سامانه مودیان و روش‌های اتصال به آن در اودوو (سازمان‌یار)

سامانه مودیان و روش‌های اتصال به آن در سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ به بحث داغی تبدیل شده است که یک طرف آن را الزام‌های قانونی وضع شده، و طرف دیگر آن را سیستم‌ها و نرم‌افزارها تشکیل می‌دهند.

سامانه مودیان

سامانه مودیان و روش‌های اتصال به آن در سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ به بحث داغی تبدیل شده است که یک طرف آن را الزام‌های قانونی وضع شده، و طرف دیگر آن را سیستم‌ها و نرم‌افزارها تشکیل می‌دهند. پیش از این ارتباط با سامانه مودیان از طریق اودوو (سازمان‌یار) از دغدغه‌های مهمی برای مشتریان تسهیل‌گستر بود که امروز افتخار داریم ماژول اختصاصی این سامانه را برای استفاده مشتریان معرفی نماییم.

سازمان امور مالیاتی

راهنمای فنی اتصال به سامانه مودیان در سازمان‌یار

قبل از هر چیزی باید ببینیم سامانه مودیان چیست و چه هدفی دارد، و بهترین و آسان‌ترین روش‌های ارسال اطلاعات به این سامانه یکپارچه کدام‌ها هستند.

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی اطلاعات ارسالی تمام مودیان مالیاتی را به صورت یکپارچه گرد هم می‌آورد و جهت ارسال صورت‌حساب الکترونیکی بوجود آمده است. این سامانه، به آدرس tp.tax.gov.ir تمام صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی و حقوقی را مجاب به ثبت‌نام کرده و تاریخ‌های مشخصی را برای فراخوانی آن‌ها اعلام کرده است. بر اساس این فراخوانی‌ها، شرکت‌ها به صورت گروهی مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان شده‌اند و در نهایت با تصویب قانون تسهیل سامانه مؤدیان اتصال و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی تکالیفی برای صاحبان مشاغل مشخص شده است.

این سامانه برای اولین بار است که در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تصریح می‌شود و با اینکه از سال 1398 (از زمان تصویب آن) اقدامات مستقلی در این زمینه انجام نمی‌شد، تا سال 1401 سامانه به صورت مستقل و عملی تأسیس و هم‌اکنون به عموم معرفی گردیده است.

تعریف در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

در این قانون، تعریف سامانه مؤدیان به این صورت مطرح شده است:

«سامانه ای است تحت مدیریت سازمان که در آن به هر مودی، کارپوشه ویژه‌ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می‌شود. مودیان می‌توانند با استفاده از هرگونه سخت‌افزار یا نرم‌افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه‌های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورت‌حساب الکترونیکی، سامانه مودیان می‌باشد» (ماده 1، بند پ).

لذا با وجود اهمیت بسیار بالایی که این سامانه هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی دارد، در این مطلب سعی داریم علاوه بر معرفی این سامانه و الزامات قانونی آن، نحوه استفاده و به‌کارگیری این سامانه در نرم‌افزار یکپارچه اودوو را نیز مد نظر قرار داده و اقداماتی که از سوی تسهیل‌گستر در راستای الکترونیکی کردن تمام جنبه‌های امور مالیاتی صورت پذیرفته است را ببینیم.

دغدغه استفاده از سامانه مودیان برای کسب‌وکارهای مبتنی بر اودوو

با تعاریف بالا و با وجود اهمیت قانونی با زیر بار رفتن قطعی و دائمی سامانه مودیان برای تمام کسب‌وکارها و تجارت‌های کوچک و بزرگ، دیگر چاره‌ای جز یکپارچگی با سیستم‌های حسابداری و نرم‌افزاری باقی نمی‌ماند. برای همین است که بسیاری از مشتریان ما تا پیش از این دغدغه استفاده از این سامانه در نسخه بومی اودوو در ایران (سازمان‌یار) را داشتند و ما نیز امروز با افتخار از ماژول سامانه مودیان در تسهیل‌گستر اسم می‌بریم.

با تلاش و همت چندماهه تیم‌های توسعه و پشتیبانی تسهیل‌گستر و پس از انجام تست‌ها و توسعه‌های لازم، ماژول سامانه مؤدیان هم‌اکنون در اختیار مشتریان قرار گرفته و به صورت یکپارچه با اودوو قابل استفاده است. 

سامانه مودیان

صدور صورت‌حساب الکترونیکی

اولین و مهم‌ترین تکلیف در این سامانه صدور صورت‌حساب الکترونیکی است. به عبارت دیگر، به جای ارسال صورت معاملات فصلی، مؤدیان صورت‌حساب‌های خود را در حالت الکترونیکی و فقط از طریق این سامانه ارسال خواهند کرد و با این کار دیگر نیاز به ارسال صورت معاملات فصلی از بین می‌رود. در واقع مهم‌ترین کارکرد این سیستم از سمت نرم‌افزار ارسال صورت‌حساب‌های درست بر اساس قوانین و الگوهای تعریف شده است.

ماژول توسعه یافته در تسهیل‌گستر به منظور اتصال به سامانه مؤدیان، بر مبنای مستندات راهنمای ارائه شده از سامانه توسعه یافته و تمام جزئیات اعلامی را در نظر گرفته است؛ از جمله ارسال صورت‌حساب الکترونیکی، تعریف شناسه کالا و خدمات، تعریف کدها و شناسه‌های لازم برای طرف‌های همکار، تعریف واحدهای اندازه‌گیری، تعریف الگوها و انواع صورت‌حساب‌های الکترونیکی و سایر مواردی که برای ارسال انواع صورت‌حساب الزامی یا اختیاری هستند.

راهنمای فنی اتصال به سامانه مودیان در سازمان‌یار

نکته مهم دیگر اینکه این ماژول مراحل تست را سپری کرده و هم‌اکنون زیر بار قابل استفاده خواهد بود. همچنین تیم‌های توسعه‌دهنده شرکت همواره مطابق با آخرین به‌روزرسانی‌های سامانه آماده ارتقاء و به‌روزرسانی ماژول بوده و از این پس قابل نصب، استقرار و پشتیبانی خواهد بود.

راهنمای کامل اتصال به سامانه مودیان


اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
سامانه مودیان و روش‌های اتصال به آن در اودوو (سازمان‌یار)
تسهیل گستر, بابک شعبانی 08 بهمن 1402
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


کانتینرهای Kubernetes چگونه کار می‌کنند؟
Kubernetes یک پلت‌فرم منبع باز برای مدیریت خدمات و بارهای کاری کانتینری است که می‌تواند هم پیکربندی اعلامی و هم خودکار باشد. قابل توسعه، قابل حمل و مقیاس‌پذیر است. Kubernetes دسترسی گسترده‌ای از خدمات، پشتیبانی و ابزار دارد.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو