برای انبارداری چه اصولی را باید رعایت کرد

در فرایند انبارداری، کالاهای صنعتی تولیدی انواع کارخانه ها به شیوه های معین و اختصاصی حفظ، نگه داری و طبقه بندی می‌شوند. علاوه بر این، نوع انبار و شیوه ای که برای طبقه بندی و البته توزیع محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز متفاوت و متنوع است.

در فرایند انبارداری، کالاهای صنعتی تولیدی انواع کارخانه ها به شیوه های معین و اختصاصی حفظ، نگه داری و طبقه بندی می‌شوند. علاوه بر این، نوع انبار و شیوه ای که برای طبقه بندی و البته توزیع محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز متفاوت و متنوع است.  

غالبا، برای انبارکردن انواع کالاها از انبارهای بزرگ و سر پوشیده  استفاده میشود که هم ارزش کالا حفظ شده و هم بتوان تعداد زیادی از آنها را در انبار جای داد. با اینحال، انباردارها باید برای انباردای انواع محصولات، از اصول انبارداری خاصی بهره بگیرند.

 همچنین، اصولی مهمی مانند ثبت اقلام وارد و یا خارج شده از انبار، تهیه گزارش در مورد موجودی انبار، خرید اقلام مورد نیاز، طبقه بندی اقلام موجود در انبار، کنترل حمل و نقل کالاها در انبار و رعایت همه اصول انبارداری ،در انبارداری کارایی چشمگیری داشته و میتواند به نگهداری موثر و بلند مدت محصولات کمک کند. علاوه بر این، انباردارهایی که دوره مدیریت صنعتی انبارداری را گذرانده باشند،  در زمینه انبارداری تجربه بیشتری داشته و میتوانند اینکار را به صورت تخصصی انجام دهند. 

سرفصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم شامل تعریف انبارداری ، اصول انبارداری، آموزش مدیریت انبارداری صنعتی ، دوره مدیریت انبارداری صنعتی ، مدرک مدیریت انبارداری صنعتی ، گواهینامه مدیریت انبارداری صنعتی ، استخدام انباردار، نرم افزار انبار، سیستم انبارداری، روش های انبارداری و انبارداری نوین هستند. 

اصول انبارداری

اصول انبارداری

هر انبارداری که وظیفه انبار محصولات تولیدی یک کارخانه را برعهده میگیرد باید علاوه بر گذراندن دوره مدیریت انبارداری  صنعتی، لزوما از اصول انبارداری نیز اطلاع داشته باشد و بتواند آنها را برای محصولات مختلف به کار بگیرد. علاوه بر این، انباردار باید بر اصول طبقه بندی محصولات نیز تسلط داشته و بتواند از شیوه های نوین برای اینکار استفاده کند. 

غالبا، انباردارها باید هنگام دریافت کالا ، از این اصول انباداری پیروی کنند: 

  •  بعد از دریافت کالا، انرا بازرسی کرده و سپس تحویل بگیرند.

  • هنگام تحویل کالا به مشتریان ، خدماتی را به آنها ارایه دهد. 

  • جا و مکان مشخص و معینی برای هر کالا در نظر بگیرد. 

  • کیفیت کالاهای خروجی را بررسی کند. 

  • ورود و خروج همه کالاها را به درستی مدیریت کند. 

  • برای هر کالا و به هنگام خروج آن، بسته بندی خاصی را در نظر بگیرد. 

لازم به ذکر است که انباردارها باید آموزش مدیریت انبارداری صنعتی را بگذرانند تا نسبت به این اصول مشخص انبارداری اشنایی پیدا کنند. علاوه براین، انباردارها میتوانند در این زمینه از انواع نرم افزار انبار نیز کمک بگیرند. 

آموزش مدیریت انبارداری صنعتی

آموزش مدیریت انبارداری صنعتی

همه محصولات تولیدی کارخانه ها به نوعی حایز اهمیت هستند زیرا سرمایه آن کارخانه بوده و میتوانند برای آنها سودآوری کنند. از این نظر، فردی که مسئولیت انبار کالاها و محصولات تولیدی را بر عهده میگیرد باید، علاوه بر داشتن تحصیلات آکادمیک و گذراندن دوره مدیریت انبارداری صنعتی، تجبیات ارزشندی هم داشته و بدانند برای طبقه بندی هر محصول از چه شیوه ای استفاه کنند. همچنین، مدیران انبارها غالبا، در صدد استخدام انباردارهایی هستند که گواهینامه مدیریت انبارداری صنعتی داشته و کار در انواع انبارها را تجربه کرده باشند. 

با توجه به روند رشد کارخانجات و افزایش تعداد محصولات ، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان اقدام به برگزاری دوره آموزش مدیریت انبارداری صنعتی برای دانش پذیران کرده است. دوره مدیریت انبارداری صنعتی  برای دانش پذیرانی که فرصت کمی برای تحصیل و کسب و دانش دارند بسیار کاربردی بوده و به آنها کمک میکند تا با شیوه ها و اصول انبارداری اشنا شده و آنها را برای انبارهای واقعی به کار گیرند.  

علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک مدیریت انبارداری صنعتی  اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

استخدام انباردار

استخدام انباردار

افراد علاقمند به رشته انبارداری میتوانند بعد از پایان دوره متوسطه، در ازمون ای رشته انبارداری شرکت کرده و بعد از قبولی، این رشته را تا مقطع کاردانی ادامه دهند. علی رغم اینکه، این رشته و کار و فعالیت کردن در آن ساده به نظر میرسد ، اما دانشجویان آن باید مهارت ها و توانمندی های بیشماری را احراز کنند تا بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. 

علاوه بر این، در صورتی که این فارغ التحصیلان به اصول انبارداری، مستند سازی اسناد، استفاده از اطلاعات، انبارگردانی و.... تسلط داشته باند، برای استخدام انبادار مشکلی وجود نداشته و انباردارها میتوانند به سهولت کار خود را آغاز کنند. قابل ذکر است، انباردارهایی که به اصول انبارداری نوین آشنایی داشته باشند، برای استخدام در اولویت قرار دارند. 

روش های انبارداری

کارخانجات امروزی میتوانند با استفاده از سیستم انبارداری متفاوت و انواع روش های انبارداری متمایز در چرخه های تامین، رقابت چشمگیری را به وجود آورند.  با این حال، آنها ابتدا باید این سیستم های انبارداری را به کار گرفته و ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنند و بعد از اطمینان از کارایی آنها ، آنها را برای دستیابی به اهداف خود به انتخاب کرده و حتی به دیگر رقبا نیز پیشنهاد دهند. 

علاوه بر این، شرکت ها باید هنگام استفاده آزمایشی از این روش ها به نکات زیر هم توجه کافی داشته باشند تا موفقیت شان تضمین شود:

  • تعیین نقش انبارها در زنجیره تامین

  • استفاده از فناوری های مختلف برای کنترل و نظارت بر انبارها

  • استفاده از تکنیک های مختلف برای بهبود عملکرد انبارداری

  • تجزیه و تحلیل منابع مورد استفاده برای بهبود عملکرد انبارها

  • استفاده از روندها و فرایندهای موثر و کارآمد

  • تصمیم گیری در مورد انبارداری مواد مختلف و تاثیرش بر محیط زیست

به طور معمول، کارخانجات تولیدی اقدام به استخدام انباردارها و افرادی میکنند که آموزش مدیریت انبارداری صنعتی را گذرانده و با انواع سیستم های انبارداری کار کرده باشند.

انبارداری نوین

انبارداری نوین

هدف از ایجاد شیوه های انبارداری نوین این است که انباردارها و تمام مراجعه کنندگان به انبار، به سهولت به همه کالاهای انبارشده دسترسی پیدا کرده و بتوانند به سرعت آنها را تحویل دهند. از این نظر ، انباردارها ابتدا باید با این شیوه های نوین انبارداری اشنایی شده ، در روندهای انبارداری قبلی تغییراتی ایجاد کرده و آنها را بهبود دهند که این کار باید توسط افرادی که گواهینامه مدیریت انبارداری صنعتی دریافت کرده اند، انجام شود تا کارایی مورد نظر را داشته باشند. 

علاوه براین، در شیو های نوین انبارداری باید خلاصه ای از کالاهای موجود در هر بخش، روی طبقات کالا نصب شود تا افراد یکه برای تحویل کالاها به انبارها مراجعه میکنند برای یافتن آنها با مشکل مواجه نشده و در وقت آنها هم صرفه جویی شود. همچنین، انباردارها باید بتوانند از همه کالاهای موجود در انبار محافظت کرده و نحوه استفاده و به کارگیری آنها را برای مراجعه کنندگان توضیح دهند. 

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
برای انبارداری چه اصولی را باید رعایت کرد
تسهیل گستر, بابک شعبانی 23 فروردین 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


چک لیست ۳۰ تایی وظایف حسابدار
وقتی به یک حسابدار فکر می‌کنید، چه کسی را تصور می‌کنید؟ بسیاری از مردم ممکن است تصور کنند که حسابدار یک شخص تا حدودی متزلزل است که به طور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کند تا مطالبات مالیاتی مشتریان خود را ثبت کند.  افراد عادی معمولاً حسابداری و مالیات را در کنار هم و دست در دست هم تصور می‌کنند و از گستردگی این شغل اطلاع چندانی ندارند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو