۱۰ ترفند اثربخش به چشم‌آمدن در محل کار

برای به‌چشم‌آمدن لازم است کسی دیگران را متوجه شما و ارزش کارتان کند. برخی کارشناسان می‌گویند دیده‌شدن در محل کار بستگی به اهداف و برنامه‌های سازمان دارد.

وقتی تازه کاری را شروع می‌کنیم، همه به ما می‌گویند که باید بیشتر تلاش کنیم. این درست است که سخت‌کوشی در ابتدای هر کاری برای موفقیت شغلی ضروری است، اما کمتر پیش می‌آید که کسی به ما بگوید سخت‌کوشی به‌تنهایی برای موفقیت کافی نیست و علاوه‌بر آن، نیازمند گسترش ارتباطات کاری و به‌چشم‌آمدن در محل کاریم. شاید ما خیلی کار کنیم اما کارمان به چشم نیاید. در این صورت چطور می‌توان موفق شد؟ در این مقاله، درباره فواید به‌چشم‌آمدن در محیط کار می‌گوییم و ۱۰ ترفند را به شما یاد می‌دهیم که به‌کمک آنها بیشتر دیده شوید.

به‌چشم‌آمدن در محل کار چه فایده‌ای دارد؟

به‌چشم‌آمدن در محل کار فواید کوتاه‌مدت و بلندمدت زیای دارد، مثلا:

  •     شما را قادر می‌سازد بر عواطف، نظرات و اقدامات دیگران راحت‌تر و بیشتر اثر بگذارید.

  •     فرصت‌های جدیدی مانند پیوستن به پروژه‌ای سودآور و ثمربخش خلق می‌کند.

  •     مانند چرخه تقویت‌کننده عمل می‌کند و هرچه بیشتر دیده شوید، فرصت‌های بیشتری برای ارتباطات جدید‌ و گسترش شبکه کاری پیدا می‌کنید.

  •     باعث می‌شود احساس کنید که بخشی از مجموعه‌ای اثرگذارید. کار بامعنا یکی از عمیق‌ترین احساساتی است که هرکس دوست دارد آن را تجربه کند.

چطور بفهمیم که در محل کار دیده می‌شویم؟

چطور بفهمیم که در محل کار دیده می‌شویم؟

شما نمی‌توانید صرفا با کاری که انجام می‌دهید، دیده شوید. برای به‌چشم‌آمدن لازم است کسی دیگران را متوجه شما و ارزش کارتان کند. برخی کارشناسان می‌گویند دیده شدن در محل کار بستگی به اهداف و برنامه‌های سازمان دارد. برای اینکه بتوانید درکی از میزان به‌چشم‌آمدن در محیط کار پیدا کنید، درباره پرسش‌های زیر فکر کنید:

  •     کار من چگونه در سازمان دیده می‌شود؟ من به چه چیزی شهره‌ام؟

  •     آیا کاری که انجام می‌دهم به دستاوردهای ارزشمند سازمان مانند درآمدزایی، ارزش‌آفرینی و افزایش اعتبار گره خورده است؟

  •     آیا همکارانم هنگامی که می‌خواهند کاری مهم انجام دهند از من کمک می‌گیرند؟

  •     آیا مدیران و افراد بالادستی در سازمان از من حمایت و تمجید می‌کنند؟

  •     رابطه من با همکاران، مدیران و سایر افراد تأثیرگذار محیط کار چگونه است؟

علاوه‌بر پاسخ به این پرسش‌ها، می‌توانید از کارشناس منابع انسانی یا مدیرتان بخواهید نظرش را درباره وضعیت شما و میزان به‌چشم‌آمدن کارتان بیان کند. نگاه آنها به شما و نقاط قوت و ضعفی که بیان می‌کنند، راهنمایی عالی است.

۱۰ ترفند برای به‌چشم‌آمدن در محیط کار

حال که از اهمیت به‌چشم‌آمدن در محیط کار مطلع شدید، باید از خود بپرسید چه ترفندهایی را باید به کار بگیرید تا بیشتر به چشم بیایید. در ادامه، ۱۰ ترفند عالی را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. ساکت و سربه‌زیر نباشید

اگر لب باز نکنید و حرف نزنید، آیا به چشم می‌آیید؟! سکوت همیشه به‌معنای فروتنی نیست. در جلسات کاری نظر خود را با اعتمادبه‌نفس، شفاف و دقیق بیان کنید.

۲. کیفیت کار خود را افزایش دهید

این ترفند گرچه بدیهی به نظر می‌رسد، بیانش ضروری است. از قدیم گفته‌اند «مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید»، پس هرچه عملکرد کاری شما بهتر باشد، احتمال دیده‌شدنتان نیز بیشتر می‌شود.

۳. مهارت‌های موردنیاز مدیران خود را کسب کنید

وقتی مهارت‌هایی داشته باشید که مدیران سازمان به آنها نیاز دارند، آنها به سراغتان خواهند آمد. پس ببینید که در حوزه کاری شما چه مهارت‌هایی از همه مهم‌ترند. آنها را بیاموزید و تجربه کسب کنید. این‌طوری شانس زیادی برای جلب‌توجه دیگران خواهید داشت.

مشارکت‌جو باشید

۴. مشارکت‌جو باشید

به دنبال یادگیری دانش‌ها و مهارت‌های جدید باشید. برای کارهای داوطلبانه پیشقدم شوید. آیا مدیرتان برای انجام پروژه‌ای به کمک نیاز دارد؟ داوطلب‌شدن در چنین موقعیت‌هایی نشان می‌دهد که شما مهارت و اعتمادبه‌نفس کافی دارید. همچنین امکان تعامل بیشتر برای شما فراهم می‌شود. اگر قرار است دوره‌ یا کارگاهی برگزار شود که فرصت آشنایی شما با بخش‌های بیشتری از سازمان را فراهم می‌کند، وقت را تلف نکنید و حتما در آن شرکت کنید.

۵. مهربان باشید

همه آدم‌ها دوست دارند با فردی مهربان، باملاحظه و مؤدب همکاری کنند. آدمی باشید که دیگران از بودن در کنارش احساس خوشحالی و راحتی می‌کنند. کارشناسان می‌گویند همکاری با چنین افرادی فرسودگی شغلی را می‌کاهد، اعتمادبه‌نفس را بیشتر می‌کند و رضایت شغلی را افزایش می‌دهد. پس اگر بتوانید مهارت‌های همدلی خود را تقویت کنید، دیگران بیشتر مایل خواهند بود با شما کار کنند.

۶. با افراد تأثیرگذار در محیط کار ارتباط برقرار کنید

با افرادی که به چشم می‌آیند و تأثیرگذارند ارتباط برقرار کنید. این ارتباط نباید به قصد دیده‌شدن باشد، بلکه باید راه و روش به‌چشم‌آمدن را از آنها یاد بگیرید. پس برای آنها یا در کنار آنها کار کنید.

۷. شنونده فعال باشید

با بیان مثال‌هایی از صحبت‌های دیگران نشان می‌دهد که شما واقعا به حرف‌هایشان گوش می‌کرده‌اید، شنونده‌ای فعال باشید. به‌جای به‌کاربردن عبارت‌های کلی مانند «کارت خوب بود» یا «عالی بود»، می‌توانید از جملات توصیفی برای بازخورد دادن استفاده کنید. مثلا بگویید «ممنونم که در جلسه فلان نکات را مطرح کردی».

۸. بازخورد دیگران را با نگاه مثبت ارزیابی کنید

دریافت انتقاد و بازخورد منفی کمی ناراحت‌کننده است، اما باید آماده باشید که آنها را بپذیرید و برای بهبود عملکرد خود از آنها بهره بگیرید. مثلا اگر مدیرتان به شما گفت «در چند پروژه اخیر تأخیر داشتی»، بهتر است حرفش را بپذیرید و زمان‌بندی خود را بهبود دهید. وقتی در آینده کارتان را به‌موقع تحویل دهید، بیشتر به چشم مدیرتان می‌آیید و او می‌فهمد که به بازخوردش توجه کرده‌اید.

بازخورد دیگران را با نگاه مثبت ارزیابی کنید

۹. به ظاهرتان برسید

آیا آراستگی باعث به‌چشم‌آمدن ما می‌شود؟ قطعا! ژولیدگی و رعایت‌نکردن بهداشت فردی دیگران را از ما فراری می‌دهد. پس حتما در محیط کار آراسته ظاهر شوید. البته این آراستگی به‌معنای پوشش‌های نامتعارف یا آرایش غلیظ نیست.

۱۰. عزت نفس خود را تقویت کنید

آیا خودتان را فردی مهم و ارزشمند تلقی می‌کنید؟ اگر چنین است، پس رفتارتان با دیگران به گونه‌ای خواهد بود که می‌خواهید دیگران با شما رفتار کنند. اگر خودتان را دوست نداشته باشید، علاقه‌ای هم به دیده‌شدن نخواهید داشت. پس برای حفظ و تقویت عزت نفس خود بکوشید. خود را در جایگاه دلخواهتان تصور کنید. چه احساسی به شما می‌دهد؟ برای رسیدن به آن جایگاه تلاش کنید و خودتان را دست‌کم نگیرید.

شما راهکار بدهید

چه روش‌ها و راهکارهای دیگری بلدید که برای دیده‌شدن افراد در محیط کار مفیدند؟ آنها را با مخاطبان ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۱۰ ترفند اثربخش به چشم‌آمدن در محل کار
تسهیل گستر, بابک شعبانی 30 آذر 1402
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


انتخاب یک نام دامنه خوب برای سایت خود
نام دامنه سایت شما، مثل عنوانی است که سردر یک فروشگاه می‌بینید. پس انتخاب یک دامنه خوب، امری مهم و حتی دشوار است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو