۲۳ سوال مهم در مصاحبه کارشناس روابط عمومی که باید بپرسید!

لطفا برای مصاحبه کارشناس روابط عمومی، لیست‌های آماده سوالاتی که در اینترنت وجود دارند را پرینت نگیرید! این اشتباهی است که بسیاری از مدیران مرتکب می‌شوند؛ آن‌ها با جستجو در صفحه‌های وب، لیستی از سوالات آماده را پرینت می‌کنند و بدون اینکه هدفی از پرسیدن آن‌ها مشخص کرده باشند، یکی یکی آن‌ها را از کارجو می‌پرسند تا شاید معجزه شود و متوجه شوند که آیا کارجو برای فعالیت در سازمانشان مناسب است یا خیر! جالب‌تر آنکه برای این افراد، سوالات مصاحبه کارشناس روابط عمومی با کارشناس فروش یکسان است.

لطفا برای مصاحبه کارشناس روابط عمومی، لیست‌های آماده سوالاتی که در اینترنت وجود دارند را پرینت نگیرید! این اشتباهی است که بسیاری از مدیران مرتکب می‌شوند؛ آن‌ها با جستجو در صفحه‌های وب، لیستی از سوالات آماده را پرینت می‌کنند و بدون اینکه هدفی از پرسیدن آن‌ها مشخص کرده باشند، یکی یکی آن‌ها را از کارجو می‌پرسند تا شاید معجزه شود و متوجه شوند که آیا کارجو برای فعالیت در سازمانشان مناسب است یا خیر! جالب‌تر آنکه برای این افراد، سوالات مصاحبه کارشناس روابط عمومی با کارشناس فروش یکسان است.

اگر از همراهان قدیمی آکادمی دکامی باشید، می‌دانید که مصاحبه چه اصولی دارد و برای هر موقعیت شغلی، چه سوال‌هایی را باید انتخاب کنید و چطور باید برای جلسه مصاحبه آماده شوید. در سری مقالات مصاحبه مجله دکامی، نمونه سوال‌های کاربردی برای مصاحبه استخدامی موقعیت‌های مختلف را نیز ارائه داده‌ایم تا ذهنیتی درباره اینکه چطور یک جلسه مصاحبه را پیش ببرید، به شما بدهیم. در این مقاله هم به سراغ جلسه مصاحبه کارشناس روابط عمومی رفته‌ایم و چند و چون آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در مصاحبه کارشناس روابط عمومی چه مهارت‌هایی سنجیده می‌شود؟

در مصاحبه کارشناس روابط عمومی چه مهارت‌هایی سنجیده می‌شود؟

همیشه قبل از انتشار آگهی استخدامی باید انتظاراتتان را شفاف کنید. بنابراین پیش از هرچیز، دست به قلم شوید و شرح شغل کارشناس روابط عمومی را بنویسید. در این شرح شغل باید وظایف، مسئولیت‌ها و انتظاراتی که دارید را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر داشتن تجربه در زمینه روابط عمومی حوزه کاری شما، برایتان اهمیت دارد، باید آن را در کارجوها بررسی کنید. این مسئله را در آگهی استخدامی هم بنویسید تا فقط افرادی برایتان رزومه ارسال کنند که سابقه کاری مرتبط دارند.

در کنار انتظارات منحصر به فردی که از فرد استخدام شده در سازمانتان دارید، باید یک سری مهارت‌های عمومی را هم بررسی کنید. این مهارت‌ها بین کارشناسان روابط عمومی حرفه‌ای، مشترک هستند و به نوعی، ضرورت محسوب می‌شوند. در ادامه به چند مورد از این توانمندی‌های کلیدی اشاره می‌کنیم.

  •     مهارت‌های ارتباطی کتبی و شفاهی (مذاکره)

  •     خلاقیت 

  •     اعتمادسازی 

  •     تشکیل کمپین روابط عمومی 

  •     برونگرایی و توانایی انجام کار تیمی 

  •     تحلیل اطلاعات 

لیست ۲۳ سوال مهم در مصاحبه کارشناس روابط عمومی 

همانطور که پیش از این هم گفتیم، شما باید لیستی از سوالات ضروری در مصاحبه کارشناس روابط عمومی داشته باشید. پاسخ هر سوال باید به یک یا چند موردی که در شرح شغل نوشته‌اید، برگردد و مشخص کند که کارجو توانمندی‌های مورد نیاز را دارد یا خیر. برنامه‌ریزی برای جلسه مصاحبه استخدامی کار ساده‌ای نیست. اگر اولین بار است که این کار را انجام می‌دهید، احتمالا نمی‌دانید دقیقا چه باید بپرسید و چطور باید از پاسخ‌های کارجو نتیجه‌گیری کنید. به همین دلیل در ادامه ۲۳ سوال کاربردی برای مصاحبه این موقعیت شغلی ارائه می‌دهیم تا با ذهنی منسجم‌تر، برای مصاحبه با کارجوها آماده شوید. 

سوالات مهم در مصاحبه کارشناس روابط عمومی

سوالات مهم در مصاحبه کارشناس روابط عمومی

۱. یک نامه اداری با فلان موضوع (موضوع مورد نظر خودتان) بنویسید و درخواستی که می‌گویم را مطرح کنید. (این سوال، برای سنجش مهارت ارتباطات کتبی کارجوست)

۲. چه رسانه‌هایی را دنبال می‌کنید؟

۳. به نظر شما کدام برندها روابط عمومی موفقی دارند؟ آیا علتی برای این انتخاب دارید؟

۴. آیا بازاریابی و تبلیغات همان روابط عمومی است یا زیرشاخه آن محسوب می‌شود؟ درباره تفاوت‌های این دو بخش برای من توضیح بدهید.

۵. چطور از رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به اهداف روابط عمومی استفاده می‌کنید؟

۶. به نظر شما کدام برندها،‌ از رسانه‌هایشان به بهترین شیوه ممکن استفاده می‌کنند؟

۷. چشم‌اندازی کلی درباره اقداماتی که در شرکت ما انجام خواهید داد، ترسیم کنید.

۸. درباره تجربه‌های موفقی که در زمینه برگزاری کمپین‌های روابط عمومی داشته‌اید، صحبت کنید.

۹. چه زمانی وجهه عمومی یک برند به بازسازی نیاز دارد؟ آیا شما می‌توانید در صورت نیاز، این کار را انجام بدهید؟

۱۰. آیا تاکنون با حاشیه یا اخبار منفی درباره برند مواجه شده‌اید؟ چطور این مسائل را مدیریت کرده‌اید؟

۱۱. درباره مهم‌ترین چالشی که در طول دوره کار خود با آن روبه‌رو شده‌اید، صحبت کنید.

۱۲. آیا تاکنون به افراد تازه‌وارد، روابط عمومی و وظایف مربوط به این بخش را آموزش داده‌اید؟

۱۳. سطح روابط عمومی ما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ درباره ضعف‌ها و قوت‌هایش به من بگویید. آیا پیشنهادی برای بهبود PR سازمان ما دارید؟ (نباید انتظار داشته باشید که کارجو به صورت کامل به این سوال پاسخ بدهد. یک توضیح کلی در این باره هم کفایت می‌کند. اجرای پیشنهادها و ورود به جزئیات را به بعد از استخدام موکول کنید).

۱۴. درباره اهداف کوتاه مدت و بلند مدتتان در حیطه کار توضیح بدهید.

۱۵. به نظر شما مهم‌ترین وظیفه بخش روابط عمومی سازمان چیست؟

۱۶. وقتی می‌خواهید گزارشی برای انتشار در رسانه‌ها بنویسید، چه نکاتی را رعایت می‌کنید و به چه مواردی توجه دارید؟

۱۷. به نظر شما روابط عمومی با بازاریابی محتوایی سازمان ارتباط دارد؟

۱۸. اگر مدیران ارشد شرکت با استراتژی‌ها و برنامه‌هایی که برای PR سازمان چیده‌اید، مخالفت کنند، چه می‌کنید؟

۱۹. به نظر شما کدام یک مهم‌تر است؟ حمایت از مشتری و جلب رضایت او یا سودآوری کسب و کار و رسیدن به اهداف.

۲۰. به نظر شما رهبری فکری جامعه هدف چطور انجام می‌شود؟

۲۱. برداشت اشتباه اذهان عمومی را چطور اصلاح می‌کنید؟ مثلا وقتی که شما بی‌غرض محصول، خدمات یا تبلیغاتی را منتشر می‌کنید، اما گروهی از مخاطبان هدف دچار سوءتفاهم می‌شوند و بر علیه شما جهت‌گیری می‌کنند.

۲۲. به نظر شما در یک تیم روابط عمومی حرفه‌ای، چند نفر فعالیت می‌کنند و هرکدام از آن‌ها چه فعالیت‌هایی را برعهده دارند؟ (این سوال در مصاحبه کارشناس روابط عمومی کم‌رنگ‌تر است، اما کارجوهای مدیریت PR باید پاسخ خوبی به آن بدهند)

۲۳. درباره علت ارسال رزومه برای ما صحبت کنید. چرا دوست دارید همکار ما باشید؟ آیا اطلاعات کافی درباره برند ما دارید؟ (در صورت نیاز خودتان هم توضیحاتی درباره اهداف، برند و کسب و کارتان ارائه بدهید)

در بالا لیست 23 سوال مهم که میبایست از کارشناس روابط عمومی پرسیده و مورد سنجش قرار داده شود گفته شد. جهت اطلاع بیشتر از حقوق، شرح وظایف و بازار کار مقاله ی میزان حقوق کارشناس روابط عمومی، مطالعه بفرمایید.

نتیجه مصاحبه را چطور ارزیابی کنیم؟

نتیجه مصاحبه را چطور ارزیابی کنیم؟

اگر مدیر روابط عمومی در سازمان شما حضور دارد، ارزیابی کارجوها و پیدا کردن بهترین گزینه، ساده‌تر می‌شود. زیرا این فرد در زمینه Public Relations مهارت دارد و به خوبی می‌تواند یک کارشناس متخصص و باتجربه را شناسایی کند. اما اگر هنوز فردی برای مدیریت PR استخدام نکرده‌اید، باید عینک ریز‌بینی را به چشم بزنید و با دقت کارجو را بررسی کنید. تمام گفته‌ها و رفتارهای او را بسنجید تا داده‌های کافی برای تصمیم‌گیری درباره او داشته باشید.

 مدیران بعضی از سازمان‌ها، از تست‌های روانشناسی و شخصیت‌شناسی هم در مصاحبه‌هایشان کمک می‌گیرند. به عنوان مثال اگر در مصاحبه کارشناس روابط عمومی درباره تایپ شخصیتی MBTI او سوال بپرسید، به احتمال زیاد اطلاعاتی درباره ویژگی‌های شخصیتی‌اش به دست می‌آورید. افراد برونگرا (E)، احساسی (F) و منعطف (P) معمولا گزینه‌های مناسبی برای فعالیت در بخش روابط عمومی هستند.

فردی که در زمینه روابط عمومی مهارت دارد، این مسئله را در جلسه مصاحبه هم نشان می‌دهد. او با شما مذاکره می‌کند، با اعتماد به نفس به سوالاتتان جواب می‌دهد، اطلاعات خوبی در حوزه کاری‌اش دارد و حتی درباره برند شما هم تحقیق کرده است. اگر چنین فردی از همان جلسه مصاحبه، پیشنهادهایی برای بهینه‌سازی فرایند PR در سازمانتان به شما ارائه بدهد هم نباید تعجب کنید. فقط باید بدانید که با یک کارجوی حرفه‌ای طرف هستید و نباید در استخدامش تعلل کنید!

کلام آخر؛ استخدام کارشناس حرفه‌ای روابط عمومی یک گام بلند رو به جلو است. 

ارتباطات یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های سازمان‌هاست و کارشناس روابط عمومی هم با همین سرمایه مهم سر و کار دارد. اگر یک فرد حرفه‌ای در این پوزیشن شغلی فعالیت داشته باشد، سرمایه‌تان را بیشتر می‌کند، ارتباطات تازه‌تری برای سازمانتان می‌آورد و روابط قدیمی را هم با بهترین کیفیت حفظ می‌کند. اما اگر فردی غیر حرفه‌ای به عنوان کارشناس روابط عمومی وارد سازمانتان شود، هرچه رشته‌اید را پنبه می‌کند و روابطی که از قبل داشتید را هم از بین می‌برد! پس برای انتخاب سوالات مصاحبه کارشناس روابط عمومی دقت زیادی به خرج بدهید و پاسخ‌های کارجو را هم به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید انتخاب درستی برای سازمانتان خواهید داشت.

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
۲۳ سوال مهم در مصاحبه کارشناس روابط عمومی که باید بپرسید!
تسهیل گستر, بابک شعبانی 29 مرداد 1402
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۱۴ توصیه برای تقویت روحیه کارکنان
در دنیای امروز، مسائل مختلف مانند رشد روزافزون هوش مصنوعی، همه‌گیری بیماری‌ها و مشکلات اقتصادی باعث کاهش روحیه کارکنان شده‌اند. این نگرانی‌ها در کنار استرس‌های روزمره سبب می‌شوند که کارکنان هرچه بیشتر احساس فشار روحی و روانی کنند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو