تجارت الکترونیک چیست؟ تعریف، تفاوت ها و اصطلاحات دیگر و اولین گام هایی که باید دنبال کنید

آیا تا کنون فکر کرده اید تجارت الکترونیک چیست یا میدانید معنی دقیق این اصطلاح چیست؟ چه تفاوت هایی بین این اصطلاح و دیگر موارد مشابه وجود دارد؟

مطمئنا شما از زمانی کسب و کار آنلاین خودرا شروع کرده ایید محبوب تر از همیشه هستید. با این حال، با وجود گسترش آن، بسیاری از مردم هنوز واقعا نمی دانند که شما در حال انجام چه چیزی است.

به همین دلیل هدف این پست توضیح دقیق تعریف تجارت الکترونیک است، چگونه از شرایط مشابه، انواع مختلف موجود و مزایای آن در مقایسه با کسب و کارهای سنتی می توانید بهره بگیرید. 

آیا شما آماده یادگیری همه چیزهایی هستید که باید در مورد تجارت الکترونیکی بدانید؟

بیایید این کار را انجام دهیم

مفهوم تجارت الکترونیک: چه چیزی است

تجارت الکترونیک یا تجارت الکترونیک، طبق تعریف ویکی پدیا ...

سیستم خرید و فروش کالاها و خدمات با استفاده از اینترنت به عنوان وسیله اصلی مبادله.

به عبارت دیگر، این یک کسب و کار است که به صورت الکترونیکی مدیریت می شود.

تفاوت بین تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیکی

تجارت الکترونیک اغلب با کسب و کار الکترونیکی اشتباه گرفته می شود ، هر چند آنها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

کسب و کار الکترونیکی فقط به مبادله کالا و خدمات بین فروشنده و مصرف کننده اشاره می کند، در حالی که تجارت الکترونیک به فرایند کامل لازم برای مدیریت کسب و کار آنلاین اشاره دارد.

در تجارت الکترونیکی ما می توانیم برای مثال این هارا پیدا کنیم:

  • بازاریابی جاذبه ای
  • فروش تبلیغاتی.
  • جستجوگرها
  • بازاریابی ایمیلی.
  • و غیره.

انواع تجارت الکترونیک

میدان تجارت الکترونیک واقعا بزرگ است و بسیاری از مدل های مختلف وجود دارد.

ما قصد داریم از دو دسته استفاده کنیم:

  • به طور کلی بر مبنای کدام خریداران و فروشندگان هستند.
  • یکی دیگر از مدل های مختلف تجارت الکترونیک.

بیایید به آنها نگاه کنیم.

1. بر اساس مشخصات تجاری

هر کسب و کار بر روی یک نوع مشتری متمرکز است و بسته به اینکه چه کسی هستند، ما می توانیم آنها را طبقه بندی کنیم:

  • B2B (کسب و کار به کسب و کار): کسب و کارهایی که مشتریان آنها نیز کسب و کار یا سازمان هستند. به عنوان مثال، ما می توانیم در مورد یک شرکت مواد ساختمانی فکر کنیم که محصولاتش را به معماران و طراحان داخلی فروخته است.
  • B2C (کسب و کار به مصرف کننده): کسب و کارهایی که محصولات یا خدمات خود را به طور مستقیم به مصرف کنندگان می فروشند. این نوع معمولی ترین نوع کسب و کار الکترونیکی است.
  • C2B (Consumer-to-Business): سایت هایی که مشتریان محصولات یا خدمات خود را ارائه می دهند و کسب و کار آنها را پیشنهاد می دهند. ما در مورد وب سایت های سنتی برای مترجمان آزاد مانند Freelancer، Twago، Nubelo یا Adtriboo صحبت می کنیم.
  • C2C (مصرف کننده به مصرف کننده): شرکت هایی که به فروش محصولات در میان مصرف کنندگان کمک می کنند. واضح ترین مثال eBay یا هر وب سایت دوم دیگر است.

علاوه بر این انواع تجارت الکترونیک، انواع دیگر محبوب مانند G2C (دولت به مصرف کننده)، C2G (مصرف کننده به دولت) یا B2E (کسب و کار به کارفرمایان) وجود دارد.

همانطور که می بینید، تجارت الکترونیک بیش از یک معامله ساده در یک فروشگاه است.

2. با توجه به مدل کسب و کار

بخش آنلاین هنوز بسیار بالغ نیست. فناوری همیشه در حال تغییر است و کسب و کارهای آنلاین جدید که در حال ظهور هستند در حال تلاش برای دیدار با نیازهای جدید ایجاد شده است.

بسته به نحوه تولید درآمد یا نحوه مبادله بین خریدار و فروشنده، می توان آنها را تقسیم کرد:

  • فروشگاه آنلاین با محصولات خود: اولین ایده ای که به شما رسید وقتی که شما در مورد تجارت الکترونیک شنیده بودید. آنها ویژگی های مشابه یک فروشگاه فیزیکی دارند، اما آنها در یک نسخه آنلاین هستند.
  • Dropshipping: برای مشتری، همه چیز به نظر می رسد یک فروشگاه تجارت الکترونیک عادی است. تفاوت این است که فروشنده فروشگاه الکترونیکی که محصول را ارسال می کند، بلکه یک شخص ثالث نیست. 
  •  تجارت الکترونیک وابسته: یک قدم به عقب در روند خرید، ما می توانیم کسب و کارهای وابسته را پیدا کنیم. در این مورد، فروشگاه نه تنها محصول را ارسال نمی کند، بلکه تکمیل خرید نیز از طریق پلت فرم آن انجام می شود. آنچه این شرکت ها انجام می دهند، مشتریان را به مغازه های مختلف می فرستند در حالی که برای یک کمیسیون که پس از خرید کامل تکمیل می شوند، دریافت می شود. وابستگی با آمازون بسیار رایج است. 
  • عضویت: این نوع از تجارت الکترونیک برای خرید های تکراری است. آنها با استفاده از اشتراک های دوره ای (هفتگی، ماهانه، دوجنسی و غیره) به این هدف دست می یابند. این نوع اعضای عضویت در حال حاضر به صورت "جعبه تعجب" به اصطلاح هستند
  • بازار : بازار یک فروشگاه عمومی است. این یک وب سایت است که فروشندگان مختلف محصولات خود را از یک یا چند بخش ارائه می دهند. بازار تسهیل نیز یک نمونه از بازار است. هرچند که آن هم به عنوان یک فروشگاه الکترونیکی تجارت الکترونیکی کار می کند، هر کس می تواند با استفاده از این پلت فرم در عوض یک کمیسیون بزرگ برای آقای Bezos به فروش برساند.
  • خدمات: تجارت الکترونیک نه تنها باید در مورد فروش محصولات باشد. آموزش، مشاوره، و یا هر گونه تبادل دیگر از زمان برای پول یکی دیگر از گزینه های قابل اجرا برای شروع کسب و کار بدون خطر است.

همانگونه که قبلا ذکر شد، پیشرفت های این بخش هر روزه انجام می شود، یعنی این که انواع جدیدی از فروشگاه های تجارت الکترونیک روزانه نمایش داده می شوند.

شاید ما باید یک تحلیل عمیق از مزایا و معایب ایجاد یک فروشگاه الکترونیکی را انجام دهیم؟

آیا آسان است؟ ارزشش را دارد؟

خواندن را ادامه دهید

مزایا و معایب راه اندازی فروشگاه الکترونیک

چه چیزی تجارت الکترونیک شما را زیر سئوال می برد ؟

از آنجا که مزایای تجارت الکترونیک در مقایسه با تجارت سنتی واقعا قدرتمند هستند.

مزایای

  1. مشتریان بیشتر هیچ فروشگاه محلی یا شرکتی با دفاتر کافی در شهرهای مختلف وجود ندارد که با دسترسی به تجارت الکترونیک مقایسه شود. امکان فروش و خرید از هر نقطه از جهان، هدف عمومی را گسترش می دهد و به شرکت اجازه می دهد که مشتریان بیشتری کسب کند.
  2. 24/7: تجارت الکترونیک بر روی برنامه اجرا می شود، در حالی که تقریبا غیرممکن است که یک فروشگاه سنتی که 24/7 است باز باشد. وبسایت ها در تمام طول روز باز هستند و مشتریان می توانند در هر زمان هر کالایی را که می خواهند بخرند .
  3. هزینه های کمتر: نیاز به فروشگاه فیزیکی هزینه های اجرای یک کسب و کار سنتی را کاهش نمی دهد. علاوه بر این هنگامی که تجارت الکترونیک  عرضه میشودهزینه های تولیدی هم وجود ندارد.
  4. حاشیه سود بیشتر: کاهش هزینه و گسترش بازار به این معنی است که حتی با قیمت های پایین تر، می تواند حاشیه سود بیشتری را نسبت به فروشگاه سنتی بدست آورد. محصولات بیشتری به فروش می رسد و پول بیشتری به دست می آید.
  5. مقیاس پذیری: این بدان معنی است که شما می توانید همزمان یا یک یا هزار کالا را به فروش برسانید. در یک فروشگاه فیزیکی، همیشه محدودیتی برای تعداد مشتریانی است که می توانید در همان زمان جواب بدهید هست. از سوی دیگر، با تجارت الکترونیک، تنها محدودیت توانایی شما برای جذب مشتریان است. 

 پس از خواندن این مطلب، ممکن است فکر کنید که شروع تجارت الکترونیکی  تنها دارای مزایا  نمی باشد.

به همین دلیل توصیه می شود که چالش هایی را که شما باید با ماجراجویی آنلاین خود شروع کنید را در ادامه بررسی کنید.

معایب (چالش ها)

ما می خواستیم آنها را بیشتر از معایب به چالش بکشیم تا مانع نمایش تصویر تحریف شوند.

البته بعضی از معایب وجود دارد مانند همه چیز در زندگی، اما اگر هیچ کدام از آنها وجود نداشته باشد، شروع تجارت الکترونیک بسیار آسان خواهد بود و هیچ مزیتی برای آن نخواهد داشت. ؛)

  • عدم اعتماد: هرچند سیستم عامل های پرداختی به لحاظ امن بودن هر کسب و کار فیزیکی و یا حتی بیشتر، پیشرفت کرده است، بسیاری از مردم هنوز هم فکر می کنند که امنیت پرداخت کمتر، دارای عدم اعتماد است. این به معنای بی اعتمادی است. ما می توانیم آن را حل کنیم با اضافه کردن یک گواهی SSL (https) که اطلاعات منتقل شده را رمزگذاری می کند و همچنین با اضافه کردن تمبرهایی که اعتماد لازم را ارسال می کنند تامین کنیم.
  • محصولات و خدماتی که «قابل مشاهده یا لمس نیست»: هر کسی احساس سرمایه گذاری خوب را دوست دارد.راه رسیدن به این احساس واقعی با دیدن و دست زدن به این محصولات است. این احساس ملموس در فروشگاه الکترونیک گم شده است. چگونه ما میتوانیم این را حل کنیم؟ با اضافه کردن تصاویر، فیلم ها و توضیحات بسیار دقیق از محصولات .
  • نیاز به دسترسی به اینترنت: این واضح است، اما برای خرید و فروش، شما نیاز به یک دستگاه متصل دارید. امروزه اکثریت مردم این نوع دسترسی را دارند، اما برخی از بخش هایی وجود دارد که مخاطبان مورد نظر قدیمی تر یا کمتر "techy" هستند، که می تواند این یک مشکل باشد.
  • مشکلات فنی: هر نوع کارآفرینی، صرف نظر از اینکه آیا آنلاین یا آفلاین است یا خیر، مستلزم برخورد با مسائل ناآشنا است. در مورد خاص یک فروشگاه الکترونیکی، بخش تکنولوژیکی نیاز به دانش حداقلی دارد که هر کس آن را ندارد.بهترین راه برای حل این مسئله این است که برون سپاری این قسمت را انجام دهید، البته هزینه ای است.
  • رقبا: سرمایه گذاری اولیه برای شروع تجارت الکترونیک به اندازه هزینه اولیه یک کسب و کار فیزیکی نیست. این به معنی رقبای بیشتر است.
  • وقت آن رسیده است تا نتایج را بدست آوریم: زمانی که یک فروشگاه فیزیکی باز می شود، محصولات از اولین لحظه به مشتریان بالقوه نشان داده می شوند. برای تجارت الکترونیک، به دست آوردن دید بیشتر سخت است که اکثر مردم ممکن است فکر کنند شما می توانید یک محصول عالی و یک پلت فرم عالی داشته باشید، اما اگر روی دید کار نکنید، هیچ کس آن را نمی بیند.

با این وجود، ما فکر می کنیم مزایای قابل توجه بیشتری نسبت به معایب وجود دارد. در واقع، بهبود سیاست های بازگشت و تکامل سیستم امنیتی به پایان رسیده است که این معایب را از بین می برند.ک چیست؟ تعریف، تفاوت ها با اصطلاحات دیگر و اولین گام هایی که باید دنبال کنید اگر می خواهید تجارت الکترونیکی خود را راه اندازی کنید

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
تجارت الکترونیک چیست؟ تعریف، تفاوت ها و اصطلاحات دیگر و اولین گام هایی که باید دنبال کنید
تسهیل گستر 10 مهر 1397
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


سئو در تولید محتوا
پس از طراحی وب سایت استاندارد طبق آخرین استانداردهای گوگل و بهینه شده، تولید محتوای مناسب، تازه و کاربرپسند امری ضروری برای ارتقا رتبه سایت در گوگل است؛ طبق آخرین الگوریتم های گوگل بدون تولید محتوا هرگز نمی توانید در کلمات رقابتی رتبه ی مناسب را کسب کنید.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو