RFID چگونه کار می‌کند

فناوری آر اف ای دی ( RFID ) فناوری است که برخلاف تکنولوژی بارکد برای خواندن نیاز به دید مستقیم و فاصله کم ندارد و به همین دلیل در گستره وسیعتری کاربرد دارد.

فناوری آر اف ای دی ( RFID ) فناوری است که برخلاف تکنولوژی بارکد برای خواندن نیاز به دید مستقیم و فاصله کم ندارد و به همین دلیل در گستره وسیعتری کاربرد دارد.

این فناوری با استفاده از برچسب ها ( تگ ها ) به ما این امکان را می دهد که کد شناسایی اشیا را با فاصله بیشتر و حساسیت کمتری نسبت به جهت شی و زاویه آن قرائت کنیم .


این برچسب ها در اندازه های متفاوتی تهیه می شوند و براساس نوع کاربرد و محل استفاده در سایزها و مدل های مختلف تهیه و کاربرد دارند .


برای روشن شدن این موضوع در نظر بگیرید که انبار بزرگی از کالا نیازمند مراقبت است و باید ورود و خروج کالاها در آن ثبت شود بنابراین متصدیان این انبار در صورتی که بخواهند کوچکترین تحولات در انبار را مطلع شوند و بدون حضور متصدی ورود و خروج کالا را بررسی کنند می توانند از برچسب های Radio Frequency Identification یا همان RFID استفاده کنند . این برچسب ها در هر لحظه که نیاز باشد به کاربران گزارش می دهد.


تگ های RFID به دو قسمت اکتیو و پسیو تقسیم می شوند که در این بین تگ های پسیو باتری ندارند و انرژی لازم برای فعال سازی پردازنده و ارسال اطلاعات خود را از سیگنال تگ خوان دریافت و تامین می کنند. ولی تگ های اکتیو باتری دارند.


نحوه این کار بدین شکل است که ابتدا تگ خوان امواجی را به سمت تگ ارسال می کند و سپس پردازنده تگ با استفاده از انرژی این امواج، بیدار می شود و دستور دریافتی از سوی تگ خوان را پردازش می کند و توسط امواجی که انرژی آنها هم از امواج دریافتی تامین شده است، نتیجه را به تگ خوان مخابره می کند.


فناوری RFID در بسیاری از ساختمان های اداری و به منظور کنترل تردد کارکنان در بخش های مجاز و غیرمجاز استفاده می شود. همچنین بسیاری از فروشگاه ها برای حفظ محصولات خود در مقابل سرقت از این فناوری استفاده می کنند.


از دیگر موارد استفاده این فناوری می توان به کنترل موجودی ، کنترل دستیابی ، تحلیل آزمایشگاهی ، کنترل تعداد دور ، ثبت زمان و مکان تردد ، شناسایی خودرو ، امنیت ساختمان ها ، ردیابی دارایی ها ، کنترل ترافیک ، ردیابی رانندگان متخلف و ثبت اتوماتیک نخلفات اشاره کرد.


یکی از اتوبان هایی که در ایران مجهز به این سیستم شده است ، اتوبان تهران – پردیس است که خودروها با نصب تگ های RFID می توانند بدون توقف و تنها با عبور از محل عوارضی ، عوارض خود را پرداخت کنند.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
RFID چگونه کار می‌کند
تسهیل گستر 10 آذر 1392
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۵ مرکز مخابراتی قدس، پیام نور، شهید آل اسحاق، شهید بهشتی و شهید رمضانی توسعه می‌یابد
فناوری اطلاعات > ارتباطات - عملیات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مراکز مخابرات قدس، پیام نور، شهید آل اسحاق، شهید بهشتی و شهید رمضانی از تاریخ یازدهم آذر ماه آغاز می‌شود.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو