایل ورزشی، عطر و ادکلن و غیره باشد. حتی اگر بخواهید که از دیگر روش‌های کسب درآمد از اینترنت مانند وبلاگ نویسی هم کسب درآمد کنید؛ باید به آن موضوع علاقه داشته باشید. 


با پاسخ به سوالات زیر خواهید توانست علاقه خود را کشف کنید:

  • اگر نیاز مالی نداشتید؛ چه کاری انجام می‌دادید؟

  • هنگام انجام چه کاری گذر زمان را حس نمی‌کنید؟

  • از انجام دادن چه کاری احساس خیلی خوبی دارید؟

  • چه کاری است که از انجام آن خسته نمی‌شوید؟

  • در مورد چه موضوعاتی کنجکاو بوده و در مورد آن‌ها مطالعه می‌کنید؟

ضلع دوم: استعداد

استعداد یا نقاط قوت به معنای این است که شما یک کاری را در زمان کمتر نسبت به دیگران یاد گرفته و با کیفیت بهتری انجام می‌دهید. اگر ایده کسب و کار اینترنتی شما همانی باشد که در آن استعداد داشته باشید؛ بدون شک موفق‌تر خواهید بود. فرض کنید که شما در نویسندگی سایت هیچ توانایی و علاقه خاصی ندارید. در این صورت راه‌اندازی خدمات تولید محتوا برای شما مناسب نخواهد بود.

برای کشف استعداد و توانایی‌های خود می‌توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • در انجام کدام کارها خیلی سریع و عالی هستید؟

  • انجام چه کارهایی به شما نیرو می‌دهد؟

  • مهم‌ترین نقاط قوت شما کدام است؟

ضلع سوم: بازار

ضلع سوم یافتن ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به پیدا کردن بازار هدف مربوط می‌شود. در این خصوص ابتدا باید با واژه نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای آشنا شوید. نیچ مارکتینگ به معنای ورود به بخش کوچکی به بازار است که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

فرض کنید که شما قصد دارید در مورد حوزه روانشناسی تولید محتوا انجام داده و محصولات خود را نیز به فروش برسانید. همانطور که می‌دانید؛ این حوزه بسیار گسترده بوده و شاید نتوانید همه حوزه‌های آن را پوشش دهید. پس بهتر است که بخشی از آن را انتخاب کرده و فقط در آن حوزه کار کنید. مثلا روانشناسی بالینی، روانشناسی شناختی،حوزه توسعه فردی، مشاوره ازدواج و غیره.

برای پیدا کردن بازارهایی که مورد نیاز مردم بوده و می‌توان به آن‌ها ورود پیدا کرد؛ می‌توان ازروش‌های زیر استفاده کرد:

روش اول: استفاده از موتور جستجوی گوگل

گوگل یکی از ابزارهای بسیار مهم در خصوص پیدا کردن ایده کسب و کار اینترنتی شما است. برای استفاده از گوگل، کافی است که حوزه مورد نظر خود را در کادر وارد کرده و سرچ نمایید. در این حالت متوجه می‌شوید که خودِ گوگل به شما پیشنهادهایی ارائه می‌دهد که در واقع نماینده جستجوهای کاربران در این موتور جستجو است.

به عنوان مثال اگر شما به حوزه لباس علاقه دارید؛ کافی است که آن را در گوگل سرچ کنید. در قسمت پیشنهادات گوگل عبارت‌هایی مانند لباس مردانه، لباس زنانه، لباس مجلسی را می‌بینید. اگر می‌خواهید تخصی‌تر ایده کسب و کار اینترنتی آنلاین خود را پیدا کنید؛ یک بار در کادر، دکمه space را بزنید. در ادامه گوگل پیشنهادات بیشتری را به شما می‌دهد.

به عنوان مثال عبارت‌هایی مثل لباس عروس، لباس مجلسی زنانه را مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید یکی از این ایده‌ها را انتخاب کرده و به عنوان ایده برای راه اندازی کسب و کار آنلاین خود انتخاب نمایید. در ضمن هنگامی که سرچ می‌کنید؛ گوگل در پایین صفحه نیز به شما نتایج مرتبط را نشان می‌دهد. این عبارت‌ها را نیز بررسی کنید تا شما را بیشتر به سمت یافتن ایده کسب و کار اینترنتی هدایت کند.


روش دوم: توجه به دسته‌بندی سایت‌ها

سایت‌ها را از لحاظ نیچ مارکتینگ، می‌توان به دو دسته عمومی و تخصصی دسته‌بندی کرد. سایت‌های عمومی آن‌هایی هستند که تقریبا در مورد همه چیز تولید محتوا می‌کنند. در واقع آن‌ها موضوعات مختلفی از جمله روانشناسی، موفقیت فردی، تکنولوژی، سلامتی، کسب درآمد و غیره را پوشش داده‌اند. با ورود به این سایت‌ها و مشاهده دسته‌ها و زیر دسته‌ها، خواهید توانست ایده کسب و کار آنلاین خود را آسان‌تر بیابید.

اما سایت‌هایی هم وجود دارند که به صورت تخصصی در زمینه خاصی فعالیت می‌کنند. مثل مدیروب که در حوزه بازاریابی دیجیتال مشغول به فعالیت است. برای پیدا کردن سایت‌هایی که به صورت تخصصی در یک زمینه مشغول به فعالیت هستند؛ کافی است که از روش زیر استفاده کنید:

نام موضوع مورد نظر :site

مثلا اگر شما به حوزه برنامه نویسی علاقه دارید؛ عبارت «برنامه نویسی site:» را در گوگل جستجو کنید. در ادامه به سایت‌های برخورد خواهید کرد که به صورت تخصصی در زمینه برنامه نویسی مشغول به فعالیت هستند. در ادامه می‌توانید آن سایت‌ها را بررسی کرده و با توجه به دسته‌ها و زیر دسته‌ها، ایده مناسبی را برای راه اندازی کسب و کار آنلاین بیابید.

نکته: از روش فوق می‌توانید برای ایده گرفتن از دسته‌ها و زیر دسته‌های انجمن‌های گفتگوی عمومی و خصوصی نیز استفاده کنید.

نکات مهم در مورد ایده کسب و کار اینترنتی

نقطه اشتراک خود را پیدا کنید

با توجه به مثلث طلایی ایده یابی، شما با سه ضلع مهم ایده کسب و کار اینترنتی آشنا شدید. در این قسمت باید به شما بگویم که ایده کسب و کار اینترنتی پولساز شما، در واقع اشتراک این سه ضلع است. 

یعنی ایده‌ای که شما به آن علاقه داشته و در آن توانایی دارید و در ضمن از بازار خوبی نیز برخوردار است. اگر هر کدام از این سه فاکتور را که نادیده بگیرید؛ ممکن است که وسط مسیر جا بزنید و ادامه ندهید.

افراط و تفریط نکنید

بعضی از افراد آنقدر حوزه فعالیت خود را بزرگ در نظر می‌گیرند که برای تولید محتوا و دیگر کارهای مرتبط زمان کم می‌آورند. همانطور که اشاره شد؛ بهتر است که طبق نیچ مارکتینگ، حوزه فعالیت خود را تخصصی‌تر انتخاب کنید.

اما برخی دیگر به اندازه‌ای ایده کسب و کار آنلاین خود را تخصصی می‌کنند که بخش بزرگی از بازار را از دست می‌دهند. مثلا شخصی فعالیت سایت خود را فقط به موضوع روش‌ های کسب درآمد برای نوجوانان اختصاص می‌دهد. این حوزه بسیار تخصصی بوده و بهتر است که آن شخص حوزه فعالیت خود را کمی بزرگتر کرده تا افراد بیشتری را به سمت سایت خود جذب کند.

از رقیب نترسید

همانطور که اشاره شد؛ وجود رقیب به منزله این است که حوزه کاری شما پتانسیل درآمد‌زایی دارد. همچنین اگر شما جزو اولین‌ها هم باشید؛ به احتمال زیاد در آینده رقیب پیدا خواهید کرد. پس تمرکز خود را از رقبا برداشته و به سمت بهبود کسب و کار اینترنتی خود معطوف کنید. 

باید از قدرت خلاقیت و ایده‌پردازی خود استفاده کرده و مشتریان خود را راضی نگه دارید. در انتها به این نکته اشاره می‌کنم که تولید محتوای حرفه‌ای و سئو، رمز موفقیت شما در دنیای کسب و کار آنلاین خواهد بود.


مخاطبان خود را بشناسید

در هر حوزه‌ای که قصد فعالیت دارید؛ باید برای شناخت مخاطبان خود وقت بگذارید. اگر قرار است محصولی ارائه دهید یا تولید محتوا کنید؛ باید با دغدغه‌ها و مشکلات مخاطبان خود آشنا باشید. 

برای این کار پیشنهاد می‌شود که از ساخت پرسونا استفاده کنید. پرسونا، به نوعی نماینده مشتری ایده‌آل شما بوده و به عنوان یک راهنما عمل خواهد کرد.

سخن آخر

قدم صفر شروع کارآفرینی اینترنتی؛ پیدا کردن ایده کسب و کار آنلاین مناسب است. پیشنهاد می‌شود که برای پیدا کردن ایده کسب و کار آنلاین وقت بگذارید و به سه فاکتور علاقه، استعداد و بازار حتما توجه کنید. شرط رسیدن به موفقیت در زمینه کسب و کار اینترنتی، این است که با چشمانی باز ایده‌ای را انتخاب کرده و در ضمن مهارت‌های خود را نیز ارتقا دهید.

با توجه به مطالبی که گفته شد؛ بهترین ایده برای راه‌اندازی کسب و کار شما چیست؟ به نظرتان باید به چه عوامل دیگری برای انتخاب ایده کسب و کار در فضای آنلاین دقت کرد؟ لطفا پاسخ‌های خود را با ما در میان بگذارید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
چگونه به بهترین ایده کسب و کار اینترنتی دست پیدا کنیم؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 24 فروردین 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


برای انبارداری چه اصولی را باید رعایت کرد
در فرایند انبارداری، کالاهای صنعتی تولیدی انواع کارخانه ها به شیوه های معین و اختصاصی حفظ، نگه داری و طبقه بندی می‌شوند. علاوه بر این، نوع انبار و شیوه ای که برای طبقه بندی و البته توزیع محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز متفاوت و متنوع است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو