الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر رتبه سایت شما دارد؟

یکی از جدیدترین الگوریتم ­های گوگل، الگوریتم کبوتر است که تحول بسیار عظیمی در دنیای سئو و جست و جو ایجاد کرد. اگر شما نیز صاحب یک سایت هستید و می ­خواهید با ساز و کار این الگوریتم گوگل بیشتر آشنا شوید، مطالعه مقاله زیر می ­تواند برای شما بسیار مفید باشد.

همان طور که می­ دانید گوگل از الگوریتم ­های مختلفی به دلایل گوناگون استفاده می­ کند. هدف اصلی این الگوریتم ­ها آن است که بهترین نتیجه ممکن در اختیار کاربران قرار گرفته و کاربران بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه ­ای که می ­خواهند برسند. یکی از جدیدترین الگوریتم ­های گوگل، الگوریتم کبوتر است که تحول بسیار عظیمی در دنیای سئو و جست و جو ایجاد کرد. اگر شما نیز صاحب یک سایت هستید و می ­خواهید با ساز و کار این الگوریتم گوگل بیشتر آشنا شوید، مطالعه مقاله زیر می ­تواند برای شما بسیار مفید باشد.

الگوریتم کبوتر چیست؟

همان طور که می­ دانید الگوریتم­ های دیگر گوگل به دنبال پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با عبارت­ های سرچ شده هستند تا شما بتوانید دقیقا چیزی که می­ خواهید را پیدا کنید. گوگل محتوا، استفاده از تصاویر، فیلم، کلمات مرتبط و فاکتورهای دیگر را بررسی کرده، به سایت­ ها رتبه و امتیاز داده تا بهترین سایت در اولویت­ های اول به شما نمایش داده شود.

اما سازو کار الگوریتم کبوتر گوگل با الگوریتم ­های دیگر به طور کامل متفاوت بوده و اساس آن توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی است. در واقع زمانی که شما در عبارت جست و جو شده خود نام یک مکان و موقعیت جغرافیایی را ذکر کرده باشید، الگوریتم کبوتر گوگل دست به کار شده تا بهترین نتایج را برای شما به نمایش بگذارد.

الگوریتم کبوتر و تاثیر آن بر سئوی محلی

تصور کنید که شما برای اولین بار به یک شهر دیگر مثلا تهران رفته ­اید و هیچ اطلاعاتی از فروشگاه ­ها یا رستوران ­های آن ندارید. ظهر است و شما به شدت گرسنه هستید. چطور می ­توانید یک رستوان در نزدیکی منطقه­ ای که قرار دارید را پیدا کنید؟ کافی است تلفن همراه خود را برداشته و برای مثال اگر در تجریش هستید، عبارت رستوران یا فست فود در تجریش را جست و جو کنید. در این شرایط الگوریتم کبوتر گوگل به کمک شما آمده و نتایج مربوط به عبارت جست و جو شده شما را همراه با آدرس و شماره تلفن در اختیار شما قرار می­دهد.

سئوی محلی همان طور که از نام آن پیدا است، بهینه سازی سایت بر اساس موقعیت مکانی است. یعنی این که شما به عنوان صاحب یک سایت کارهایی را انجام دهید که در جست وجوهای مربوط به موقعیت­ های مکانی شما در نتایج بالای جست و جو قرار بگیرید. سئوی محلی یکی از مهم­ترین عوامل در موفقیت کسب و کار شما است. زیرا صاحب هر کسب و کار به دنبال آن است که مشتریان واقعی خود را پیدا کرده و محصولات و خدمات خود را به آن­ها معرفی کند. هر چه شما بتوانید خدمات و محصولات خود را افرادی که در موقعیت جغرافیایی شما زندگی می­ کنند، معرفی کنید، احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

تاثیر الگوریتم کبوتر بر ترافیک و نرخ تبدیل سایت

شاید برایتان جالب و البته عجیب باشد که بدانید الگوریتم گوگل کبوتر بر ترافیک و نرخ تبدیل دو تاثیر متفاوت می­ گذارد. در واقع ممکن است این الگوریتم ترافیک سایت شما را کاهش داده اما با این وجود باعث افزایش نرخ تبدیل شود. اما چگونه؟

تصور کنید که شما سایت مربوط به یک رستوران در تجریش را دارید اما آن را برای سئوی محلی و الگوریتم کبوتر بهینه نکرده ­اید. ممکن است زمانی که کاربران در شهرها و موقعیت­ های جغرافیایی مختلف عبارت بهترین رستوان ایرانی را جست و جو کنند، سایت شما نیز برای آن­ها نمایش داده شده و وارد آن شوند. این مساله برای مثال باعث می ­شود که سایت شما روزانه 100 بار بازدید شود، اما از این تعداد چند نفر واقعا در منطقه تجریش هستند و می ­توانند از خدمات شما استفاده کنند؟ بدون شک تعداد کمی از آن­ها جامعه هدف شما بوده و در نتیجه نرخ تبدیل سایت شما یعنی تعداد افرادی که مثلا سفارش آنلاین غذا می­ دهند، 10 به 100 یا یک دهم است.

حالت دوم زمانی است که شما سایت خود را سئو محلی و برای الگوریتم کبوتر گوگل بهینه کرده ­اید. در این حالت سایت شما بیشتر زمانی در نتایج جست و جو به کاربران نمایش داده می ­شود که کاربران عبارت رستوران در تجریش را جست و جو کنند. ممکن است تعداد افرادی که وارد سایت شما می ­شوند از 100 نفر به 50 نفر کاهش پیدا کند، اما این 50 نفر دقیقا جامعه هدف شما هستند که احتمال سفارش آنلاین غذای آن­ها زیاد است. اگر نصف این افراد نیز شما را برای سفارش غذا انتخاب کنند، نرخ تبدیل برای سایت 25 به 50 یا 50 درصد خواهد شد!

آیا الگوریتم کبوتر برای تمامی سایت­ ها مفید است؟

تا این جای کار با الگوریتم کبوتر گوگل و نحوه عملکرد آن آشنا شدیم، اما این سوال برای شما پیش می­ آید که آیا این الگوریتم می ­تواند برای تمامی سایت ­ها موثر باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم خیر! تصور کنید که شما یک شرکت آنلاین دارید که خدمات خود را بدون محدودیت جغرافیایی به تمامی شهرهای کشور و یا حتی کشورهای دیگر ارائه می­ کنید.در واقع برای شما فرقی نمی­ کند که مشتریان شما ساکن تهران و یا جنوب و غرب کشور باشند. در این حالت الگوریتم کبوتر گوگل نه تنها به شما کمکی نمی­ کند، بلکه می ­تواند تعداد مشتریان شما را کاهش دهد. بنابراین شما به عنوان صاحب یک سایت و مسئول سئو آن باید بدانید که سایت شما نیازمند آن است که برای الگوریتم کبوتر گوگل بهینه شود یا خیر؟

الگوریتم گوگل و سایت ­های دایرکتوری

یکی از تاثیرهای الگوریتم گوگل پیدا شدن و روی کار آمدن سایت­ های دایرکتوری است که به کاربران این امکان را می ­دهد که در زمان کوتاهی به نتیجه مورد نظرشان برسند. احتمالا شما نیز بارها از سایت ­های دایرکتوری استفاده کرده ­اید اما آن­ها را نمی ­شناسید. اگر شما عبارت کافی شاپ سعادت آباد را جست و جو کنید، سایت­ های دایرکتوری مجموعه­ ای از کافی شاپ­ های این منطقه را به همراه آدرس و جزئیات به شما نمایش می­ دهند. تا شما بتوانید در زمان کوتاه ­تری به سایت این فست فودها دسترسی پیدا کرده، آن­ها را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین سایت را انتخاب کنید. تصویر زیر یک سایت دایرکتوری در زمینه فست فود سعادت آباد است.

الگوریتم کبوتر گوگل چه تاثیری بر سئو سایت ­ها ایجاد کرده است؟

در این بخش از مقاله می­ خواهیم بدانیم که الگوریتم کبوتر گوگل چه تاثیرهایی بر سئوی سایت و نمایش نتایج جست و جو گذاشته است؟ به طور کلی این نتایج را می­ توان در موارد زیر خلاصه کرد:

شخصی سازی نتایج جست و جو

یکی از تاثیرهای الگوریتم کبوتر گوگل بر نتایج جست و جو شخصی سازی آن است. یعنی چه؟ در بخش­ های بالا به این مساله اشاره کردیم که اگر کاربران عبارت رستوران در تجریش را جست و جو کنند، رستوران ­های همان منطقه برای او نمایش داده می ­شود. اما اگر کاربران تنها عبارت رستوران را جست و جو کنند چه نتایجی برای آن­ها نمایش داده می­ شود؟

تا قبل از استفاده گوگل از الگوریتم گوگل زمانی که شما یک عبارت عمومی مانند رستوران را جست و جو می ­کردید، ده­ ها سایت برای شما نمایش داده می­ شد که شاید تنها تعداد محدودی از آن­ها به شما نزدیک بودند. اما الگوریتم کبوتر گوگل حتی برای عبارت­ های کلیدی عمومی نیز دست به کار شده و سعی می­ کند بهترین نتایج را برای شما نمایش دهد. برای مثال اگر شما کلمه رستوران را در تهران جست و جو کنید نتایج آن با همین عبارت جست و جو شده در کیش متفاوت بوده و گوگل نتایج را شخصی سازی شده ­تر و البته مفیدتر به شما نمایش خواهد داد.

کمک به کسب و کارهای محلی

همان طور که در بخش­ های بالا نیز به طور مختصر به آن اشاره شد، الگوریتم کبوتر در زمان کوتاهی توانست تحولی عظیم بر کسب و کارهای محلی ایجاد کند. صاحبان کسب و کارهای مختلف به زودی دریافتند که با بهینه سازی سایت خود برای الگوریتم کبوتر، می ­تواند تعداد کاربران خود را به شکل قابل توجهی افزایش داده و کسب و کار خود را توسعه دهند.

تغییر در پک نمایش داده شده

پک همان بخشی است که در نتایج جست و جو به شما نمایش داده شده و شما می­ توانید موقعیت مکانی و اطلاعات سایت مورد نظر را تنها با یک کلیک پیدا کنید. تصویر زیر نشان دهنده پک نمایش داده شده توسط گوگل قبل و بعد از الگوریتم کبوتر است.

همان طور که می­ بینید، در سمت راست گوگل تنها سه سایت را در پک خود به شما معرفی کرده که بر اساس موقعیت جغرافیایی بهینه شده ­اند. در واقع با کاهش تعداد سایت ­های نمایش داده شده در پک، گوگل به شما کمک می­ کند در زمان کوتاه­ تری به نتیجه مورد نظر خود برسید.

چگونه سایت خود را برای الگوریتم کبوتر گوگل بهینه کنیم؟

تا این جای کار با سازو کار و اهمیت الگوریتم کبوتر گوگل آشنا شدیم. اکنون می ­خواهیم بدانیم که برای بهینه کردن سایت خود از نظر این الگوریتم باید چه کارهایی انجام دهیم؟

سایت خود را در وب سایت ­های دایرکتوری ثبت کنید

در بخش ­های بالا با سایت ­های دایرکتوری و عملکرد آن­ها آشنا شدیم. شما با ثبت سایت خود در این سایت ­ها می ­توانید نظر الگوریتم کبوتر را به خود جلب کرده و آن را بهینه سازی کنید. بهتر است سایت خود را در چند سایت دایرکتوری ثبت کرده تا تعداد کاربرانی که وارد سایت شما می­شوند به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

سایت خود را در نقشه گوگل ثبت کنید

از دیگر راهکارهای بهینه سازی سایت از نظر الگوریتم گوگل، ثبت کردن موقعیت جغرافیای خود در گوگل است. با این کار گوگل درک دقیق تری از موقعیت مکانی شما به دست آورده و در نمایش نتایج جست و جو شما را اولویت قرار می ­دهد. البته با توجه به تحریم­ های گوگل، امکان ثبت نقشه برای لوکال بیزینس وجود ندارد، اما می­ توانید به عنوان یک کاربر کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنید.

برای انجام این کار می ­توانید هم از طریق اپ موبایل و نسخه وب نقشه گوگل اقدام کنید. ثبت موقعیت جغرافیایی در گوگل بسیار ساده است و شما تنها به یک جیمیل نیاز دارید. دقت کنید برای تاثیر بهتر هنگام ثبت اطلاعات، اطلاعات تماس، ساعات کاری، تصویر، نام، زمینه فعالیت و اطلاعات دیگر را وارد کنید.

نام، آدرس و تلفن خود را در تمامی صفحات سایت درج کنید

ربات­ های گوگل توانایی درک آدرس و شماره تلفن­ ها را داشته و آن­ها در سئوی محلی تاثیر می­ دهند. از این رو شما با تکرار کردن آدرس و تلفن خود در فوتر صفحات که به طور خودکار در تمامی صفحات تکرار می­ شود، می ­توانید دل الگوریتم کبوتر را به دست آورید! این اطلاعات در صفحات باید یکسان باشد، تا گوگل دچار سردرگمی نشده و تاثیر بهتری بر سئوی سایت بگذارد. علاوه بر ورود اطلاعات در فوتر، حتما یک صفحه برای تماس با ما داشته باشید و در آن اطلاعات تماس، شماره تلفن، ایمیل و آدرس خود را ثبت کنید.

بخشی را برای نظرات کاربران و مشتریان خود اختصاص دهید

ز دیگر پارامترهای کلیدی که بر الگوریتم کبوتر تاثیر می ­گذارد، ثبت نظرات کاربران و مشتریان است. ثبت نظرات می­ تواند بر سئوی محلی تاثیر گذاشته و سایت شما را در نتایج بالای جست و جو قرار دهد. از مشتریان و کاربران خود بخواهید که نظرات خود را راجع به شما، خدمات و محصولاتتان بیان کنند. حتی می­ توانید با استفاده از ترفندهایی مانند جایزه، کد تخفیف، قرعه کشی و غیره آن­ها را به ثبت نظرات راغب کنید.

از زبان نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید

زبان نشانه گذاری اسکیما، زبان خود گوگل است که مجموعه­ ای از اطلاعات کوچک است. این اطلاعات اضافه به گوگل کمک می­ کند که اطلاعات و محتوای سایت شما را بهتر تشخیص داده و آن را در نتایج بالای جست و جو به کاربران نمایش دهد.

هاست ملی انتخاب کنید

زمانی که شما سایت خود را ثبت می­ کنید، می­ توانید از هاست­ های مختلف ایرانی و یا خارجی استفاده کنید. شاید استفاده از هاست ­های خارجی برای شما مزایایی به دنبال داشته باشد اما اگر شما در ایران فعالیت می ­کنید، استفاده از یک هاست ایرانی می ­تواند بر سئوی محلی تاثیر زیادی بگذارد. الگوریتم کبوتر ابتدا IP­ سایت ­ها را بررسی کرده و برای کاربران ایرانی، آی پی­ های ایرانی را در اولویت قرار می­ دهد.

دامنه خود را با پسوند ملی ثبت کنید

فاکتور مهم و تاثیرگذار دیگر بر سئوی محلی و الگوریتم کبوتر، دامنه سایت است. در صورتی که با مراحل ثبت سایت آشنا باشید، می­ دانید که می ­توانید از دامنه­ های مختلفی مانند net.،  com، ir  و غیره استفاده کنید. در صورت ثبت سایت با پسوند ملی توجه سئوی محلی و الگوریتم کبوتر بیشتر به شما جلب خواهد شد.

روی سئوی سایت خود کار کنید

نکته مهم دیگر آن که زمانی که روی الگوریتم کبوتر کار می­ کنید، الگوریتم ­های دیگر گوگل و فاکتورهای موثر دیگر بر سئوی سایت را فراموش نکنید! سعی کنید از محتواهای مفید برای کاربران استفاده کرده، از بک لینک استفاده کنید، تصاویر، فیلم و انیمیشن ­های مرتبط استفاده کنید و راهکارهای دیگری که به سئوی سایت شما کمک کرده و اعتبار آن را نزد گوگل بالا می­ برد.

جمع بندی

همانند دیگر الگوریتم ­های گوگل، الگوریتم کبوتر نیز به دنبال نمایش بهترین نتایج جست و جو برای کاربران است. این الگوریتم بیش از هر چیز دیگر بر موقعیت جغرافیایی تاکید کرده و نتایج را بر اساس آن به کاربران نمایش می ­دهد. در این مقاله با تاثیر الگوریتم گوگل و راهکارهایی برای بهینه سازی سایت آشنا شده ­ایم.

مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر رتبه سایت شما دارد؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 26 آبان 1400
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


۷ دلیل بر ضرورت وبلاگ برای کسب و کارهای آنلاین
یکی از روشهایی که می توان از طریق آن مخاطبین جدید و با ذوقی را برای کسب و کارتان جذب کنید وبلاگ نویسی است.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو