شبکه سازی حرفه ای: چگونه می توان در شبکه های شخصی اثرگذار و ماهر بود؟

شبکه سازی حرفه ای امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است. روزهای خوب گذشته را به یاد دارید که از طریق آگهی‌های استخدامی در روزنامه‌ها دنبال کار می‌گشتیم؟ شاید باورش سخت باشد، به‌خصوص با توجه به اینکه به گفته‌ جان بنت، رئیس مدرسه‌ کسب‌و‌کار مک‌کال، ۷۰درصد مشاغل از طریق روابط شخصی پیدا می‌شود.

 شبکه سازی حرفه ای امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است. روزهای خوب گذشته را به یاد دارید که از طریق آگهی‌های استخدامی در روزنامه‌ها دنبال کار می‌گشتیم؟ شاید باورش سخت باشد، به‌خصوص با توجه به اینکه به گفته‌ جان بنت، رئیس مدرسه‌ کسب‌و‌کار مک‌کال، ۷۰درصد مشاغل از طریق روابط شخصی پیدا می‌شود.

خواه در تلاش باشید تا حرفه‌ شخصی خود را توسعه دهید، خواه به دنبال ایجاد روابط تجاری جدید باشید، اهمیت ایجاد ارتباطات شخصی آفلاین بیشتر شده است؛ چراکه ایجاد رسانه های اجتماعی آنلاین به یک هنجار تبدیل شده است.

ایجاد شبکه یا شبکه سازی حرفه ای واژه متداولی است که بسیاری از ما رابطه خوب یا بد جدی با آن داریم. مطمئناً همه ما می‌خواهیم شبکه خود را از طریق ملاقات‌کردن با افراد جدید گسترش دهیم، ولی حقیقتاً ملاقات با آن‌ها می‌تواند تجربه‌ نامناسبی باشد.

وب راه‌های مختلفی پیش پای ما گذاشته است تا شبکه‌سازی ناراحت‌کننده را دور بزنیم. طبق بررسی‌های انجام‌شده، ۴۰درصد مردم احساس راحتی بیشتری برای ایجاد تعامل با دیگران به‌صورت آنلاین دارند. اگرچه در ایجاد ارتباط با افراد جدید به‌صورت آنلاین ممکن است کمتر نگرانی ایجاد شود، چنانچه می‌خواهید روابط قوی با سرمایه‌گذاران، مدیران، کارکنان، شرکا، مربیان و مشتریان ایجاد کنید، شبکه سازی حرفه ای رو در رو، مهارتی فوق‌العاده ارزشمند است.

در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که این شرایط رو در رو ناراحت‌کننده را مدیریت کنید؛ بنابراین دفعه بعدی که وارد اتاقی از ارتباطات بالقوه می‌شوید، احساس خواهید کرد که برای ایجاد روابط مناسب آماده هستید.

چگونه به‌صورت مؤثر شبکه سازی حرفه ای کنیم

چگونه به‌صورت مؤثر شبکه سازی حرفه ای کنیم

1- اهداف مشخصی را در ذهنتان داشته باشید

2- تعدادی موضوع خوب و مرتبط برای شروع گفت‌وگو داشته باشید

3- خود را به فردی معرفی کنید که جایگاهش از شما بهتر است

4- از افراد سؤالاتی درباره وضعیتشان بپرسید

5- از افراد تقاضا کنید، اما صریحاً نشان دهید که درخواستتان متقابلاً سودمند است

6- گفت‌وگو را محترمانه خاتمه دهید

1- اهداف مشخصی را در ذهنتان داشته باشید

دفعه بعد که به یک رویداد می‌روید، از خودتان بپرسید: «می‌خواهم چه کسی را ملاقات کنم و چرا؟» پلتفرم‌های ثبت‌نام در رویدادهای خاص، فهرست شرکت‌کنندگان رویداد را در صفحه‌ ثبت‌نام نشان می‌دهند. اگر فهرست مهمانان رویداد موجود بود، آن را بررسی کنید. آیا نام اشخاص یا شرکت‌هایی را می‌بینید که امیدوار هستید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید؟ بسیار خب، حالا به پروفایل لینکدین مهمان یا مهمانان مورد نظر خود نگاهی بیندازید تا راجع به آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کرده و بتوانید آن‌ها را در این رویداد پیدا کنید.

من افراد بزرگ زیادی را در رویدادهای مختلف ملاقات کرده‌ام که از آن زمان به چهره‌هایی آشنا در رویدادهای صنایع دیگر تبدیل شده‌اند. آیا این ارتباطات اهمیت ندارند؟ خیر. اما ای کاش وقت بیشتری را صرف یافتن ارتباطات هدفمندتر می‌کردم؟ بله.

برای مثال، فرض کنید شما مدیر ارشد بازاریابی (CMO) یک کسب‌و‌کار موفق درزمینه‌ چمن‌زنی هستید. کسب‌و‌کار شما می‌تواند از پیداکردن مشتریان بالقوه جدید منتفع شود؛ پس شما باید راه مناسبی برای ایجاد روابط بازاریابی مشترک پیدا کنید تا بتوانید به مشتریان بالقوه جدید برسید. اگر این‌طور باشد، ممکن است بخواهید بخشی از وقت خود را در رویدادها صرف پیدا‌کردن افرادی کنید که کسب‌و‌کار آن‌ها مکمل کسب‌و‌کار شماست و می‌توانید روابطی با آن‌ها تشکیل دهید که به ایجاد فرصت‌هایی برای بازاریابی مشترک منجر شود.

آیا می‌خواهید مردم آگاهی بیشتری درباره پروژه‌ جدیدی که می‌خواهید شروع کنید داشته باشند؟ آیا می‌خواهید با یکی از رهبران صنایع ملاقات کنید که می‌تواند مربی ارزشمندی برایتان باشد؟ آیا می‌خواهید در شرکت خودتان نیروی جدید جذب کنید؟

تعریف هدفی روشن و مشخص در ذهن باعث می‌شود با ابهامات کمتری برای شبکه سازی حرفه ای روبه‌رو شوید که درنهایت به افزایش اثربخشی ارتباطات نیز منجر می‌شود.

تعدادی موضوع خوب و مرتبط برای شروع گفت‌وگو داشته باشید

2- تعدادی موضوع خوب و مرتبط برای شروع گفت‌وگو داشته باشید

نزدیک‌شدن به گروهی بزرگ یا کوچک می‌تواند مرعوب‌کننده باشد؛ اما با رویکرد مناسب می‌توانید به گفت‌وگوهای موجود بپیوندید یا گفت‌وگوی خودتان را با موفقیت شروع کنید. با معرفی خودتان به شخصی که او نیز فقط پرواز می‌کند و به دنبال هم‌صحبت می‌گردد، اوقات خوبی را برای خودتان رقم بزنید.

در ابتدا، روندها و اخبار مربوط به صنعت مورد نظرتان را مطالعه کنید تا برای شرکت در گفت‌وگو آماده شوید و افکار و نظریات دیگران را نیز درباره موضوعاتی که برای هر دوی شما جالب است، جویا شوید. این مسئله به‌ویژه در صورتی که در رویدادی خارج از صنعت خودتان شرکت کنید، اهمیت دارد. در گذشته به چند اسپانسر، ازجمله شرکتی حقوقی، برای سازمان‌دهی یک رویداد بازاریابی و فناوری کمک کردم. آن‌ها در ابتدا برای برقراری ارتباط با کسی خارج از حوزه تخصص خود مردد بودند؛ اما با بررسی چند وبلاگ برجسته و پیگیری اخبار مربوطه، احساس اطمینان بیشتری پیدا کردند تا با بازاریابان ملاقات کنند و ارتباطات ارزشمندی هم آن شب برقرار کردند.

اولین ارتباط شما در یک رویداد، راه ورودی شما برای ملاقات با افراد بیشتر است. آن‌ها ممکن است دوستانی داشته باشند که می‌توانند آن‌ها را به شما معرفی کنند یا ممکن است شما تصمیم بگیرید که گروه‌های بزرگ‌تری به اتفاق هم تشکیل دهید.

برای برقراری ارتباط با هر کسی که در ابتدا به آن‌ها نزدیک می‌شوید، تعدادی موضوع خوب و مشخص برای شروع گفت‌وگو در ذهن داشته باشید تا به اتفاق آن‌ها بحث را جلو ببرید.

خود را به فردی معرفی کنید که جایگاهش از شما بهتر است

3- خود را به فردی معرفی کنید که جایگاهش از شما بهتر است

بعضی اوقات با امید بسیاری برای ملاقات با مثلاً مدیرعامل شرکتی که او را تحسین می‌کنیم یا مؤلف کتابی که باعث شده مسیر حرفه‌ای خود را آغاز کنیم، به رویدادهای شبکه سازی حرفه ای وارد می‌شویم. خیلی هیجان‌زده هستید که جای آن‌ها باشید، اما ناگهان آن‌ها را در آن طرف اتاق می‌بینید و دستپاچه می‌شوید. دست و پای خودتان را گم می‌کنید و چه کسی می‌داند، شاید حتی کمی هم عرق می‌کنید.

پس چطور می‌توانید گفت‌وگویی موفقیت‌آمیز با این افراد داشته باشید، بدون آنکه مثل احمق‌ها رفتار کنید؟

اول از همه مطمئن شوید که هدف دارید. شروع گفت‌وگو با آن‌ها برای اینکه بگویید عاشق کارشان هستید یا رویکرد آن‌ها در کسب‌و‌کار را تحسین می‌کنید، چندان نظر آن‌ها را جلب نخواهد کرد. درحقیقت، بیشتر احتمال دارد که فقط یک «تشکر» ساده از شما بکنند. در نظر داشته باشید که چه چیزی در این شخص با شما در هم پیچیده و آن را با کار، پروژه‌ها یا فلسفه خودتان گره بزنید.

با اعتماد به نفس به آن‌ها نزدیک شوید و خود را نه به‌عنوان طرف‌دار، بلکه به‌عنوان فردی برابر (چون همین‌طور هم هست) معرفی کنید و چیزی بگویید که بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. مثلاً بگویید که برنامه‌های شما برای بازاریابی درون‌گرا در شرکت‌های غیرانتفاعی، به من در شغل قبلی‌ام کمک کرد، اما می‌خواهم وارد صنعت داروسازی شوم. اگر جای من بودید، رویکرد بازاریابی درون‌گرای خود را تغییر می‌دادید؟ به یاد داشته باشید که شما این شخص را تحسین می‌کنید؛ زیرا برای رهبری فکری آن‌ها احترام قائل هستید.

با گفت‌وگویی جذاب، جالب و مرتبط، به آن‌ها فرصت دهید شما را نیز تحسین کنند.

 از افراد سؤالاتی درباره وضعیتشان بپرسید

4- از افراد سؤالاتی درباره وضعیتشان بپرسید

ما اغلب با کسی ملاقات می‌کنیم و نام، شرکت، عنوان شغلی و محل دوران کودکی خود را در عرض حدود سه دقیقه عوض می‌کنیم. سپس لبخند می‌زنیم، به زمین نگاه می‌کنیم و چیزی مثل «من از پیراهنت خوشم می‌آید» را به زبان می‌آوریم.

وقتی این خوش‌و‌بش‌کردن تمام شد، ممکن است بحث به‌خوبی پیش نرود. من یاد گرفته‌ام که خود افراد را به موضوع گفت‌وگو تبدیل کنم. یک بار در رویدادی در آستانه سکوت ناخوشایندی بودم، ولی وقتی به پروژه‌ای اشاره کردم که زمانی روی آن کار می‌کردم، با اصل «راجع به آن با من حرف بزن» آشنا شدم. بعد از آن، نه‌تنها تحت‌تأثیر نشانه‌های تصادفی این شخص قرار گرفتم که به حرف‌زدن ادامه دهم، بلکه باعث کنجکاوی او نیز شدم.

ممکن است فکر کنید اگر تمام وقت درباره آن‌ها صحبت کنیم، چگونه می‌توانم ارتباط برقرار کنم؟ نشان‌دادن علاقه و توجه واقعی به شخص دیگری می‌تواند چیز بیشتری درباره شما، در مقایسه با حرف‌زدن درباره خودتان به طرف مقابل بگوید.

علاوه بر این، اگر شخصی رفتار متقابل نداشته باشد و شما را ترغیب کند بیشتر درباره خودتان حرف بزنید، احتمالاً آن‌ها گزینه مناسبی برای شروع ارتباطی ارزشمند نیستند.

دفعه بعدی که می‌خواهید گفت‌وگو کنید، از طرف مقابل بخواهید بیشتر درباره خودش حرف بزند؛ در نتیجه نکاتی را در حین گفت‌وگو خواهید یافت که می‌توانید با استناد به آن‌ها صحبت را ادامه دهید.

از افراد تقاضا کنید، اما صریحاً نشان دهید که درخواستتان متقابلاً سودمند است

5- از افراد تقاضا کنید، اما صریحاً نشان دهید که درخواستتان متقابلاً سودمند است

نکته برجسته رویدادهای شبکه سازی حرفه ای که همه ما درباره آن خیال‌بافی می‌کنیم، داشتن تبادلی واقعی و محکم است که کسب‌و‌کار یا حرفه‌ ما را به جلو خواهد برد. شاید این نوعی پیشنهاد شغلی، جذب سرمایه‌گذار یا به‌زمین‌نشستن هواپیمای مشتری باشد که ماه‌ها منتظرش بوده‌اید.

این نکته برجسته هر چه باشد، قرار نیست که در دامان ما بیفتد. می‌توانیم مسیر درست را برای لحظه مهم و بزرگ در پیش بگیریم، ولی زمانی فرا می‌رسد که باید دست به کار شویم و آنچه می‌خواهیم، محکم به زبان بیاوریم. چگونه می‌توانیم بدون اینکه مهاجم و متجاوز به نظر برسیم این کار را انجام دهیم؟

جوابتان به این سؤال متداول در مصاحبه شغلی را در نظر بگیرید: «چرا باید از بین داوطلبان مختلف شما را استخدام کنیم؟» شما جوابی درست، مختصر، فروتنانه و مثال‌زدنی دارید که چرا فرد مناسبی برای این کار هستید. رویکردتان برای به‌دست‌آوردن آنچه از شبکه سازی حرفه ای می‌خواهید، آنقدرها هم متفاوت نیست، به‌جز اینکه بیان انعطاف‌پذیری‌ مهم است.

مدیر ارشد عملیاتی (COO) فیس‌بوک، شریل سندبرگ، در کتاب خود به زمانی اشاره می‌کند که خانمی با پرسیدن درباره مشکلات اصلی کسب‌و‌کارش و اینکه چگونه می‌تواند آن‌ها را برطرف کند، از او درخواست کار کرد. این ترکیب انعطاف‌پذیری و اعتماد‌به‌نفس در انجام کارها، روشی زیرکانه برای بیان‌کردن سؤال بزرگ بعدی شماست.

درباره چیزی که می‌خواهید قاطع باشید، اما به‌وضوح نشان دهید که آنچه می‌خواهید متقابلاً سودمند است.


6- گفت‌وگو را محترمانه خاتمه دهید

باید به یاد داشته باشید که شبکه سازی حرفه ای مانند دوستیابی باشتاب نیست. هدف این نیست که تا حد ممکن با افراد بیشتری ملاقات کنید، بلکه هدف این است که بتوانید ارتباطات ارزشمندی برقرار کنید. همان‌طورکه نباید در گفت‌وگو عجله کنید، مواقعی هم وجود دارد که باید گفت‌وگو را خاتمه دهید. مهم نیست که طرف مقابل با حرف‌زدن درباره چه موضوعی به شما اجازه حرف‌زدن نمی‌دهد یا وقتتان را تلف می‌کند، باید محترمانه گفت‌وگو را تمام کنید.

اگر وقفه‌ای در گفت‌وگو وجود دارد، بگویید: «لطفاً مرا در جریان بگذارید که این پروژه چگونه پیش می‌رود، دوست دارم آن را ببینم و بشنوم که چگونه به نتیجه می‌رسد.» این نشان خواهد که حواستان هست و اگرچه گفت‌وگو در این لحظه خاتمه می‌یابد، آن‌ها احساس اهانت نمی‌کنند. یا از آن‌ها بپرسید: «آیا امشب کسی از بچه‌های شرکت را دیده‌اید؟ می‌خواستم با آن‌ها گپ بزنم.» این نشان می‌دهد که گسترش‌دادن شبکه‌ روابط برایتان مهم است. در آینده، اگر لازم شد از گفت‌وگویی رنج‌آور خارج شوید، بحث را در همان لحظه خاتمه دهید؛ ولی طوری رفتار کنید که انگار می‌خواهید بعداً گفت‌وگو را ادامه دهید.

گاهی افرادی را در رویدادها ملاقات می‌کنیم که علاقه و توجه ما را برمی‌انگیزند. با وجود اینکه پروژه، دوستان مشترک یا رویدادهایی در آینده برای ایجاد ارتباط با آن‌ها ندارید، اما هرگز نمی‌دانید که ممکن است در آینده از چه کسی توصیه یا راهنمایی بخواهید.

برای مثال، یک بار با مدیرعامل یک شرکت بازاریابی ویدئویی کوچک در رویدادی ملاقات کردم. با وجود اینکه در این حوزه کار نمی‌کردم، احساس کردم در طول گفت‌وگو با هم ارتباط داریم. او گفت که پسرش به‌تازگی در دانشگاهی قبول شده است که من زمانی آنجا درس می‌خواندم. ما از طریق لینکدین با هم در ارتباط بودیم و به او گفتم که اگر پسرش سؤالی درباره شروع تحصیلات در دانشگاه داشته باشد، می‌تواند از من بپرسد.

آیا قصد دارید به‌زودی در یک رویداد شبکه‌سازی شرکت کنید؟ ناشی‌گری را کنار بگذارید و با اعتماد‌به‌نفس کامل در این رویداد شرکت کنید. به یاد داشته باشید که نتیجه را شما رقم می‌زنید. نهایتاً، ادامه‌دادن ارتباطات شخصی، به شما در تمیز و تحکیم روابط کمک می‌کند. لطفا نظرات خود را در مورد شبکه سازی حرفه ای و این که آن را چگونه بکار می‌برید، با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: blog.hubspot

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
شبکه سازی حرفه ای: چگونه می توان در شبکه های شخصی اثرگذار و ماهر بود؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 17 دی 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


موثرترین تکنیک‌ها در بازاریابی که توسط بهترین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ شناسایی شده‌اند
اگر کسب و کار شما در حوزه‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ می‌باشد و به دنبال تکنیک‌های نابی هستید که شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ آن را تجربه کرده‌اند و به موفقعیت‌های بزرگی دست یافته‌اند؛ با ما همراه باشید.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو