۸ اشتباه رایج اما خطرناک در زمینه سئو که کسب‌وکارهای جدید انجام می دهند

اشتباهات سئو بسیار رایج هستند، به‌ویژه اگر شما در این زمینه تازه‌کار باشید و یا کسب‌و‌کار خود را تازه راه‌انداخته باشید، ممکن است در دام این اشتباهات بیفتید. اما آیا شما با آنها آشنا هستید؟ در این مقاله به 8 اشتباه تخصصی و رایج در  این زمینه اشاره می‌کنیم.

اشتباهات سئو بسیار رایج هستند، به‌ویژه اگر شما در این زمینه تازه‌کار باشید و یا کسب‌و‌کار خود را تازه راه‌انداخته باشید، ممکن است در دام این اشتباهات بیفتید. اما آیا شما با آنها آشنا هستید؟ در این مقاله به 8 اشتباه تخصصی و رایج در  این زمینه اشاره می‌کنیم.

اشتباهات سئو بسیار رایج هستند، به‌ویژه اگر شما در این زمینه تازه‌کار باشید و یا کسب‌و‌کار خود را تازه راه‌انداخته باشید، ممکن است در دام این اشتباهات بیفتید. اما آیا شما با آنها آشنا هستید؟ در این مقاله به 8 اشتباه تخصصی و رایج در  این زمینه اشاره می‌کنیم.

همواره احتمال رخ دادن اشتباهاتی در زمینه SEO برای هر تجارتی وجود دارد. این اشتباهات می‌توانند سهوی باشند و یا به خاطر بی‌توجهی‌های مکرر وب‌مسترها اتفاق بی افتند. اگر شما از این اتفاقات و اشتباهات آگاه شوید و با علم و تجربه به دست آمده خود بتوانید آن ها را مدیریت کنید، دیگر جای نگرانی نیست. اما به هر حال برای به دست آوردن این تجارب باید با موارد زیادی دست و پنجه نرم کرد. به ویژه کسانی که کسب‌و‌کار جدید خود را راه اندازی کرده و در این زمینه تجربه قبلی ندارند، به شدت در معرض خطر مرتکب شدن به این اشتباهات هستند.

معمولاً این اشتباهات درست زمانی رخ می دهند که صاحبان مشاغل نوپا تصور می‌کنند که راه را درست رفته‌اند. در صورتی که بدون توجه به نکات مهمی که در اینجا گفته می‌شود، اقدام به بهینه‌سازی سایت و مطالب خود می‌کنند. ما در ادامه به 8 اشتباه رایج اشاره می‌کنیم. در صورتی که این موارد را جدی گرفته و به آنها توجه کافی داشته باشید، می‌توانید از این اشتباهات به راحتی جلوگیری کرده و در موتورهای جستجو پررنگ دیده شوید.


1. عدم توجه کافی به سئوی محتوا در کنار تولید محتوا

بسیاری از کسب‌و‌کارها هزینه زیادی برای محتوای مطالب وب سایت خود متقبل می‌شوند تا دقیقاً همان اطلاعاتی که کاربران به دنبالش هستند را فراهم کنند. اگرچه این حرکت به خودی خود از مهمترین عوامل کسب موفقیت برای یک وب‌سایت است، اما وقتی کاربران و مخاطبین شما قادر به پیدا کردن وب‌سایت شما نباشند، پس این همه زحمت در واقع مؤثر نخواهد بود. این مسئله باعث شده است تا خیلی از تجارت‌ها نتوانند به جایگاه خوبی دست پیدا کنند.

تجارت‌های کوچک‌تر تولید و انتشار محتوای وب‌سایت را بر استراتژی‌های سئو مقدم می‌دانند و فکر می‌کنند که ابتدا باید محتوای وب‌سایت خود را کامل کرده و سپس به دنبال فرآیندهای سئو بروند. اما حقیقت این است که سئو و محتوا باید در کنار یکدیگر و قدم‌به‌قدم پیش بروند. در نتیجه به یاد داشته باشید که در هر دو مبحث فعالیت یکسانی انجام دهید تا در زمان کمتری در نتایج جستجوی موتورهای جستجو قرار بگیرید.

2. عدم انتخاب کلمات کلیدی کم رقابت

اگرچه فعالیت کردن روی کلمات کلیدی مهم و داغ به خاطر مراجعه زیاد کاربران و مخاطبین همیشه توصیه می‌شود، اما اینکه تمام تمرکز خود را روی این کلمات بگذارید یک اشتباه به تمام معنا خواهد بود. این مشکل یکی از بزرگترین اشتباهات تجارت‌های تازه تأسیس می‌باشد. در حالی که اگر مقداری از فعالیت خود را روی کلمات کلیدی کم‌رقابت بگذارید، شانس دیده شدن خود را برای دسته زیادی از کاربران به مراتب بیشتر خواهید کرد.

به این ترتیب، بدون وارد شدن به رقابت‌های سخت با دیگر تجارت‌های قدرتمند، می‌توانید سهم بزرگی از نتایج صفحات اولیه موتورهای جستجو را در این مدل کلمات کلیدی از آنِ خود کنید. حتی توصیه می‌شود برای شروع کار، بیشتر زمان خود را برای تهیه و انتشار مطالبی با کلمات کلیدی کم‌رقابت قرار دهید. سپس بعد از مدتی که در موتورهای جستجو ثبات پیدا کردید، می‌توانید وارد فاز بعدی و رقابت بر سر کلمات کلیدی پر‌رقابت شوید.


3. تمرکز بر روی موتورهای جستجو به جای تمرکز بر روی کاربران

اشتباه بسیار بزرگی که خیلی از تجارت‌های کوچک و بزرگ دچار آن هستند، تصور این است که باید تحت هر شرایطی الگوریتم های جستجو را به منظور کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو دور زد. از این رو، بسیاری از وب مسترها با استفاده از روش های غیرمتعارف و بی تأثیر، شروع به انجام فعالیت هایی می کنند تا از طریق آن ربات های موتورهای جستجو را گول زده و در نتیجه رتبه بهتری به دست بیاورند. اما همانطور که قبلاً نیز ذکر کردیم، مخاطبین شما کاربران شما هستند نه ربات های موتورهای جستجو! و بدیهی است که فعالیت شما باید به منظور جلب توجه کاربران باشد تا کسب رتبه در موتورهای جستجو.

بعد از اینکه توجه مخاطبین شما جلب شد، می‌توانید از روش‌های معمول و هدفمند به منظور کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو استفاده کنید. ولی نکته جالبی که کمتر به آن توجه می‌شود این است که اگر شما بتوانید مخاطبین و کاربران اینترنتی را به صورت هدفمند جذب کنید، در واقع بدون انجام کار اضافه دیگری، توجه موتورهای جستجو را نیز معطوف فعالیت‌های وب‌سایت خود می‌کنید. پس باید گفت که تاکتیک‌های کسب موفقیت در این زمینه در واقع برای کاربران و ربات‌های موتورهای جستجو تقریباً یکسان است.

نکته اصلی در این زمینه شناخت رفتار کاربران و مشتریان است. برای این کار با توجه به زمینه کاری خود و جرایانات روز بازار، با تحقیق و بررسی سایت های رقبا می‌توانید متوجه شوید که کاربران به دنبال چه چیزی هستند و سپس سعی کنید نیازهای آنها را با ارائه مطالب مفید و یا محصولات مورد نیاز آنها مرتفع کنید تا از این طریق به سمت شما هدایت شوند. در صورتی که کیفیت محتوای سایت شما برای ورود کاربران کافی باشد، موتورهای جستجو نیز از آن استقبال خواهند کرد.

هر چیزی که برای مخاطبین شما مناسب و خوب باشد، برای موتورهای جستجو نیز به همان اندازه مفید خواهد بود.


4. تمرکز بیش از حد روی استانداردهای رایج موتورهای جستجو

تصور غلطی که خیلی از وب‌مسترها در زمینه سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای موتورهای جستجو دارند این است که تقریباً تمام فعالیت و کمپین‌های سئوی یک وب‌سایت باید همان استانداردهای رایج و همیشگی موتورهای جستجو باشد. این یعنی پرهیز از استفاده از کلمات کلیدی بلند و طولانی‌تر و تمرکز بر روی کلمات کلیدی کوتاهی که ده‌ها و شاید صدها وب‌سایت رقیب در حال رقابت روی آنها هستند.

به همین دلیل فعالیت‌های سئو برای پروسه‌های کوتاه‌مدت نیاز به رقابت خیلی سخت با رقبا دارد. چرا که موتورهای جستجو برای این نوع از جستجوها تبلیغات را معیار قرار می‌دهند و این یعنی چندین نتیجه اول در صفحه اول نتایج جستجو متعلق به وب‌سایت‌هایی است که از تبلیغات AdWords استفاده کرده‌اند. در نتیجه شما هر چقدر هم که تلاش کرده باشید نمی‌توانید جایگاه تبلیغات را بدون پرداخت هزینه از آنِ خود کنید.

بنابراین توصیه می‌شود که بیشتر به کلمات کلیدی طولانی‌تر بپردازید. در این صورت شاید در زمان کم به نتیجه دلخواه نرسید، اما حداقل مطمئن خواهید بود که پایداری شما در موتورهای جستجو از این طریق به مراتب بیشتر خواهد شد و در بلندمدت وب‌سایت شما ارزش و اعتبار مناسبی کسب خواهد کرد.

5. عدم توجه به عناوین اصلی سئو 

تازه کاران سئو در بیشتر موارد نمی‌دانند که سئو دارای دو بخش ظاهری (محتوای متن مطالب) و بخش داخلی از جمله عناوین صفحه، توضیحات متا، اسامی فایل‌ها و تصاویر، متن جایگزین (Alt Text)، آدرس صفحات (URL) و ... می‌باشد و از آن جایی که بخش داخلی در ظاهر قابل مشاهده و نمایان نیست، به آن توجه خاصی نمی‌کنند. 

اما توجه به این آیتم‌ها برای کامل کردن فرآیندهای سئو و کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو اجتناب‌ناپذیر هستند. عنوان صفحه (Page Title)‌، آدرس صفحه (URL) و توضیحات متا (Meta Description) که به آن Snippet نیز گفته می‌شود، سه آیتم اصلی و مهمی هستند که در موتورهای جستجو و همچنین در محتوای به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی نمایش داده می‌شوند.

شاید عجیب به نظر برسد اما بی‌توجهی به این بخش‌ها از جمله بزرگترین دلایل عدم موفقیت در کمپین‌های سئو برای وب مسترهای تازه‌کار می‌باشد. اینکه این آیتم‌ها را چطور و به چه شکل باید تکمیل کنید، نیاز به آزمون و خطا و همچنین توجه به قوانین و اصول استاندارد سئو دارد. برای مثال تعداد کاراکترهای استفاده شده در عنوان صفحه و توضیحات متا باید در بازه استاندارد یعنی 160 کاراکتر باشد نه کمتر و نه بیشتر. همچنین آدرس صفحات تا حد امکان کوتاه و ساده باشند و فقط به انگلیسی نوشته شوند. استفاده از افزونه‌های معروف سئو به شما در تکمیل صحیح این فرم‌ها کمک می‌کنند.


6. استفاده غیرمتعارف از کلمه کلیدی (Keyword Stuffing)

Keyword Stuffing یا استفاده غیرمتعارف از کلمه کلیدی یک تکنیک قدیمی در مبحث سئو است که به‌واسطه آن، وب‌مسترها می‌توانستند یک صفحه یا مطلب از وب‌سایت خود را به روش غیرمعمول در نتایج اولیه موتورهای جستجو قرار دهند. روش کار این تکنیک ساده است. استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در یک متن و افزایش تراکم تعداد آن به منظور قرارگیری در نتایج موتورهای جستجو با این نام شناخته می شود.

این تکنیک درواقع روشی برای دور زدن هوش مصنوعی موتورهای جستجو می‌باشد که طی سال های 2003 الی 2007 استفاده می‌شد. گوگل در سال 2003 با بروزرسانی الگوریتم Google Florida تا حدی جلوی این روش تقلب را گرفت. سپس طی یک بروزرسانی در سال 2011 برای Google Panda و در سال 2013 برای Google Hummingbird، به طور کل این مسئله را ریشه‌کن کرد. این روزها Keyword Stuffing تأثیری در رتبه‌بندی یک وب‌سایت ندارد، اما استفاده از این روش هنوز هم شامل جریمه‌های سنگین موتورهای جستجو می‌شود. چرا که این مورد نه تنها یک حرکت اسپمینگ است، بلکه تخطی از قوانین رایج نیز به حساب می‌آید.

گوگل وب‌سایت‌هایی که از این روش استفاده کرده باشند را با کمک الگوریتم‌های آپدیت شده خود شناسایی کرده و آنها را جریمه می‌کند. نتایج نشان می‌دهند که حتی وب‌سایت‌های زیادی به خاطر استفاده از این تکنیک به طور کل از صفحات ایندکس گوگل حذف شده‌اند. خیلی از مدیران وب‌سایت‌های جدید، این مسئله را نمی‌دانند و فکر می‌کنند هر چه بیشتر از یک کلمه کلیدی در متن استفاده کنند، بهتر است. در صورتی که به این مسئله دقت نکنید، می‌توانید به راحتی آینده وب سایت خود را به خطر بیاندازید.

7. عدم استفاده از لینک‌های داخلی

موفقیت در زمینه سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت یعنی وقتی یک کاربر وارد سایت شما شد، بتوانید او را در وب سایت خود نگه دارید. اگر به این مهم دست پیدا کنید، نه تنها از لحاظ سئو امتیاز مناسبی دریافت می‌کنید، بلکه سودآوری تجارت و برند خود را نیز افزایش می‌دهید.

برای این کار باید تا می‌توانید دسترسی کاربران را به دیگر بخش‌های وب‌سایت خود آسان کنید. از جمله مهمترین روش‌های کاربردی در این زمینه، استفاده از بازاریابی محتوا به منظور ترغیب کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر از مطالب شما می باشد. چنین سیستمی در ویکی‌پدیا به خوبی پیاده سازی شده است. شما نیز می توانید با لینک‌دهی به دیگر صفحات و مطالب وب‌سایت خود در یک مطلب، نه تنها نرخ کلیک کاربران را بیشتر کنید، بلکه اعتبار وب سایت خود را نیز از نظر موتورهای جستجو ارتقاء بخشید.


8. عدم سنجش نتیجه عملکرد فرآیندهای مربوط به سئو

تازه کاران سئو تمرکز بر روی استفاده از راه و روش‌های مختلف سئو را اولویت خود می‌دانند و به نتایج آنها دقت زیادی نمی‌کنند. همین مسئله از دیگر مشکلات و اشتباهات رایج این افراد است. اینکه راه و روش‌ها و استراتژی‌های متفاوت سئو را انجام دهید به خودی خود حرکت بسیار خوبی است، اما بهتر است قبل از اینکه همگی آنها را با هم امتحان کنید، بهترین‌ها را شناسایی کنید.

برای این کار نیز باید هر استراتژی را در یک بازه زمانی مشخص پیاده‌سازی کرده و سپس با پیگیری کردن نتایج، عملکرد آن روش را ارزیابی کنید. برای این کار پیشنهاد می‌شود از ابزارهای آنلاینی که به همین منظور عرضه می‌شوند استفاده کنید. شما با کمک این ابزارها از جمله ابزار قدرتمند Google Webmaster Tools می‌توانید نتایج مرتبط به فرآیندهای سئو را پیگیری کرده و آخرین تغییرات را مشاهده کنید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۸ اشتباه رایج اما خطرناک در زمینه سئو که کسب‌وکارهای جدید انجام می دهند
تسهیل گستر, بابک شعبانی 10 فروردین 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۳۰ قدم تا رسیدن به سئو فوق العاده برای هر سایت
اغلب مردم به اشتباه باور دارند که تهیه یک چک لیست برای  سئو دوستانه خیلی کارآمد نیست. برای موتور های جستجو، رعایت قوانین سئو یکی از بهترین راه ها برای تشخیص یک وب سایت خوب است. در این مقاله نکاتی ارزشمند جهت بهبود سئو به شما خواهیم آموخت.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو