انکر تکست و هر آنچه برای استفاده از آن باید بدانید

آیا می‌دانید انکر تکست چیست و چه کاربردی در بیشتر دیده شدن سایت شما دارد؟ در ادامه این مطلب به شما آموزش خواهیم داد که انکر تکست دقیقا چیست و شما باید چگونه استراتژی انکر تکست وبسایت خود را بهینه نمایید تا بیشتر مورد توجه گوگل قرار بگیرید.

آیا می‌دانید انکر تکست چیست و چه کاربردی در بیشتر دیده شدن سایت شما دارد؟ در ادامه این مطلب به شما آموزش خواهیم داد که انکر تکست دقیقا چیست و شما باید چگونه استراتژی انکر تکست وبسایت خود را بهینه نمایید تا بیشتر مورد توجه گوگل قرار بگیرید.

انکر تکست متن قابل کلیکی است که در یک‌ هایپرلینک مشاهده می‌شود . اگر اینترنت را به عنوان یک بزرگراه فرض کنیم، انکر تکست‌ها مانند نشانه‌هایی برای خروجی‌های پیش رو هستند. آنها این خروجی‌ها را به موتورهای جستجو و کاربران وبسایت نشان می‌‌دهند. 

در ابتدا دنیای سئو کاملا بهم ریخته و برای کاربر آزار دهنده بود. متخصصان سئوی کلاه سیاه، هر کار قابل تصوری را انجام می‌‌دادند تا صفحه‌های وب خود را به نتایج اول گوگل برسانند ، از جمله این کارها می‌توان به وارد کردن کلمات کلیدی بی ربط و ایجاد تعداد زیادی بک لینک نامرتبط اشاره کرد. این روش تا مدت‌ها کاملا کارساز بود، اما امروزه این ترفندهای قدیمی ‌دیگر کاربردی ندارند و قطعا نمی‌توانند نفعی برای سئوکاران داشته باشند. در حال حاضر ما با الگوریتم‌های بسیار پیچیده و و ظاهرا بی عیب گوگل مانند مرغ مگس‌خوار و پاندا رو به رو هستیم. این الگوریتم‌ها که ظاهرا بی عیب و اشکال به نظر می‌رسند، می‌توانند مشکلات زیادی برای بهینه سازی وبسایت شما بوجود آورند.

حتما بخوانید: آشنایی با الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر نتایج جستجو

یکی از این الگوریتم‌ها بروز شده که با نام پنگوئن شناخته می‌شود، برای مدتی طولانی دنیای سئو را تحت تاثیر قرار داد. این الگوریتم به طور کلی در رابطه با چگونگی استفاده از بک‌لینک‌ها برای ارزیابی رتبه صفحات اینترنتی به کار می‌رود. با توجه به اینکه این الگوریتم بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است، لذا انکر تکست‌های استفاده شده در بک‌لینک‌ها و پیوندهای داخلی وبسایت‌ها دارای اهمیت فراوانی می‌باشند. از این رو، در این راهنما قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه انکر تکست لینک‌های خود را بهینه کنید تا بر روی موتور‌های جستجو تاثیرات مثبتی بگذارد و موجب بهبود رتبه صفحات وب‌سایت شما در نتایج این موتورها شود. قبل از پرداختن به این موضوع شما باید بدانید که انکر تکست چیست، چگونه عمل می‌کند و چرا باید به آن بپردازیم؟

اگر به کدهای سایت خود نگاه کنید ، عبارت‌هایی را شبیه به این خواهید دید:


این همان بخش از سایت شماست که گوگل آن را می‌بیند و همین عبارت است که به مرورگرهای وب و موتورهای جستجو لینک‌ها را نشان می‌دهد. هنگامی‌که یک کاربر بر روی لینکی کلیک کند، به صفحه مورد نظر هدایت می‌شود.

 یک دلیل بسیار مهم برای تمرکز برندها بر این عنصر ساده وجود دارد.

در سال 2012 گوگل تصمیم گرفت که الگوریتم پنگوئن را وارد جهان سئو کند. پس از این تغییر، انکر تکست‌ها به سرعت به ساده‌ترین راه برای تعیین میزان اعتبار وبسایت‌ها تبدیل شدند. گوگل همچنین برای تشخیص آنکه آیا یک وبسایت بیش از حد بهینه‌سازی شده است نیز از بک لینک‌ها و انکر تکست‌های آنها استفاده می‌کند. با توجه به آنکه گوگل برای بهینه سازی بیش از حد جریمه‌هایی تعیین کرده است، لذا بیشتر می‌توان به اهمیت این عناصر در سئو پی برد.

حتما بخوانید: سئو و بهینه سازی محتوای وبلاگ با 10 نکته ساده اما کاربردی

از سال 2012 تا کنون، گوگل چندین مرتبه و در هر مرتبه به طرز چشمگیری الگوریتم پنگوئن را بروز کرده است که این موضوع باعث شده است هر بار برندهای تجاری بسیاری، افت‌های ترافیکی بزرگی را تجربه کنند.

در بیشتر موارد، افت‌های ترافیکی اینچنینی، کاهش درآمد و سوددهی را به همراه خواهند داشت و می‌توانند ضررهای زیادی را به شرکت‌ها وارد کرده و نام تجاری آنها را به خطر بیاندازند.

این تغییرات به 3.1 درصد از وبسایت‌هایی که انکر تکست‌های خود را بیش از حد بهینه سازی کرده بودند، آسیب رساند و فقط وبسایت‌های قدرتمند توانستند با هر بروزرسانی در عرصه‌ی رقابت باقی بمانند. دست کم می توان دریافت که انکر تکست‌های مورد استفاده در بک‌لینک‌ها، در آینده قابل پیش بینی اینترنت و سئو، می‌توانند عناصر مهمی باشند.

با بروزرسانی اخیر پنگوئن 4.0 در سال 2016، بازی یک بار دیگر تغییر کرد. گوگل اکنون به جای تمامی‌ یک سایت، فقط صفحاتی که از قوانینش تخطی کرده‌اند را مجازات می‌کند، اما به هر حال، این موضوع نیز می‌تواند ترافیک و درآمد یک وبسایت را در بلند مدت تحت تاثیر قرار دهد.

 اکنون که می‌دانید انکر‌ تکست‌ها چقدر برای ترافیک وبسایت‌ها مهم هستند، اجازه دهید تا راه‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی را که از طریق آنها می‌توانید انکر‌ تکست بسازید را به شما آموزش دهیم.

حتما بخوانید: لینک سازی داخلی (Internal links) و لینک سازی خارجی (external links) چیست؟

انواع مختلف انکر‌ تکست

روش های متنوعی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها انکر تکست‌های مختلفی را ایجاد کنید که این انکر تکست‌ها می‌توانند مفید و یا بی‌فایده باشند.

- انکر تکست‌های دقیقا مشابه

انکر تکست‌های دقیقا مشابه، زمانی بوجود می‌آیند که شما در جایگاه کلمات کلیدی هدف لینک‌ها، از عبارات دقیقا مشابه استفاده کنید.
در روزهای اولیه سئو، استفاده از انکر تکست‌های دقیقا مشابه در یک صفحه و به تعداد کافی، تقریبا تضمین می‌کرد که پست شما خوب عمل خواهد کرد و در موتورهای جستجو بازخورد خوبی خواهد داشت. این موضوع باعث شد که گوگل با وضع قوانینی، وبسایت هایی که از این شیوه استفاده می‌کردند را مجازات کند. با این وجود، می‌توان گفت این ایده هنوز هم ایده خوبی است و برخی اوقات می‌توان از آن استفاده کرد، اما به طور کلی توصیه می‌شود که از سایر انواع انکر‌ تکست‌ها استفاده کنید.



- انکر تکست‌های دارای تشابه جزئی

 وقتی به عبارت لینک خود کلمات دیگری نیز اضافه می‌کنید، انکر تکست‌هایی با مطابقت جزئی به وجود می‌آیند. عبارات جدید باید تقریبا مشابه کلمات‌ کلیدی اصلی باشند. این یک روش مفید برای ساخت انکر تکست است، زیرا می‌توان کلمات کلیدی را بدون وجود خطر جریمه شدن، به طور موثری به کار برد. از این رو، گوگل نگاه بهتری به محتوایی که در صفحه‌ شما است خواهد داشت و نمی‌تواند برای دستکاری در الگوریتم و ارتکاب خطا، به شما مظنون شود. این یک روش بسیار توصیه شده برای افزایش قدرت صفحه شما است.

- انکر‌ تکست برند 

فقط حاوی عنوان وبسایت موردنظر است و یک راه امن و موثر دیگر برای ساخت یک انکر‌ تکست قوی‌ است. این انکر تکست به گوگل نشان می‌دهد که شما در حال اشاره به سایر ابزار‌ها و سرویس‌های با کیفیت هستید. شما همیشه باید سعی کنید برند‌های دیگری را که در این زمینه به شما کمک می‌کنند پیدا کنید. از لینک دادن به یک نام تجاری دیگر، به خصوص با یک کلمه کلیدی مرتبط با آن، دریغ نکنید. تا زمانی که شما بیش از حد به آن نام تجاری لینک نداده‌اید، گوگل اینکار را به عنوان عملی سالم و قانونی در نظر می‌گیرد.

- انکر تکست خالی

اساسا فقط حاوی آدرس وبسایت است و اکثرا غیر مفید در نظر گرفته می‌شود. هنگام خواندن محتوا، این نوع انکر تکست بسیار ناخوشایند است. این انکر تکست‌ها می‌توانند کاربران را از وبسایت شما فراری داده و باعث پیشرفت وبسایت‌های رقیب شوند. همچنین ممکن است بازدید کنند‌گان را به این باور برساند که شما از لحاظ فنی آن طوری که باید حرفه ای نیستید. بنابراین تا حد ممکن، از درج این نوع انکر‌ تکست‌ها خود‌داری کنید.

- انکر تکست عمومی 

شما احتمالا بسیاری از این انکر تکست‌ها را دیده‌اید. آنها برای استفاده در جریان محتوای شما بسیار مناسب هستند و خیلی سریع به نتیجه می‌رسند. این انکر‌ تکست‌ها همانطور که از نامشان پیداست، ساده و عمومی‌ هستند. وقتی می‌خواهید نظر مخاطبان خود را به یک منبع معتبر یا ابزار مفید جلب کنید، از این انکر‌ تکست‌ها استفاده کنید، اما حتما به اندازه باشد.


- کلید واژه‌های نامتقارن فهرست معنایی یا LSI 

این مورد ممکن است کمی پیچیده به نظر بیاید، اما در واقع یک زیر سیستم در موتورهای موتورهای جستجو است که آنها را قادر می‌سازد تا درک بهتری از موضوعات صفحات داشته باشند و بتوانند آنچه را که کاربران در نوار جستجو تایپ می‌کنند پیش‌بینی نمایند.
مثلا وقتی یک عبارت مثل «انکر تکست چیست» را در گوگل تایپ می‌کنیم، مجموعه‌ای از سایر گزینه‌های جستجوی محبوب برای ما تمایان می‌شود. ما می‌توانیم با استفاده از کلمات کلیدی LSI به عنوان انکر‌ تکست به موتورهای جستجو کمک کنیم تا بتوانند موضوع صفحه‌ی موردنظر ما را بهتر درک کنند که این می‌تواند باعث بهبود رتبه‌ آن صفحه در نتایج جستجو شود.


- انکر تکست تصویری 

می‌توانید از یک انکر تصویری برای کمک به کاربران وبسایت خود استفاده کنید. به طور معمول، استفاده از این روش به واسطه یک دکمه قابل کلیک انجام می‌شود و بسیار شبیه به یک آگهی است. در این موارد، گوگل، ابزار تگ تصویر شما را، به عنوان انکر‌ تکست خواهد خواند و اگر شما یک ابزار تگ ایجاد نکرده باشید، گوگل آن را بدون انکر‌ تکست در نظر می‌گیرد، که البته باید از این کار اجتناب کنید. این یک روش عالی برای متنوع کردن انکر‌ تکست‌ها و استفاده از یک رویکرد متفاوت در این زمینه می‌باشد.

حتما بخوانید: چگونه برای رشد سئو، استراتژی بازاریابی محتوا بسازیم؟

نکات مهم که درباره انکر تکست‌ها باید بدانید

اکنون که در مورد انواع مختلف انکر تکست بیشتر آموخته‌اید، وقت آن است که به یکسری نکات ساده و پایه‌ای بپردازیم که می‌توانند در ایجاد یک استراتژی پویا به شما کمک کنند.

نکته 1: از عبارات مرتبط با موضوع صفحه استفاده کنید

متاسفانه تصورات غلط زیادی درباره اینکه «چه انکر‌ تکستی خوب است» وجود دارد. باید بدانیم که، مرتبط بودن مهمترین چیزی است که گوگل از شما می‌خواهد. این بدین معناست که انکر‌ تکست شما باید از کلمات و عباراتی تشکیل شده باشد که به موضوع صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید نزدیک باشند.

 مثلا فرض کنید شما شرکتی را اداره می‌کنید که خدمات بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای کوچک را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان سایت خود را به یک پست وبلاگ که در مورد اهمیت محتوا ایجاد کرده‌اید هدایت کنید، نیاز دارید که یک لینک بسازید و در این لینک، شما باید یک کلمه یا عبارت را که مرتبط با موضوع و محتوای پست موردنظر است، به عنوان انکر‌ تکست خود قرار دهید.

در غیر این صورت، گوگل این لینک را به عنوان دستکاری و محتوای بی ربط تشخیص داده و احتمالا سایت شما را جریمه خواهد کرد.

تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد اگر به جای یک پست وبلاگ ، لینک شما به یک صفحه که سعی در فروش عینک آفتابی دارد مرتبط باشد.

اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان وبسایت به شما اعتماد کنند، باید به آنها اطمینان دهید که از شیوه‌های لینکدهی و منابعی‌ استفاده می‌کنید که به نفع آنهاست.

در یک مطالعه نشان داده شده است که داشتن حداقل یک کلیدواژه مرتبط با موضوع در انکر تکست، شانس کسب رتبه‌ بالاتر در نتایج جستجو را افزایش می‌دهد. این بدان معناست که گوگل برای یک انکر‌ تکست دارای کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوای صفحه موردنظر، ارزش زیادی قائل می‌شود. زیرا مادامی که شما سعی می‌کنید حداقل برخی از کلمات کلیدی انکر تکست‌هایتان مرتبط با موضوع باشند، گوگل می‌تواند سریعتر و آسانتر مطالب شما را رتبه‌بندی کند.

نکته 2: تنوع را در نظر بگیرید

اگر همیشه بخواهید انکر تکست‌های دقیقا مشابه داشته باشید، فیلتر هرزنامه گوگل وارد عمل شده و ممکن است شما را جریمه کند. همچنین اگر بخواهید فقط به نام های تجاری نیز پیوند داشته باشید، احتمالا اتفاق مشابهی برایتان خواهد افتاد. لذا برای ایجاد یک استراتژی انکر‌ تکست‌ که به بهینه‌سازی وبسایتتان کمک ‌کند، باید بدانید که استفاده از یک رویکرد منحصر به فرد و متنوع بهترین روش برای انجام این کار است.

راهنماهای زیادی وجود دارند که به شما می‌گویند انواع انکر‌ تکست‌ها را باید در چه نسبت‌هایی استفاده کنید. مشکلی که این نوع توصیه‌ها دارند این است که با توجه به تعداد فراوان توصیه‌کنندگان، انواع مختلفی از این راهنما‌ها بوجود آمده‌اند که گاها حتی با هم در تناقض‌اند. این موضوع شما را گیج خواهد کرد و سبب می‌شود که نتوانید تصمیم درستی بگیرید.

فرض کنید بین چندین توصیه متفاوت از افراد مختلف که سعی دارند شما را در بهینه‌سازی وبسایتتان یاری کنند گیر افتاده‌اید.

حرف کدام یک از آنها درست است؟

آیا اصلا هیچ یک از آنها درست می‌گویند؟

پاسخ این سوال به نتیجه مدنظر شما بستگی دارد، در هر موقعیتی، شما باید تلاش کنید تا بهترین روش ایجاد استراتژی انکر‌ تکست را پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

یک مطالعه در مورد اثرات پنگوئن 4.0 بر روی برندهای مختلف در اندازه‌های متفاوت انجام گرفته است که برخی از نتایج آن به شرح زیر است:


پس از بروزرسانی پنگوئن 4 ، برند اول، انکر تکست‌هایی را که کلمات کلیدی دقیقا مشابه داشتند را کاهش داده و LSI را افزایش داده است، این برند پس از اعمال تغییرات، به جایگاه قبلی خود در رتبه بندی گوگل برگشت و توانست به رنکینگ خود قبل از ارائه پنگوئن 4.0 برسد.

اکنون گراف بالا را با گراف زیر مقایسه کنید.


همانطور که مشاهده می‌کنید، این دو گراف تفاوت‌های زیادی با هم دارند و در برخورد با الگوریتم پنگوئن 4، شیوه‌های متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند، اما با این وجود، هر دو توانستند جایگاه‌های خود را در نتایج جستجوی گوگل دوباره بدست بیاورند.

این چه معنایی برای انواع طرح‌های بهینه سازی انکر‌ تکست دارد؟

پاسخ این است که اگر یک استراتژی برای یک برند خوب کار کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که برای برندهای دیگر نیز به همان مقدار کارآمد باشد. به علاوه، این واقعا کسل کننده است که سعی کنید دقیقا با استراتژی برند دیگری پیش بروید. با تمرکز بر روی آزمون و خطا، احتمال بیشتری برای رسیدن به نتایج بهتر در طولانی مدت وجود دارد.

حتما بخوانید: فایل Robots.txt چیست و چه کاربردی در سئوی سایت دارد؟

نکته 3: انکر تکست‌های خود را تست و بررسی کنید

بررسی انکر‌ تکست‌ها دارای اهمیت زیادی است، زیرا این تنها راه برای درک این موضوع است که انکر تکست‌ها چگونه می‌توانند بهینه‌سازی وبسایتتان را در طول زمان تحت تاثیر قرار ‌دهند.

توصیه می‌کنم برای شروع فرایند بررسی انکر‌ تکست‌ها، از ابزار  Anchor Text Categorizer Tool که محصول کمپانی  Linkio است استفاده نمایید. این ابزار از شما می‌خواهد اطلاعات مختلفی در مورد محتوای خود، از جمله نشانی اینترنتی، عنوان صفحه، برند شما و کلمات کلیدی را وارد کنید. شما همچنین باید انکر‌ تکست‌هایی که در محتوا استفاده می‌کنید را نیز دقیقا مشخص کنید تا نرم‌افزار بتواند با دقت کار خود را انجام دهد.

همچنین شما می‌توانید از ابزار SEMrush استفاده کنید، برای پیدا کردن اطلاعات لازم درباره‌ لینک‌هایی که به سایت شما می‌شوند، شما باید به تَب بک لینک در داشبورد SEMrush رفته و بر روی گزینه Anchors کلیک کنید، حالا شما می‌توانید ببینید که کدام عبارات توسط برند‌های دیگر وقتی که به سایت شما لینک دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به یاد داشته باشید که انکر‌ تکست‌ها به طور گسترده‌ای توسط گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین برای سئو وبسایت شما یک موضوع حیاتی به شمار می‌روند.


نتیجه گیری

انکر‌ تکست‌ مفهوم جدیدی نیست، اما نمی‌توان این را بدین معنا دانست که مهم نمی‌باشد. از سال 2012، گوگل به انکر‌ تکست‌ و بک‌لینک‌ اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنید که همیشه در حال استفاده از بهترین رویکرد در این زمینه برای سئوی وبسایتتان هستید.

برندهای بسیاری در گذشته، به شدت تحت تاثیر پنگوئن قرار گرفتند و همیشه این احتمال وجود دارد که این الگوریتم دوباره به آن‌ها آسیب برساند.

تا زمانی که انکر تکست‌های وبسایت شما با موضوع صفحات لینک داده شده مرتبط باشند، یک علامت مثبت برای خزنده‌های گوگل به شمار می‌آیند.

همچنین بهتر است که استراتژی خود را بر اساس یافته‌هایتان پیاده‌سازی کنید. وقتی صحبت از یافته‌ها می‌شود باید خاطر نشان کرد، استفاده از ابزارهایی مانند Anchor Text Categorizer و  SEMrush، تضمین می‌کنند شما هیچ چیزی را در بهینه‌سازی انکر تکست‌های خود از قلم نخواهید انداخت.

با به کارگیری این توصیه‌ها شما می‌توانید که استراتژی انکر‌ تکست خود را به اندازه کافی قوی کنید تا سئوی وبسایت تان را بهبود دهیدو از خطرات احتمالی آینده جلوگیری کنید.

شما چه استراتژی‌هایی را برای بهبود انکر‌ تکست‌هایتان استفاده می‌کنید؟

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
انکر تکست و هر آنچه برای استفاده از آن باید بدانید
تسهیل گستر, بابک شعبانی 21 آذر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


لینک سازی داخلی (Internal links) و لینک سازی خارجی (external links) چیست؟
لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی را می توان مهم ترین فعالیت برای بهینه سازی سایت یا سئو دانست. در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره می پردازیم تا با استفاده از آن ها به گوگل بفهمانید که سایتی محبوب دارید.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو