تعاریف و توضیحاتی پیرامون ای آر پی (نرم افزار ERP)

رشد غير قابل پيش بينی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه های گذشته که با تکيه بر توسعه صنايع مختلفی ازجمله الکترونيک، کامپيوتر، مخابرات و ...

 رشد غير قابل پيش بينی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه های گذشته که با تکيه بر توسعه صنايع مختلفی ازجمله الکترونيک، کامپيوتر، مخابرات و ...

صورت گرفته بر جنبه های مختلف عملکرد سازمان ها تاثيرات شگرفی داشته است. همزمان با اين تغييرات، محيط فعاليت سازمان های مختلف پيچيده تر شده و به همين جهت نياز به سيستم های مختلفی که بتواند ارتباط بهتری بين اجزای مختلف سازمانی برقرار کرده و جريان اطلاعات را در بين آنها تسهيل کند، افزايش چشمگيری يافته است. اين سيستم ها كه در مجموع به سيستم های سازمانی معروف هستند، زمينه ای را فراهم آورده اند که مديران بتوانند در تصميم گيری های مختلف خود از اطلاعات مناسب در هر جا و در زمان مناسب استفاده نمايند.

از اوايل دهه 1990 ميلادی، ظهور نرم افزارهای يکپارچه ای تحت عنوان Enterprise Resource Planning  ( ERP ) با هدف قراردادن سازمان های بزرگ، توسعه بسيار زيادی پيدا کردند. اين نرم افزارهای بسيار قدرتمند، پيچيده و گران قيمت، سيستم های از پيش طراحی شده ای هستند که پس از اندك تغييراتی در آنها توسط مشاوران پياده ساز و مشاوران تحليل فرايندهای سازمانی، پياده سازی و اجرا می شوند. در بسياری از موارد سازمان ها به دليل اجبار در تبعيت از منطق حاکم بر اين نرم افزارها، مجبور به اصلاح و بازبينی مجدد فرايندهای خود هستند. اين نرم افزارها بر خلاف نرم افزارهای قديمی که در سازمان ها و از طريق واحدهای مختلف سازمانی توسعه پيدا می کردند، مجموعه ای يکپارچه هستند که دارای ماژول های مختلف بوده و هر زمان که نياز به اضافه کردن ماژول ديگری به آنها باشد، اين کار به راحتی صورت می پذيرد.

تامين کنندگان نرم افزار های ERP امروزه با چالش جديدی به نام اينترنت درطراحی نرم افزارهای خود مواجه بوده و مجبور به طراحی بسته های نرم افزاری خود به گونه ای هستند كه امكان اجرای  آنها بر روی شبكه جهانی اينترنت وجود داشته باشد. همين امر موقعيتی را فراهم آورده که نرم افزار ERP که در حال حاضر بصورت يک نرم افزار داخلی در سازمان مطرح است، با سيستم های ديگری همچون CRM نرم افزار و SCM ارتباطی تنگاتنگ پيدا نموده و به عنوان ستون فقرات e-Business مطرح شود. 

ERP را می توان به عنوان نرم افزار يکپارچه ای تعريف نمود که دارای اجزا و يا ماژول هايی برای برنامه ريزی، توليد، فروش، بازاريابی، توزيع، حسابداری، مديريت منابع انسانی، مديريت پروژه، مدیریت ارتباط با مشتری، مديريت موجودی، مديريت خدمات و نگهداری و تعميرات، مديريت حمل و نقل و بازرگانی الکترونيک است. معماری و ساختار ERPبه گونه ای است که يکپارچگی و جامعيت اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جريان روان اطلاعات بين بخش های مختلف سازمان را فراهم می آورد.

سازمان یار نسخه بومی سازی شده Odoo ERP می باشد که طی سال ها تلاش توسط تیم تسهیل گستر در پاسخ به نیازهای کسب و کارهای ایرانی بومی سازی شده و پشتیبانی و ارائه خدمات می شود. ماژول های متعدد تولید یا بومی سازی شده از بین هزاران ماژول Odoo توسط شرکت تسهیل گستر توان پاسخگویی به دامنه وسیعی از نیازهای مشتریان را فراهم خواهد کرد و همچنین بهینه سازی منظم، همراهی مشتری در راه اندازی و استقرار، تشکیل تیم تخصصی در موضوع تکنولوژی های مورد استفاده در سیستم، ارائه انواع خدمات و پشتیانی های بعد از ایجاد و تجربه و زیر ساخت به وجود آمده در این شرکت از سال 1376 این اطمینان و امنیت خاطر را به مشتری می دهد که همراهی ایرانی لازم و مناسب برای رسیدن به مقاصد مطلوب را در اختیار خواهد داشت.جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

انجمن کنترل توليد و موجودی آمريکا ERP را به صورت زير تعريف می نمايد:

"روشی برای برنامه ريزی و کنترل موثر تمامی منابع مورد نياز برای دريافت، توليد، ارسال و پاسخگويی به نيازهای مشتريان، در شرکت های توليدی، توزيعی و خدماتی."

 تعاريف بسيار زياد ديگری برای ERP ارائه شده است از جمله:

·         "ERP يک بسته نرم افزاری تجاری است که هدف آن يکپارچگی اطلاعات و جريان اطلاعات بين تمامی بخش های سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجيره عرضه و مديريت مشتريان است."

·         "سيستم های ERP سيستم های اطلاعاتی قابل تغيير و تنظيمی هستند که اطلاعات و فرايندهای مبتنی بر اطلاعات در سازمان را در درون واحدهای سازمانی و بين آنها يکپارچه می نمايد."

·         "ERP يک پايگاه داده، يک برنامه کاربردی  و يک واسط يکپارچه در تمامی سازمان است."

·         "ERP سيستم هايی مبتنی بر کامپيوتر هستند که برای پردازش تراکنش های سازمان طراحی شده اند و هدف آنها تسهيل برنامه ريزی، توليد و پاسخگويی به موقع به مشتريان در محيطی يکپارچه است."

·         ERP يک بسته نرم افزاري  استاندارد مشتمل بر چندين ماژول مرتبط و يکپارچه است که کليه فرآيندهای تجاری يک سازمان را اعم از توليد ، منابع انسانی ، مالی ، بازاريابی و فروش و ... پشتيبانی می نمايد و منجر به يکپارچگی وظايف ( Functions ) در سازمان می شود.

·         يک راه حل سيستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که منابع سازمان را توسط يک سيستم به هم پيوسته، به سرعت و با دقت و کيفيت بالا در کنترل مديران سطوح مختلف سازمان قرار می دهد تا به طور مناسب فرايند برنامه ريزی و عمليات سازمان را مديريت نمايد.

·         ERP به مثابه ستون فقرات اطلاعاتی يک سازمان از لحاظ بانک های اطلاعاتی و فرآيندهای سازمانی محسوب شده و به منزله نرم افزاری برای پشتيبانی فرآيندهای داخلی سازمان است.

آنچه در همه اين تعاريف مهم است، توجه و تمرکز بيشتر بر روی عبارت Enterpriseدر اختصار  ERP است تا توجه به عبارات ديگر اختصار از جمله Planningو Resource. چرا که اين سيستم فراتر از برنامه ريزی عمل کرده و با وجود تمرکز بر روی منابع سازمان، عناصری فراتر ازآن را پوشش می دهد.

آنچه که در اين تعاريف بيش از همه نمود دارد، يکپارچگی و استاندارد بودن سيستم ERP است و همين دو جنبه مهم از ERP آن را از ساير سيستم های اطلاعاتی يکپارچه متمايز می سازد.

آنچه مهم است در اين بخش به آن اشاره شود اين است که سيستم ERP به صورت کامل در هر دو بخش آن (Core Application , Business Analysis Application) سطوح مختلف سيستمی سازمان را پوشش می دهد به اين صورت که هسته مرکزی پوشش دهنده سطوح TPS و MIS می باشد و ابزار های تحليل و تجزيه تجاری پوشش دهنده سطوح DSS و EIS در سازمان هستند. البته لازم به ذکر است که اين تقسيم بندی چندان شفاف نبوده و مرز مشخصی بين اين سطوح و دو بخش اصلی ERP قابل ترسيم نيست و هم پوشانی هايی در اين بين وجود دارد.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
تعاریف و توضیحاتی پیرامون ای آر پی (نرم افزار ERP)
تسهیل گستر 05 شهریور 1397
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


ویژگی نرم افزارهای بومی
به گزارش سرویس کسب و کار به نقل از تسهیل گستر تولید کننده نرم افزار ERP ایرانی ، ویژگی اصلی همه ی سیستم های ERP یک پایگاه داده مشترک است که از چندین توابع استفاده شده توسط واحدهای تجاری مختلف پشتیبانی می کند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو