۱۰ مهارت در عنوان نویسی که مخاطب را به درون سایت شما خواهد کشاند

مهارت در عنوان نویسی یکی از معیارهای تشخیص یک نویسنده حرفه‌ای از معمولی است. در این مقاله با مهم‌ترین تکنیک‌های تیترنویسی آشنا می‌شوید.

مهارت در عنوان نویسی یکی از معیارهای تشخیص یک نویسنده حرفه‌ای از معمولی است. در این مقاله با مهم‌ترین تکنیک‌های تیترنویسی آشنا می‌شوید.

تا مدت‌ها، مقالاتی که می‌نوشتم مورد رضایت نبود و در گوگل رتبه خوبی کسب نمی‌کرد. همیشه از خودم سؤال می‌کردم که چرا بعضی از محتواها، آنقدر در بین خوانندگان محبوب می‌شوند. بعد از بررسی‌های زیاد، به این نتیجه رسیدم که نویسندگان آن محتواهای جذاب، با تکنیک‌های عنوان نویسی آشنا هستند. 

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که بدون‌معطلی وارد سایت‌هایی می‌شوید و شروع به خواندن مقالات می‌کنید. احتملا شما را هم با عناوین جذاب جادو کرده‌اند! تحقیقات معتبر نشان داده است که یک عنوان جذاب می‌تواند مخاطبین سایت شما را چندین برابر کند. برای مهارت در عنوان نویسی جذاب، باید با تکنیک‌های آن آشنا باشید که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. 

تیتر یا عنوان نویسی چیست؟

حتما بخوانید: ۱۱ روش برای بهبود طبیعی رتبه وب سایت در موتورهای جستجو

تیتر یا عنوان نویسی چیست؟  

حتما تا‌به‌حال با سرچ کردن، وارد گوگل شده و سایت‌های زیادی را دیده‌اید که همه آن‌ها دارای یک جمله یا عبارت در ابتدای خود هستند. یا پست‌هایی که در اینستاگرام حالت اسلایدی دارند را دیده‌اید که صفحه اول آن‌ها را معمولا یک جمله کوتاه تشکیل داده است. همچنین احتمالا چشمتان به کتاب‌های زیادی خورده است که روی جلد آن‌ها، عبارت جذابی وجود دارد. تمامی این مواردی که گفته شد، یک عنوان هستند که شما در طول روز با آن‌ها درگیر هستید. به صورت خلاصه و مفید:

عنوان یا تیتر، جمله یا عبارتی است که در ابتدای یک محتوا (مقاله، ویدئو، کتاب و عکس) دیده می‌شود.

 شاید در ابتدا فکر کنید که عنوان نویسی کار ساده و پیش‌پا‌افتاده‌ای است. اما دقت داشته باشید که اگر تیتر نویسی کار ساده‌ای بود، در عنوان مطلب، از واژه تکنیک استفاده نمی‌کردیم. کلمه تکنیک زمانی استفاده می‌شود که یک کار، اصول و قواعد خاص خودش را دارد. به همین دلیل، یکی از چالش‌های بسیاری از تولید کنندگان محتوا، نوشتن یک عنوان جذاب است. اگر این مطلب را تا انتها مطالعه کنید، هنر عنوان نویسی را خواهید آموخت.

چرا عنوان اهمیت زیادی دارد؟

حتما بخوانید: سئو و بهینه سازی محتوای وبلاگ با 10 نکته ساده اما کاربردی

چرا عنوان اهمیت زیادی دارد؟  

1- مهارت در عنوان نویسی، بهبود سئو سایت شما

اگر دارای سایتی هستید، حتما می‌دانید که تنها راه به دست آوردن دلِ گوگل، موفقیت در سئو است. ابتدا باید بدانید که اولین موردی که موتور جستجو آن را بررسی می‌کند، عنوان شماست. گوگل دوست دارد که با خواندن تیتر شما، متوجه شود که در مقاله چه خبر است. یعنی عنوان شما باید با متن اصلی‌تان ارتباط معنایی داشته باشد.

2- جذب بازدید‌‎ کننده به سایت 

تاکنون برایتان اتفاق اقتاده است که با دیدن ویترین یک مغازه، تصمیم بگیرید که وارد آن مغازه شوید؟ عنوانِ محتوای شما، حکم همان ویترینِ مغازه را دارد. اگر شما هنر تیترنویسی را خوب یاد بگیرید، عنوان‌هایی خواهید نوشت که مخاطب نمی‌تواند آن‌ها را نادیده بگیرید. در این‌صورت خواننده وارد سایت شما شده و این همان اتفاقی است که شما به دنبال وقوع آن هستید.

۳- مخاطب را گیج نمی‌کنید   

عنوان، به نوعی نماینده محتوای شماست و باید به بهترین شکل، کل متن را در قالب چند کلمه خلاصه کند. این همان کاری است که شما به عنوان تولید کننده محتوا، باید آن را یاد گرفته و انجام دهید. مخاطب شما با خواندن تیتر، متوجه می‌شود که شما در مورد چه چیزی مطلب نوشته‌اید. در این هنگام، چند لحظه‌ای با خود فکر می‌کند که به خواندن این محتوا نیاز دارد یا نه؟ البته ما در عنوان نویسی باید کاری کنیم که مخاطب همان چند لحظه را هم فکر نکند! یعنی تیتر را به اندازه‌ای حرفه‌ای بنویسیم که مخاطب به محض خواندن آن، وارد سایت شود.

حتما بخوانید: ۱۰ درسی که می توان از بهترین وبلاگ نویسان آموخت

بهترین روش‌های عنوان نویسی 

1- تعادل را رعایت کنید

اندازه عنوان نباید خیلی کوتاه باشد که پیام اصلی را به مخاطب نرساند. همچنین نباید آنقدر طولانی باشد که قسمتی از آن در نتایج نشان داده نشود. استفاده از 60 تا 70 کاراکتر برای نوشتن یک عنوان جذاب و حرفه‌ای مناسب است. عنوان شما باید پیام اصلی محتوا را رسانده و از سوی دیگر باید به اندازه کافی تأثیر گذار باشد.

  • آشنایی با مهم‌ترین روش‌های بهینه سازی سایت که مخاطبین سایت شما را حداقل سه برابر کرده و رتبه آن را به یک می‌رساند!

  • 9 تکنیک طلایی سئو برای فتح رتبه یک گوگل


حتما بخوانید: ۹ روش آسان برای لینک سازی هدفمند

از نظر شما کدام عنوان بهتر است؟

2- ساده و دقیق بنویسید  

به عنوان یک تولید کننده محتوا، باید به شما بگویم که هنر نویسندگی، در ساده‌نویسی است. خیال نکنید که با گفتن کلمات ثقیل یا قلمبه‌سلمبه، مخاطب را عاشق خود می‌کنید. خواننده دوست دارد که وارد سایت شده و در کمترین زمان، به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کند. از این رو پیشنهاد می‌شود که ساده‌نویسی را نه تنها در عنوان، بلکه در کل محتوای خود رعایت کنید. به دو نمونه زیر دقت کنید:

  • چگونه از دیزایرها در کپی رایتینگ استفاده کنیم؟

  • چگونه با استفاده از تبلیغ نویسی، مخاطب را به آرزویش برساینم؟

در مورد اول، مخاطب نمی‌داند که دیزایر و کپی رایتینگ چی هستند. اما در عنوان دومی با کلمات بهتر، جمله را قابل فهم‌تر کرده‌ایم.

3- ترساندن مخاطب، یکی از تکنیک‌های عنوان نویسی   

ترس واقعا احساس عجیبی است و ما برای رهایی از آن، حاضریم هر کاری بکنیم. مثلا اگر کسی به شما بگوید که با خوردن فلان ماده غذایی سرطان می‌گیرید؛ احتملا خوردن آن را کم یا متوقف خواهید کرد. شما هم می‌توانید حس ترس را در دل مخاطبین خود ایجاد کنید. در واقع غیرمستقیم به آن‌ها می‌گویید که اگر محتوای شما را نخوانند، چیز مهمی را از دست داده یا اینکه در آینده دچار مشکل خواهند شد.

  •  7 اشتباه رایج در سئو که فاتحه سایت شما را  خواهد خواند!

  •  15 مکان گردشگری در ایران که اگر آن‌ها را نبینید، پشیمان خواهید شد.

4- کنجکاوی مخاطب را برانگیزید

مغز انسان به گونه‌ای طراحی شده که دوست دارد به جواب سؤالات خود برسد. همان زمانی که سؤالی ذهن شما را درگیر کرده و برای پاسخ به آن گوگل را زیر و رو می‌کنید. در عنوان نویسی هم باید با این کار، حس کنجکاوی مخاطب را قلقلک دهید. در این حالت مخاطب به سایت شما وارد شده تا جواب سوال ایجاد شده در ذهنش را دریابد.  

  • چگونه با مهارت طراحی سایت به درآمد 20 میلیون تومان در ماه رسیدم؟

  • در کمتر از یکسال، مثل بلبل انگلیسی صحبت کنید!

5- به مخاطب وعده حل مشکلاتش را بدهید  

برای استفاده از این تکنیک، باید قول برآورده شدنِ مشکل را در عنوان، به مخاطب بدهید. مثلا به همین تیتری که من برای این مقاله نوشتم دقت کنید. یکی از مشکلاتِ نویسندگان سایت، این است که محتوای آن‌ها کلیک نمی‌خورد. من ضمنِ ارتباط دادن این مشکل با عنوان نویسی، به آن‌ها قول داده‌ام که با خواندن این مطلب، دیگر این دغدغه را نخواهند داشت. اما قبل از هر چیز شما باید مخاطب خود را بشناسید. یعنی تحقیق کنید که مخاطبین شما چه دغدغه‌ها، نیاز‌ها و مشکلاتی را دارند؟

  • 17 نکته روانشناسی که اعتماد‌به‌نفس شما را چندین برابر می‌کند

  • با رعایت این دستورات غذایی، با چاقی خداحافظی کنید

6- استفاده از عدد و درصد، از تکنیک‌های عنوان نویسی

 تحقیقات روانشناسی نشان داده است که اعداد توجه انسان‌ها را به خود جلب می‌کند. زمانی که شما در عنوان خود از عدد استفاده می‌کنید، مخاطب حس خوبی با محتوای شما برقرار می‌کند. به همین جهت عناوینی که در ابتدای آن‌ها عدد وجود دارد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در ضمن استفاده از درصد را به هیچ عنوان فراموش نکنید. ما در زندگی روزمره خود نیز در بیشتر اوقات و برای ساده کردن موضوع، از درصد استفاده می‌کنیم. اعداد و درصد‌ها نشان از قاطعیت و تسلط شما به متنی است که نوشته‌اید.

  • 7 راز کمتر گفته شده در مورد عزت نفس که باید بدانید

  • 9 مورد از فنون مذاکره که شما را در 90% از جلسات پیروز می‌کند.

7- مخاطب تنبلی را دوست دارد!  

دوست دارم به جای جمله «انسان‌ها به تنبلی علاقه دارند»، بگویم که آن‌ها تمایل دارند که کارها را در مدت زمان کمتری انجام دهند. در هنگام نوشتن عنوان، به مخاطب وعده بدهید که با خواندن محتوای شما، در زمانش صرفه جویی خواهد کرد. مسلما هیچ‌کس بدش نمی‌آید که کارهای خود را زودتر انجام داده و وقت بیشتری برای خود داشته باشد.

  • چگونه بدون کد نویسی و در کمتر از چند روز، یک سایت طراحی کنید.

  •  با فریلنسری در خانه بنشینید و کسب درآمد کنید.

8- پسوند «ترین» را از یاد نبرید

همه ما علاقه داریم بدانیم که رتبه اول‌ها چه کسانی یا چه چیزهایی هستند. مثلا پرفروش‌ترین فیلم امسال کدام بوده است؟ پولسازترین بازیگر ایران چه فردی است؟ بدمزه‌ترین غذای جهان کدام است؟ اگر دقت کنید تمامی این موارد، داری پسوند «ترین» در ساختار خود هستند. در واقع این پسوند، برتری را می‌رساند که برای خوانندگان بسیار جالب است.

  • بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای کسب درآمد کدامند؟

  • بد‌ترین اشتباهات که باعث تنفر همسرتان از شما می‌شود

9- تجربیات شخصی، از روش‌های محبوب عنوان نویسی    

از ویژگی‌های انسان این است که دوست دارد در مورد تجربیات دیگران بداند. اینکه آن فرد برای انجام آن کار چقدر زمان گذاشته و از همه مهم‌تر چگونه به موفقیت رسیده است؟ بد نیست شما هم از این روش، برای نوشتن عنوان مقاله جذاب خود استفاده کنید. البته دقت کنید که از خودتان داستان سرایی نکنید و حرفی بزنید که واقعا انجام داده‌اید.

  • 5 تکنیک مدیریت زمان که با استفاده از آن‌ها هیچ وقت زمان کم نمی‌آورم.  

  • چگونه در کمتر از یک ماه به فتوشاپ مسلط شدم؟

10- «چگونه» بگویید و دل مخاطب را به دست آورید

 در هنگام عنوان نویسی محتوا، استفاده از کلمه استفهامی «چگونه» را فراموش نکنید. تیتر‌هایی که با «چگونه» شروع می‌شوند، محبوبیت زیادی داشته و بسیار کلیک‌خور هستند. مخاطب با خواندن این کلمه، متوجه می‌شود که قرار است یک مطلب کاملا آموزنده را مطالعه کند. اگر دقت کنید من هم در این مقاله، مثال‌های زیادی در این مورد زده‌ام.

  • چگونه یک محتوا‌نویس حرفه‌ای و تمام‌عیار شوید؟

  • چگونه مهارت آشپزی کردن را در کم‌ترین زمان یاد گرفتم؟

نکات مهم و کاربردی برای عنوان نویسی جذاب

  • از کلمه کلیدی در عنوان استفاده کرده و سعی کنید که آن را در اول عبارت قرار دهید.

  • در هنگام نوشتن عنوان، از کلمات اختصاری استفاده نکنید. مثلاً به کار بردنِ کلمه آجا، به جایِ «ارتس جمهوری اسلامی ایران».

  •  عنوان را چندین بار بخوانید و بررسی کنید که آیا کلمات اضافی در آن وجود دارد؟ یعنی حرف‌ها یا کلماتی که بود یا نبودِ آن‌ها تأثیری در عنوان شما ندارد.

  • بعد از نوشتن عنوان، آن را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که در آن غلط املایی وجود نداشته باشد. وقتی شما در عنوان خود غلط املایی دارید؛ اعتبار مقاله شما نزد مخاطب زیر سؤال خواهد رفت.

  • یکی دیگر از تکنیک‌های عنوان نویسی، استفاده از تاریخ است. مثلاً عنوان «آموزش اینستاگرام مارکتینگ - آپدیت 2021» برای شما جذاب نیست؟

  • نام بردن از افراد مشهور، یکی دیگر از روش‌های نوشتن یک عنوان جذاب است. مانند «7 راز موفقیت از نظر بیل گیتس».

  • به عنوان نکته پایانی، به شما پیشنهاد می‌کنم که قبل از انتشار مطلب، خودتان چند بار عنوان را بخوانید. اگر خود شما با خواندن عنوان ترغیب شدید؛ می‌توانید امیدوار باشید که خوانندگان نیز با عنوان شما ارتباط برقرار کنند.

حتما بخوانید: انتخاب کلمه کلیدی و 10 نکته‌ای که در این زمینه باید بدانید

سخن آخر 

مهارت در عنوان نویسی مرز باریکی است که مشخص می‌کند سایت شما موفق خواهد شد یا نه؟ به همین جهت انتظار می‌رود که حتما زمانی را برای حرفه‌ای شدن در این کار اختصاص دهید. از نظر برخی از تولید کنندگان محتوا، شما با نوشتن یک عنوان جذاب، 50% از راه را رفته‌اید. بدیهی است که با توجه به این موضوع، باید برای نوشتن یک عنوان جذاب وقت بگذارید. برای این کار نیز در وهله اول باید با روش‌های عنوان نویسی آشنا شده و بعد از آن فقط باید تمرین کنید.

آیا شما هم در عنوان نویسی مشکل دارید؟ به نظر شما چه تکنیک‌های عنوان نویسی دیگری وجود دارد که در این مقاله ذکر نشده است. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۱۰ مهارت در عنوان نویسی که مخاطب را به درون سایت شما خواهد کشاند
تسهیل گستر, بابک شعبانی 08 آبان 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


اصطلاحات گوگل ادوردز که برای تبلیغات در آن باید بدانید
در این مقاله شما با فرهنگ لغت گوگل ادوردز آشنا خواهید شد و با اصطلاحات مقدماتی و اصطلاحات عمومی و همچنین اصطلاحات هزینه و اصطلاحات مرتبط با آگهی در گوگل ادوردز آشنا خواهید شد.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو