تیم بازاریابی خود را با در نظر گرفتن کدام ویژگی‌ها استخدام و مدیریت می‌کنید؟

تیم بازاریابی در هر سازمانی مهم‌ترین رکن ارتباطی مشتریان با آن سازمان است. استخدام افراد مناسب برای بازاریابی می‌تواند یک چالش باشد.در مشاوره تناقض‌های بسیاری وجود دارد.

تیم بازاریابی در هر سازمانی مهم‌ترین رکن ارتباطی مشتریان با آن سازمان است. استخدام افراد مناسب برای بازاریابی می‌تواند یک چالش باشد.در مشاوره تناقض‌های بسیاری وجود دارد. برخی توصیه می‌کنند، فقط افرادی را که تجربه زیادی دارند استخدام کنید، درحالی‌که بعضی می‌گویند، فقط کسانی را که عالی و مایل به یادگیری هستند را استخدام کنید. برخی پیشنهاد می‌کنند که یک گروه از متخصصان عمومی را استخدام ‌کنید تا بتواند قسمتی از همه کار را انجام دهد، درحالی‌که دیگران نشان می‌دهند که یک تیم از متخصصان ایده‌آل است.

توجه به دو بخش اساسی و مهم می‌تواند ضامن موفقیت تیم بازاریابی در یک سازمان باشد:

۱- نحوه استخدام متخصصان بازاریابی

۲- نحوه سازماندهی و تیم‌سازی مؤثر در بازاریابی

در ادامه ایران مدیر چهار نکته برای کمک به استخدام متخصصان بازاریابی و نه نکته درباره ساخت یک تیم بازاریابی ارائه می‌کند.


۴ نکته در استخدام متخصصان بازاریابی

۱- درک کنید که چیزی به نام یک تیم کامل وجود ندارد.

هیچ فرمولی وجود ندارد که برای هر مدل تجاری منطقی باشد و مطمئناً هیچ ساختار خاصی وجود ندارد که موفقیت بازاریابی را تضمین کند.

حال برای ایجاد بهترین تیم بازاریابی باید روی اهداف فعلی تمرکز کرد. اگر پیدا کردن مشتریان اولویت اول باشد، ممکن است بخواهید برای استخدام عملکرد یا بازاریابان ورودی که معمولاً بر روی بازاریابی از طریق محتوا مانند وبلاگ‌ها، ویدئو، خبرنامه الکترونیکی و رسانه‌های اجتماعی تمرکز می‌کنند، سرمایه‌گذاری بیشتری کنید. اگر هدف شما برندسازی مجدد باشد، متخصصان ارتباطات بازاریابی، طراحی و روابط عمومی دو برابر اهمیت می‌یابند.

شما نباید احساس کنید که فقط باید موقعیت ایجاد کنید، زیرا هر تیم بازاریابی دیگری هم همین فکر را می‌کند. ساختار تیم بازاریابی شما باید با نقشه راه شرکت شما منطبق باشد، نه با هیچ‌کس دیگر.

2- سرمایه‌گذاری روی دانش آموزان.


منظور این است که شما باید افرادی را که به یادگیری اختصاص داده شده‌اند استخدام کنید. بهترین بازاریابان که در اینجا وجود دارند، بازاریابان “دسته کامل” نامیده می‌شوند، به این معنی که نه‌تنها آن‌ها دارای دانش کار تمام انواع بازاریابی کسب‌وکار هستند، بلکه در رسانه‌های اجتماعی یا فقط بهینه‌سازی موتورهای جستجو هم متخصص می‌باشند. برای به دست آوردن این گستره استعداد و تجربه، باید به‌طور مداوم به دنبال مجموعه مهارت‌های جدید باشید. همیشه یک بازاریاب با تجربه کمتر تمایل به یادگیری بیشتر، بر یک بازاریاب با دهه‌ها تجربه که در یک زمینه خاص گیر کرده است، ترجیح دارد. هم‌چنین خوب است که میان بازاریابان داخل و خارج از صنعت خود توازن داشته باشید. ابتکارات بازاریابی نوآورانه برخی از هر دو ویژگی را دارند. شما می‌توانید سطح جدیدی از خلاقیت را با تبادل ایده‌هایی که چنین ترکیبی را تشویق می‌کنند، ایجاد کنید.

3- به بازاریابانی که استراتژیک و تاکتیکی هستند، نگاه کنید.

شما نیاز به پیدا کردن تعادل بین بازاریابان استراتژیست و بازاریابان تاکتیکی دارید و باید توجه کنید که در طول زمان این تعادل تغییر می‌کند. بازاریابان استراتژیست برنامه‌ریزی برای مبارزات طولانی‌ مدت را انجام می‌دهند ولی بازاریابان تاکتیکی برای زمان حاضر کار می‌کنند. هنگام ساخت یک تیم بازاریابی، ممکن است بخواهید یک بازاریاب تاکتیکی پیدا کنید که می‌خواهد استراتژیست باشد. شما می‌توانید شرط‌بندی خود را روی بازاریابان که در هر دو زمینه کار می‌کنند، انجام دهید. بهتر است به افرادی که فقط تاکتیکی هستند و تمایل به فکر کردن در مورد آینده را ندارند و یا کسانی که فقط استراتژیک هستند و قادر به پریدن در حفره‌ها نیستند، اهمیت ندهید. بازاریابان باید در هر دو کمپین کنونی و برنامه‌های بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند.

4- همیشه افرادی متناسب با فرهنگ سازمانی‌تان استخدام کنید.


اگر بین کسانی که استخدام می‌کنیم و فرهنگ سازمانی شرکت عدم انطباق وجود داشته باشد، هیچ تیم بازاریابی نمی‌تواند به پتانسیل کامل خود برسد. درگیری‌های فرهنگی می‌تواند منجر به ایجاد فضایی منفی، عدم احترام به فرآیندها و اصطکاک در مورد برنامه فعلی شود. همه این‌ موارد می‌توانند یک تیم بازاریابی را از هم جدا کند و موفقیت شرکت را به خطر اندازد.

۹ نکته در ساخت یک تیم بازاریابی

آیا تیم شما ارتباط خوب، رهبری، هدف و مهم‌تر از همه، علاقه‌ی لازم را دارد؟ اگر پاسخ خیر است، بهتر است دست‌به‌کار شوید. بازاریابی بهترین نتیجه‌ی خود را زمانی نشان می‌دهد که همه با هم به‌عنوان یک تیم کار کنند. تیم بازاریابی نباید بزرگ باشد – ممکن است فقط شما و یک یا دو نفر دیگر باشید یا ممکن است کل بخش با ده‌ها نفر باشند – اما همه باید باهم کار کنند تا بهترین نتایج ممکن را به دست آورند. اگرچه تیم‌هایی با صنایع مختلف و شرکت‌هایی با نیازهای مختلف وجود دارند، اما ۹ ویژگی اصلی در ساخت یک تیم قدرتمند بازاریابی وجود دارد:

1- تخصص

بازاریابی آنلاین به یک جهان فوق‌العاده متنوع تبدیل‌شده است. صدها روش و استراتژی مختلف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.


بهترین تیم‌ها آن‌هایی هستند که شامل متخصصان منحصربه‌فرد باشند و همه به‌عنوان کارشناس در رشته‌های خود واجد شرایط باشند و نه متخصصان عمومی که به‌طورکلی در چندین وظیفه تا حدودی تخصص دارند. به‌این‌ترتیب، می‌توانید اثربخشی خود را در هر قسمت افزایش دهید و به‌طور فردی شاهد پیشرفت در بخش‌های مختلف باشید.

2- ارتباط

باید بدانیم که بهترین تیم‌های بازاریابی آن‌هایی هستند که آشکارا، دقیق و مکرراً به برقراری ارتباط می‌پردازند. رهبران تیم باید اعضای تیم خود را با اطلاعات دقیق و واضح آموزش دهند و آن‌ها باید به‌طور فعال در صورت بروز هرگونه چالش یا تغییر در زمان اجرای آن‌ها عمل کنند.

ارتباط به افراد کمک می‌کند که مشکلات را با یکدیگر برطرف کنند، در مسیر دیگران قرار نگیرند و حتی در صورت تغییر شرایط به‌سرعت به حرکت خود ادامه دهند.

3- هماهنگی

بازاریابی بر مبنای ایده‌ها ساخته شده است و بعید است که فقط یک نفر هر بار بهترین ایده را ارائه دهد. به‌جای اینکه به‌تنهایی به یک ایده برسید، بهترین تیم‌ها می‌توانند با همکاری یکدیگر ایده‌های مختلفی را ایجاد کنند و بهترین گزینه را بیابند.

هماهنگی هنگام تقسیم مسئولیت میان اعضای تیم اهمیت داشته و اگر عضوی حجم کار سبک‌تری داشته باشد، می‌تواند از دیگران مسئولیت‌های دیگری را بپذیرد. چند عضو تیم نیز می‌توانند زمان‌بندی و تحویل را برای کسب نتایج بهتر هماهنگ کنند.

4- رهبری


درحالی‌که از ایده تیم بازاریابی با اعضای هم‌سطح استقبال می‌کنیم، وجود رهبر همچنان لازم بوده تا تیم با بازده بیشتری کار کند. رهبرِ تیم مسئولیت رسیدن به هدف، تصمیم‌گیری‌های عمده و پذیرفتن مسئولیت اعمال تیم را بر عهده دارد.

این نه‌تنها منجر به برقراری ارتباط بهتر و اختلاف‌نظر کمتر می‌شود، بلکه تصمیم‌گیری را به یک نقطه مشخص وابسته می‌کند.

۵- هدف

هر کس در تیم بازاریابی باید به دنبال اهداف فردی مانند بهبود مهارت‌های نوشتاری خود و اهداف تیم مانند دستیابی به یک افزایش مشخص در ترافیک وب‌سایت باشد.

هدف، ساختاری است که هدایت چهارچوب یک تیم را برای رسیدن به نتایج بهتر بر عهده دارد. بدون تمرکز بر این دستورالعمل، تیم‌ها می‌توانند از هدف اصلی چشم‌پوشی کنند. حتی اگر همیشه به اهدافشان نرسند، تیم‌های هدفمند معمولاً بهتر عمل می‌کنند.

۶- تصمیم‌گیری

بهترین تیم‌های بازاریابی اجازه نمی‌دهند که موانع بازاریابی در راه آن‌ها – حداقل برای مدت طولانی – قرار گیرد. تصمیم‌گیری به اعضای تیم کمک می‌کند که راه‌حل‌های جایگزین و حتی برای بیشتر چالش‌های ترسناک راه‌حل‌هایی پیدا کنند. به‌جای آن‌که به‌طور کامل کنار بکشند، کار خود را تا زمان عملی کردن تمام گزینه‌های ممکن ادامه خواهند داد.

7- انعطاف‌پذیری


بازاریابی تحت تأثیر فن‌آوری‌ها، روندها و رقبا قرار می‌گیرد که همه آن‌ها در وضعیت جریان ثابت قرار دارند. این بدین معنا است که پس از سال‌ها یکی از استراتژی‌های خود را کنار گذاشته زیرا دیگر با کار شما هماهنگ نبوده یا استراتژی دیگری پیدا شده است که مؤثرتر می‌باشد.

این نیز می‌تواند به معنای رها کردن فرضیه‌ای باشد که مدت‌ها به آن اعتقاد داشتید و یا مسئولیت‌های جدیدی را بپذیرید که قبلاً هرگز قبول نکرده‌اید؛ بنابراین بهترین تیم‌های بازاریابی به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر هستند تا به این تغییرات پاسخ دهند. این مسئله نیاز به تعهدات تیم و فرد دارد، به‌طوری‌که در هر دو باید آن را دنبال کنند.

8- پاسخگویی

اگر یکی از استراتژی‌های شما به نحوی (به علت مسیر نادرست یا اجرای ضعیف) ناکام بماند، چه کسانی مسئولیت شکست را بر عهده خواهند گرفت و راهی برای بهبود پیدا خواهند کرد و چه کسی سعی خواهد کرد که تقصیر را به گردن شخص دیگری بیاندازد؟ تیم‌های بازاریابی هرگز کامل نیستند، اما بهترین تیم‌هایی هستند که آزادانه به اشتباه خود اعتراف می‌کنند – و سعی می‌کنند که آن‌ها را جبران کنند.

9- علاقه

کارکنانی که به کارهایشان علاقه دارند، زمان خود را در رسانه‌های اجتماعی هدر نمی‌دهند. این‌ها افرادی هستند که دوست دارند خلاق باشند و به کار خود افتخار کنند و جای تعجب نیست که بهترین نتایج را به دست می‌آورند.


ارزیابی تیم بازاریابی

ممکن است به چند دلیل هریک از این ویژگی‌ها در تیم بازاریابی شما نباشد. ممکن است شما افراد اشتباه را استخدام کرده‌اید یا افرادی که استخدام کرده‌اید، کار درستی انجام نمی‌دهند، یا شاید دلایل دیگری مسبب این موضوع شده باشند مانند: عدم وجود یک جهت مشخص، یک توقف موقت در هم‌افزایی که نادیده گرفته شده و یا تأثیر سایر متغیرها مانند ماهیت پروژه فعلی.

اگر می‌خواهید این مسائل را اصلاح کنید یا آن‌ها را برای اولین بار ارزیابی کنید، باید تیم فعلی خود را تجزیه‌وتحلیل کرده و در صورت لزوم چینش خود را تغییر دهید تا تیم شما یک‌بار دیگر به‌عنوان یک موتور موفق عمل کند.

شما چگونه تیم بازاریابی خود را سازماندهی کرده‌اید؟ اگر ویژگی‌های دیگری را برای تیم بازاریابی خود در نظر گرفته‌اید می‌توانید آن‌ها را با کاربران ایران مدیر به اشتراک بگذارید.

منبع: entrepreneur

عنوان محصولات

اسنیپت محصولات برتر شما در اینجا نمایش داده می شود ... این پیام نمایش داده می شود زیرا شما هم آپشن فیلتر و تمپلیت را تنظیم نکرده اید.


مشاوره

این فرصت را دارید که از مشاوره رایگان تسهیل گستر استفاده نمائید.
تیم بازاریابی خود را با در نظر گرفتن کدام ویژگی‌ها استخدام و مدیریت می‌کنید؟
تسهیل گستر, بابک شعبانی 25 آبان 1401
این پست را به اشتراک بگذار
بایگانی
ورود | ثبت نام افزودن نظر


چگونه فالوئرهای اکانت بیزینسی لینکدین را افزایش دهیم؟
حضور در شبکه های اجتماعی برای هر کسب‌وکاری اقدامی حیاتی محسوب می‌شود. حیاتی از این جهت که حضور پررنگ و فعال در این شبکه‌ها باعث می‌شود که مشتریان، مخاطبان و هرکسی که به‌طور بالقوه‌ در زمرۀ دنبال‌کنندگان شما می‌تواند قرار بگیرد، راحت‌تر به شما اعتماد کند.
ارتباط با ما +
چت آنلاین
تماس با ما
دفتر تبریز: 041-51288000
دفتر تهران: 021-91012569
درخواست مشاوره و یا دمو