مدیران موفقی همچون ایلان ماسک و ریچارد برانسون در مصاحبه‌های کاری چه می‌پرسند

بسیاری از موفق‌ترین آدم‌ها مصاحبه‌های شغلی را در حد علم دانسته‌اند. آنها عادت ندارند با سؤال و جواب‌های ساده‌انگارانه و نامربوط وقت تلف کنند. آنها اغلب یک پرسش ويژه‌ی خودشان را دارند.

بسیاری از موفق‌ترین آدم‌ها مصاحبه‌های شغلی را در حد علم دانسته‌اند. آنها عادت ندارند با سؤال و جواب‌های ساده‌انگارانه و نامربوط وقت تلف کنند. آنها اغلب یک پرسش ويژه‌ی خودشان را دارند. پاسخ این پرسش معمولا هر آنچه را که باید درباره‌ی فرد موردنظر بدانند، برایشان آشکار می‌کند.

در این مطلب، پرسش‌هایی را که ایلان ماسک و تعدادی دیگر از مدیران موفق دنیای کسب‌وکارهای مدرن از داوطلبان شغلی می‌پرسند، مرور می‌کنیم.

۱. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس

ایلان ماسک

به‌نقل از «کتاب ایلان ماسک: تسلا، اسپیس اکس و تلاش برای آینده ای شگفت انگیز»، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس دوست دارد این معما را از کاندیداها بپرسد تا هوش آنها را امتحان کند:

۲. تونی هسیه، مدیرعامل زاپوس


تونی هسیه، مدیرعامل زاپوس به بیزینس اینسایدر می‌گوید، یکی از ارزش‌های مهم این شرکت «ایجاد لذت و کمی عجیب‌وغریبی» است.

وی برای اطمینان از اینکه آدم‌های مناسبی را استخدام می‌کند، معمولا این پرسش را مطرح می‌کند: «از ۱ تا ۱۰، شما چقدر آدم عجیب‌و‌غریبی هستید؟»

او می‌گوید عدد چندان مهم نیست، بلکه چگونگی پاسخ به این پرسش است که اهمیت دارد. وی می‌گوید، مثلا «کسی که ۱ را انتخاب می‌کند، احتمالا کمی بیش‌ازحد برای زاپوس عصاقورت‌داده است، اگر ۱۰ را انتخاب کند، بیش‌ازاندازه برای شرکت ما روان‌پریش محسوب می‌شود.»

پرسش دیگری که زاپوس معمولا از کاندیداهای تصدی شغل می‌پرسد، این است که «از ۱ تا ۱۰، چقدر در زندگی خوش‌شانس هستید؟»

باز هم عدد آن‌قدرها مهم نیست، اما اگر ۱ باشید، نمی‌دانید چرا چیزهای بد برایتان اتفاق می‌افتند (و احتمالا مدام دیگران را مقصر می‌دانید) و اگر ۱۰ باشید، نمی‌فهمید چرا این‌طور به‌نظر می‌رسد که چیزهای خوب همیشه برای شما اتفاق می‌افتند (و احتمالا اعتماد به نفس کافی ندارید).

۳. لوری گولر، مدیر منابع انسانی فیس‌بوک


بیزینس اینسایدر با لوری گولر، مدیر منابع انسانی فیس‌بوک درباره‌ی اینکه این غول رسانه‌های اجتماعی چگونه بهترین استعدادها را به‌کار می‌گیرد مصاحبه کرده است.

گولر از داوطلبان می‌پرسد: «در بهترین روز کاری‌تان، همان روزی که به خانه می‌آیید و با خودتان فکر می‌کنید بهترین شغل دنیا را دارید، در آن روز چه کاری انجام داده‌اید؟» همه‌ی این پرسش همین است، در بهترین روز کاری، چه فعالیت‌هایی باعث شده‌اند در بهترین شرایط قرار بگیرید و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

او توصیه می‌کند کسانی که مایل هستند برای فیس‌بوک کار کنند، برای سمت‌هایی درخواست دهند که با نقاط قوت‌شان سازگاری دارند.

گولر به بیزینس اینسایدر گفته «فقط کافی است درخواست بدهند. ما هر روزه کسانی را استخدام می‌کنیم که فقط روی وب‌سایت درخواست ثبت کردند. خیلی دوست داریم به این شیوه با آدم‌ها ملاقات کنیم. زود باشید.»

۴. پیتر تیل، هم‌بنیان‌گذار پی‌پل و مدیر کلاریوم کپیتال

پیتر پیل

بیزینس اینسایدر این‌طور گزارش می‌دهد که پیتر تیل، هم‌بنیانگذار پی‌پل، شریک مدیریتی فاندرز فاند و مدیر کلاریوم کپیتال، همیشه به‌دنبال استخدام افرادی است که از بیان افکارشان نمی‌ترسند.

وی به‌منظور انجام این کار، همیشه برای داوطلبان شغل و بنیان‌گذاران شرکت‌هایی که به‌دنبال جذب سرمایه هستند، این پرسش را مطرح می‌کند: «چیزی به من بگویید که درست باشد، اما تقریبا هیچ‌کس در مورد آن با شما موافق نباشد.»

تیل در مصاحبه‌ای با فوربز در سال ۲۰۱۲ گفت دلیل علاقه‌اش به این پرسش این است که «به نوعی اصالت تفکر را امتحان می‌کند و تا حدودی شجاعت شما در بیان افکار هنگام مصاحبه‌ای دشوار را نشان می‌دهد.»

۵. ریچارد برانسون، بنیان‌گذار ویرجین گروپ

Richard Branson (ریچارد برانسون)

به‌گزارش بیزینس اینسایدر، ریچارد برانسون، بنیان‌گذار ویرجین گروپ در کتاب جدیدش با عنوان «مسیر ویرجین: همه‌ی آنچه درباره‌ی رهبری می‌دانم» توضیح می‌دهد که طرفدار مصاحبه‌های شغلی سنتی نیست.

برانسون می‌نویسد: «مسلما سی وی خوب مهم است، اما اگر قرار بود براساس آنچه درباره‌ی خودشان روی برگه می‌نویسند استخدام کنید، دیگر نیازی نبود برای مصاحبه وقت تلف کنید.» به همین خاطر است که او دوست دارد بپرسد: فرصت نوشتن چه چیزی را در رزومه‌ی خود پیدا نکردید؟

۶. درو هیوستون، مؤسس دراپ‌باکس

Drew Houston (درو هیوستون)

درو هیوستون، بنیان‌گذار میلیاردر ۳۴ ساله‌ی دراپ باکس در مصاحبه با نیویورک تایمز می‌گوید پنج پرسش دارد که همیشه دوست دارد در مصاحبه‌های کاری بپرسد:

  •     در کاری که شما انجام می‌دهید چه کسی در دنیا بهترین است؟

  •     چه کسی روی شما تأثیرگذار است؟

  •     سال گذشته چه چیزهایی یاد گرفتید؟

  •     اگر می‌توانستید به ۱۰ سال قبل خود برگردید، چه توصیه‌ای برای خودِ جوان‌ترتان داشتید؟

  •     مهم‌ترین درس‌هایی که از زندگی گرفته‌اید چه چیزهایی هستند؟

هیوستون به بیزینس اینسایدر هم توضیح می‌دهد که این پرسش‌ها به او کمک می‌کند تا داوطلبانی را که مشتاق پیشرفت مستمر هستند، تشخیص دهد.

او می‌گوید،‌ «من مجذوب کسانی هستم که عاشق مهارت‌شان هستند و همچون مهارت با آن برخورد می‌کنند و همیشه برای بهترشدن تلاش می‌کنند و نسبت‌به آنچه عالی را از خوب جدا می‌کند، حساس هستند.»

۷. هانا پارامور، بنیان‌گذار پارامور

هانا پارامور Hannah Paramore

هانا پارامور، رئیس پارامور، آژانس تبلیغاتی تعاملی مستقر در نشویل، به نیویورک تایمز می‌گوید که یکی از پرسش‌های موردعلاقه‌ی او این است که «وقتی اولین شغل باحقوق‌تان را به‌دست آوردید، چه سنی داشتید؟»

او به بیزینس اینسایدر می‌گوید «می‌خواهم بدانم اخلاق و استقلال کاری آنها چقدر عمیق است.»

«اگر به‌خاطر نیاز مالی در دوره‌ی دبیرستان و دانشگاه به‌صورت نیمه‌وقت کار کرده‌اند، به‌ویژه در شغل‌های سخت، سطح بالای مسئولیت پذیری شخصی آنها را نشان می‌دهد. من عاشق افرادی هستم که از تعدادی زوایای مختلف در کنار هم به موفقیت می‌رسند.»

۸. جنی مینگ، رئیس و مدیرعامل شارلوت روس

جنی مینگ Jenny Ming

جنی مینگ، رئيس و مدیرعامل فروشگاه لباس شارلوت روس و مدیر اجرایی سابق اُلد نیوی می‌گوید پاسخ خوب به پرسش «در مورد شکست هایتان بگویید» مهم است، زیرا به این معنی است که داوطلب از خطرکردن نمی‌ترسد و وقتی برنامه‌هایش به‌نتیجه نمی‌رسند، به‌راحتی اعتراف می‌کند.

او می‌گوید: «حتی واجب نیست کسب‌وکار باشد، بلکه می‌تواند درس‌های زندگی هم باشد.»

«من فکر می‌کنم خیلی آشکارکننده است. بعد از آن چه کار کردند؟ چطور بر آن غلبه کردند؟ من همیشه به‌دنبال افرادی هستم که وقتی چیزی کار نمی‌کند، راحت آن را می‌پذیرند.»

او توضیح می‌دهد که مردم همیشه دوست دارند در مورد موفقیت‌هایشان برای شما تعریف کنند، اما معمولا نمی‌خواهند بگویند که چه چیزی برایشان درست کار نکرده است.

۹. مارلا مالکوم بک، مدیرعامل بلومرکوری

مارلا مالکوم بک Marla Malcolm Beck

به‌گزارش بیزینس اینسایدر، مصاحبه‌های کاری مارلا مالکوم بک، مدیرعامل بلومرکوری، یک خرده فروشی محصولات زیبایی، فقط ۷ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشند.

او به نیویورک تایمز گفته یک پرسش هست که دوست دارد حتما بپرسد. پرسش او از داوطلبان شغلی این است: «بزرگ‌ترین اثری که در سازمان قبلی‌تان داشتید چه بود؟»

او می‌گوید «مهم است که شخص مالکیت پروژه‌ای را که داشته‌اند دردست می‌گیرد و بر اساس صحبت‌هایشان درباره‌ی آن می‌توانید بگویید که واقعا خودش آن پروژه را انجام داده یا صرفا پروژه‌ای بوده که در زمان حضور او در سازمان جریان داشته است.»

۱۰. یاسمین گرین، سرپرست تحقیق و توسعه‌ی جیگساو

یاسمین گرین Yasmin Green

یاسمین گرین، سرپرست بخش تحقیق و توسعه در جیگساو، مرکز رشد فناوری‌های آلفابت که قبلا با نام گوگل آیدیاز شناخته می‌شد، می‌خواهد افراد مستقل و دارای تفکر خلاق را استخدام کند، بنابراین از داوطلبان می‌پرسد «چطوری از یک دکه‌ی بستنی‌فروشی تو پارک پول درمی‌آورید؟»

او می‌گوید «کنجکاوم ببینم افراد چگونه با ابهام روبه‌رو می‌شوند و اینکه آیا می‌توانند وقتی به موقعیت استرس زایی فکر می‌کنند، لذت هم ببرند یا نه.»

گرین می‌گوید برای استخدام شدن در گوگل «باید برای به‌چالش‌کشیدنِ فرض اولیه‌ی همین پرسش هم آمادگی داشته باشید.»

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
مدیران موفقی همچون ایلان ماسک و ریچارد برانسون در مصاحبه‌های کاری چه می‌پرسند
تسهیل گستر, بابک شعبانی 07 خرداد 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار؛ هرآنچه باید بدانید
در مردادماه سال ۱۳۹۹، طرحی در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که منشأ جنجال‌های فراوانی شد: طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو