تجارت الکترونیکی و ایجاد اشتغال

تجارت الکترونیکی و ایجاد اشتغال بنابر گزارشی از بانک جهانی که در اکتبر سال 2002 منتشر شد . در خاورمیانه می بایستی طی 10 سال آینده ، 5 میلیون شغل در سال ایجاد شود تا فقط از افزایش نرخ بیکاری جلوگیری نماید .

● « ایجاد شغل های نوین »


انقلاب سوم تحت نام انقلاب الکترونیک شروع شده است و امواج قدرتمند آن موانع و عوامل مقاوم و بازدارنده را در هم می کوبد ، هیچ عنصری قادر به سد انتشار امواج کوبنده الکترون ها نیست منتها یک راه برای مهار آن وجود دارد و آن عبارت است از استفاده از امواج و سوار موج شدن . یکی از نتایج این برخورد با تکنولوژی نوین و ایجاد مشاغل جدید به خصوص در بخش خدمات می باشد ، تجارت الکترونیکی راه را برای کارآفرینی در ابعاد بسیار وسیع هموار کرده است ( ساخت ، تولید ، طراحی و نگهداری ) و اکنون به عنوان یک ویژگی مورد تایید زندگی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در جهان جلوه گر شده است . بنابراین سیاست های نیرومند دولتی یا هدف تاثیر بر جامعه اطلاعاتی آینده به همراه سرمایه گذاری کلان در امر پژوهش و توسعه ، پرورش ، آموزش ICT و تحقیقات در ارتباط با اینترنت یک ضرورت ناگزیر است . برای رسیدن به این مقصود در کشور هایی که پذیرش این فناوری در آنها کندتر بوده است ، اتکا به نیروهای جوان و پویا می تواند سرعت به کارگیری اینترنت را افزایش دهد . گرایش فزاینده نسل جوان به سمت استفاده از کامپیوتر ، اینترنت و تجارت الکترونیک ، باعث می شود که میلیون ها دستگاه کامپیوتر توسط آنها خریداری شود که نتیجه چنین تقاضایی رونق تولید و توزیع سخت افزار ها و نرم افزار های کامپیوتری است و اساتید فن برای آموزش افراد علاقه مند به این حوزه مجبورند هزاران موسسه و مدرسه آموزش تجارت الکترونیک را تاسیس نمایند . این افراد آموزش دیده با هدف خودکار سازی هر چه بیشتر فرایند های خدماتی با استفاده از فن آوری های وب بازار های جهانی را هدف قرار می دهند . وب صرفاً برای کسانی که از فناوری آن سرد در می آورند مورد استفاده نیست ، زنان ، مردان ، کودکان کشورهای مختلف با مذاهب و ملیت های گوناگون همگی صف کشیده اند تا از این بازار جهانی خرید کنند . بنابراین برای این که سهمی از این بازار عظیم را به خود اختصاص دهیم باید آمادگی کامل داشته باشیم .

هر کشوری که این امواج را زودتر دریافت کند و آن را به کار گیرد ، از رقبا جلو افتاده و سهمی از بازار جهانی را به خود اختصاص می دهد . اقتصاد قرن 21 در دست طراحان و متخصصین تجارت الکترونیکی و سازندگان آن قرار دارد ، اگر از این فرصت طلایی استفاده نکنیم قطعاً به لحاظ اقتصادی عقب خواهیم ماند و بیکاری و تورم هر روز مانند خوره اندام های جامعه را می بلعد به طوری که پس از یک دهه ، مشکلات عدیده ای از قبیل فقر ، افسردگی ، بیماری های فیزیکی و روانی و عوامل پلید ضد انسانی جامعه را به سمت سقوط اقتصادی ، اجتماعی اخلاقی ، صنعتی و ... سوق خواهد داد .

● مبارزه با نرخ بیکاری در کشور



بر اساس آمار و ارقام منتشره در داخل و خارج ( آمارهای ILO ) ایران در حال حاضر حدود 3/17 میلیون نفر نیروی کار دارد که همه این نیرو ها دارای شغل نیستند . به طوری که بین 15% - 14% نرخ بیکاری در کشور وجود دارد و اگر بیکاران پنهان را به آن اضافه کنیم رقمی بالاتر از رقم فعلی را نشان خواهد داد .

برای پایین آوردن نرخ بیکاری راه حل های متفاوتی از طرف متخصصین و اقتصاددانان پیشنهاد شده است که اولین و مهمترین آنها سرمایه گذاری در تولید است . دوم استفاده از تجارب سایر کشور ها بر عنوان یک راهنما و الگو های تجربه شده مورد توجه است . بر اساس گزارشات ( LIO ) چین از سال 1987 تا 1997 بیش از 160 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده ، در سال های 1980 تا 1990 کشور هایی چون ، هنگ کنگ ، کره جنوبی ، سنگاپور ، مالزی با تولید و توزیع انواع نرم افزار های الکترونیکی مشکل بیکاری خود را حل کرده اند و به اشتغال نسبتاً کاملی دست یافته اند . سوم ایجاد ثبات و امنیت سرمایه گذاری برای تولیدکنندگان داخلی ، سرمایه گذاران خارجی و بکارگیری شیوه های نوین تولید ، توزیع کالا ها و خدمات است . در این باره عدم وجود تعریف روشن و واضح قوانین در امر تجارب الکترونیکی باعث می شود که افراد کمتر برای انجام سرمایه گذاری و کارهای بازرگانی از طریق کامپیوتر تمایل نشان دهند ، لذا توجه مسئولین در قانونمند کردن تجارت الکترونیک و شاخه های فرعی این تجارت ( بازاریابی الکترونیکی ) باعث می شود که علاقه مندان به خرید با اشتیاق و تمایل بیشتری به سمت تجارت الکترونیک روی آورند ، علاوه بر این افراد غیر مسئول یا ناآگاه به این طریق قدرت دخالت و مانع تراشی را از دست می دهند .

بد نیست بدانید صادرات کشور چین در سال گذشته 400 میلیارد دلار بوده که 300 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات 500 شرکت بزرگ خارجی که در کشور چین سرمایه گذاری کرده اند بوده است در واقع سه چهارم صادرات چین ، مربوط به شرکت های خارجی است . در صورتی که سهم ایران از تجارت جهانی در دو دهه اخیر از 49 صدم درصد در سال 1980 به 34 صدم درصد در سال 2000 و به 45 صدم درصد در سال 2002 تنزل کرده است . از این رو لازم است تا رسیدن به یک وضعیت مطلوب و یا قابل قبول به طور جدی فعال شویم و از فرصت ها به نحو بهینه استفاده کنیم ، برای حضور جدی در عرصه جهانی باید کالا ها و خدمات را با قیمت و کیفیت بهتر عرضه کنیم و در برنامه عرضه از قدرت و توانمندی برخوردار شویم . لذا از طریق تجارت الکترونیک می توان سهم ایران را در بازار های جهانی از طریق توسعه صادرات غیر نفتی رونق داده و اقتصاد کشور را از اقتصاد تک محصولی به سمت یک اقتصاد پویا سوق دهیم ، برای رسیدن به این هدف وجود بازاریان حرفه ای که توان حضور در بازار های مختلف را داشته باشند الزامی است .

● آموزش



ظرفیت پیشرفت جوامع در محیطی امن و آزاد ، بستگی به سطح دانش آنها دارد . هر اندازه دانش افراد کشور بیشتر باشد ، خلاقیت ، نوآوری ، ابتکار و اشتغال در آن کشور بیشتر می باشد . ضمن اینکه آموزش در بطن خود اشتغال زا می باشد ، توجه به گسترش استفاده و یادگیری کامپیوتر ، اینترنت و تجارت الکترونیکی باعث می شود که در خانواده ها کودکان به این ابزار علاقه مند شده و در آینده بتوانند از این وسیله به نحو احسن در شکوفایی اقتصاد خانواده و کشور تاثیر بگذارند ، برای درک بهتر این موضوع به ذکر یک نمونه برجسته بسنده می کنم . حضور شرکت هایی که در زمینه صادرات و واردات ، از روش های مختلف بازاریابی در فروش کالا ها و خدمات خود به مشتریانشان در ایران و جهان استفاده می کنند ، باعث شده تعداد زیادی از افراد طبقه متوسط بدون شغل یا تحصیل کرده که به لحاظ وضعیت اقتصادی نامناسب عملاً نقش خود را فراموش کرده اند ( البته به اجبار ) جذب این فعالیتهای اقتصادی شوند . البته تعدادی از افراد که تصور می کنند اشکالاتی بر این نوع فعالیت ها وجود دارد بیشتر بر روی نکات منفی این روش ها انگشت می گذارند ، بدون آنکه نکات مثبت اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی و امنیتی آن را متذکر شوند .

شرکت های معتبر خارجی که از طریق اینترنت برای فروش کالا های خود استفاده می کنند خواسته یا ناخواسته منشاء اثرات مثبتی که قطعاً مهم و پویاتر از مسئله اقتصادی است در کشورهای در حال توسعه خواهند شد . اثراتی چون ، ایجاد انگیزه و میل رغبت فزاینده به فعالیت های اقتصادی در جوانان افزایش رشد تجارت ، افزایش رفاه زندگی مردم طبقه پایین جامعه ، افزایش فرصت های جدید شغلی ( کارآفرینی نسل جدید در دراز مدت ) .

امکان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهانی ، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش تردد های بی مورد ، دسترسی سریع به اطلاعات و مهمتر از همه فعال کردن نیروهای خنثی و پژمرده و بی تحرک اجتماع با ایجاد انگیزه های مالی و پرداخت پورسانت مناسب در برابر بازاریابی ، البته باید خاطر نشان کنم که باید جهت دهی این فعالیت ها به سمت تولید در مراحل بعدی توسط مسئولین و متخصصین ایجاد شود ، که بهترین شیوه برای کار برقراری ارتباط با اقشار جامعه و استفاده از ابزار محاوره ای برای گفت و گو با آنان است .

در پایان متذکر می شویم که فارغ التحصیلان و دانش جویان و مدیران کار آفرین کشورمان می توانند با دقت در الگو هایی که اینچنین انگیزشی در افراد جامعه ایجاد می کنند بهره برده و با الگوبرداری صحیح تولیدکنندگان داخلی را برای عرضه تولیداتشان به کشورهای نیازمند این محصولات یاری نمایند .

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
تجارت الکترونیکی و ایجاد اشتغال
تسهیل گستر 31 تیر 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک
اگر شما هم مانند من عاشق کارتان هستید مطمئن هستم که میل دارید تا حد ممکن آنرا توسعه دهید . هرچه تولید می کنید و یا هر خدماتی که ارائه می دهید آیا نمی خواهید از بهترین راه موجود یعنی اینترنت آنرا گسترش دهید ؟ خصوصا اگر از فواید آن مطلع باشید ؟
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو