آپدیت کافئین یا الگوریتم کافئین گوگل (caffeine algorithm) چیست؟ دلیل عدم ایندکس صفحات

الگوریتم کافئین گوگل (Google Caffeine algorithm) چیست؟ یکی از بزرگترین آپدیت ها الگوریتم گوگل بوده که به ایندکس شدن صفحات وب سایت ها کمک می کند.

الگوریتم کافئین گوگل (Google Caffeine algorithm) چیست؟ یکی از بزرگترین آپدیت ها الگوریتم گوگل بوده که به ایندکس شدن صفحات وب سایت ها کمک می کند. 

الگوریتم کافئین یا آپدیت کافئین (Google Caffeine Update) یکی از بزرگترین به روز رسانی ها در زیرساخت های موتور جستجو گوگل بود و طراحی SERP ها را به گونه ای تغییر داد که هنوز هم قابل مشاهده است. فهرست جستجو جدید کافئین، شامل یک روند خزیدن و نمایه سازی تدریجی و مداوم است. اکنون می توان هر وب سایت را به طور جداگانه بررسی کرد و مدت کوتاهی پس از انتشار در فهرست قرار داد. بنابراین می تون گفت که این الگوریتم های گوگل نه تنها به ایندکس شدن صفحات کمک می کند، بلکه موجب تسریع آن نیز می شود. 

 از آن جایی که آپدیت کافئین در حقیقت برای زیرساخت ها بود و نه برای الگوریتم ها، هیچ تأثیر مستقیم یا نشانه ای از تغییرات در کار وجود نداشت. اما بدیهی است که پویایی جدید محتوا تغییراتی را به همراه داشته است. وب سایت هایی که به روزرسانی های منظم انجام داده اند یا به طور مرتب مقالات جدیدی منتشر کرده اند، توسط خزنده های پویا جدید ترجیح داده شده اند. به طور کلی می توان گفت که الگوریتم کافئین، نحوه استفاده ما از گوگل را تغییر داد.

الگوریتم کافئین گوگل / آپدیت کافئین

الگوریتم کافئین گوگل / آپدیت کافئین

الگوریتم کافئین یک سیستم نمایه سازی وب سایت است که نتایج جستجوی سریع تر، مرتبط تر و جامع تری را ارائه می دهد. گوگل یا الگوریتم کافئین، معماری جستجوی خود را به سیستمی تغییر داده است که اکنون به طور مداوم فهرست خود را به روز می کند، به طوری که محتوای منتشر شده وب سایت خیلی زودتر از آنچه قبلا ممکن بود پیدا می شود. قبلاً، گوگل وب را مرور می کرد و سپس فهرست خود را به روز می کرد. اما اکنون، فهرست گوگل به محض یافتن اطلاعات جدید به روز می شود. اکثر به‌روزرسانی‌های نام‌گذاری شده گوگل، به شکلی با این الگوریتم سروکار دارند. الگوریتم کافئین یک تغییر کامل در فرایندها و پردازش های داخلی بود که در نهایت منجر به نمایه سازی شد. الگوریتم کافئین عمدتاً ضروری بود، زیرا پویایی اولیه وب در سال‌های 2009 و 2010 تغییر کرد. به جای وب سایت های ثابت (که به ندرت تغییر می کردند)، هر روز، هر ساعت و هر دقیقه محتوای جدیدی وجود داشت و به روز رسانی زنده و محتوای پویا، محبوب شده بود.

گوگل قبل و بعد از آپدیت کافئین گوگل چگونه کار می کرد؟

قبل از اینکه الگوریتم کافئین اعمال شود، این فهرست از چندین لایه تشکیل شده بود. برخی از تغییرات وجود داشت که بیشتر از سایرین به روز می شدند. برای اینکه یکی از این لایه ها یا سطوح به روز شود، جستجو کامل صفحات ذخیره شده در لایه ضروری بود. در نتیجه، صفحات وب گاهی اوقات برای مدت زمان زیادی در یکی از لایه ها ذخیره می شدند، اما اگر لایه مربوطه به SERP ها برنامه ریزی نشده بود، به فهرست جست و جو منتقل نمی شدند. در ابتدا، فواصل زمانی برای چنین به روز رسانی چهار ماه بود، اما با گذشت زمان گوگل قبلاً زمان را به یک ماه کاهش داده بود. با این حال، از آنجایی که هزاران وب سایت جدید همچنان هر روز اضافه و فهرست می شوند، گاهی اوقات اتفاق می افتد که اینها تنها پس از چند هفته در SERPها یافت می شوند. این همچنین در مورد محتوای پویا که در وب سایت های فهرست شده از قبل ایجاد شده بود، اعمال می شود. در آینده، همه مراکز داده باید نتایج همزمان ارائه دهند. در عین حال، مهم بود که محتوای فعلی در موتورهای جست و جو در اولویت باشد. این امر به ویژه زمانی مشخص شد که موتور جست و جو قادر به ارائه آخرین اطلاعات به جست و جوگر در صورت رویدادهای جاری نبود. الگوریتم کافئین به طور کامل نحوه ایندکس شدن وب سایت ها را تغییر داد.

آپدیت کافئین گوگل

شاخص انعطاف پذیر با توجه به اخبار و رسانه های اجتماعی

پس از الگوریتم کافئین گوگل، کاربران توانستند چندین نوآوری جالب را مشاهده کنند. از یک طرف، وب سایت هایی که هنوز نسبتاً جدید بودند و فقط می خواستند جایگاه خود را نشان دهند، اکنون در نتایج جست و جو یافت می شوند. به عبارت دیگر، لازم نیست هفته ها یا حتی ماه ها منتظر بمانید تا اولین نتایج از بهینه سازی موتور جست و جو دیده شود. مهم تر از همه مشخص شد که محتوای پویا و جدید نقش مهمی ایفا می کند. نوآوری مهم دیگر این بود که شبکه های اجتماعی نوظهور در این شاخص نقش داشتند. الگوریتم کافئین اجازه داد محتوای شبکه‌های اجتماعی برای اولین بار در فهرست منعکس شود.

الگوریتم کافئین و سئو

الگوریتم کافئین اهمیت خزیدن سریع، رندرینگ و فرایند نمایه سازی را برای یک موتور جستجو همراه با صنایع مختلف مانند اخبار و آگهی های شغلی نشان می دهد. الگوریتم کافئین سیگنالی برای یک سئوی جامع است که سبب خزیدن، رندر و نمایه سازی آسان تر برای خزنده ها می شود. یک سئو جامع همیشه باید به طور همزمان از دیدگاه کاربران و موتورهای جست و جو به طور همزمان به فرایند کار نگاه کند. یک کاربر می خواهد محتوای تازه را ببیند و یک موتور جستجو می خواهد محتوای تازه را فهرست کند. به روز رسانی یک محتوا با پایه منظم و اطلاعات جدید و ایجاد یک روند خزیدن، رندر، نمایه سازی روان برای موتورهای جست و جوگر، یکی از مهم ترین و اساسی ترین جنبه های مداوم و همیشه در سئو است. گزارش های الگوریتم کافئین در اینترنت می تواند به یک سئوی جامع کمک کند تا این فرایند را درک کند.

اگرچه به روز رسانی، مستقیماً بر رتبه بندی تأثیر نمی گذارد اما قطعاً یک ارتباط هایی وجود دارد. با توجه به الگوریتم کافئین، این عوامل مهم را به خاطر بسپارید:

  •     استفاده از رسانه های اجتماعی و سرویس های به روز رسانی سریع مانند فیس بوک و توییتر به گوگل کمک می کند تا محتوای شما را سریعتر ایندکس کند.

  •     فعالیت های سئو در وب سایت شما تاثیر سریع تری بر رتبه بندی خواهد داشت.

  •     از قابل اعتماد بودن و سریع بودن هاستینگ خودتان اطمینان حاصل کنید. بارگذاری صفحه شما باید سریع باشد.

  •     محتوای تازه ایجاد کنید. البته توجه داشته باشید که وب سایت های موفق برای افزایش ترافیک چه کاری انجام می دهند. حتی اگر به طور منظم محتوا منتشر می کنید، رقبای شما ممکن است عوامل دیگری را در نظر بگیرند که بیشتر برای گوگل جذابیت دارند.

الگوریتم کافئین و سئو

چرا صفحات من ایندکس نمی شوند؟

حتی با سیستم نمایه سازی بهبودیافته و با وجود الگوریتم کافئین، ممکن است صفحه شما در SERP ظاهر نشود. ممکن است چندین خطا در فرایند کار شما وجود داشته باشد:

  • خطاهای خزیدن (Crawl errors): خطاهای خزیدن زمانی رخ می دهند که گوگل نتواند با سایت شما ارتباط برقرار کند. ممکن است مشکلاتی در سرور یا سایر مشکلات داخلی وجود داشته باشد که Googlebot نمی تواند به فایل های سایت شما دسترسی پیدا کند.

  • خطاهای URL (URL errors): صفحاتی که پیوندهای مرده دارند یا قابل دسترسی نیستند، خطای 404 دارند. از آن جایی که کاربران نمی توانند صفحه شما را مشاهده کنند، ممکن است گوگل آن را از SERP حذف کند.

  • خطاهای نرم (Soft errors): زمانی که صفحه شما در حال اجرا است اما Googlebot فکر می کند باید یک خطای 404 را برگرداند، یک خطای نرم ایجاد می شود. دلایل ممکن است کلمات کلیدی نادرست شناسایی شده باشند یا محتوایی وجود نداشته باشد. 

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
آپدیت کافئین یا الگوریتم کافئین گوگل (caffeine algorithm) چیست؟ دلیل عدم ایندکس صفحات
تسهیل گستر, بابک شعبانی 10 خرداد 1402
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


کلمات کلیدی LSI چیست و کلمات ال اس آی چرا در سئو مهم و ضروری است؟
کلمات LSI (ال اس آی) یا (Latent Semantic Indexing) کلماتی هستند که در کنار کلیدواژه‌ها (Keywords) در روند سئو وبسایت شما تاثیر زیادی دارند. با استفاده از این نوع کلمات، می‌توان ترکیب‌های مختلفی را در درون محتوا با یک کلمه کلیدی مشخص به کار برد و همین امر باعث می‌شود که تعداد کلماتی که به کلمه کلیدی اصلی مربوط می‌شوند، بیشتر باشند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو