کسب و کار دیجیتالی

کسب و کار دیجیتالی

1_ معقول ترین روش ایجادتمایز بین شرکت و رقبای آن این است که آن شرکت بتواند با اطلاعات کار قابل ملاحظه ای انجام دهد.در واقع چگونگی گردآوری،مدیریت و استفاده از اطلاعات پیروزی و شکست یک شرکت را تعیین می کند.
2_ همچنین شرکتها می توانند خودشان را به واسطه مجموعی از عوامل از قبیل اینکه:
چقدر خوب محصولاتشان را طراحی می کنند،.
.تا چه اندازه ای از برخورد مشتری برای بهبودمحصولاتشان استفاده می کنند
.چقدر سریع میتوانند فرآیندهای تولیدشان را بهبود بخشند،
با چه زیرکی محصولاتشان را بازاریابی می کنند،.
.و چقدر به طور کارآمد توزیع و موجودی کالاها را مدیریت می کنند.
می توانند خود را از بقیه شرکتها متمایز کنند.
در واقع تمام این فرآیندهای غنی از اطلاعات از فرآیندهای دیجیتالی بهره می برند.

عوامل موثر در موفقیت یک شرکت

1-فرآیندهای کارآمد و با کیفیت که باعث شناسایی علامت تجاری میشوند،مشارکت بازار را تعقیب می کنند و باعث نزدیکی شرکت به مشتریانش می شوند.
2-علاوه بر این یک شرکت به کارکنان باهوش،محصولات عالی،حسن نیت مشتری،نقدینگی در بانک ،افزایش کیفیت،بهبود اجرای کسب وکار و از همه مهمتر به جریان انداختن سریع اطلاعات برای تداوم فرآیندها نیاز دارد.
3-جریان اطلاعات شاهرگ اساسی یک شرکت است :
زیرا شرکت را قادر می کند تا به بیشترین کارآیی افرادش دست یابد و از مشتریانش بیاموزد.
یک شرکت می تواند اطلاعاتی را با پاسخ به سوالات زیر به دست آورد:
1-مشتریان در مورد محصولات شرکت چگونه فکر می کنند؟
2-توزیع کنندگان و فروشندگان در هنگام فروش محصولات شرکت با چه مشکلاتی مواجه می شوند؟
3-رقیبان شرکت کجا آن شرکت را پشت سر می گذارند و علت آن چیست؟
4-آیا تغییر تقاضا های مشتری شرکت را وادار به توسعه قابلیتهای جدید خواهد کرد؟
5-چه بازارهای جدیدی ظهور می یابند که باید وارد آنها شد؟

سیستم عصبی دیجیتال در پاسخگویی به این سوالات به شرکت کمک کند.در واقع سیستم عصبی دیجیتال متشکل از فرآیندهای دیجیتالی است که تمام ابعاد افکار و عملکردهای شرکت را کاملا به هم پیوند می دهد.

البته باید توجه داشت که سیستم عصبی دیجیتال نمی تواند پاسخ های صحیح به این سوالات را تضمین کند بلکه فقط میتواند شرکت را از چندین تن فرآیند کاغذی قدیمی خلاص کند تا شرکت کارها را سریع تر انجام دهد.

4-مدیران یک شرکت باید از نزدیک بر کار کارکنان یک شرکت نظارت داشته باشند.

مثلا آلفرد اسلون مدیر شرکت جنرال موتورزر، که طی تصدی او جنرال موتورز از سال 1923 تا 1956 به صورت یکی از اولین سازمانهای واقعا پیچیده کسب و کار در ایالت متحده در آمد، مرتبا به کشورهای مختلف سفر می کرد و از نزدیک با عوامل فروشش ملاقات میکرد که طی همین ملاقات ها نیز متوجه شد که شیوه ئ کسب و کار در حال تغییر است و باید تغییراتی را در سازمانش به وجود آورد. یکی از مهمترین این تغییرات استفاده از سیستم حسابداری استاندارد بود که باعث موفقیت شرکت جنرال موتورز شد.

وی عقیده داشت یک شرکت نمیتواند استراتژی جامعی را پدید آورد یا ریسک های درستی را بدون اتکا بر حقایق و بینش های افراد سازمان تقبل کند.

رابطه تکنولوژی اطلاعات با کسب و کار

هنگامی که یک شرکت به کسب و کارموجودش دقیق می شود، همیشه برایش واضح نیست که فرصت رشد بعدی برای آن کجاست.

در واقع یک شرکت نباید موقعیتش را در بازار قطعی تلقی کند و باید فورا به ارزیابی مجدد بپردازد. ممکن است یک شرکت به پیشرفت غیرمنتظره بزرگی در کسب و کار دیگری دست یابد و شرکت دیگری ممکن است دریابد که باید به آنچه می داند یقین داشته باشد و به بهترین نحو عمل کند.

موضوع مهم این است که مدیران یک شرکت برای درک موقعیت رقابتیشان و شرایط بازار بزرگ بعدی باید اطلاعات مفیدی را در اختیار داشته باشند.

تکنولوژی اطلاعات می تواند در به دست آوردن این اطلاعات به مدیران شرکت ها کمک کند.

اولا:تکنولوژی اطلاعات ،دستیابی شرکت را به داده هایی که بینش های مختلف را روانه کسب و کار میکنند را امکان پذیر می سازد.

دوما:تکنولوژی اطلاعات شرکت را قادر به عملکرد سریع می سازد.

در واقع تکنولوژی اطلاعات و کسب و کار به طور ناگسستنی در هم تنیده شده اند و نمی توان در مورد این دو مفهوم صحبت کرد و تنها یکی از آن دو را در نظر گرفت.

سیستم های اطلاعات اجرایی تحول می یابند

سیستم اطلاعات اجرایی ، مجموعه ای از ابزارهای طراحی شده برای سازماندهی اطلاعات به صورت طبقه بندی ها و گزارشات برای مدیریت اجرایی می باشد . امروزه سیستم اطلاعات تجاری برای ارئه به دامنه وسیع تری از مردم در یک سازمان اختصاص می یابد.

این سیستم در اواخر دهه 1980 شکل گرفت و قابلیت دستیابی به اطلاعات فروش یا داده های دیگر را به مدیران داد. در آن زمان این سیستم محدود به رده های ارشد بود و با سیستم های اطلاعاتی دیگر شرکت مرتبط نبود.اما امروزه نه تنها مدیران اجرایی رده بالا بلکه کارکنان خط تولید و مدیران میانی یک شرکت نیاز دارند که داده های کسب وکار را مشاهده کنند و این کارکنان نباید برای دریافت اطلاعات منتظر مدیریت بالاتر باشند.

در واقع شرکت ها باید زمان کمتری را صرف محافظت داده ها از کارکنانشان کنند و زمان بیشتری را برای آموزش کارکنانشان جهت تحلیل این داده ها و عمل کردن با آنها اختصاص دهند. ابزارهای دیجیتالی کارکنان را قادر می سازد تا به داده ها دست یابند و آنها را از دیدگاههای مختلف تحلیل کنند.

دفتر کار بدون کاغذ

تکنولوژی اطلاعات می تواند فرآیندهای کسب و کا ر یک شرکت را دگرگون کند. این تکنولوژی همچنین می تواند کارمندان را از فرآیندهای کاغذی کند و انعطاف ناپذیر خلاص کند.

جایگزینی فرآیندهای کاغذی با فرآیندهای دیجیتالی به کارکنان شرکت فرصت می دهد تا کارهای خلاقی را انجام دهند.

در واقع به محیط کار دیجیتالی دفتر کار بدون کاغذ می گویند.

در این محیط دیگر نیازی به جستجو در بین انبوه کتابها و گزارشات برای پیدا کردن اطلاعات بازاریابی یا یک عدد فروش نیست. دیگر خبری از حرف های مخدوش،گم شدن صورت حسابها ، ورودی های اضافی ،چک های از قلم افتاده، یا تاخیرهایی که به واسطه کار کاغذی ناقص بوجود می آیند،نیست.

مثلا در شرکت مایکروسافت که امروزه یک شرکت دیجیتالی است تا سال 1996 هنوز از سیستم کاغذی استفاده می شد. به طوری که در آن زمان فقط در قسمت تدارکات 114 نوع فرم کاغذی وجود داشت. اما از آن زمان به بعد بیل گیتس تصمیم گرفت فرم های کاغذی را با فرمهای الکتریکی جایگزین کند و با کارکنانش از طریق پست الکترونیک تبادل اطلاعات کند و کارکنان شرکت با هم ارتباط برقرار کنند.

همین امر باعث کاهش بسیاری از هزینه ها در مایکروسافت شد. همچنین استفاده از اینترنت برای جایگزینی فرم های کاغذی نتایج شگفت آوری برای مایکروسافت به بار آورد.

به طور کلی یک شبکه خوب ،یک سیستم پست الکترونیک خوب و صفحات وبی که به سادگی ایجاد میشوند تمام چیزهایی هستند که برای حذف فرم های کاغذی داخلی به آن نیاز است.

با تکنولوژی اطلاعات به صورت یک منبع استراتژیک رفتار کنید

برای هدایت شرکت به سوی تکنولوژی مدیر کل اجرایی باید سه کار را انجام دهد:

1-مدیر کل اجرایی باید یقین داشته باشد که تکنولوژی اطلاعات را به عنوان منبعی استراتژیک برای کمک به کسب و کار جهت دستیابی به بازده بیشتر از افرادش تلقی می کند نه فقط به عنوان یک مرکز هزینه.

2- مدیر کل اجرایی باید به اندازه کافی در باره تکنولوژی آموزش ببیند تا قادر باشد پاسخ های

درستی را در برابر سوال های مدیر کل اطلاعاتی بدهد.

3- مدیر کل اجرایی باید مدیر کل اطلاعاتی را به استراتژی سازی و بررسی های دقیق مدیریت وارد کند.

در واقع اگر مدیر کل اطلاعاتی خارج از حلقه کسب و کار قرار گیرد ، همردیف کردن استراتژی فناوری اطلاعات با استراتژی کسب و کار غیر ممکن است.

نکاتی درباره چگونگی پذیرش فناوری اطلاعات در شرکت

1-واگذار کردن شغل مدیر کل اطلاعاتی به افراد کسب و کار تمایلی رو به رشد است و باعث پیشرفت شرکت در امر کسب و کار می شود.

2- مدیر کل اطلاعاتی باید بخش جدانشدنی توسعه استراتژی کسب و کار باشد.

3-رابطه کاری نزدیکی باید بین ارشدترین فرد تکنولوژی و کارکنان ارشد کسب و کار وجود داشته باشد و مدیر کل اجرایی باید در مباحث آنها دخیل باشد.

4-هزینه اولیه هر زیرساخت اطلاعاتی بالاست. فناوری اطلاعات هم بخش بزرگی از ساختار هزینه شرکتی است. شرکت باید بیش از نصف هزینه های شرکت را برای فناوری اطلاعات در نظر بگیرد.

5-آموزش تکنولوژی اطلاعات باید در هزینه های زیر ساخت در نظر گرفته شود. هر برنامه موفق تکنولوژی شامل آموزش های قوی و مداوم است.در واقع آموزش را باید در ردیف بودجه های سالیانه قرار داد.

6-هدف فناوری اطلاعات پولسازی است و راز موفقیت کسب و کار در عصر دیجیتال موفقیت فناوری اطلاعات است. راز موفقیت فناوری اطلاعات یک زیر ساخت انعطاف پذیر مدرن مبتنی بر استانداردهای اینترنت و کامپیوتر است.

آمادگی برای آینده دیجیتال

چون ابزارهای دیجیتال سرعت عملکرد یک شرکت را بالا می برند بنابراین نه تنها مدیران یک شرکت بلکه تمام کارکنان آن نیاز دارند که از این ابزارها استفاده کنند. در واقع این ابزارها هم باعث کاهش بسیاری از هزینه ها می شوند و هم خلاقیت کارکنان شرکت را تحریک می کنند.

در دنیای دیجیتال داده های یک شرکت باید به صورت دیجیتالی باشند. این داده ها هر فایل ،سابقه، قطعه پست الکترونیک و صفحه وب را در بر خواهند گرفت.هر فرایند داخلی باید دیجیتالی باشد و با هرفرایند دیگری ادغام شود.

همچنین همه ی معادلات با شرکا و مشتریان نیز باید دیجیتالی باشد.

در دنیای دیجیتالی در شرکت ها باید همه چیز به صورت دیجیتالی باشد که این تغییر در شرکت ها نیازمند ابزارها و صرف هزینه و زمان بسیاری می باشد .
در واقع هر تغییری در یک شرکت نیاز به همین موارد دارد.

وقتی در بازار تغییری رخ می دهد بعضی شرکت ها سریع خود را با آن تغییر تطبیق می کنند ، ابزار لازم را با هزینه کمتر خریداری می کنند که این امر باعث بازده فراوانی برای شرکت می شود وافرادی را برای کسب آموزش های لازم در نظر می گیرند و در زمان مناسب تغییرات لازم را در شرکت به وجود می آورند. اما بعضی شرکت های دیگر تنها ناظر این تغییر هستند که بعدها به خاطر شرایط بازار مجبور به پذیرفتن این تغییر می شوند.

در این مدت دیگر شرکت ها زمانی برای آموزش افراد ندارند و باید ابزارهای مورد نیاز را با هزینه بالایی خریداری کنند.

این ضررها حتی ممکن است باعث شود که شرکت در امر کسب و کار با مشکلات بزرگی مواجه شود.

از آنجا که تکنولوژی اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین تغییرات به وجود آمده در بازار جهانی است، شرکت ها باید سریع تغییرات لازم را بوجود بیاورند و خود را با آن تطبیق سازند.

کسب وکارهای ایالت متحده در پذیرش تکنولوژی دیجیتال جلوتر از کسب و کارها در دیگر کشورها است.

تنها محدوده ای که ایالت متحده در آن عقب مانده شامل استفاده دولت از اینترنت، سیاست های دولت در مورد رمزنویسی و پذیرش کارت های هوشمند است.

نتيجه:

ما با در بر گرفتن عصر دیجیتال می توانیم تاثیرات مثبت آن را تسریع کنیم. یک سیستم عصبی دیجیتال می تواند به کسب و کار یک شرکت کمک کند.
در واقع ابزارهای دیجیتالی قابلیتهایی را بزرگ می کنند که می تواند یک شرکت را در دنیا منحصر به فرد کند.

اگر شرکت ها کارکنانشان را برای حل مسایل قدرتمند سازند و به آنها ابزارهای قدرتمند بدهند، آنها همیشه از سرعت شکوفایی خلاقیت و ابتکار عمل بالایی برخوردار خواهندبود.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
کسب و کار دیجیتالی
تسهیل گستر 13 تیر 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


شیوه‌های رهبری سازمانی
در هر گروه انسانی ، رهبر، حداکثر قدرت را برای تاثیر گذاری بر هیجانات داراست. اگر هیجانات افراد به سمت اشتیاق کشیده شود ، عملکرد به اوج خواهد رسید اگر افراد به سمت کینه و اضطراب سوق یابند ، از پیشرفت باز خواهند یافت
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو