اهميت موتورهاي جستجوگر

دنياي وب منبع عظيمي از اطلاعات است كه روزبه‌روز برحجم آن افزوده مي‌شود.

دنياي وب منبع عظيمي از اطلاعات است كه روزبه‌روز برحجم آن افزوده مي‌شود. در حال حاضر ميلياردها صفحه كه اطلاعات فراواني از موضوعات مختلف را در بر دارند، بر روي سرورهای مختلف جا خوش كرده اند. اين در حاليست که تولد سايتهای جديد و گسترش سايتهای موجود نيز به طور فزاينده ای به اين حجم اطلاعات می افزايد.


نرخ رشد اطلاعات تا بدانجاست که امروزه مشکل دسترسی به اطلاعات جدی تر از نبود اطلاعات است. امروزه چالش عمده اکثر کاربران دستيابی به اطلاعات است. به عبارت ديگر اگر كاربري دنبال موضوعي خاص باشد، كدام صفحه را بايد بخواند؟ از ميان اين تعداد عظيم صفحات موجود، كدام صفحه نياز او را برآورده مي كند؟


اگر سايتی باشد که به کاربران در يافتن اطلاعات کمک کند، قطعا مورد توجه خواهد بود. خوشبختانه چنين سايتی وجود دارد و ما آنرا با نام موتور جستجوگر می شناسيم.


موتور جستجوگر سايتي است كه براي كمك به كاربران در يافتن اطلاعات موجود در سايتهاي ديگر طراحي شده است. موتور جستجوگر سايتي است كه با گرفتن عبارتي مختصر، كاربر را با ليستي از سايت ها روبرو مي‌كند كه به موضوع مورد علاقه او مرتبط مي‌باشند.


آمارها نشان مي دهند كه افراد بسياري سفر در دنياي وب را با موتورهاي جستجوگر آغاز مي‌كنند و مراجعه به موتورهاي جستجوگر چنان عادي شده است که جستجو کردن و کار با موتورهاي جستجوگر، دومين فعاليت عمده کاربران در دنياي وب (بعد از ارسال و دريافت نامه هاي الکترونيکي)، محسوب مي شود.


هر چه بر محبوبيت وب افزوده مي گردد، نياز به بايگاني كردن اطلاعات آن نيز بيشتر مي‌شود؛ موتور جستجوگر نيز در واقع اين اطلاعات را بايگاني كرده، در زمان مورد نياز و به سرعت در اختيار كاربران قرار مي‌دهد.


بدون موتور جستجوگر، وب تنها به بخش كوچكي از موفقيت امروزين خود دست مي‌يافت زيرا موتور جستجوگر، اينترنت را به رسانه‌اي قابل استفاده براي همه كرده است (از هيچ كس توقع نمي‌رود تعداد زيادي از آدرس هاي وب را به ياد داشته باشد.)


آن چه كه موتورهاي جستجوگر انجام مي دهند- با درجات متفاوتي از موفقيت- فراهم كردن يك وسيله جستجوي ساده است. وقتي يك كاربر وب عبارتي را جستجو مي‌كند، موتور جستجوگر ليستي از سايت‌ ها را ارائه مي‌كند كه تعداد آنها از چند صد مورد تا چند ميليون متغير مي‌باشد.


سايت هايي كه موتور جستجوگر به عنوان نتايج جستجويش ارايه مي‌كند، بر حسب ميزان ارتباط با عبارت جستجو شده به ترتيب نزولي ليست مي‌شوند. به عبارت ديگر سايتي كه به عنوان اولين سايت در نتايج جستجو معرفي شده است، مرتبط ترين سايت با عبارت جستجو شده از ديد آن موتور جستجوگر بوده است.


دقت در ارايه نتايج جستجو چيزيست که کاربران وب همواره از موتورهاي جستجوگر مي خواهند. هر چه نتايج جستجوي يک موتور جستجوگر دقيق تر و مرتبط تر باشد، محبوب تر خواهد بود و کاربران بيشتري بدان مراجعه خواهند کرد.


اگر عبارت يكساني در تمام موتورهاي جستجوگر، جستجو شود هيچ كدام از آنها نتايج يكساني را ارائه نمي‌دهند و با نتايج كاملا متفاوتي روبرو مي‌شويم. تفاوت در ارائه نتايج جستجو در موتورهاي جستجوگر از تفاوت آنها در الگوريتم (سيستم رتبه بندی) و بايگاني داده‌شان ناشي مي‌شود.


حتي اگر همه آنها از بايگاني داده يكساني نيز استفاده كنند، بازهم نتايج جستجويشان متفاوت خواهد بود. موتور جستجوگر براي رده‌بندي صفحات وب از الگوريتم خاصي استفاده مي‌كند كه فوق‌العاده محرمانه مي‌باشد. الگوريتم نيز مجموعه اي از دستورالعمل ها است كه موتور جستجوگر به كمك آن تصميم مي‌گيرد كه سايت ها را چگونه در خروجي‌اش مرتب كند.


براي اينكه سايت ها با هم مقايسه شوند و بر حسب ميزان ارتباط با موضوع جستجو شده، مرتب شوند، موتور جستجوگر، الگوريتم را بر مجموعه‌اي از پارامترها اعمال مي‌كند. پارامترهاي مورد توجه موتور جستجوگر نيز همانند الگوريتم آن ها ناشناخته مي‌باشد و اين ناشناخته ها جذابيت دنياي موتورهاي جستجوگر و اهمیت  سئو  را دوچندان مي‌كنند.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
اهميت موتورهاي جستجوگر
تسهیل گستر 30 تیر 1388
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


مفاهيم پايه موتورهاي جستجو
قبل از شروع گفتگو درباره هر موضوعي نياز به آن است كه مفاهيم اوليه و اصطلاحات رايج در آن موضوع، بيان شود تا طرفين گفتگو راحت تر به منظور يکديگر پی ببرند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو